Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2de NIC - metric aanpassen Een server heeft 2 NIC's. NIC1:

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Simon VDS
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10 18:51
Een server heeft 2 NIC's.

NIC1:
172.16.1.100
255.255.0.0
GW: 172.16.1.1

NIC2:
172.16.1.101
255.255.0.0
GW: 172.16.1.1

Beide NIC's hebben een default metric van 266. Toch gebruikt de server steeds NIC1 voor outbound traffiek richting een L3 switch.

Ik vermoed dat ik in de eigenschappen van NIC2 de automatische metric instelling kan wijzigen naar een lager nummer en zo zou Windows NIC2 moeten gaan gebruiken voor outbound traffic.
Ik heb dit al eens geprobeerd maar dit lijkt niet echt te lukken.

Hoe kan ik traffic richting internet forceren via een andere adapter?

[ Voor 14% gewijzigd door Simon VDS op 01-05-2019 20:57 ]

Beste antwoord (via Simon VDS op 02-05-2019 11:48)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Teaming NIC maken van beide en als configuratie round-robin geef je een mooie oplossing daarvoor.

Ik denk dat het verstandig is als je wat gaat inlezen in huidige technieken en oplossingen. Wat je nu omschrijft, is een redelijk oude manier van werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom zou je dat willen wanneer ze toch beide in hetzelfde subnet zitten?
Wat probeer je te bereiken?

Als je meer bandbreedte of performance wilt halen kun je toch beter iets als NIC teaming gebruiken?

Welk OS hebben we het hier over? In Windows 2016 zit het tegenwoordig standaard

https://docs.microsoft.co...s/nic-teaming/nic-teaming

[ Voor 13% gewijzigd door akimosan op 01-05-2019 21:55 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vraag mij ook af waarom je de twee NICs niet combineert naar een teamed interface om zo fault tollerance te regelen, alsmede welke NIC de default zou moeten zijn. Als beide exact hetzelfde zijn, zal Windows degene met het laagste PCI ID gebruiken.

Als je beide NICs tevens in dezelfde switch hebt, kan je er met wat extra configuratie ook nog eens hogere bandbreedte krijgen.

Wat is eigenlijk de reden om de tweede NIC als primair te gebruiken?

• Simon VDS
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-10 18:51
Een stateful firewall zoals die van Meraki kan pas een group policy toekennen aan een IP adres als het minstens 4kb traffic heeft "gezien". Het IP adres van de 2de NIC komt dus pas in de "client" list van zodra er genoeg traffic richting firewall is geweest.

De bedoeling is om te load balancen via verschillende ISP's.

ISP1 --> port forwarding naar 172.16.1.100
ISP2 --> port forwarding naar 172.16.1.101

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ook dan heeft je server niet twee netwerkkaarten en IP adressen nodig, zolang je beide internetlijnen op dezelfde statefull firewall binnen laat komen.
En al had je server wél twee IP adressen nodig, zou ik lekker een tweede IP configureren op dezelfde NIC in plaats van deze smerige oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Teaming NIC maken van beide en als configuratie round-robin geef je een mooie oplossing daarvoor.

Ik denk dat het verstandig is als je wat gaat inlezen in huidige technieken en oplossingen. Wat je nu omschrijft, is een redelijk oude manier van werken.

Pagina: 1