Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:43
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nou zat ik even te zoeken. Ik bedenk me als eerste dat het zonde is om 100 euro te verbranden. Maar als tweede dat ik niet vaak gebruik maak van dit soort bonnen, al wil ik wel nog een nieuwe tv en bureaustoel halen bv. Maar voor de rest vraag ik me af, nav wat ik opzocht: het moet uiteindelijk wel terug te vinden zijn in de boeken en er moet belasting over betaald worden. Daar ontkom je toch niet aan? Is dit dan niet een gigantische sigaar uit eigen doos?

[ Voor 3% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-05-2019 23:49 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik weet hier ook niet alles van, maar bonnen kunnen makkelijk worden weggeschreven als presentje ipv loon waardoor er geen belasting oid over betaald hoeft te worden. Let er ook op dat ze impliceren dat je belasting moet betalen wanneer je voor cash gaat (dus opgeven bij de belasting onder inkomen overige werkzaamheden of via ZZP-constructie als je dat al hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Er is ook echt overal een wet voor in dit land:

https://www.hr-kiosk.nl/h...ingscomponenten/cadeaubon

Stel dat je jezelf ziet als ZZP’er dan moeten zij blijkbaar belasting afdragen.

Het lijkt hoe dan ook een manier om loon constructie te vermijden. Moet zeggen: voor dit soort bedragen niet zo’n raar idee. Het is voor iedereen incl de belastingdienst een hoop werk om die 400 of 500 euro aan te geven. Logisch is alleen niet altijd legaal cq volgens de wet :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik heb even gekeken naar https://www.belastingdien...vrijwilligersvergoedingen.

Het bedrag lijkt boven de grens van een vrijwilligersvergoeding uit te komen. Dan moet je het opgeven als ROW en inkomstenbelasting afdragen. Cadeaubonnen of cash verandert daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 11:08
t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:49:

Het bedrag lijkt boven de grens van een vrijwilligersvergoeding uit te komen. Dan moet je het opgeven als ROW en inkomstenbelasting afdragen. Cadeaubonnen of cash verandert daar niets aan.
Hij zit daar flink onder, je hebt waarschijnlijk naar het maand bedrag gekeken, niet naar het jaarbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Uurloon lijkt te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Ah, waar zie jij het uurloon?
Als het er niet staat kan je het wel uitrekenen, maar dan moet je de geïnvesteerde tijd en het loon kennen, ook dat zie ik niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het kan. OP wekt de indruk dat het geld per keer in enkele uren wordt verdiend. Maar als de geinvesteerde tijd siginificat hoger is, kan vrijwilligersvergoeding wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

Voor zover ik weet hoef je geen sluitende klokregistratie te hebben als je met vrijwilligers werkt, of als je vrijwilligerswerk doet. Als jij thuis een aantal uren bezig bent voor een website, en je krijgt daar een paar bonnen voor als compensatie is daar niks mis mee.

Zolang je maar niet boven de 170 euro per maand komt aan bonnen, of boven de 1500 euro per jaar.

Als je de vrije keuze hebt in bonnen kun je ook vvv bonnen overwegen; die zijn wat breder te besteden dan Bol bonnen. Of het bedrijf even wijzen op de vrijwilligersvergoedingsregeling, en kijken of ze jou vanuit die regeling ook 60 euro contant kunnen geven.

En het moet voor de belastingdienst ondubbelzinnig duidelijk zijn dat het om vrijwilligerswerk gaat. Maar dat lijkt hier duidelijk wél het geval aangezien de entree tot het circuit en je afschrijving van je apparatuur waarschijnlijk al hoger is dan de waarde van je tegoedbon.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52

Honesty

kattenneus!

