2000 laptops gestolen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 12:48
https://opsporingverzocht...estolen-uit-vrachtwagens/

Er is een lijst met serienummers te downloaden.
Kom je een goedkope nieuwe HP laptop tegen dan is dit misschien handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Net even ter test een serienummer uit die lijst ingevuld op https://stopheling.nl/ en dan krijg ik een hit.
Komt wel goed dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet begrijp is dat men acht uur bezig is, verdachte handelingen uitvoert op een distributieterrein, waar ik helemaal niets aan rondrijdende beveiliging zie, een persoon die niet met een vrachtwagen overweg kan laat staan er fatsoenlijk mee kan manoeuvreren, waar men vrij rondloopt op het terrein, waar tig camera's hangen en ook op de naastgelegen snelweg,schijnbaar iedereen het terrein in of uit kan rijden, waar niemand is hen ziet of hoort en men precies wist welke trailers waardevolle inhoudt bevatten.

Maar wat kan men doen? Die laptops gaan de markt op voor een habbekrats. Stel ik koop er eentje wat wil men dan doen? Ik kan het ding gewoon gebruiken zoals ik nu ook mijn laptop gebruik. Updates en firmware komen gewoon binnen lijkt me. Windows blijft werken.

Of sloopt men de boel uit elkaar en gaat men over op losse verkoop: ssd schijven, cpu's, moederborden, geheugen, schermen, accu's? De rest is waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Worden die dingen niet gewoon in een paar kofferbakken geladen en naar het buitenland gereden om daar (onderhands) te verkopen?

Ik denk niet dat ze ze uit elkaar gaan halen dat kost te veel tijd en nu zitten ze nog stevig verpakt in dozen en zijn ze makkelijker te vervoeren.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:05:
Wat ik niet begrijp is dat men acht uur bezig is, verdachte handelingen uitvoert op een distributieterrein, waar ik helemaal niets aan rondrijdende beveiliging zie, een persoon die niet met een vrachtwagen overweg kan laat staan er fatsoenlijk mee kan manoeuvreren, waar men vrij rondloopt op het terrein, waar tig camera's hangen en ook op de naastgelegen snelweg,schijnbaar iedereen het terrein in of uit kan rijden, waar niemand is hen ziet of hoort en men precies wist welke trailers waardevolle inhoudt bevatten.
Ik snap er ook helemaal niks van dat dit op deze manier mogelijk is. Ze beginnen in het donker en gaan in het licht gewoon nog lekker verder, in totaal 6 uur. Geen bewegingsdetectie etc. Je zou haast denken dat G4S / Securitas ook meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frostbite schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:11:
Worden die dingen niet gewoon in een paar kofferbakken geladen en naar het buitenland gereden om daar (onderhands) te verkopen?

Ik denk niet dat ze ze uit elkaar gaan halen dat kost te veel tijd en nu zitten ze nog stevig verpakt in dozen en zijn ze makkelijker te vervoeren.
dehardstyler schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Ik snap er ook helemaal niks van dat dit op deze manier mogelijk is. Ze beginnen in het donker en gaan in het licht gewoon nog lekker verder, in totaal 6 uur. Geen bewegingsdetectie etc. Je zou haast denken dat G4S / Securitas ook meer weet.
Dat zou heel goed kunnen. Ik denk dat er een samenwerkingsverband is tussen dat tuig en mensen die van de lading afweten of het terrein in de gaten houden. Als je acht uur bezig bent met laden een aankloten gaat dat opvallen. Kan niet anders. Het kan heel goed zijn dat er iemand een tip heeft gegeven, dan wordt er een opkoper gezocht, die biedt een x bedrag voor de lading en de dieven trekken een paar trailers leeg. Vervolgens wordt het overgeladen in een andere trailer en dan zie je er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:05:

Maar wat kan men doen? Die laptops gaan de markt op voor een habbekrats. Stel ik koop er eentje wat wil men dan doen? Ik kan het ding gewoon gebruiken zoals ik nu ook mijn laptop gebruik. Updates en firmware komen gewoon binnen lijkt me. Windows blijft werken.

Of sloopt men de boel uit elkaar en gaat men over op losse verkoop: ssd schijven, cpu's, moederborden, geheugen, schermen, accu's? De rest is waardeloos.
De meeste van die transportbedrijven hebben dan nog speciale processen om met kostbare ladingen te mogen werken (denk aan telefoons, medicijnen, etc).
Blijkbaar hebben al die procedures gefaald.

Kan bijna niet anders of er was een interne medewerker/verklikker die wist welke trailers interessant waren, en hoe ze dit ongemerkt konden doen. Dit is geen toevalstreffer.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze 2000 laptops verkocht krijgen aan een prijs die de moeite waard is.
Zo makkelijk is dat ook niet, je moet je maar eens voorstellen dat ze morgen in je garage staan, en dat jij die moet omvormen in briefjes van 50€.
Hoe lang duurt het voor een potentiële koper eens gaat kijken of die op de helinglijst staat, en een belletje gaat doen.

