Aankoopadvies Surroundset Argon Audio vs Dali Zensor Pico

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 08:38
Ik zoek een?
Receiver & Speakers

Wat is je budget?
€1200

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dolby atmos, film & muziek

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel bezit ik de Samsung HT-H7500WM, en wil gaan upgraden naar een Atmos Set en goede receiver en speakers.
Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Marantz nr1609 of 1608 (weet het verschil nog steeds niet, behalve 100+ euro verschil) of de Yamaha RX-V585. Beide zijn een Atmos reveiver met 7.2 kanalen. Meer ga ik er niet gebruiken.
Maar de grootste twijfel gaat om de speakers.
Ik twijfel dus over de Dali Zensor Pico Vokal & Zensor Pico comacpte luidsprekers. Of dat ik de Argon Alto5 (front), Alto4(l/r surround) en Alto C als speakers neem. Beide met de Argon Bass 8 subwoofer gezien deze niet extreem hard hoeft van ons.
De Onkyo Atmos speakers zullen ook aangeschaft worden voor een Atmos effect.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het gaat mij dus om welke speakers beter zouden zijn, en of zij een verbetering zijn op wat ik nu heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Excessed op 01-05-2019 20:19 ]

Beste antwoord (via Excessed op 02-05-2019 07:42)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met dit budget en een Atmos setup zou ik ongeveer € 300 à € 400 aan de receiver besteden en de rest aan je speakers. Je zegt dat je niet meer dan 7.2 gaat gebruiken. Ik ga er daarom vanuit dat je een 5.1.2 Atmossetup wilt realiseren. Als je namelijk voor een x.x.4 opstelling wilt gaan, heb je minimaal 9.1 kanalen nodig. Je kunt natuurlijk ook besluiten om in stappen te upgraden. Eerst bijv. je receiver en de fronts (links + rechts); dan later een center en je subwoofer en weer later de rest van de effectspeakers.

Een receiver zoek je zo uit:

Zet op een rijtje wat er perse op moet aangesloten kunnen worden en welke functies je nodig hebt. Met die eisen ga je filteren in de Pricewatch: categorie: Versterkers en receivers

Deze stel je als volgt in:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Met jouw budget zijn er een heleboel leuke receivers te vinden; vergeet echter niet dat je bij losse speakers ook de prijs van de kabels nog moet meerekenen. Gelukkig voldoet goedkope kabel al, dus daarvoor hoeft je niet de hoofdprijs af te rekenen.

Omdat een Atmossetup (net als een standaard surroundsetup) bestaat uit 3 normale speakers voor de hoofdmoot van je geluid (links, center, rechts) en de rest enkel effectspeakers zijn (achter, zij, hoogte, subwoofer); moet je bij de 3 voorste speakers kijken naar 3 speakers van hetzelfde merk en liefst uit dezelfde serie, zodat je geluidsbeeld en klankkleur goed bij elkaar passen. Alle overige speakers mogen van andere merken zijn en gerust een stuk kleiner. Bij de subwoofer is het wel oppassen dat het niet een lompe bonkdoos wordt. Een goede sub kost toch al snel een beetje meer.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met audio is er maar 1 oplossing en dat is zelf gaan luisteren. Verder is groter meestal beter, dus waarom niet maatje groter? Zensor 3 of 5 bijv.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 01-05-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:21:
Met audio is er maar 1 oplossing en dat is zelf gaan luisteren. Verder is groter meestal beter, dus waarom niet maatje groter?
Groter is meestal ook duurder. Plus ik kan geen zuilspeakers kwijt qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zit nog wel een flink verschil tussen een Pico of Zensor 3. En liever 2 goede speakers dan 7 matige. Verder uitbreiden kan altijd nog.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 01-05-2019 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excessed
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:26:
Er zit nog wel een flink verschil tussen een Pico of Zensor 3. En liever 2 goede speakers dan 7 matige. Verder uitbreiden kan altijd nog.
Klopt, maar deze zullen dan ook bijna het dubbele kosten. Mijn budget is ongeveer 1200, en ik wil hier graag mijn wensen verwezenlijken, uiteraard ga ik zelf ook luisteren. Maar de vraag is meer of mensen bij voorbaat al zeggen aan merk-x niet beginnen want;...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met dit budget en een Atmos setup zou ik ongeveer € 300 à € 400 aan de receiver besteden en de rest aan je speakers. Je zegt dat je niet meer dan 7.2 gaat gebruiken. Ik ga er daarom vanuit dat je een 5.1.2 Atmossetup wilt realiseren. Als je namelijk voor een x.x.4 opstelling wilt gaan, heb je minimaal 9.1 kanalen nodig. Je kunt natuurlijk ook besluiten om in stappen te upgraden. Eerst bijv. je receiver en de fronts (links + rechts); dan later een center en je subwoofer en weer later de rest van de effectspeakers.

