Audi a5 1.8 TSFI op bij de 300000?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 08:59
Beste tweakers,

Ik ben van plan op een nieuwe auto te gaan kopen en heb deze op het oog.

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Mijn vraag is hoeveel kilometer kan zo een motorblok mee? Is die op bij de 300000 of zou die ook de 400000 kilometer kunnen halen?

Ik hoor graag jullie meningen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je al gezocht? TFSI en bepaalde motorvolumes - grote NO!

Begrijp ook even niet hoe je van een Golfje ineens op een "bakbeest" A5 uitkomt. Andersom; ik heb een A6 en zou geen moment meer aan een Golfje denken en/of in 1 gedachtengang meenemen voor een andere wagen.

Tip: nadenken wat je nu echt wil en daarnaar gaan zoeken ipv random auto's / uitvoeringen posten? Want dan zijn we zometeen nog 16 topics verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Jij kiest net die ene eruit die 5ton makkelijk haalt, zonder extra kosten en onderhoud. Wat een mazzel!

Meer sirieusere noot. Dat kan je niet bepalen. Een turbo geblazen motor wordt vaak duurder in onderhoud naarmate er meer kilometers op de teller staat, puur omdat meer onderdelen slijten en dus meer kapot kan. Ook is de motor wat moeilijker om te repareren omdat er meer onderdelen op zitten en dus meer in de weg kan zitten.
Het is echt helemaal afhankelijk van hoe hij al geleden heeft en hoe hij gaat lijden bij jouw. En zelfs als hij perfect onderhouden is. Kan hij na 2.5 ton gebreken krijgen. Dat is gewoon een kans. Je moet niet naar een kilometer stand kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door DoeEensGek op 01-05-2019 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De 1.8 TFSI schijnt geen goed blok te zijn:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5510998

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 14:55
Ja met bovenstaande eens. Heb zelf een A4 2.0 TFSI, en daar had ik ook het olieschraapveren issue, gelukkig nog redelijke vergoeding van de verkopende garage gehad. (begon binnen een maand 2 liter olie op 1000km te verbruiken).

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

Deze haalt de 4 ton wel: ;)
MP linkje

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jp1995l schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:16:
@mikkl is het onderhoud duurder dan een golf?
Herinner je dit nog? Bel eens een "goede" garage voor een prijsopgave grote beurt voor een A5. Geen idee wat je verdient of hoe oud je precies bent enzo maar voor dat geld verzeker je een Golf all-risk een jaar lang, zo ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En dan hebben we het nog niet over olieproblemen en hele gevoelige onderstel waardoor alleen premium banden met perfecte uitlijning gebruikt kunnen worden (en je dat regelmatig moet herhalen en bij kleine schade vervangen a 200+euro/st)

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 01-05-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Divak op 01-05-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Sethro onderstel valt wel mee toch? Heb veren en dempers vervangen voor Eibach/Bilstein en heb, toevallig, net een set banden laten plaatsen. De oude Conti 6 regelmatig op druk houden en die zijn 53K meegegaan zonder echte issues.

@Divak moet je eens de mobiele site van de verkoper openen; zo'n URL is ook ietwat "lui" om achter je zaak te staan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Bij precies 299.689 stop de motor mee, zonder gekheid, je kan pech of geluk hebben met de tfsi motoren (geluk = heeft de vorige eigenaar pech gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MAX3400 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:59:
@Sethro onderstel valt wel mee toch? Heb veren en dempers vervangen voor Eibach/Bilstein en heb, toevallig, net een set banden laten plaatsen. De oude Conti 6 regelmatig op druk houden en die zijn 53K meegegaan zonder echte issues.
Ik heb een andere ervaring. Iets anders dan Michelin pilot sport ging sowieso niet en regelmatig vervangen door slijtage of kleine schade. Ik schat in dat ik max 20k km met set heb gedaan. Fijne auto, dat wel, maar ook blij dat ik iets anders heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Laat maar, jank TS. Gewoon kopen en verder geen vragen meer stellen.

[ Voor 83% gewijzigd door TheBrut3 op 01-05-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@TheBrut3

Ik heb als tip gehad niet meer zoveel geld te investeren in een diesel auto en die tip volg ik. Ik weet ook niet waar je ziet staan in deze topic dat ik nog geïnteresseerd ben in een golf/diesel.

@MAX3400

Als ik vandaag een audi a5 wil en morgen een mustang uit 1965 dan mag dat en moet kunnen toch? :) . Ik start deze topic's omdat ik de meningen en ervaringen wil weten van mensen. Ik vind dit interessant en kan alleen maar zeggen dat ik er slimmer van word. En als wij 16 topics verder zijn wat boeit dat nauw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jp1995l
@MAX3400

Voel je niet verplicht om te reageren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Een afgeragde Audi met 3 ton op de teller, zowat de goedkoopste van heel Marktplaats, bij een autobedrijf met niet zo'n geweldige reviews op internet.

