Toon posts:

Huurwoning verhuren op AirBnB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aanleiding
Op dit moment woon ik alleen in een sociale huurwoning met drie slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer en toilet. De woning heeft een totale ruimte van 80m2. Nu wil ik de woning deels verhuren via een verhuurplatform als AirBnB. Ik (hoofdbewoner) blijft te alle tijden aanwezig en de gast heeft een maximaal verblijf van 2 nachten.

Onderzoek
Wat mijn onderzoek tot nu toe heeft opgeleverd

1. Op de rijksoverheid staat dat onderverhuur met toestemming van de verhuurder mag worden uitgevoerd. Bron: https://www.rijksoverheid...rd/onderhuur-onderverhuur

2. In de algemene huurvoorwaarde van de verhuurder staat in Artikel 7 sectie 15 het volgende : “Het is huurder verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder het gehuurde geheel of gedeeltelijk onder te verhuren of aan derden in gebruik te geven, dan wel het gehuurde op internet of anderszins aan derden te huur of gebruik aan te bieden (zoals Airbnb). …… Een verzoek tot toestemming dient schriftelijk te worden gedaan, onder vermelding van de naam, de geboortedatum van de onderhuurder, de onderhuurprijs, de ingangsdatum van de onderhuurovereenkomst en opgave van het gedeelte van de woning waarop de onderhuur betrekking heeft.” Bron : https://www.intermaris.nl...rvoorwaarden_20170328.pdf

Hiermee interpreteer ik dat het deels verhuren van de woning mogelijk zou kunnen zijn. Ik zou dus eerst schriftelijke toestemming moeten aanvragen bij de verhuurder.

De volgende vragen die ik aan de verhuurder heb gesteld met een verwijzing naar Artikel 7 sectie 15 waren:
  1. Hoeveel werkdagen van tevoren moet ik schriftelijke toestemming aanvragen bij de verhuurder voordat een gast kan inchecken?
  2. Welke voorwaarde stellen jullie, naast de gegevens van de gast, nog meer?
Reactie van verhuurder
Daarna kreeg ik een email terug met een verwijzing naar een nieuwsbrief met de tekst : “Het is algemeen bekend dat elke vorm van onderverhuur illegaal is. Ook tijdelijke bewoning door toeristen en het verhuren via Airbnb worden aangemerkt als woonfraude. Onderverhuur is namelijk in strijd met uw huurovereenkomst. Daarin heeft u afgesproken dat u zélf in de woning woont.”

Samenvatting
Je mag over deze situatie een mening hebben, die mening heb ik zelf ook. Wat voor mij deze situatie interessant maakt is dat er een tegenstrijdigheid zit. De tegenstrijdigheid zit hem in de huurvoorwaarden en de nieuwsbrief. Waarin de huurvoorwaarde aangeeft “het zou kunnen” en de nieuwsbrief “het is verboden”. Daarnaast zou ik het huurcontract moeten nalezen, waar ik dus voor getekend heb.

Vraag
Mijn vraag is nu : Welke vervolg stappen zou ik nog meer kunnen ondernemen om alsnog de woning deels te kunnen verhuren?

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-05-2019 18:38)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is nu de tegenstrijdigheid die jij ziet?

Want ik zie geen tegenstrijdigheid in de voorwaarden die jij zelf aanhaalt en wat de verhuurder schrijft.

Wat er in de voorwaarden staat is dat je niets op een verhuurplatform aan mag bieden zonder schriftelijke toestemming, om kans te maken op schriftelijke toestemming moet je de huurder gegevens doorgeven die je niet kan hebben zonder het aan te bieden op het eerder genoemde verhuurplatform...

Er is theoretisch een heel klein mogelijke manier om toestemming te krijgen, en dat is als jij een bekende wilt laten huren en die eist dat het via airbnb verloopt. Alleen ik vermoed dat AirBnB hun voorwaarden dit weer niet toestaan, maar mocht airbnb dit toestaan dan heb je alsnog slechts de mogelijkheid gekregen om om schriftelijke toestemming te vragen en die gaat praktisch altijd geweigerd worden...

