Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 872251

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ik zal even kort mijn situatie schetsen:

Ik ben sinds het begin van dit jaar werkzaam in Luxemburg, maar heb mijn woonadres nog in Nederland (grenswerker) en vroeg mij nu af hoe dit geregeld wordt volgend jaar als ik de belastingaangifte dien te doen over 2019. Lang speurwerk van mijn kant maakt het er niet duidelijker op voor mij en loop tegen een aantal muren aan |:(

Mijn vragen zijn als volgt

- Dien ik belasting te betalen over het salaris wat ik ontvang in Luxemburg aan de Nederlandse fiscus?
- Indien ik aan de NL fiscus moet betalen, wat wordt er dan precies belast?

Alvast veel dank voor alle hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 16:27
Misschien is het een dooddoener, maar dit zijn toch twee vragen die je volgens mij heel simpel kunt googlen of de belastingtelefoon voor kunt bellen?

Een snelle zoektocht levert op:
-https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/fiscale_regelingen/buitenlandse_inkomsten_in_welk_land_belasting_betalen/buitenlandse_inkomsten_in_welk_land_belasting_betalen

en

https://www.belastingdien...rkoming_dubbele_belasting

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Vereenvoudigd antwoord:

* je doet aangifte in Luxemburg en in Nederland. Het Luxemburgse inkomen wordt in beide aangiften opgegeven.
* de in Luxemburg aangeslagen inkomstenbelasting is een vrijstelling in Nederland (ik neem aan dat je inder de vrijstellingsregeling valt).

Voorbeeld:
* Nederlands belastbaar inkomen: 20.000
* Luxemburgs belastbaar inkomen: 70.000

Aangeven in LU: 70.000 (met het NL inkomen van een NL ingezetene hebben die niet zoveel te maken).
Belastingaanslag LU: 12.000
Aangeven in NL: belastbaar inkomen 90.000, vrijstelling ter voorkoming dubbele belasting: 12.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgb380
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-02 13:35
is wel een oud topic.... maar vereenvoudigd antwoord is erg kort door de bocht.

in beide landen moet je het gehele inkomen (NL+LU) opgeven.
beide landen belasten enkel het NL of LU deel maar hebben het totaal
nodig tbv progressievoorbehoud.

dus in het vb van T_captain zullen beide landen berekenen wat je bij 90k
moet betalen. vervolgens betaal je in LU 7/9e van de LU belasting bij 90k
en in NL 2/9e van de NL belasting bij 90k

Verder als je in LU werkt en kinderen hebt, vergeet dan niet de kinderbijslag in LU
aan te vragen. ze betalen het verschil tussen de LU & NL bedragen.
De kinderbijslag in LU is veel hoger dan in NL

bedragen in LU (per maand) (bron CAE.LU - stand 2022-07)
0-5 Jahre: 285,41€

6-11 Jahre: 285,41 + 21,57 = 306,98€

ab 12 Jahre: 285,41 + 53,85 = 339,26 €

bij een inkomen van bruto 6000 per maand ben je ongeveer 1250 kwijt (soc premies + belasting) (gehuwd)
alleenstaand ben je bij 6k bruto ongeveer 2000 kwijt.

pensioen dat je in LU opbouwd is gebaseerd op inkomen en meestal hoger dan wat je in NL opbouwd.

als je evt. een auto van de zaak hebt, heb je net als NL een forse bijtelling wwarover je soc. premies en belasting betaald. Maar in de soc. premies zit ook pensioen premie zodat je pensioen ook hoger wordt.

verdere dingetjes in LU : geen vermogens (cq box3) belasting. geen erfbelasting (in rechte lijn) dure huizen (maar dat is in NL niet veel anders tegenwoordig)