Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

System timer failure na vervangen cmos batterij?

Pagina: 1
Acties:

• woels11
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Hi,

Mijn zelfbouw pc (overgenomen, niet zelf gebouwd) startte niet meer op, na wat zoeken op internet gevonden dat de cmos batterij leeg kon zijn, die vervangen en inderdaad werkte daarna alles weer.

Echter na de 1e opstarten wilde ik de pc uit slaapstand halen maar dat lukte niet, 4 korte piepjes en de pc blijft zichzelf rebooten. Het is een Asrock mono, 4x piep zou system timer failure moeten betekenen. Ik heb al geprobeerd de 2 reepjes ram in andere slots en onafhankelijk van elkaar te gebruiken maar dat helpt allemaal niet.

Om bij de cmos batterij te komen moest ik de grafische kaart loshalen en wat kabelwerk loshalen, zou het daarmee te maken kunnen hebben dat er een connector oid. nu niet goed meer is? En zo ja dan is het wel raar dat de pc 1 keer zonder problemen opstartte en nu opeens niet meer.

Systeem(zo'n 6 jaar oud):

OCZ 550 Watt voeding
Asrock H67DE3 moederbord
Gskill 8 GB geheugen (1333) (RipjawsX)
Intel i5-2300 processor (2,8ghz)
Radeon R9 280X grafische kaart

Alvast bedankt voor het meedenken!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je tijdens het opstarten elke halve seconde op F2 of Del drukt, kom je dan in de BIOS?

Als dat zo is, stel dan de tijd opnieuw in, bewaar de gegevens in de BIOS en kies herstart. Blijft de tijd bewaard?

Als het antwoord ja is: blijft de tijd bewaard als je de 230V stekker uit de PC trekt (hij moet er echt uit), en elke 10 seconden op de aan/uit knop drukt (>6 keer, daarmee laat je de stroombuffers weglopen), na 5 minuten weer de stekker insteekt en opnieuw opstart? Dan is de batterij in ieder geval goed genoeg om dat te doen.

Het komt soms voor dat de nieuwe batterij niet correct is, bijvoorbeeld niet van het juiste type. Welke batterij zat er in (foto voor/achterkant) en welke batterij gebruik je nu (foto's)? Scherpe foto's helpen bij de identificatie.

• woels11
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Hi,

Nee ik kom niet in het BIOS, pc draait een seconde of 5 en dan valt hij weer uit.

Ik wilde foto's bijvoegen van de batterij maar blijkbaar heb ik daar niet genoeg karma voor. In ieder geval zijn ze van precies dezelfde soort, CR2032 3V. Ik heb net nog een 2e nieuwe batterij erin gedaan om uit te sluiten dat het daar aan ligt maar gelijk weer dezelfde 4 luide piepjes.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
CR2032 3V is een gangbaar formaat, maar het geeft niet aan wat er in de batterij zit. Er zijn diverse soorten, Lithium, NiCd, NiMH, etc.. Oplaadbaar en niet oplaadbaar. Dit moederbord gebruikt een Litium batterij het is me niet duidelijk of de batterij oplaadbaar hoort te zijn op dit bord.

Een goed batterijproducentenmerk (Panasonic bijvoorbeeld) versus rommelbatterijen maakt ook verschil. Er zijn verkopers die rommel verkopen die niet of nauwelijks werkt. Meestal uit China.

Als je een multimeter hebt kun je meten wat voor spanning ze leveren.

Wat gebeurt er als je opstart zonder batterij?

CMOS reset: CLRCMOS1 jumper op positie 2&3, als beschreven:
CLRCMOS1 allows you to clear the data in CMOS. To clear and reset the system parameters to default setup, please turn off the computer and unplug the power cord from the power supply. After waiting for 15 seconds, use a jumper cap to short pin2 and pin3 on CLRCMOS1 for 5 seconds.

Het moederbord heeft een 64Mb AMI BIOS (2010). Verschijnt er ueberhaupt iets op het scherm? Zo ja: wat? Het kunnen hexadecimale codes zijn van 00 tot FF die elkaar opvolgen. Wat is de laatste zichtbare code?

Verder kun je de normale troubleshooting methode volgen: zoveel mogelijk minimaliseren en onderdelen uitwisselen. Geen losse grafische kaart gebruiken, DIMM modulen 1 voor 1 testen en in verschillende slots, geen hard disks aansluiten. Andere voeding aansluiten. Vergeet niet de 4pin cpu kabel aan te sluiten, zonder die kabel start de computer niet op.