In het kort gezegd heb jij geen recht om te mogen verhuren, je hebt slechts het recht om je verhuurder hiervoor om toestemming te vragen. En getuige hun reactie zullen zij die toestemming nooit op dit soort gronden verlenen.

Dus qua vervolgstappen is het vrij simpel : Huurcontract openbreken en makkelijkste hiervoor is gewoon woning kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Het deels verhuren is inderdaad toegestaan na schriftelijk toestemming, let op dat dit dus per huurder is.
Bij elk verblijf van een nieuwe gast dient men het dus opnieuw aan te vragen. daarnaast dient ELKE huurder (dus ook de AIRBNB huurder) een contract te tekenen en maakt het dus niet interessant/ mogelijk.
Althans zo interpreteer ik het,

[ Voor 13% gewijzigd door Frogy op 02-05-2019 14:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:12
Geen, je kan een huis kopen, de hypotheek afbetalen en dan mag je verhuren tot je een ons weegt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:34
Mijn vraag is nu : Welke vervolg stappen zou ik nog meer kunnen ondernemen om alsnog de woning deels te kunnen verhuren?
Geen. Je hebt schriftelijk toestemming nodig van de verhuurder en die ga je zo te zien niet krijgen. Ik vermoed dat hier ook wel een passage over zal staan in je huurcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Frogy schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:13:
Het deels verhuren is inderdaad toegestaan na schriftelijk toestemming, let op dat dit dus per huurder is.
Bij elk verblijf van een nieuwe gast dient men het dus opnieuw aan te vragen. daarnaast dient ELKE huurder (dus ook de AIRBNB huurder) een contract te tekenen en maakt het dus niet interessant/ mogelijk.
Althans zo interpreteer ik het,
En dat is ervan uitgaande dat ze toestemming geven, en het lijkt me bijzonder duidelijk dat ze dat niet gaan doen. Wil je tijdelijk een kamer aan een neef verhuren die in de buurt moet studeren dan is er misschien nog wat te regelen, voor een AirBnB duidelijk dus niet.

En welke vervolgstappen TS kan nemen? Het huis overkopen van de woningbouw. Maar nu gaan ze je nooit een kamer laten verhuren.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 02-05-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Sissors schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:14:
[...]

En dat is ervan uitgaande dat ze toestemming geven, en het lijkt me bijzonder duidelijk dat ze dat niet gaan doen. Wil je tijdelijk een kamer aan een neef verhuren die in de buurt moet studeren dan is er misschien nog wat te regelen, voor een AirBnB duidelijk dus niet.

En welke vervolgstappen TS kan nemen? Het huis overkopen van de woningbouw. Maar nu gaan ze je nooit een kamer laten verhuren.
Ik verwacht dat je een paar keer zn aanvraag kunt indienen, daarna zullen ze dat natuurlijk weigeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet het maar, ze gaan niet meewerken. Je kan het elke week/maand opnieuw proberen.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:16
Je woont in een sociale huurwoning (al dan niet met huurtoeslag) wat betekend dat het huis mede betaald wordt door de overheid (belasting betaler). Zou dan gek zijn als je hier geld aan gaat verdienen door de kamers hiervan particulier te verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Onderverhuur is soms mogelijk, bijv. wanneer jij voor een studie/reis/familiebezoek/werk tijdelijk in het buitenland verblijft. Het is dan eigenlijk meer dat er een tijdelijke andere huurder is die ook bij de WBV bekend is.

Maar vziw nooit als het dient om jouw inkomsten aan te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:18:
Vergeet het maar, ze gaan niet meewerken.
En terecht, goddank. Dit soort scheve constructies en loop holes moeten ten alle tijden gemeden worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:07:
Aanleiding
Onderverhuur is namelijk in strijd met uw huurovereenkomst. Daarin heeft u afgesproken dat u zélf in de woning woont.”[/i]
De verhuurder lijkt te denken dat je de gehele woning wilt verhuren, ipv slechts 1 kamer. Ik zou het nog eens vragen aan de verhuurder maar dan met de (fictieve) case waarbij je als hospita 1 kamer verhuurt aan een student. Dat lijkt meer op de door jou gewenste situatie.

je loopt wel een risico om uit je huurwoning gezet te worden, als de verhuurder er achter komt dat je zonder toestemming onderverhuurd.