Een receiver zoek je zo uit:

Zet op een rijtje wat er perse op moet aangesloten kunnen worden en welke functies je nodig hebt. Met die eisen ga je filteren in de Pricewatch: categorie: Versterkers en receivers

Deze stel je als volgt in:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Met jouw budget zijn er een heleboel leuke receivers te vinden; vergeet echter niet dat je bij losse speakers ook de prijs van de kabels nog moet meerekenen. Gelukkig voldoet goedkope kabel al, dus daarvoor hoeft je niet de hoofdprijs af te rekenen.

Omdat een Atmossetup (net als een standaard surroundsetup) bestaat uit 3 normale speakers voor de hoofdmoot van je geluid (links, center, rechts) en de rest enkel effectspeakers zijn (achter, zij, hoogte, subwoofer); moet je bij de 3 voorste speakers kijken naar 3 speakers van hetzelfde merk en liefst uit dezelfde serie, zodat je geluidsbeeld en klankkleur goed bij elkaar passen. Alle overige speakers mogen van andere merken zijn en gerust een stuk kleiner. Bij de subwoofer is het wel oppassen dat het niet een lompe bonkdoos wordt. Een goede sub kost toch al snel een beetje meer.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excessed
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik heb zojuist alles afgekoppeld om te gaan luisteren naar de Argons en de Dali bij hifiklubben. Enkel een front speaker uit mijn huidige set klinkt heel slecht. Dus ik verwacht dat ik met de goedkoopste argons al een hele stap voorwaarts ga maken. Ik ben benieuwd straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:55
Excessed schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:08:
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik heb zojuist alles afgekoppeld om te gaan luisteren naar de Argons en de Dali bij hifiklubben. Enkel een front speaker uit mijn huidige set klinkt heel slecht. Dus ik verwacht dat ik met de goedkoopste argons al een hele stap voorwaarts ga maken. Ik ben benieuwd straks.
Ik zit ook naar beide sets te kijken, wat is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excessed
fyr0 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:53:
[...]

Ik zit ook naar beide sets te kijken, wat is het uiteindelijk geworden?
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Argon subwoofer en centerspeaker. En Dali Zensor 1 als Surround speakers en de Zensor 2 als Stereo speakers.

Uitermate tevreden over het geluid, zou wel aanraden om een betere subwoofer te kopen. Geluid is voor het geld goed, maar kan beter.

Ik heb geprobeerd om het met Atmos of 7.1 aan te sluiten echter ben ik van mening dat bij Atmos je dedicated height speakers moet gebruiken ipv up-firing. En 7.1 was te dicht (in onze kamer) bij het gehoor, dus deed afbreuk aan de ervaring.

Ik heb ze aangesloten op de Marantz nr1609

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:55
Excessed schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:27:
[...]

Ik ben uiteindelijk gegaan voor een Argon subwoofer en centerspeaker. En Dali Zensor 1 als Surround speakers en de Zensor 2 als Stereo speakers.

Uitermate tevreden over het geluid, zou wel aanraden om een betere subwoofer te kopen. Geluid is voor het geld goed, maar kan beter.

Ik heb geprobeerd om het met Atmos of 7.1 aan te sluiten echter ben ik van mening dat bij Atmos je dedicated height speakers moet gebruiken ipv up-firing. En 7.1 was te dicht (in onze kamer) bij het gehoor, dus deed afbreuk aan de ervaring.

Ik heb ze aangesloten op de Marantz nr1609
Bedankt voor je reactie, ik neem dat mee in mijn beslissing.
Van de week ook maar even langs hifi klubben om te beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Wat is het uiteindelijk geworden? Zelf ben ik ook op zoek nog een budget hifi set. De Argon klonk heel goed bij hifi klubben. Beter dan de dali. Maar dat is ook smaak natuurlijk.

