Koelvloeistof auto lekt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-02 19:57
Beste,

Onlangs ben ik naar de garage geweest aangezien er koelvloeistof lekte uit de auto. De koelvloeistof tank kon wel leeg zijn na een rit van een uur.

We hebben het laten checken en volgens de garage was het koelstofresevoir lek. Ik heb expliciet nagevraagd of de koppakking niet stuk was dan wel de waterpomp. Dit was beide niet het geval.

De garage heeft de koelvloeistof tank vervangen, maar nu dat ik in de auto rijd blijft het probleem gebeuren. Na een dik uur rijden is de koelvloeistoftank weer helemaal leeg.

Ik merkte dat de dop van de koelvloeistoftank niet stevig erop zat, deze heb ik stevig aan proberen te draaien, maar het lijkt alsof deze is dolgedraaid. Kleine pasjes koelvloeistof lagen om het resevoir heen en dampte van de hitte.

Is het mogelijk dat deze dop niet goed is afgesloten en daardoor koelvloeistof lekt? En hoe belangrijk is het sat seze dop erop zit?

Bij voorbaat dank, Guy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Denk dat je waterpomp eerder kapot is. Dat is de voornamelijke reden voor lekkende koelvloeistof.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou morgenochtend direct contact opnemen met de garage. Alle slangetjes gecontroleerd?
Lekkende waterpomp lijkt mij ook een zinnige om te (laten) controleren.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 16:32

DataGhost

iPL dev

guybruggemann schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:37:
Ik merkte dat de dop van de koelvloeistoftank niet stevig erop zat, deze heb ik stevig aan proberen te draaien, maar het lijkt alsof deze is dolgedraaid. Kleine pasjes koelvloeistof lagen om het resevoir heen en dampte van de hitte.
Dit lijkt me niet logisch met een nieuw tankje, of ze hebben de dop hergebruikt terwijl die dol was. Ik zou zelf beide tegelijk vervangen.
Is het mogelijk dat deze dop niet goed is afgesloten en daardoor koelvloeistof lekt? En hoe belangrijk is het sat seze dop erop zit?
Enorm belangrijk, aangezien koelvloeistof boven de 100 graden het kookpunt kan komen (hangt wellicht van het model auto af, maar volgens mij is dit universeel). De dop zorgt ervoor dat de druk in het systeem op kan lopen zodat je kookpunt hoger wordt. Als de dop er niet op zit of niet goed afsluit, loopt de temperatuur op tot het kookpunt en zal de vloeistof daar blijven terwijl alles uit je systeem wegdampt. In de auto zie je waarschijnlijk dat je koelvloeistof-temperatuur wat lager dan normaal aangegeven staat. Dat is ook de reden dat je nooit de dop eraf mag draaien als de motor nog warm is, aangezien de druk dan wegvalt en de vloeistof direct enorm heftig begint te koken, met alle lichamelijke risico's van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DataGhost schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 04:10:
[...]

Dit lijkt me niet logisch met een nieuw tankje, of ze hebben de dop hergebruikt terwijl die dol was. Ik zou zelf beide tegelijk vervangen.

[...]

Enorm belangrijk, aangezien koelvloeistof boven de 100 graden het kookpunt kan komen (hangt wellicht van het model auto af, maar volgens mij is dit universeel). De dop zorgt ervoor dat de druk in het systeem op kan lopen zodat je kookpunt hoger wordt. Als de dop er niet op zit of niet goed afsluit, loopt de temperatuur op tot het kookpunt en zal de vloeistof daar blijven terwijl alles uit je systeem wegdampt. In de auto zie je waarschijnlijk dat je koelvloeistof-temperatuur wat lager dan normaal aangegeven staat. Dat is ook de reden dat je nooit de dop eraf mag draaien als de motor nog warm is, aangezien de druk dan wegvalt en de vloeistof direct enorm heftig begint te koken, met alle lichamelijke risico's van dien.
De vraag is wat voor auto TS heeft. De druk opbouw is inderdaad erg belangrijk vraag is echter of in TS zijn auto het reservoir wel of geen deel is van het druk systeem.

Voorbeeldje, mijn auto (Mitsubishi Colt) heeft een tank die niet onder druk komt. De dop hier op is een simpel plastic opklikkend dopje, de dop op een pindakaas pot kan meer druk weerstaan.