Er zijn trouwens ook niet-commerciële initiatieven zoals https://www.couchsurfing.com/, dan heb je wel de gezelligheid maar niet het gezeik qua onderverhuren. Je verdient er alleen niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:45
euchromatic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:35:
[...]

De verhuurder lijkt te denken dat je de gehele woning wilt verhuren, ipv slechts 1 kamer. Ik zou het nog eens vragen aan de verhuurder maar dan met de (fictieve) case waarbij je als hospita 1 kamer verhuurt aan een student. Dat lijkt meer op de door jou gewenste situatie.
Dat lijkt juist niet op wat topicstarter wil, want die wil "woning deels verhuren via een verhuurplatform als AirBnB [...] maximaal verblijf van 2 nachten". De verhuurder wil dat logischerwijs niet.

De verhuurder zou inderdaad heel anders tegen een duurzamer verblijf van een kamerstudent onder de hospitaregeling kunnen aankijken (past ook binnen de missie van sociale woningstichting), maar dat is wezenlijk anders dan wat topicstarter wil.

Ik acht de kans nul dat topicstarter toestemming gaat krijgen voor kortdurend verblijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:24

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Los van mijn mening over de situatie, snap ik niet zo goed waarom je niet begonnen bent met het doorlezen van je huurcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 13:36
euchromatic schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Er zijn trouwens ook niet-commerciële initiatieven zoals https://www.couchsurfing.com/, dan heb je wel de gezelligheid maar niet het gezeik qua onderverhuren. Je verdient er alleen niets mee.
Ook dat zit er niet in voor de TS.
2. In de algemene huurvoorwaarde van de verhuurder staat in Artikel 7 sectie 15 het volgende : “Het is huurder verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder het gehuurde geheel of gedeeltelijk onder te verhuren of aan derden in gebruik te geven, dan wel het gehuurde op internet of anderszins aan derden te huur of gebruik aan te bieden (zoals Airbnb). …… Een verzoek tot toestemming dient schriftelijk te worden gedaan, onder vermelding van de naam, de geboortedatum van de onderhuurder, de onderhuurprijs, de ingangsdatum van de onderhuurovereenkomst en opgave van het gedeelte van de woning waarop de onderhuur betrekking heeft.” Bron : https://www.intermaris.nl...rvoorwaarden_20170328.pdf
Denk dat dit dit is opgenomen om te voorkomen dat 1 iemand heel zijn vriendenkring bij hem laat wonen.

Overigens helemaal prima, ik zou er ook niet blij van worden als mijn verhuurde huis voor de gezelligheid maar op couchsurfing.com komt te staan. (Overigens zelf goede ervaringen mee, maar wel in een huis wat in eigendom was).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:28
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Klinkt meer als een Bed & Breakfast zo. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 16:25
Deleon78 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:34:
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet normaal. Een sociale huurwoning en dan geld verdienen door het te verhuren. Druist een beetje tegen m'n moraal in. Met wat pech ben je nog een scheefwoner ook! :]
Die inkomsten dien je wel op te geven bij de Belastingdienst. Dan blijkt opeens dat je teveel hebt bijverdiend, waardoor je geen recht meer hebt op sociale huur.

Naar mijn mening mag je geen inkomsten genereren op basis van goederen die door de gemeenschap worden betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 23:35
Illegale onderhuur verneukt de stad. Beter stop je met het zoeken van mogelijkheden om de boel verder te verneuken. De verhuurder gaat hier NOOIT aan meewerken.

Woningen, zeker sociale huurwoningen, zijn er alleen om in te wonen en horen geen uitvalsbasis te zijn voor zuipende en blowende Britten.

[ Voor 20% gewijzigd door twisterNL op 02-05-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:07:
Aanleiding
Op dit moment woon ik alleen in een sociale huurwoning met drie slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer en toilet. De woning heeft een totale ruimte van 80m2. Nu wil ik de woning deels verhuren via een verhuurplatform als AirBnB. Ik (hoofdbewoner) blijft te alle tijden aanwezig en de gast heeft een maximaal verblijf van 2 nachten.

