[Ubiquiti-apparatuur] 1 Cloud key, meerdere sites

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-11-2024
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een vraag over Ubiquiti-apparatuur en met name het beheer vanaf 1 Cloud Key.

Ik heb laatst voor mijn ouders een aantal Ubiquiti-apparatuur in het huis geplaatst en daarbij een cloud key gebruikt om alles in te stellen. Nu wil ik dus bij mijzelf thuis dit ook gaan aanleggen alleen heb ik dus gelezen dat ik dit met de zelfde cloud key kan gaan beheren.

Nu begrijp ik dus niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, ik heb al meerder youtube filmpjes gekeken en na gelezen. Ik begrijp dat je op je AP enzo een URL moet ingeven en een gepoort forward moet worden naar buiten met aantal poorten waaronder 8080.

Alleen wordt er steeds gesproken over een FQDM(Fully Qualified Domain Name) deze kun je dan beter gebruiken dan een ip adres. Omdat dat je dan als er een ip verandering komt niet al je Ubiquiti-apparatuur offline gaat.

Vraag 1: Hoe kom ik aan een FQDM, is dit betaald en hoe gaat dit in zijn werk

Vraag 2: Mocht ik geen FQDM hebben en toch het eens willen proberen via IP gebruik ik dan gewoon mijn WAN ip met poort 8080 erachter als URL

Vraag 3: hoe krijg ik dan meerder sites onder 1 cloud key

Ik hoop hier wat hulp bij te krijgen
Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Prototyp3_NL op 02-05-2019 12:35)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
Prototyp3_NL schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:37:
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een vraag over Ubiquiti-apparatuur en met name het beheer vanaf 1 Cloud Key.

Ik heb laatst voor mijn ouders een aantal Ubiquiti-apparatuur in het huis geplaatst en daarbij een cloud key gebruikt om alles in te stellen. Nu wil ik dus bij mijzelf thuis dit ook gaan aanleggen alleen heb ik dus gelezen dat ik dit met de zelfde cloud key kan gaan beheren.

Nu begrijp ik dus niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, ik heb al meerder youtube filmpjes gekeken en na gelezen. Ik begrijp dat je op je AP enzo een URL moet ingeven en een gepoort forward moet worden naar buiten met aantal poorten waaronder 8080.

Alleen wordt er steeds gesproken over een FQDM(Fully Qualified Domain Name) deze kun je dan beter gebruiken dan een ip adres. Omdat dat je dan als er een ip verandering komt niet al je Ubiquiti-apparatuur offline gaat.

Vraag 2: Mocht ik geen FQDM hebben en toch het eens willen proberen via IP gebruik ik dan gewoon mijn WAN ip met poort 8080 erachter als URL

Bij voorbaat dank!
1: Een FQDN kan je kopen bij bijvoorbeeld hostnet, transIP etc en kost je een paar euro per jaar. In de DNS zet je dan een WAN IP. Voordeel hiervan is mocht je IP wijzigen dan hoef je het alleen in de DNS te doen en niet op de Ubiquiti devices zelf. Die hebben immers de FQDN in hun inform staan.

2: Ja je kan ook alleen je WAN ip gebruiken. Je hebt port 8080 en port 3478 nodig. Zelf zou ik er voor kiezen om de porten alleen open te zetten naar het IP waar het vandaan komt.

UDP 3478 Port used for STUN.
TCP 8080 Port used for device and controller communication.

Als je cloud key bij je ouders staat zet je in hun router de porten 8080 en 3478 open naar jouw WAN IP zodat de porten niet open en bloot voor iedereen te benaderen zijn. Vervolgens geef je op de Ubiquiti devices een nieuw Inforrm met het FQDN of het IP van je ouders: set-inform http://FQDN of WAN:8080/inform Jouw devices zullen dan zichtbaar worden op de CK waarna je ze kan adopten.

3: In de controller bij CurrentSite klikken en kiezen voor Add new site.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 02-05-2019 10:31 ]

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Die fqdN kan ook een ddns zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DiedX op 02-05-2019 09:38 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:03
DiedX schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:38:
Die fqdN kan ook een ddns zijn.
Dat inderdaad. Je moet er alleen voor zorgen dat als je IP adres wijzigt (niet alle providers geven je een vast IP-adres), dat deze ook gewijzigd wordt op je ddns. Dan kun je de set inform laten wijzen naar dat ddns adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Als je een vast WAN IP adres hebt, dan volstaat dat. Dan hoef je alleen poort 8080 open forwarden naar je CloudKey. Bij een dynamisch IP adres kan je, zoals @DiedX al opmerkt, ook voor een DDNS oplossing gaan.