Wat denk je zelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:43
Jp1995l schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:13:
Als ik vandaag een audi a5 wil en morgen een mustang uit 1965 dan mag dat en moet kunnen toch? :) . Ik start deze topic's omdat ik de meningen en ervaringen wil weten van mensen. Ik vind dit interessant en kan alleen maar zeggen dat ik er slimmer van word. En als wij 16 topics verder zijn wat boeit dat nauw?
Ik ervaar de reacties van @MAX3400 meer als het uiten van zorgen.
Het aanschaffen van een auto is een keuze die potentieel financieel grote gevolgen kan hebben. Daarnaast is het aankopen van juist zo'n "dikke bak" als deze een model waar je een zeer groot risico op loopt.

Zo snel van de hak op de tak richting een totaal ander soort auto gaan kan een teken zijn van een keuze die niet weloverwogen is.

Het is niet dat men je die auto niet gunt, het is meer dat er nogal wat alarmbellen afgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Pyramiden op 01-05-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@BFmango

Waar haal jij de informatie vandaan dat die 3ton gelopen heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Reageer eens normaal man, deze mensen proberen je goed advies te geven. Als je bevestiging wilt om deze auto te kopen, dat ga je niet krijgen.

Even ervan uitgaand dat je van '95 bent zal je niet idioot veel verdienen.
Even rekenen:
75 p/m wegenbelasting
100 afschrijving
9.5k aanschaf
150 onderhoud
50 verzekering ( minimaal met je waarschijnlijke leeftijd)
Verbruik moet je zelf ff uitrekenen, maar ga even uit van 1/12, 1000KM p/m en 1,80 benzineprijs: 150 p/m

Dat is dus aankoop van 9500 en verder kosten van 525 p/m.
Meer KM's? Meer geld. Pech met de motor, wat dit blok waarschijnlijk zal krijgen? Meer geld. Nieuwe remmen, koppeling, schokdempers, banden, olie, filters, wiellagers of iets anders? Meer geld. En die kosten lopen erg snel op.

Er is dus dikke kans dat je al op 550 p/m gaat zitten, als je geluk hebt. Op een loon van, laten we zeggen, 2000 p/m, is dat erg veel.

Luister, ik snap het wel. Ik heb ook een dikke auto gereden op m'n 19e, en dat was erg leuk. Geen spijt van het geld dat ik eraan uit heb gegeven. Maar ik kan je wel vertellen dat je het tanken en de rekeningen HEEL snel zat wordt. Ik zou het geen tweede keer doen. Auto's die nieuw duur waren en nu goedkoop aangeboden worden zijn 9/10 keer afgetrapt en sowieso duur in onderhoud en gebruik.

Kortom, luister naar goed advies en ga lekker sparen. Doe bijvoorbeeld wat leuke upgrades aan je Golf: betere schokdempers, leuke velgen, beter geluidssysteem, een tune, dat soort dingen. Minder spannend misschien, maar wel leuker voor je bankrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door Helgie op 01-05-2019 20:31 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@Pyramiden

Bedankt voor je reactie ik zal hem meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@Helgie

Bedankt voor je reactie. Ik zal eerlijk zeggen wat ik ermee doe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan al heel snel zien hoe een auto wordt onderhouden; banden en het merk is Toledo. De prijs voor zo'n band in 19 inch is € 58 per stuk. Dan kan je al heel hard gaan wegrennen want de rest zal er niet beter op worden.
Volgens mij als ik aan de achterkant kijkt, heeft die auto een flinke tik daar ook gehad. De panelen lijken schuin te lopen/niet goed recht te zijn op de foto en de motorruimte ziet er te schoon uit.
Het is ook een exportbedrijf dus zo vrolijk kan je er ook niet van worden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 20:58
Los van die Toledo's wordt het ding ook nog eens geleverd op een combinatie van winter- en zomerbanden. Ik zeg doen. Wat kan er mis gaan?

[ Voor 0% gewijzigd door Pannencouque op 01-05-2019 20:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@itsalex

Bedankt voor deze nuttige reactie! Ik heb daar helemaal niet aan gedacht. Verder ben ik ook nog steeds zoekende en aan het bekijken wat de beste optie is.

