Externe Thunderbolt SSD voor iMac? (27" late 2013)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
27" imac late 2013 dus (met Mojave er op), zit nog normale hd of fusion drive in, intern upgraden niet wenselijk. USB poorten zijn al bezet door vanalles dus ik dacht om een externe SSD via Thunderbolt te proberen. (achterkant)

Nu kwam ik de Transcend Jetdrives tegen, lekker klein etc.

Alleen geen woord over iMacs op de site.. Kan ik er van uit gaan dat ik op z'n jetdrive via de externe TB1 enclosure gewoon OSX kan zetten om te booten? Ze doen op de site net of het niet compatible is.. Ook heb je sata en en nvme varianten..

Ik begreep dat TRIM sowieso mogelijk niet meer werkt? En ik lees dingen over hsf+ vs hpfs indeling en issues, mojave issues-tjes, etc maar weet niet goed wat nou klopt. (ook na googlen :) )

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 01-05-2019 21:47 ]

specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
USB dongle een optie als je USB poorten vol zitten?

Zelf heb ik op mijn Mid 2014 MBP nu een Samsung T5 aangesloten. ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
RobbieHifi schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:16:
USB dongle een optie als je USB poorten vol zitten?

Zelf heb ik op mijn Mid 2014 MBP nu een Samsung T5 aangesloten. ideaal.
Nja dat zou natuurlijk ook nog kunnen.. Maar ik hang liever niet de andere schijven aan een usb dongle.. En er zijn nog 2 TB poorten over iig..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 21:19
seagate heeft ook eens een reeks thunderbolt removables gemaakt, zoek eens naar SRD0001 op ebay ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:54
Iets groter, maar toch ook nog klein is de Transcend StoreJet met Thunderbolt en USB 3.1 Gen 1 aansluiting.
Deze werkt op elke Mac met minimaal 10.7.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.transcend-info.com/products/images/ModelPic/679/Sp-SJM500_large2_201411.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thnx @sonderpa die zou ook wel kunnen idd!

Wat ik me wel zit af te vragen nog, of er niet een oplossing is waarbij er een nvme drive via de tb1 10gb poort kan zodat je die poort maximaal benut. Als ik toch bezig ben.. Daarom zijn die jetdrives wel weer interessant, maar als ze niet werken...

Aangezien de TB controller tussen de nvme opslag van de jetdrive 855 en de imac zit en ik als vereiste High Sierra zie dan hoop ik eigenlijk dat dit wel werk..?

via TB ziet de mac natuurlijk gewoon direct een nvme ssd dus dat moet dan wel compatible zijn op die late 2013..

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 04-05-2019 11:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:54
Een gokje van mij.
Ik denk dat die Jetdrive in principe wel werkt, maar dat het probleem de (erg) korte kabel is.
Als de Jetdrive op de iMac aangesloten wordt, dan bengelt de Jetdrive aan de kabel onder de iMac en dat leidt uiteindelijk tot kabelbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@sonderpa nou dát is gelukkig juist wel fijn, het idee was om de externe ssd tegen de achterkant van de iMac aan te plakken :p

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gargantua
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 17:07
Plakken kan...of eventueel een 'backpack' aan de display-poot bevestigen?

https://www.twelvesouth.com/products/backpack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Gargantua schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:11:
Plakken kan...of eventueel een 'backpack' aan de display-poot bevestigen?

https://www.twelvesouth.com/products/backpack?
Hey die is best wel cute idd :) thnx!

waar ik nog mee zit is of die 27" imac late 2013 uberhaupt goed wil werken met een Jetdrive 855 met nvme pci opslag, of dat ik dan beter voor de ahci Jetdrive 825 kan gaan.

Of voor safe gaan en dan de storejet van @sonderpa, max doorvoer schijnt niet leip hoog te zijn maar het is iig een sdd met lage accestime..

Ik kom met googlen niks tegen over nvme via TB1/2 aan een oudere mac hangen. Ik begrijp dat je iig high sierra nodig hebt om uberhaupt nvme support te hebben maar ik ben toch beetje bang dat er incompatiblities zijn.. (of niet willen booten ofzo)

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 21:19
<quote>Ik kom met googlen niks tegen over nvme via TB1/2 aan een oudere mac hangen. Ik begrijp dat je iig high sierra nodig hebt om uberhaupt nvme support te hebben maar ik ben toch beetje bang dat er incompatiblities zijn.. (of niet willen booten ofzo)</quote>

Ik vermoed eerder dat de kosten aan 'intermediate devices' niet opwegen tegen het resultaat. thunderbolt naar pcie, van pcie naar nvme. Een pcie (1 of 2?) kastje met pci naar nvme kost voor 1 slot al gauw 300E. Tegenover een usb naar ssd adapter, 10E is al haalbaar, of als middenweg thunderbolt naar sata (~E 125 zonder capaciteit), zie jetdrive of seagate expansion.
Pagina: 1