Zelfs in het oostblok moeten ze al ver gaan om helemaal niet meer tegen de lamp te lopen.
Misschien kan HP ze wel vinden op basis van mac adres in ip adres als ze in gebruik worden genomen.

Misschien een extra motivatie voor Poetin om zijn internet dicht te timmeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:27:

Zelfs in het oostblok moeten ze al ver gaan om helemaal niet meer tegen de lamp te lopen.
Misschien kan HP ze wel vinden op basis van mac adres in ip adres als ze in gebruik worden genomen.
Ja en dan? Denk je dat interpol dan binnen een uur op hun stoep staat?
Dit zijn redelijk goed georganiseerde beroepsdieven die al vaker met het bijltje hebben gehakt waarschijnlijk en dus wel weten waar ze spullen kwijtraken.

Zelfs in NL is het al behoorlijk lastig de politie aan te sporen om achter jouw gestolen spullen aan te gaan, ook al weet je waar die zich bevinden (mbv. "Find my Phone" o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tommie12
Die laptops verkopen ze voor een kleine prijs. Ik heb geen idee wat ze kosten maar als de waarde 1,2 miljoen is (inkoop of verkoop is mij niet duidelijk) is de gemiddelde prijs 600 Euro. Verkoop ze, afgaande op de gemiddelde prijs, voor 350 Euro en het levert je 700.000 Euro op. Geef de dieven voor die acht uur werk enkele tienduizenden Euro's en het is voor iedereen een win win situatie tot de koper aan toe.

Er hoeft niets omgevormd te worden. Kofferbak open en verkopen maar. In het oostblok is alles handel en niemand die je dar een strobreed in de weg legt want de autoriteiten zijn zo goed als allemaal omkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Tommie12 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:27:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe ze 2000 laptops verkocht krijgen aan een prijs die de moeite waard is.
Zo makkelijk is dat ook niet, je moet je maar eens voorstellen dat ze morgen in je garage staan, en dat jij die moet omvormen in briefjes van 50€.
Een beetje beroeps heeft natuurlijk een netwerk. Die belt 10 vriendjes uit 10 verschillende landen dat ze 200 laptops p.p. op kunnen halen. Ieder vriendje heeft ook wel weer een netwerkje, en in no-time heb je 't verkocht.

't alternatief is dat er ergens 1 zakelijke leverancier is die ergens een contract heeft gewonnen om 1500 laptops te leveren voor een onmogelijk lage prijs, en dit zijn inkoop is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:46
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:59:
@Tommie12
Die laptops verkopen ze voor een kleine prijs. Ik heb geen idee wat ze kosten maar als de waarde 1,2 miljoen is (inkoop of verkoop is mij niet duidelijk) is de gemiddelde prijs 600 Euro. Verkoop ze, afgaande op de gemiddelde prijs, voor 350 Euro en het levert je 700.000 Euro op. Geef de dieven voor die acht uur werk enkele tienduizenden Euro's en het is voor iedereen een win win situatie tot de koper aan toe.

Er hoeft niets omgevormd te worden. Kofferbak open en verkopen maar. In het oostblok is alles handel en niemand die je dar een strobreed in de weg legt want de autoriteiten zijn zo goed als allemaal omkoopbaar.
Je moet daar maar eens verder over nadenken.
Zo simpel is het allemaal niet als dievenbende.

Je moet aan trailers geraken, en hoe meer mensen er van weten, hoe meer risico.
Dan moet de vracht nog het land uit geraken door Duitsland etc. Dat laat allemaal sporen na.
en stel nog dat dat spul in Oekraine geraakt. Dan moet je daar nog genoeg mensen kennen die allemaal een aantal van die laptops ergens kwijt geraken. Het zou me verwonderen als ze daar 300e per stuk voor krijgen. Denk eerder dat degene die die laptop uiteindelijk koopt iets van 200€ gaat betalen. Reken nog 2 tussenhandelaars, en de 'organisator' vangt 100k.

(beetje hobby van mij, om te bedenken wat je allemaal moet doen en organiseren om met een of andere misdaad weg te komen.... Soms bedenk ik me. Als je zo'n roof deftig kan plannen en omzetten, dan kan je eigenlijk ook een vetbetaalde job als manager zoeken en vinden. )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Tommie12
Ik hoef er niet over na te denken waar jij dat wel doet. Laat ik het zo zeggen dat het geen onbekend terrein voor mij is gezien mijn verleden daarmee. Ik beschrijf in grote lijnen hoe het kan gaan. Dat er meer schijven meespelen wil ik ook wel uit de doeken doen en ik kan je het hele proces ook wel tot in den treure gaan uitleggen, maar voegt dat wat toe?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Afijn, het doel van dit topic is verder niet duidelijk. Dicht voor we nog verder afdwalen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.