@Pannencouque

leuke naam :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:07
Ik heb zelf ook zo'n soort auto gehad, weliswaar een A4 uit 2010 (jaar van aanschaf was 2013) maar volgens mij zijn dat dezelfde blokken. Dat ding verbruikte elke 500km een liter olie. Deze blokken zijn erg slecht. Ook de reparatie die door de dealer gedaan wordt gaat niet helpen, want dan gaan dezelfde onderdelen er weer in en heb je na 100.000 km weer hetzelfde probleem. Dat geintje heeft me heel veel geld gekost in een hele korte periode uiteindelijk. Ik houdt ook van luxe auto's en ik snap je helemaal.

Zoals hierboven ook al regelmatig genoemd: de kans is erg groot dat dit een grote miskoop is, je hebt ook een kleine kans dat je er nog jaren zonder enig probleem in rond kan rijden. Als je dit interessant vind dan kan je ook eens het YouTube kanaal van VinWiki bekijken. Hier gaat het over het onderhandelen en kopen/verkopen van auto's. De beste tip die ik uit die filmpjes heb gehaald is: koop OF de allerslechtste en goedkoopste auto die je kan vinden en knap die zelf helemaal op als je daar het geld, de tijd en de kennis voor hebt. Of koop de allerbeste auto die je kan vinden, waarschijnlijk een van de duurdere. Met die twee wegen heb je de meeste kans dat je erg veel plezier van je auto gaat hebben.

Doe vooral ook veel onderzoek vooraf. En daar mag best wat meer eigen effort inzitten dan hier een linkje naar een auto neerzetten met de vraag: wat vinden jullie? ;)

Laat ons ook eens zien wat je zelf al gevonden hebt over deze blokken en over dit type auto uit dat jaar. Als er iets veel op internet te vinden is dan zijn het wel ervaringen van autobezitters (en kattenfilmpjes)

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:41
Jp1995l schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:22:
Mijn vraag is hoeveel kilometer kan zo een motorblok mee? Is die op bij de 300000 of zou die ook de 400000 kilometer kunnen halen?
Daar kan je geen zinnig antwoord op geven :P

Ja, misschien gaat het blok nog wel 200.000km mee. Maar dat is totaal afhankelijk van:
- Geluk!
- Rijstijl (van jou en van de vorige gebruikers)
- Onderhoud (van jou en van de vorige gebruikers)

Desalniettemin zou ik me daar niet eens het meest druk om maken. Het motorblok is prijzig, ja, maar er kan zo bijzonder veel stuk gaan aan een auto :P en dat kan allemaal heel veel geld kosten.

Van een dergelijke Audi is ook het onderhoud een stuk prijziger dan dat van een [willekeurige middenklasse auto]. Er zitten nieuwe remblokken achter op, maar nieuwe remschijven? En voor? Hoe zit het met de ophanging? Wanneer is de distributie weer aan de beurt? Gezien die dingen vaak voor het eerst moeten bij de 100k is het nu tijd voor de tweede vervangingsronde bij de 200k. En dan maar hopen dat er niks anders geks stuk is.

Dat de garagedealer 'm levert op de meest cheapass banden ooit, die ook nog eens van seizoen lijken te verschillen - zou mij meer dan genoeg zeggen over deze garage en ook over de staat van de auto.

En daarnaast: hoe lang wil je deze auto rijden? Wie denk je dat er over 5 jaar nog interesse heeft in een Audi A5 van dan >15 jaar oud met 300k op de teller? Dat je bij de 200k al vragen gaat stellen betekent dat iemand anders bij de 300k nog veel meer vragen gaat stellen.

En waarvoor doe je het uiteindelijk?
Voor de snelheid hoef je het niet te doen, want 8.4 seconden naar de 100, dat haal je ook in een snelle B of C klasser (de bekende Ibiza Cupra, Polo GTI, Skoda Fabia RS, of een Abarth Punto, of een Fiesta ST-line, Twingo RS, of....) - mogelijk zelfs sneller.
En die zal ook nog eens fors goedkoper zijn in de wegenbelasting (want lichter), fors goedkoper in verzekering (echt, verkijk je daar zeker op jouw leeftijd niet op!), goedkoper in onderhoud... Je krijgt dan een veel betere staat auto voor je geld. En het is nog prakischer ook.

Als je goed zoekt zijn er echt wel leuke, betaalbare auto's zonder dat je al je centen op moet maken aan dat ding. Het enige wat je daarvoor moet inleveren zijn die vier ringen op de voorkant :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@nixjuh

Bedankt voor je mening en ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@Richh

Bedankt voor je tips ik neem ze mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou bijvoorbeeld eerder naar BMW 118i 2012 kijken.