Onderzoek
Wat mijn onderzoek tot nu toe heeft opgeleverd

1. Op de rijksoverheid staat dat onderverhuur met toestemming van de verhuurder mag worden uitgevoerd. Bron: https://www.rijksoverheid...rd/onderhuur-onderverhuur

Hiermee interpreteer ik dat het deels verhuren van de woning mogelijk zou kunnen zijn. Ik zou dus eerst schriftelijke toestemming moeten aanvragen bij de verhuurder.

De volgende vragen die ik aan de verhuurder heb gesteld met een verwijzing naar Artikel 7 sectie 15 waren:
  1. Hoeveel werkdagen van tevoren moet ik schriftelijke toestemming aanvragen bij de verhuurder voordat een gast kan inchecken?
  2. Welke voorwaarde stellen jullie, naast de gegevens van de gast, nog meer?
Reactie van verhuurder
Daarna kreeg ik een email terug met een verwijzing naar een nieuwsbrief met de tekst : “Het is algemeen bekend dat elke vorm van onderverhuur illegaal is. Ook tijdelijke bewoning door toeristen en het verhuren via Airbnb worden aangemerkt als woonfraude. Onderverhuur is namelijk in strijd met uw huurovereenkomst. Daarin heeft u afgesproken dat u zélf in de woning woont.”

Samenvatting
Je mag over deze situatie een mening hebben, die mening heb ik zelf ook. Wat voor mij deze situatie interessant maakt is dat er een tegenstrijdigheid zit. De tegenstrijdigheid zit hem in de huurvoorwaarden en de nieuwsbrief. Waarin de huurvoorwaarde aangeeft “het zou kunnen” en de nieuwsbrief “het is verboden”. Daarnaast zou ik het huurcontract moeten nalezen, waar ik dus voor getekend heb.

Vraag
Je kan de verhuurder wijzen op de tegenstrijdigheid in je huurcontract en hun reactie. Het hierboven beschreven betekend namelijk niet dat de verhuurder automatisch toestemming geeft, je zal het per onderhuurder schriftelijk toestemming moeten vragen en verkrijgen.

Hierna kan je voor een AirBnB gast toestemming vragen met het risico dat dit niet wordt toegestaan en schiet je niks op. 8)7

huidige opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Ik neem aan dat een beetje sociale woningbouwvereniging alle sites zoals Funda, Jaap, AirBnB etc.. naloopt op hun eigen adressen.

Als ze dan zien dat je het alsnog onderverhuurt wordt je meteen eruit gezet. Zeker als dit met commercieel oogpunt gebeurt.

Als jij blijkbaar in een huis woont waar je 2 kamers over hebt kun je wellicht aan de woningbouw vragen om naar een kleiner (/ nog goedkoper) huis te gaan zodat een gezin, die misschien al 9 jaar op de wachtlijst staan, erin kan.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 02-05-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke tegenstrijdigheid? In het contract staat nergens dat de verhuurder verplicht is een verzoek om toestemming tot onderverhuur te honoreren.

Soms staat er wel eens een passage in de trant van "de verhuurder zal toestemming niet op onredelijke gronden onthouden" oid, dan kun je nog een discussie aangaan, maar dat staat hier niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens het is niet moeilijk. Er is geen loophole. Ook geen tegenstrijdigheid. Het mag niet. Klaar als een klontje.

Als je het wel voor elkaar krijgt bel ik persoonlijk RTL4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 11:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Elke woningbouw bij sociale huur heeft een clausule dat bedrijfsmatige bewoning / onderhuur niet is toegestaan en zal resulteren in uitzetting.

Wat soms is toegestaan is een periode van studie / werk huur overname (één periode van één jaar) dit wordt vooraf gecontroleerd wie dan de huurder is.

Sociale huurwoningen worden op gezinssamenstelling en inkomen berekend en verhuurd dus een huisgenoot is ook niet toegestaan dit controleren ze via GBA BRP (een huisgenoot die niet je partner of familie is)

Het zou de hele basis van sociale huur ondermijnen als je kan onderhuren en helemaal een airbnd.