Alleen de sub twijfel ik nu over. Die van Argon, gaan "maar" tot 35hz. Andere subs geven aan lager te kunnen met hetzelfde budget. Zoals die van magnat of canto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excessed
Bliksem B schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:19:
Wat is het uiteindelijk geworden? Zelf ben ik ook op zoek nog een budget hifi set. De Argon klonk heel goed bij hifi klubben. Beter dan de dali. Maar dat is ook smaak natuurlijk.

Alleen de sub twijfel ik nu over. Die van Argon, gaan "maar" tot 35hz. Andere subs geven aan lager te kunnen met hetzelfde budget. Zoals die van magnat of canto.
Momenteel heb ik enkel de Argo Sub nog. De rest is allemaal vervangen voor Dali Zensor speakers.
Dali Zensor 5 als front, Zensor Vokal, Zensor Piko als surround.
Klinkt vele malen voller dan de Argon speakers welke er eerst stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 16:30
Excessed schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:24:
[...]

Momenteel heb ik enkel de Argo Sub nog. De rest is allemaal vervangen voor Dali Zensor speakers.
Dali Zensor 5 als front, Zensor Vokal, Zensor Piko als surround.
Klinkt vele malen voller dan de Argon speakers welke er eerst stonden.
Dat klinkt inderdaad goed. Zelf vond ik de Dali's wat schel in het hoog. Maar dat ligt ook aan mijn beschadigde oren denk ik.

Dali Zensors, zijn nu bijna niet meer te verkrijgen zie ik. Dali Overon's vind ik net een tikkeltje te duur. Ik zie trouwens wel dat Argon Audio ook nog een zwaardere uitvoering heeft van hun Subwoofer: Argon Audio BASS12 en Argon Audio: BASS15.Deze gaan beiden tot 21hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Bliksem B schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:15:
[...]
Ik zie trouwens wel dat Argon Audio ook nog een zwaardere uitvoering heeft van hun Subwoofer: Argon Audio BASS12 en Argon Audio: BASS15.Deze gaan beiden tot 21hz.
Vreemd dat beide argons 21hz halen, terwijl de ene een 15" woofer heeft en de ander een 12". In feite haalt elke speaker de 21hz wel, maar het is de vraag of het nog hoorbaar is. Voor een sub is het veelal de regel, een grotere woofer is beter, want die kan gewoonweg meer lucht verplaatsen. Ik durf niet te zeggen wat de kwaliteit van Argon subs is. Als je bereid bent om € 599 voor een sub uit te geven, is het ook een idee om naar de SVS PB1000 te gaan kijken. Dan weet je zeker dat je een kwaliteitsmerk te pakken hebt qua subwoofers. De PB1000 heeft een fors kleinere woofer (10 inch), maar komt op papier wel onder de 20hz en ik weet uit ervaring dat de PB1000 out of the box behoorlijk strak kan spelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Hulleman op 02-05-2022 10:25 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R. van Treijen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 13:19
Onlangs nieuwe geluidset gekocht met aangepaste speaker setup.

Deze combinatie klonk helaas vanwege de grote van de ruimte in de winkel ( hifi klubben tilburg) minder dan uiteindelijk de ervaring thuis geeft. qua prestaties ben ik blij dat ik de Dali als sub woofer heb verkozen, al heb ik redelijke angst dat dit mij voor de toekomst veel klachten gaat geven qua buren liefde;).

De set is geweldig qua geluid en ''vol van kleur en smaak''. ongeacht het volume welke overtreffend kan zijn.

Prijzen kunnen afwijken i.v.m. de deal die ik heb kunnen maken met de winkelier maar deze zijn toch aangegeven voor de geïnteresseerde met aankoop in het vooruitzicht.

product Aantal prijs
Argon Audio FORUS C Black
(ARGFORUSCBK)
Zwart
ARGFORUSCBK 1 € 149,00
€ 119,67
Denon AVRX580BT Black AV recei
(DENAVRX580BTBK)
Zwart
DENAVRX580BTBK 1 € 419,00
€ 320,45
Dali SUBE12F Satin Black activ