ik zal de bonnen pakken, desnoods vvv(kan je inruilen bij gamemania) of iets anders omdat het een tientje meer is. Vrijwilligersvergoeding via de belastingdienst zal ik me niet te veel zorgen over maken. Je uurloon is misschien hoger dan die 4,50 per uur wat mag van de bd maar als je verder kijkt naar wat je ervoor moet doen(huiswerk) kan je best zeggen dat je voor een stukje waar je 2 uur mee bezig bent om te schrijven misschien wel 8 uur research moet doen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:15:
Het kan. OP wekt de indruk dat het geld per keer in enkele uren wordt verdiend. Maar als de geinvesteerde tijd siginificat hoger is, kan vrijwilligersvergoeding wel passen.
Ik kan niet alleen de indruk wekken, maar ook bevestigen. In feite komt het erop neer dat per race ik een half uur van tevoren klaarzit (officieel, officieus start ik iets eerder ivm laatste tekstjes plaatsen). Dan de race zelf verslaan, plus erna nog wat statistieken noemen. In totaal hebben we het dan over 40/50 euro in 2,5 uur, als alles normaal verloopt.

Het is een spelsite, dus in feite is vrijwilligersvergoeding een leuk begrip maar er wordt met het bedrijf wel geld verdiend.

[ Voor 5% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-05-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt de link gezien. Maximale vrijwiligersvergoeding per uur is 5 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:49:

Het bedrag zal niet het grootste probleem zijn.
Een vrijwilligersvergoeding is alleen mogelijk bij niet-commerciële organisaties. Tenzij de website onderdeel is van een sportvereniging of een ANBI, zal over elke vergoeding belasting betaald moeten worden. Ongeacht of dit als cash, cadeaubonnen of bitcoin uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:44:
Wat zou jij zelf doen? Aansturen op onbelaste vrijwilligersvergoeding die hoger is (zoals gesuggereerd hierboven) is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23

Theo

moederbord

CivLord schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Het bedrag zal niet het grootste probleem zijn.
Een vrijwilligersvergoeding is alleen mogelijk bij niet-commerciële organisaties. Tenzij de website onderdeel is van een sportvereniging of een ANBI, zal over elke vergoeding belasting betaald moeten worden. Ongeacht of dit als cash, cadeaubonnen of bitcoin uitbetaald wordt.
Heb je hier een bron voor?

Waarom zou je geen vrijwilligerswerk kunnen doen voor bijv. een busmaatschappij (chauffeur op de lokale buurtbus, uitgebaat door de busmaatschappij), fabriekshal (af en toe rondleiden personen met syndroon van down) of kledingboetiek (bevriende eigenaar een middagje per week helpen die het financieel zwaar heeft).
Er zijn zat functies te vervullen/bedenken voor vrijwilligers binnen commerciële bedrijven. En die personen kunnen allemaal een vergoeding krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mijn gok is dat ofwel ze die bonnen met korting krijgen (meestal is de return rate van die bonnen ver onder de 100%, dus de winkel kan ze met korting verkopen en toch winst draaien), ofwel dat ze die bonnen als zwart loon inzetten, en op die manier belastingen ontduiken.

Voor jou maakt het niet veel uit, je moet ze alsnog aangeven als inkomsten, en betaalt dus netjes inkomstenbelasting erover.

@Theo Vrijwilligerswerk mag best, maar je mag er dan niet een vrijwilligersvergoeding voor krijgen. Ze mogen je best een bonus ervoor geven oid, maar dat valt dan onder een andere regeling.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:44:
Als je afspreekt per uur betaald te worden. Als je dat niet doet, is de maximale vergoeding 170 per maand met een maximum van 1700 per jaar (mits je boven de 22 jaar oud bent.)

Maar zoals hierboven een vrijwilligersvergoeding mag niet bij zomaar elke organisatie.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 02-05-2019 12:32 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Theo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Heb je hier een bron voor?