Dus als er in eens drie keer in de week mensen je huis uit wandelen met trolleys en ze controleren dit ben je gegarandeerd je woning kwijt en zal je null tegen kunnen doen hiervoor zijn al vele hun huurhuis vooruit gezet.

[ Voor 23% gewijzigd door 42dpi op 02-05-2019 20:09 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is nu de tegenstrijdigheid die jij ziet?

Want ik zie geen tegenstrijdigheid in de voorwaarden die jij zelf aanhaalt en wat de verhuurder schrijft.

Wat er in de voorwaarden staat is dat je niets op een verhuurplatform aan mag bieden zonder schriftelijke toestemming, om kans te maken op schriftelijke toestemming moet je de huurder gegevens doorgeven die je niet kan hebben zonder het aan te bieden op het eerder genoemde verhuurplatform...

Er is theoretisch een heel klein mogelijke manier om toestemming te krijgen, en dat is als jij een bekende wilt laten huren en die eist dat het via airbnb verloopt. Alleen ik vermoed dat AirBnB hun voorwaarden dit weer niet toestaan, maar mocht airbnb dit toestaan dan heb je alsnog slechts de mogelijkheid gekregen om om schriftelijke toestemming te vragen en die gaat praktisch altijd geweigerd worden...

In het kort gezegd heb jij geen recht om te mogen verhuren, je hebt slechts het recht om je verhuurder hiervoor om toestemming te vragen. En getuige hun reactie zullen zij die toestemming nooit op dit soort gronden verlenen.

Dus qua vervolgstappen is het vrij simpel : Huurcontract openbreken en makkelijkste hiervoor is gewoon woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een appartement is moet je dan nog wel opletten of de splitsingsakte het niet verbiedt. Dat zie je tegenwoordig ook regelmatig (en imo terecht, AirBNB in je appartementencomplex is iets wat je gewoon niet wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
42dpi schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:05:

Sociale huurwoningen worden op gezinssamenstelling en inkomen berekend en verhuurd dus een huisgenoot is ook niet toegestaan dit controleren ze via GBA (een huisgenoot die niet je partner of familie is)
Niet overal hebben woningcorporaties toegang tot het BRP.

Naast de aangewezen organisaties die in het BRP kunnen kijken, hebben gemeenten de mogelijkheid om met woningcorporaties BRP gegevens uit te wisselen (circulaire Plassterk, 2016). Niet alle gemeenten
maken hier gebruik van, tevens geldt dit niet voor particuliere woningverhuurders

Bron : Vereniging van Gemeenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 11:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

strafschop schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:07:
[...]

Niet overal hebben woningcorporaties toegang tot het BRP.

Naast de aangewezen organisaties die in het BRP kunnen kijken, hebben gemeenten de mogelijkheid om met woningcorporaties BRP gegevens uit te wisselen (circulaire Plassterk, 2016). Niet alle gemeenten
maken hier gebruik van, tevens geldt dit niet voor particuliere woningverhuurders

Bron : Vereniging van Gemeenten
Het is idd BRP niet meer GBA was mij even ontschoten.

Particuliere woningverhuurders is wat anders dan een woningcorporatie en deze zijn omgezet in toegelaten instelling sinds 2015 die zullen wel afspraken hebben met gemeentes waarbij onderhuur vaak voorkomt zie grote steden en zal geen automatisch wekelijkse scan zijn op de adressen, maar ze zitten er wel bovenop in hotspots

Bron

[ Voor 3% gewijzigd door 42dpi op 02-05-2019 20:31 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het getekende huurcontract doorgelezen. Het huurcontract verwijst naar de algemene huurvoorwaarde van januari 2013. Het verschil zit hem in Artikel 7 sectie 15 in de versie van 2013 ontbreekt de volgende tekst "dan wel het gehuurde op internet of anderszins aan derden te huur of gebruik aan te bieden (zoals Airbnb)".

Gezien de huidige situatie doe ik niks met AirBnB. Bedankt voor het meedenken in dit proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die zinsnede zal zijn toegevoegd nadat AirBNB een grote vlucht nam.
Pagina: 1