Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Afgelopen weekend deze build in elkaar gezet:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,90€ 156,90
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G€ 166,90€ 166,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,16€ 73,16
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 36,99€ 36,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,85

Vanaf het eerste moment zijn er al opstart problemen. Deze variëren van geen beeld (dus alles op zwart), niet verder dan BIOS-scherm, opstarten en uit zichzelf afsluiten. Soms lijkt het erop dat Win10 wel wordt geladen maar de videokaart simpelweg geen beeld doorgeeft.

Naast bovenstaande onderdelen hangen er nog 2 SATA HDD en 1 SSD in het systeem. GPU is via DP en DVI aangesloten op 2 monitoren.

Kabels zijn allemaal juist aangesloten, standoffs netjes geplaatst zoals het hoort.

Ik heb al de 2.0 BIOS versie geflashed en toen ging het 1 dag goed. Maar als je de PC afsluit en wat later weer opstart weigert hij weer. Er is nog een nieuwere versie van de BIOS (3.10), maar volgens de Asrock site moet de CPU op alle BIOS-versies werken.

Vanochtend viel me op dat vlak na het inschakelen het lijkt alsof er een power-dip ontstaat; de LED's van de casefans gaan dan minder fel branden. Je hoort ook een fan (GPU of CPU) minder hard draaien.

Het lijkt me geen driver probleem, omdat ik vanaf het opstarten al zwart beeld heb. Ik heb trouwens wel de laatste NVidia driver geïnstalleerd van hun website.

Ik vermoed een van de drie boosdoeners: GPU, PSU of moederbord? Iemand nog suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Boisversies zijn niet alleen voor cpu ondersteuning maar ook zeker voor de stabiliteit van het systeem. Bios updaten zou ik dan ook zeker doen.

Wat zijn de settings van het geheugen in het bios?

Voeding sowieso terug sturen. dat ding is door de antieke interne lay-out niet compatibel met nieuwe hardware. Voor een paar € meer zijn er veel betere voedingen te koop. pricewatch: be quiet! System Power 9 400W bijvoorbeeld, of pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W Daarnaast zijn er nog een paar vreemde keuzes binnen dit budget maar dat heeft geen invloed op de correcte werking van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Geheugen draait op het XMP-profiel op 2933 MHz.
Antieke layout in een voeding uit 2018? Dat kan ik niet helemaal plaatsen....

En wat zijn er nog meer vreemde keuzes dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 19:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

De voeding is niet 1 van de beste. Maar in mijn ogen moet zelfs deze jouw configuratie makkelijk kunnen draaien. Daarentegen zien jouw klachten er wel uit als een typisch voeding probleem.

De enige manier om je problemen uit te zoeken is eliminatie, dus eerst een andere voeding proberen, dan eventueel gpu/cpu/geheugen/moederbord, etc. Dit is wel lastig als je die spullen niet hebt liggen natuurlijk, maar dat is niet anders.

edit: je zou ook nog kunnen proberen om in het BIOS alle waarden zo conservatief mogelijk te zetten. Dus geheugen op (bijv.) 2133 MHz, cpu standaard waarde.

[ Voor 16% gewijzigd door TTLCrazy op 02-05-2019 11:12 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Ik heb nog een Be-Quiet 350W voeding uit mijn oude PC die ik even zou kunnen proberen. Evenals de oude HD5750 GPU.

Vanavond maar weer even aan de slag. Mijn gevoel zegt voeding omdat het lijkt dat als de GPU opstart de PSU niet genoeg kan leveren via het moederbord.

Update:
Oude GPU werkt prima in nieuwe setup. Nieuwe BIOS geflashed en geheugen instellingen op auto. Oude PSU past niet op nieuwe moederbord (geen 8-pins CPU stekker), dus dat kan ik niet checken.

Dus het is of GPU of PSU die problemen veroorzaakt. Morgen de winkel maar eens bellen.

Update 2:
Ik heb de GPU in mijn oude systeem gestoken; deze start ook niet op met beeld. Dikke kans dus dat de GPU de boosdoener is. Ik ga deze terugsturen naar de winkel.

[ Voor 99% gewijzigd door loeberce op 07-05-2019 10:38 ]