Waarom zou je geen vrijwilligerswerk kunnen doen voor bijv. een busmaatschappij (chauffeur op de lokale buurtbus, uitgebaat door de busmaatschappij), fabriekshal (af en toe rondleiden personen met syndroon van down) of kledingboetiek (bevriende eigenaar een middagje per week helpen die het financieel zwaar heeft).
Er zijn zat functies te vervullen/bedenken voor vrijwilligers binnen commerciële bedrijven. En die personen kunnen allemaal een vergoeding krijgen.
Van de site van de Belastingdienst:
U bent vrijwilliger als u aan de volgende 4 voorwaarden voldoet:
• U verricht werkzaamheden voor:
◦een organisatie die niet is onderworpen aan vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld
◦een sportvereniging of sportstichting
◦een ANBI
• U bent niet in dienst bij de organisatie, sportvereniging of sportstichting.
• U doet de werkzaamheden niet voor uw beroep.
• De vergoeding die u voor het werk krijgt, is een vrijwilligersvergoeding. Dat wil zeggen dat de vergoeding zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk.
In principe is vrijwilligerswerk iets dat je voor 'het goede doel' doet, om je vereniging, club of kerk te helpen. Het is ook eigenlijk niet de bedoeling dat je er iets aan over houdt. De vrijwilligersregeling is dan ook eigenlijk niet bedoeld als een beloning, maar als een onkostenvergoeding. Om het niet te ingewikkeld te maken met bonnetjes en het aannemelijk proberen te maken van de waskosten van de kleding die smerig is geworden van het onkruid wieden in het rozenperkje van de kerk (en stiekem toch ook een beetje een kleine beloning in te bouwen) zijn er bedragen vastgesteld die je vrijwilligers kunt geven zonder dat de kosten bewezen hoeven te worden en zonder dat er belasting over betaald hoeft te worden.

Hoewel er misschien wat randgevallen te bedenken zijn, past vrijwilligerswerk, voor niets of een klein bedrag, niet bij een commercieel bedrijf met winstoogmerk. Het werkt ook uitbuiting en concurrentievervalsing in de hand. (Sommige ZZP-ers zullen al het idee hebben dat ze als 'vrijwilliger' voor grote bedrijven werken.)

Wat ook handig is om te weten: De maximale vergoeding van 170 per maand/ 1.700 per jaar geldt per persoon, voor al het vrijwilligerswerk dat die persoon doet. Werk je voor twee organisaties als vrijwilliger en krijg je € 1.000 per organisatie, dan krijg je van beide organisaties samen dus meer dan € 1.700. Je moet dan zelf het totale bedrag van € 2.000 opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting. (Al zal niemand het merken wanneer je dat niet doet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Racing_Reporter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:48:
Nou zat ik even te zoeken. Ik bedenk me als eerste dat het zonde is om 100 euro te verbranden.
Als je je "loon" in de vorm van bonnen krijgt wil ik je ook nog even wijzen op het feit dat gemiddeld (!) een item bij bol.com nou in de regel echt niet goedkoop is.

Ik krijg al jaren mijn "kerstpakket" in de vorm van een digitale bon en zet die vaak om in een Bol-tegoed. Elke keer loop ik dan weer tegen het feit aan dat je bon relatief weinig waard is omdat haast elk item dat je leuk lijkt om te kopen ergens anders aanzienlijk tot veel goedkoper te krijgen is.

Dus op deze wijze, afhankelijk van wat je wilt terugkopen, is de kans ook aanwezig dat je "geld verbrand".

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41

SomerenV

It's something!

Een cadeaubon voor Bol.com is leuk en aardig maar je kunt er niet zoveel mee. Wil je een keer uit gaan eten van je verdiensten? Gaat niet. Wil je avondeten halen van je verdiensten? Gaat niet. Wil je op vakantie van je verdiensten? Gaat niet. Wil je wat lekkers halen voor een filmavondje? Nope. Bioscoop? Helaas. Wil je je verdiende geld opzij zetten op te sparen? Ook niet.

Ik moet er niet aan denken uitbetaald te worden in cadeaubonnen. Gebonden aan één winkel en je verdiende geld niet uit kunnen geven hoe jij dat wilt. Flinke no-go wat mij betreft.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Racing_Reporter schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:23:
[...]In feite komt het erop neer dat per race ik een half uur van tevoren klaarzit (officieel, officieus start ik iets eerder ivm laatste tekstjes plaatsen). Dan de race zelf verslaan, plus erna nog wat statistieken noemen. In totaal hebben we het dan over 40/50 euro in 2,5 uur, als alles normaal verloopt
Jij woont onder de tribune?
Wat dacht je van je reistijd van en naar de race? Die behoort ook tot 'het werk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:41

SomerenV

It's something!

cadsite schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Wat dacht je van je reistijd van en naar de race? Die behoort ook tot 'het werk'.
Tegenwoordig heb je zoiets als 't internet en televisie. Kun je de races vanaf de luie bank volgen :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
SomerenV schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:42:
[...]