Er zijn 2 turbo's aanwezig, de meeste van die BMW 1 serie's gaan er rond de 2 ton pas uit, zelfs de 116i vind ik zelf al een prima auto, leuke opties zoals het grote scherm, sportline editie dus sportstoelen en rode lijntje, nette velgen, xenon, auto is volgens mij keurig onderhouden (kijk maar bv naar de BMW matten), sprint van 0-100 richting de 7,4 seconden dus zo traag is de auto ook niet. Wel iets velgschade maar je kan niets anders verwachten met zulke dunnen bandjes zonder velgbeschermer als ik zo zie.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Naar mijn bescheiden mening, deze moet je kopen. Dan weet je dat de aankoop slechts het begin is. Daarna komen de echte kosten.

Voor een stuiver op de eerste rang zitten is vragen voor een tienbeurten kaart bij de beun.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 01:38
Ik zie een positief iets: deze auto komt van de 1e eigenaar. Grofweg moet dat betekenen dat de gehele onderhoudsgeschiedenis aanwezig zou moeten/kunnen zijn en makkelijk achterhaald zou moeten kunnen worden.

Nouja, van 2008-februari 2019 was ie in handen van een en dezelfde persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:30
Even voor mij; wat zijn je afwegingen om voor een toch aardig dure Audi te gaan?

Een Audi is wegens zijn naam vaak duur in aanschaf, in belasting (vaak zwaarder) en zeker ook in onderhoud. Waarom ga je bijvoorbeeld niet voor een ander, 'goedkoper' merk auto (Ford, Toyota, VW) met maximaal 100.000 - 150.000 kilometer uit een periode zo tussen 2014 - 2016?

Omdat je een 'nieuwe' auto koopt compenseert dat vaak de luxe van het mark Audi al vrij snel omdat je van de Audi een ouder model dient te kopen wegens de prijs. Daarnaast is niets een zekerheid in het leven, maar als ik kan kiezen tussen een kilometerstand van 220k of van 120k is dat toch ook weer 3 jaar verschil met jouw jaarkilometrage.

Uiteraard is de keuze aan jou, maar er zijn echt genoeg leuke auto's in die prijsklasse die een stuk nieuwer (bouwjaar) zijn en een veel lagere kilometerstand hebben.

En als je dan toch een Audi wilt, wat zijn je afwegingen om voor een A5 te gaan en niet een (bijvoorbeeld) A3? Die zijn voor €10.000 nog wel te vinden uit het jaar 2012 - 2014 met 150.000 kilometer.

[ Voor 10% gewijzigd door AlxRoelofs op 01-05-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:34

-tom-562

Oliesjeik

Hou ongeveer de helft van zo'n bedrag apart voor het aanpakken van evt. achterstallig onderhoud en onvoorziene problemen in de toekomst. Dan kan je best een gokje wagen lijkt mij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:58
Ik snap het oog punt wel van TS op een jonge leeftijd een dikke bak rijden. Genoeg vrienden die bij mij het ook hebben gedaan ook een A5 toevallig met 2 ton en tot nu toe al 3k aan reparaties gegeven. De andere een Golf 6 met 80dkm op de teller en die rijd probleemloos. Ze hebben beide ongeveer het zelfde betaald.

Nu zeg ik niet koop meteen een golf maar ik zou toch een auto met een lagere km stand kopen om er meer plezier van te hebben om vervolgens dan een luxere auto te kopen.

In mijn eigen situatie 18 jaar een Astra H gekocht 140dkm deze week weg gedaan bij 200dkm ben 23 dus 5 jaar in gereden.
En ook een golf 7 aangeschaft met 70dkm op de teller om nu weer te rijden tot 200dkm zodat ik het meest plezier heb in die auto en de meeste kilometers heb gemaakt. Wat mij weer ruimte geeft in het vervolg voor verder te sparen.

Maar dat zijn mijn tips en het is jou geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

-tom-562 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:42:
Hou ongeveer de helft van zo'n bedrag apart voor het aanpakken van evt. achterstallig onderhoud en onvoorziene problemen in de toekomst. Dan kan je best een gokje wagen lijkt mij
Het is een Audi, met een brak blok, die bij een exportdealer staat.

Ik denk dat 5000 euro opzij houden zelfs nog te weinig is :P

Voor 9 ruggen kun je echt een stuk betere auto kopen, ja, misschien heeft het niet de petjes poch-factor van een Audi, maar dan heb je wel een auto die geen totale moneypit is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Op zich kan deze vraag ook gewoon in het Audi topic. Maar vooral zouden we eerst graag wat eigen inzet zien.

Wat had je zelf al gedaan om een antwoord te vinden? GoT is geen vraagbaak.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.