@guybruggemann post eens een foto van de dop, het reservoir en je auto details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:45
Merk en type auto is wel van belang om te weten of het om een overloopreserviour gaat of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Bij veel auto's is het tankje een tankje dat niet onder druk hoort te staan en zit er een gat in voor ontluchting. Als de koppakking lek is kan het zijn dat de vloeistof hieruit wordt geperst. Ik zou er gewoon mee terug gaan. Je kunt het tankje vullen en als er een ontluchter in zit hier even aan voelen. als je druk voelt dan is er iets mis en bouwt het systeem teveel druk op. Wat vaak een kapotte koppakking is. De radiatordop hoort open te gaan bij teveel druk maar dit kan vast zitten. Draai deze er echter nooit af met warme motor.

Om wat voor auto gaat het?

[ Voor 12% gewijzigd door .Maarten op 02-05-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otandreto
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05 21:50
DataGhost schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 04:10:
TS heeft het over het koelvloeistofreservoir.
Over het algemeen hoeft het reservoir niet op druk te zijn. Er zijn namelijk genoeg varianten die dat niet hebben. Deze zou overigens ook niet zo heet moeten worden dat hij leeg raakt door verdamping in dergelijk korte tijd. Zelf het rijden zonder dop zou niet direct een probleem moeten zijn. Zeker niet in de tijdspan van slecht een uur die de TS noemt.

Wat wel goed dicht zou moeten zijn de de dop van de radiator. Deze moet een bepaalde druk kunnen weerstaan en wordt wel goed heet (vandaar de waarschuwing er op)

@guybruggemann Graag even model auto en een foto van de genoemde dop. Dit maakt het veel makkelijker om te helpen en zinnige dingen te zeggen.

(voor als je het aandurft):
Eventueel kun je alvast het reservoir goed vullen (tot max streepje) en dan de motor even goed warm laten worden (Dat is wanneer de radiatorventilatoren aanslaan, zet je airco uit want die kan dat vroegtijdig veroorzaken ivm de verdamper). Dan met de motorkap open even iemand ongeveer 3000-4000 toeren laten aanhouden voor 30-60 seconden en dat je zelf even kijkt als er ergens water uit komt. LET OP, MOTOR IS HEET DUS KOM ER NIET MET JE BLOTE VINGERS AAN!!!

[ Voor 12% gewijzigd door otandreto op 02-05-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

otandreto schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:52:
[...]

TS heeft het over het koelvloeistofreservoir.

Over het algemeen hoeft het reservoir niet op druk te zijn. Er zijn namelijk genoeg varianten die dat niet hebben. Deze zou overigens ook niet zo heet moeten worden dat hij leeg raakt door verdamping in dergelijk korte tijd. Zelf het rijden zonder dop zou niet direct een probleem moeten zijn. Zeker niet in de tijdspan van slecht een uur die de TS noemt.
Tsja, en bij mijn auto staat die dus wel onder druk. De dop op mijne is goed tot 150kPa en is de enige in het hele systeem. Als het niet onder druk staat is het doorgaans ook geen schroefdop maar gewoon een klik-klepje zoals GoldenSample heeft (en ik ook heb gehad op een Toyota Hiace). Dampende plasjes zal je dan ook niet gauw rondom een klikdop vinden omdat het toch nauwelijks "omhoog" geforceerd wordt. Als het geheel normaal wel onder druk hoort te staan, komt de temperatuur ook ver boven het kookpunt en gaat het bubbelen (dan kan je plasjes krijgen) en de rest verdampt. In een uur rijden kook je met gemak vele liters vloeistof weg.

Maar goed, alleen TS weet wat voor auto 'ie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37

Wvr

rookt (witte rook) de auto meer als normaal, en als de koelvloeistof systeem harder aanvoelt dan normaal kan het de koppakking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 12:46
Als er een liter in een uur verdwijnt dan moet het ergens nat zijn. Heb je alle slangen als een goed nagelopen?
Andere vraag: Slaat de fan wel aan als de motor heet is? het kan zijn dat hij overkookt en het er zo uit gooit.
Als de motor verder goed loopt en geen nieuwe Paus heeft bij het starten dan zou ik mij niet al te veel zorgen maken.
Gewoon even terug gaan naar de grarage en melden dat het niet geholpen heeft. Die beginnen ook met de makkelijkste en voor de handliggende oplossingen. Het zijn net Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
Heb ook weleens gehad dat er een gaatje in een slang zat, maar alleen bij hogere toeren omdat er dan meer druk op het system staat.