Tegenwoordig heb je zoiets als 't internet en televisie. Kun je de races vanaf de luie bank volgen :+
goed punt. 8)7
(je ziet onmiddellijk hoe sterk verweven ben met sport-kijken.)

Maar on-topic. Bestaat er in NL geen statuut zoals bij ons "zelfstandige in bijberoep"? Je hebt hier wat kosten aan, maar dat maakt ook dat je héél wat kosten kan inbrengen.
In dit geval bijvoorbeeld:
elektriciteit
internet verbinding
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:24
Racing_Reporter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:48:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nou zat ik even te zoeken. Ik bedenk me als eerste dat het zonde is om 100 euro te verbranden. Maar als tweede dat ik niet vaak gebruik maak van dit soort bonnen, al wil ik wel nog een nieuwe tv en bureaustoel halen bv. Maar voor de rest vraag ik me af, nav wat ik opzocht: het moet uiteindelijk wel terug te vinden zijn in de boeken en er moet belasting over betaald worden. Daar ontkom je toch niet aan? Is dit dan niet een gigantische sigaar uit eigen doos?
Wat je ook kunt doen is bedenken welke winkel je wél sowieso nog eens geld wilt gaan uitgeven en vragen of de partij waar je voor werkt je wilt betalen in die specifieke bonnen. Redelijk grote kans dat ze daarmee akkoord gaan, want de keuze om je zo te betalen is waarschijnlijk vooral fiscaal en niet omdat ze aandelen in bol.com hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 09:32
Ik neem aan dat het bedrijf waar jij dit voor doet een BV is? Die mogen voor zo ver ik weet geen vrijwilligers in dienst hebben dus uitbetalen met bonnen etc mag officieel dan niet. Je zult in principe gewoon een dienstverband moeten krijgen of als ZZP'er aan de slag moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Moet dit dan als loon of vrijwilligerswerk gezien worden? De website kan het ook wegzetten als een wedstrijd (we verloten X bonnen onder iedereen die wat geschreven heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
cadsite schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Oei, nog niet over nagedacht! Just kidding :+ Er is een race, die bekijk ik via stream (officieel abonnement) en dan maak ik er een verslag van. Eigenlijk zou ik die kosten nog wel op mogen voeren (vind ik).
WhiteDog schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:47:
Moet dit dan als loon of vrijwilligerswerk gezien worden? De website kan het ook wegzetten als een wedstrijd (we verloten X bonnen onder iedereen die wat geschreven heeft).
Helaas, dat moet dan loon zijn. Een wedstrijd is voor degenen die er aan meedoen om de uitslag te raden, maar degene die de race verslaat, doet het werk.
SomerenV schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:39:
Een cadeaubon voor Bol.com is leuk en aardig maar je kunt er niet zoveel mee. Wil je een keer uit gaan eten van je verdiensten? Gaat niet. Wil je avondeten halen van je verdiensten? Gaat niet. Wil je op vakantie van je verdiensten? Gaat niet. Wil je wat lekkers halen voor een filmavondje? Nope. Bioscoop? Helaas. Wil je je verdiende geld opzij zetten op te sparen? Ook niet.

Ik moet er niet aan denken uitbetaald te worden in cadeaubonnen. Gebonden aan één winkel en je verdiende geld niet uit kunnen geven hoe jij dat wilt. Flinke no-go wat mij betreft.
Ik ga inderdaad kijken waar dan wel bonnen van te betrekken. Het is simpel: ik leef eenvoudig en doe niet vaak grote uitgaven. Nu komt er wel iets aan met een bureaustoel, een bureau en belangrijker een groot scherm. Maar zoals ik het hier lees, betaal ik alsnog belasting over de bonnen uiteindelijk dus is het om het even waar ik voor kies ;( Helaas geen extra voordeel aan de bonnen.

Pagina: 1