Dus:

Antwoord 1: Niet nodig bij vast IP, anders willekeurige DDNS
Antwoord 2: Ja
Antwoord 3: Maakt niet uit

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Prototyp3_NL schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:37:
Goedemorgen Tweakers,

Bij voorbaat dank!
1: Een FQDN kan je kopen bij bijvoorbeeld hostnet, transIP etc en kost je een paar euro per jaar. In de DNS zet je dan een WAN IP. Voordeel hiervan is mocht je IP wijzigen dan hoef je het alleen in de DNS te doen en niet op de Ubiquiti devices zelf. Die hebben immers de FQDN in hun inform staan.

2: Ja je kan ook alleen je WAN ip gebruiken. Je hebt port 8080 en port 3478 nodig. Zelf zou ik er voor kiezen om de porten alleen open te zetten naar het IP waar het vandaan komt.

UDP 3478 Port used for STUN.
TCP 8080 Port used for device and controller communication.

Als je cloud key bij je ouders staat zet je in hun router de porten 8080 en 3478 open naar jouw WAN IP zodat de porten niet open en bloot voor iedereen te benaderen zijn. Vervolgens geef je op de Ubiquiti devices een nieuw Inforrm met het FQDN of het IP van je ouders: set-inform http://FQDN of WAN:8080/inform Jouw devices zullen dan zichtbaar worden op de CK waarna je ze kan adopten.

3: In de controller bij CurrentSite klikken en kiezen voor Add new site.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 02-05-2019 10:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
HKLM_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:26:
Zelf zou ik er voor kiezen om de porten alleen open te zetten naar het IP waar het vandaan komt.
Lijkt mij op deze manier een prima oplossing, echter als het IP van zijn ouders wijzigt. Moet hij dit wel constant ook gaan wijzigen in de port forward.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
rens-br schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:36:
[...]

Lijkt mij op deze manier een prima oplossing, echter als het IP van zijn ouders wijzigt. Moet hij dit wel constant ook gaan wijzigen in de port forward.
Dat klopt zeker, maar ja hoe vaak wijzigt een IP? ik heb het zelf ook zo ingericht waarbij de CK bij mij thuis staat en het IP van mijn ouders op de whitelist staat voor de porten en in de afgelopen 1,5 jaar heb ik het nog nooit moeten veranderen. Maar het blijft een risico natuurlijk, Als het IP veranderd is er nog niks aan de hand natuurlijk de spullen blijven door draaien alleen even aan je ouders het nieuwe IP vragen via watismijnip.nl en aanpassen. :P

* HKLM_ Ik ben niet zo van items naar buiten open zetten voor heel de wereld :P

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 02-05-2019 10:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
HKLM_ schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:42:
Dat klopt zeker, maar ja hoe vaak wijzigt een IP?
Dat is ook weer zo. Ik heb het alleen maar mee gemaakt toen ik mijn router heb vervangen.
* HKLM_ Ik ben niet zo van items naar buiten open zetten voor heel de wereld :P
Helemaal mee eens, zolang het niet hoeft, vooral niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Is de cloud key bij jouw en je ouders wel permanent nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototyp3_NL
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-11-2024
Nou het idee is dan idd eerst bij mijzelf en ouders maar wil dit dan later ook gaan uitbreiden naar meerder sites.

ik zag dat DDNS gratis aan te vragen is via cloudflare oid, hoe het dan precies in zijn werking gaat met het instellen hiervan en de poorten open zetten naar de cloudkey enzo wordt nog even proberen, maar ben al wat meer wijzer geworden.

bedankt voor de snelle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Prototyp3_NL schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:20:
Nou het idee is dan idd eerst bij mijzelf en ouders maar wil dit dan later ook gaan uitbreiden naar meerder sites.

ik zag dat DDNS gratis aan te vragen is via cloudflare oid, hoe het dan precies in zijn werking gaat met het instellen hiervan en de poorten open zetten naar de cloudkey enzo wordt nog even proberen, maar ben al wat meer wijzer geworden.

bedankt voor de snelle reacties
Als je cloudflare gebruikt zorg dan wel dat de DNS entry die je gebruikt niet via cloudflare, maar direct naar jouw IP adres gaat, de meeste poorten die UNIFI nodig heeft voor correct werken, gaan niet door cloudflare

https://support.cloudflar...ill-Cloudflare-work-with-

[ Voor 6% gewijzigd door Dutch2007 op 02-05-2019 12:41 ]

Pagina: 1