Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornkipkorn
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-03-2021
Mijn vraag

Hey allen, alvast bedankt voor jullie hulp!
Men vriendin wil graag als hobbyist starten met portret fotografie.
Zelf ben ik een enorme leek wanneer het aankomt op fotografie, de termen die ik Google brengen me dan ook stilaan helemaal in de war! Na 2 dagen Googelen schakel ik dan ook graag jullie hulp in! :)

Ze heeft een voorkeur voor portret fotografie (buitenshuis).
Dit doet ze graag in de natuur (ook de stedelijke context interesseert haar wel).
Na wat opzoekingswerk zijn we tot de conclusie gekomen dat het bokeh effect van belang is.
Zoomlens of Prime lens maakt niet erg veel uit.
Graag blijven we voor een starterslens binnen het budget van 500€ indien mogelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Camera: Nikon D3300
Huidige lens: Nikon DX VR - AF-P NIKKOR 18-55mm 1:3.5 - 5.6 G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vermoed, als ik het aan het juiste eind heb (waarvoor ik vrees), dat we op zoek moeten gaan naar een lens van minimum 85mm met een groot diafragma maar verder geraak ik niet. :)

Hopelijk kunnen jullie me enkele producten of één topproduct aanraden waar we als beginners veel plezier uit kunnen halen.

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Daan_ op 01-05-2019 19:07 . Reden: Groeten doen we standaard ;-) ]

Beste antwoord (via bjornkipkorn op 01-05-2019 22:12)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
Voor portretfotografie zijn vaste-brandpunt lenzen (prime lenzen) zoals een 50mm of 85mm wel erg mooi. Door het grotere diafragma krijg je makkelijker en sneller een onscherpe achtergrond (bokeh). Sommige mensen zweren echter bij zoomlenzen zoals een 17-55 omdat ze niet kunnen wennen aan het niet kunnen inzoomen.

Zelf schiet ik alleen met prime lenzen en ik vind het heerlijk, maar misschien wel even iets om uit te proberen voordat je een of twee lenzen koopt straks.

Om te beginnen zou ik kiezen voor deze twee lenzen (samen voor ongever €500):
pricewatch: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G SE

Dan heb je net een stukje meer flexibiliteit met de 35mm voor iets meer groothoek en de 50mm voor iets meer tele. Een 85mm op een crop camera als een D3300 is wel erg lang en dat niet alleen, hij is ook al snel €500.

Houdt er rekening mee dat prime lenzen hoewel ze erg mooi zijn ook erg duur zijn. De 85 is dan al €500 maar wil je wijder, zoals een 24mm dan zit je daar ook al snel overheen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
Voor portretfotografie zijn vaste-brandpunt lenzen (prime lenzen) zoals een 50mm of 85mm wel erg mooi. Door het grotere diafragma krijg je makkelijker en sneller een onscherpe achtergrond (bokeh). Sommige mensen zweren echter bij zoomlenzen zoals een 17-55 omdat ze niet kunnen wennen aan het niet kunnen inzoomen.

Zelf schiet ik alleen met prime lenzen en ik vind het heerlijk, maar misschien wel even iets om uit te proberen voordat je een of twee lenzen koopt straks.

Om te beginnen zou ik kiezen voor deze twee lenzen (samen voor ongever €500):
pricewatch: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G
pricewatch: Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G SE

Dan heb je net een stukje meer flexibiliteit met de 35mm voor iets meer groothoek en de 50mm voor iets meer tele. Een 85mm op een crop camera als een D3300 is wel erg lang en dat niet alleen, hij is ook al snel €500.

Houdt er rekening mee dat prime lenzen hoewel ze erg mooi zijn ook erg duur zijn. De 85 is dan al €500 maar wil je wijder, zoals een 24mm dan zit je daar ook al snel overheen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Op crop zou ik voor 60mm f/2.8 of de 85mm f/1.8 gaan. Wel de AF-S varianten, anders heb je geen auto focus