Stationair niets te zien, even gassen en voila :)

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
Ik heb een Ford Fusion uit 2004, bijgevoegd een aantal foto's

https://ibb.co/Zf6Z8SK
https://ibb.co/nm06hfF
https://ibb.co/Qn23jb2
https://ibb.co/VjgFPpJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Nou, dat tankje is dus inderdaad een expansievat waar druk op komt te staan. Dat wordt dus een nieuwe dop halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Wvr schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:12:
rookt (witte rook) de auto meer als normaal, en als de koelvloeistof systeem harder aanvoelt dan normaal kan het de koppakking zijn.
Als je een liter KVS per uur verbrandt rookt 'ie wel héél wat meer dan normaal. Vanochtend was het nogal mistig op de weg, wellicht kwam dat uit de uitlaat van TS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
- Motor loopt prima
- Verwarming doet het
- Geen geknetter als ik een vuurtje houd tegen het oliestokje
- Ventilator werkt ook
- Geen witte rook uit uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Begin maar met een nieuwe dop. En bijvullen met de correcte koelvloeistof - als je gaat mixen kan dat kwa chemicalien en anti-corrosietoevoegingen nare gevolgen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dit probleem heeft me slechts een paar maanden speurwerk gekost bij mijn Civic.

Had er ook al een andere radiatordop opgezet, maar dat was een de van de sloop, blijkbaar was die ook slecht want de ellende bleef.

Uiteindelijk na nog wat andere reparaties die niet werkten toch een nieuwe erop gezet en het probleem was opgelost.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

guybruggemann schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 00:37:

Hiermee heb je het antwoord zelf al gegeven: het koelvloeistofsysteem lekt vloeistof (en verdampte koelvloeistof) via de dop. Als koelvloeistof verdampt, laat het een witte aanslag achter. Maar daar hoef je niet eens naar op zoek, aangezien er al plasjes omheen liggen.
otandreto schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:52:
[...]
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar uit ervaring met mijn eigen auto weet ik dat er zelfs na kort bovenin het koelvloeistofreservoir altijd damp aanwezig is. Als ik na een kwartiertje rijden de dop van het reservoir zou draaien, zou ik een flinke stoomwolk in mijn gezicht krijgen. Het koelvloeistofsysteem in mijn auto is ontworpen als een gesloten systeem, dat onder een druk van 2 tot 3 bar functioneert. Alleen al daarom zou het funest zijn om een lekkende dop op het koelvloeistofreservoir te hebben.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 09:26
@Tomatoman man

Koelsystemen onder druk hebben meestal een dop die maar een paar tienden overduk kan hebben. Systemen die onder 3 bar staan heb ik nog niet gezien in een ford fusion.

Je bedoelde waarschijnlijk 1,2 - 1,3 bar

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Blonde op 02-05-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Draai eens de dop van de olie los. Als je witte smurrie (op de dop) ziet komt er koelvloeistof bij je olie. Dan is je koppakking lek.
Ook is dat als er witte rook uit je uitlaat komt bij een warme motor.

Is er geen smurrie en heb je ook geen witte rook bij een warme motor, ligt het probleem buiten je motor.
Dus een slangetje, klemmetje, pakking waterpomp etc.
Zo'n dop hoort wel goed vast te zitten anders verdampt je koelvloeistof, net als dat je bij wijze van een pan met water op 95 graden houdt verdampt het water uiteindelijk.

Koelvloeistof kookt bij pas bij 135 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 17:50

Tomatoman

Fulltime prutser

@Mr. Blonde man :P

Nee, ik bedoel 2,0 à 3,0 bar. Niet iedereen rijdt in een Ford Fusion :). Mijn garage appte me eergisteren dit filmpje van mijn eigen auto:

De auto lekte al een tijdje koelvloeistof, hetgeen resulteerde in serieuze (en peperdure :X) reparaties aan de motor. Tijdens een lektest is geconstateerd dat de cylinderkop lekt. Die test is uitgevoerd door alle koelvloeistofpoorten af te dichten en met lucht onder druk te zetten, vergelijkbaar met de werkdruk onder normale omstandigheden – 2 tot 3 bar dus. Het waterbad had een temperatuur rond 80 °C.

