Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC boot niet verder dan CPU volgens ledjes van mijn MOB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelleSt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-11 13:51
Beste,

Vandaag wilde ik mijn PC aanzetten en ik kreeg verrassend genoeg geen beeld. Toen ik keek naar mijn videokaart knipperde de ledjes erg raar in mijn videokaart. Aantal keren opnieuw opgestart maar dit hielp niet.

Mijn build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 132,80€ 132,80
1MoederbordenGigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 112,-€ 112,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)€ 312,25€ 312,25
1BehuizingenCooler Master MasterBox Lite 5€ 46,-€ 46,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 136,37€ 136,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,07

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Gekeken in de handleiding van het moederbord. Er staan 4 ledjes op het moederbord. Linksboven = CPU boot, rechtsboven = DRAM boot, linksonder = VGA en rechtsonder = OS boot. (The status LEDs show whether the CPU, graphics card, memory, and operating system are workingproperly after system power-on. If the CPU/VGA/DRAM LED is on, that means the corresponding device is not working normally; if the BOOT LED is on, that means you haven't entered the operating system yet)

Wanner ik mijn PC aanzet gaat de videokaart gewoon netjes aan, maar gaat het ledje linksboven branden. Deze gaat na een x aantal secondes uit en daarna gaat het ledje rechtsboven (DRAM) aan. Wanneer deze aanspringt, gaat deze vrijwel meteen uit en springt het linkerboven ledje weer aan. Dit herhaald zich eigenlijk elke keer.

Laatst heb ik de koelpasta van mijn PC verwijderd en nieuwe koelpasta erop gesmeerd. Niet gemorst of dergelijke. CPU is ook niet van zijn plaats afgegaan en en bewoog niet.

Ik heb eerder al een probleem gehad met de voeding. Deze is toen vervangen geworden. Ik heb stof al uit mijn kast proberen te blazen met een compressor maar geen resultaat. Ik heb wel getest met mijn eigen RAM sticks. Als ik 1 specifieke RAM stick erin klik blijft het ledje linksboven branden en gebeurt niks. Als ik de andere apart of erbij steek krijg ik weer de "ledjes boot"

Ligt dit aan de voeding, geheugen of aan de CPU?

[ Voor 3% gewijzigd door JelleSt op 01-05-2019 22:16 . Reden: Vidoekaart toegevoegd ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:37
Zonder videokaart krijg je geen beeld, dat klopt of ben je die vergeten in je lijstje te zetten?

• JelleSt
Uszka schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:12:
Zonder videokaart krijg je geen beeld, dat klopt of ben je die vergeten in je lijstje te zetten?
Klopt! Ga ik aanpassen!
Edit:

Is aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door JelleSt op 01-05-2019 22:16 ]

• Uszka
Haal de opslag los, haal de voeding van de stroom, druk op de power knop van de behuizing en reset daarna het bios van het moederbord. Voeding weer in het stopcontact en start het systeem en zie of je in het bios komt.

Wanneer heb je het bios voor het laatst geupdate?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:46

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Reset de BIOS eens, plaats de videokaart opnieuw en probeer anders een andere voeding.

Als een andere voeding niet helpt een andere videokaart proberen.
Je kan ook de videokaart in een ander systeem testen.

Tweakers Discord

• JelleSt
Uszka schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:19:
Haal de opslag los, haal de voeding van de stroom, druk op de power knop van de behuizing en reset daarna het bios van het moederbord. Voeding weer in het stopcontact en start het systeem en zie of je in het bios komt.

Wanneer heb je het bios voor het laatst geupdate?
De laatste update was erg lang geleden, dit omdat ik erg bang ben dat ik iets verkeerds doe en deed dit meestal met de applicatie van gigabyte zelf. Na de applicatie niks meer geupdate.

Enig idee hoe ik de bios kan resetten?

• Uszka
Heb je geen handleiding bij je moederbord? CMOS batterij een minuutje eruit of de CMOS jumper omzetten.

Biosupdates zijn belangrijk voor de stabiliteit, prestaties en compatibiliteit van AM4 systemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Uszka op 01-05-2019 22:34 ]

• JelleSt
Uszka schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:32:
Heb je geen handleiding bij je moederbord? CMOS batterij een minuutje eruit of de CMOS jumper omzetten.

Biosupdates zijn belangrijk voor de stabiliteit, prestaties en compatibiliteit van AM4 systemen.
Er zit inderdaad een handleiding bij, er zit een jumper op, deze moet ik volgens de handleiding aanraken met een schroevendraaier. De jumper zijn 2 pinnen. Moet ik deze dan indrukken?

• Uszka
Met een schroevendraaier de 2 pinnen met elkaar verbinden.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

JelleSt schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:37:
[...]

Er zit inderdaad een handleiding bij, er zit een jumper op, deze moet ik volgens de handleiding aanraken met een schroevendraaier. De jumper zijn 2 pinnen. Moet ik deze dan indrukken?
Gewoon even die 2 pinnetjes een seconde met een schroevendraaier kortsluiten.
Als de PC uit het stopcontact is.

(Dat laatste hoeft niet echt maar better safe than sorry)

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 01-05-2019 22:42 ]

★ What does that mean? ★

• JelleSt
Uszka schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:38:
Met een schroevendraaier de 2 pinnen met elkaar verbinden.
Zojuist meerdere malen geprobeerd, maar geen resultaat, het CPU ledje brand en daarna gaat het RAM ledje aan en meteen uit.

Edit:

Heb de CMOS batterij eruit gehaald eventjes wachten dus..

Edit 2:
Ook na de batterij geen resultaat morgen videokaart en voeding testen? Hoe test ik gemakkelijk mijn voeding? Aangezien dit een shitload aan kabels is.

[ Voor 28% gewijzigd door JelleSt op 01-05-2019 23:01 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Volgens mij heb je ook een videokaart op je moederbord zitten. Heb je die al eens geprobeerd? Kan ik hierboven niet terugvinden namelijk.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
jasiccama schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:33:
Volgens mij heb je ook een videokaart op je moederbord zitten. Heb je die al eens geprobeerd? Kan ik hierboven niet terugvinden namelijk.
Op zijn processor zit geen iGPU als dat is wat je bedoeld.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 20:02
Knee-Buckler schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Op zijn processor zit geen iGPU als dat is wat je bedoeld.
Ik zag een DVI-D en HDMI uitgang op het moederbord zitten, vandaar :)

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
jasiccama schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Ik zag een DVI-D en HDMI uitgang op het moederbord zitten, vandaar :)
ahh oke, nou de processor heb hem niet, dus dat gaat niet werken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Knee-Buckler op 02-05-2019 13:01 ]

• JelleSt
jasiccama schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:33:
Die heb ik inderdaad niet geprobeerd aangezien deze wel gewoon opstart haha. Ik zal vanavond de videokaart eens vervangen.

Edit:
Videokaart heb ik vervangen, maar hij blijft nog steeds hangen bij DRAM |:(.

Edit 2: Nu blijft mijn pc op t eerste ledje vast hangen en mijn ledjes op de GPU branden ook niet meer? Voeding kapot?

Edit 3: Met nieuwe voeding geen ander resultaat..

[ Voor 25% gewijzigd door JelleSt op 02-05-2019 20:11 ]

Pagina: 1