Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:37
Ik heb mijn appartement verkocht en een nieuwe appartement aangekocht. Ik heb nu een nieuwe hypotheek bestaande uit drie delen:

Deel 1: Annuïteiten Hypotheek à € 138.336,00, rente 2,52% (vast 20 jaar), einddatum: 12-08-2043
Deel 2: Annuïteiten Hypotheek à € € 141.664,00, rente 2,52% (vast 20 jaar), einddatum: 12-04-2049
Deel 3: Overbruggingshypotheek: € 91.500,00

De overbruggingshypotheek wordt direct vanuit de notaris aan mijn nieuwe hypotheekverstrekker afgelost. Maar ik heb ook nog ~12.000 euro op mijn betaalrekening ontvangen. Ik wil (moet, i.v.m. bijleenregeling) dit bedrag terugstorten in mijn nieuwe hypotheek.

Wat is financieel gezien het beste deel om in af te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dus deel 3 wordt na transport van je oude appartement direct afgelost. Deel 1 en 2 zijn identiek, op de einddatum van de hypotheek na. Deel 1 heeft de dichtstbij liggende einddatum dus ik zou daarop aflossen, maar ik denk niet dat het financieel uitmaakt. Een annuitaire hypotheek moet aan het einde van de looptijd volgens mij afgelost zijn, zolang je je maandelijkse betalingen netjes doet maakt het niet uit waar je de extra aflossingen op doet.

Nu komt wel de keus of je van dat deel de maandlasten wilt verlagen of de looptijd verkorten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroun op 02-05-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
De rente van 1 en 2 zijn gelijk maar bij deel 2 heb je langer profijt van de rentestand. Er vanuit gaande dat je niet nog veel meer hebt afgelost zou ik zeggen deel 1. Dan heb je over de rest weer aftrek. Ook weer afhankelijk van of je lagere hypotheek wil of kortere looptijd.

Er zijn Excel sheets om dit door te rekenen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Je mag die 12k trouwens ook gebruiken voor verbetering van de woning (nieuwe keuken, badkamer, isolatie o.i.d.). Kan ook nog een overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Het ligt eraan wat je doel is. Wil je de hypotheken voor de rente afloopdatum afgelost hebben? Of wil je ze als de rente periode is afgelopen nog 10 jaar financieren? De ene vaste rente eindigt in 2033, de ander in 2039. Het zou kunnen zijn dat de rente in 2033 heel laag is en in 2039 hoger, maar het kan ook zo zijn dat de rente in 2033 hoog is en in 2039 laag.

Al met al is er geen ideaal advies, zonder meer te weten. Als je een goede spaarder ben en verwacht dat je in 2033 een flinke som spaargeld hebt dan zou ik vooral extra aflossen op de 2039 hypotheek. Mocht de rente in 2033 laag zijn dan verleng je de hypotheek, mocht de rente in 2039 heel hoog zijn dan los je gewoon af op dat deel

Mocht je amper sparen dan zou ik aflossen op de 2033 hypotheek. Mocht dan blijken dat de rente hoog is dan kan je van 2033-2039 flink gaan bezuinigen en sparen om de lasten te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
President schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:44:
Het ligt eraan wat je doel is. Wil je de hypotheken voor de rente afloopdatum afgelost hebben? Of wil je ze als de rente periode is afgelopen nog 10 jaar financieren? De ene vaste rente eindigt in 2033, de ander in 2039. Het zou kunnen zijn dat de rente in 2033 heel laag is en in 2039 hoger, maar het kan ook zo zijn dat de rente in 2033 hoog is en in 2039 laag.

Al met al is er geen ideaal advies, zonder meer te weten. Als je een goede spaarder ben en verwacht dat je in 2033 een flinke som spaargeld hebt dan zou ik vooral extra aflossen op de 2039 hypotheek. Mocht de rente in 2033 laag zijn dan verleng je de hypotheek, mocht de rente in 2039 heel hoog zijn dan los je gewoon af op dat deel

Mocht je amper sparen dan zou ik aflossen op de 2033 hypotheek. Mocht dan blijken dat de rente hoog is dan kan je van 2033-2039 flink gaan bezuinigen en sparen om de lasten te verlagen.
Ik mag aannemen dat beide hypotheken op genoemde datums volledig zijn afgelost ;) ik zie geen aflossingsvrij deel die daarna nog gefinanciert moet worden.

Je zou inderdaad ook nog kunnen kijken om die 12K in je huis te stoppen, nieuwe keuken kun je die 12K ook op krijgen, tenzij er natuurlijk een prima keuken in zit!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Martinusz schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:47:
[...]

Ik mag aannemen dat beide hypotheken op genoemde datums volledig zijn afgelost ;) ik zie geen aflossingsvrij deel die daarna nog gefinanciert moet worden.

Je zou inderdaad ook nog kunnen kijken om die 12K in je huis te stoppen, nieuwe keuken kun je die 12K ook op krijgen, tenzij er natuurlijk een prima keuken in zit!
De TS heeft niet de einddatum van de 20-jarige rente in zijn openingspost vermeld, maar de einddatum van de hypotheek zelf..

Schuld 1 van 138k:
Start: 2013
Einde rentevaste periode: 2033
Eindedatum hypotheek: 2043

Idem voor de tweede schuld. TS heeft dus sowieso nog 10 jaar te gaan na het verlopen van de 2,52% rente periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de rente in 2033 hoger dan 2,52% staat, wil je afgelost hebben op het 1e deel (dat leningdeel wordt dan duurder, dus wil je zo klein mogelijk hebben).
Als de rente in 2033 lager dan 2,52% staat, wil je afgelost hebben op het 2e deel (het 1e deel wordt dan goedkoper, dus je wilt het 2e deel kleiner hebben).

Omdat je nu niet weet hoe hoog de rente over 14 jaar staat, zou ik het bedrag 50/50 verdelen over beide leningdelen.
Pagina: 1