Maar laten we niet teveel off topic gaan. Mijn punt is dat het koelvloeistofsysteem bij veel moderne auto’s onder druk staat. Als de dop van het koelvloeistofreservoir niet goed sluit, kun je door de overdruk heel snel heel veel koelvloeistof verliezen.

Let trouwens goed op waarmee je bijvult. Als je de verkeerde koelvloeistof gebruikt, kan dat tot corrosie in de motor leiden. Wat je moet gebruiken staat in de handleiding van je auto of kan de dealer je vertellen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Tomatoman schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:24:
@Mr. Blonde man :P

Nee, ik bedoel 2,0 à 3,0 bar. Niet iedereen rijdt in een Ford Fusion :). Mijn garage appte me eergisteren dit filmpje van mijn eigen auto:

[YouTube: Cylinder head leak test - failed!]

De auto lekte al een tijdje koelvloeistof, hetgeen resulteerde in serieuze (en peperdure :X) reparaties aan de motor. Tijdens een lektest is geconstateerd dat cylinderkop lekt. Die test is uitgevoerd door alle koelvloeistofpoorten af te dichten en onder druk te zetten, vergelijkbaar met de werkdruk onder normale omstandigheden – 2 tot 3 bar dus. Het waterbad had een temperatuur rond 80 °C.

Maar laten we niet teveel off topic gaan. Mijn punt is dat het koelvloeistofsysteem bij veel moderne auto’s onder druk staat. Als de dop van het koelvloeistofreservoir niet goed sluit, kun je door de overdruk heel snel heel veel koelvloeistof verliezen.

Let trouwens goed op waarmee je bijvult. Als je de verkeerde koelvloeistof gebruikt, kan dat tot corrosie in de motor leiden. Wat je moet gebruiken staat in de handleiding van je auto of kan de dealer je vertellen.
Bij bijna elke wagen sinds de tweede wereld oorlog staat het systeem onder druk. Echter het reservoir
verschilt en de drukken zijn wel steeds hoger geworden.

Veel Japanse wagens hebben een drukloos reservoir ( staat rechtstreeks in verbinding met buiten) en veel duitse wagens hebben een onder druk staand reservoir verschil in constructie.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mr. Blonde schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:47:
@Tomatoman man

Koelsystemen onder druk hebben meestal een dop die maar een paar tienden overduk kan hebben. Systemen die onder 3 bar staan heb ik nog niet gezien in een ford fusion.

Je bedoelde waarschijnlijk 1,2 - 1,3 bar
die 1.2 is overdruk ;) Je kan ook doppen vinden die opengaan bij 0.9 bar, dat betekend niet dat ze pas halverwege Mount Everest eens dicht gaan :+

Op een beetje koelsysteem staat dus zeker wel 2 bar of meer aan druk, is ook wel nodig om het kookpunt naar 130 graden of meer te brengen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
2 bar is wel heel veel, dan staan je koeldarmen bijna zo hard als een fietsband.

Ik denk ook niet dat koelwater snel naar 130°C gaat, dat zal eerder 110°C zijn, en dan zit je waarschijnlijk rond de 1,3 Bar.

Wikipedia: Kookpunt

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guybruggemann
Ik heb er zojuist een nieuwe dop op gezet, ik houd jullie op de hoogte of het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tommie12 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:52:
2 bar is wel heel veel, dan staan je koeldarmen bijna zo hard als een fietsband.

Ik denk ook niet dat koelwater snel naar 130°C gaat, dat zal eerder 110°C zijn, en dan zit je waarschijnlijk rond de 1,3 Bar.

Wikipedia: Kookpunt
Koelvloeistof heeft een hoger kookpunt dan water (130-135gr), en dat is je auto 'over de kook'. dat kan gebeuren als oa de waterpomp defect/verstopt is. en de ventilator van je radiateur niet/ niet goed werkt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guybruggemann
Het probleem lijkt opgelost na het vervangen van de dop op de koelvloeistoftank.

Bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1