Wifi access point opzetten DSL kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-08 22:11
Hallo,

In de huidige situatie komt een DSL kabel in de garage boven de grond(omdat dit vroeger een bedrijfsgebouw was) en gaat daar vervolgens weer in de grond naar het huis onder het asfalt door (ongeveer 50m verder). Nu zou ik graag in de garage ook goed internet willen hebben.

Ik heb zelf online gezocht of dit mogelijk is alleen ben nog niet net zo'n situatie tegen gekomen. Het is niet mogelijk voor mij om een kabel aan te leggen die weer naar de garage zou gaan zonder veel kosten te maken.

Is het mogelijk om de kabel die al aanwezig is te splitsen en daar een wifi access point op aan te sluiten?

Op dit moment is mijn provider KPN en gebruik ik een experia box v8

Bij voorbaat dank

Beste antwoord (via Boksemschieter op 02-05-2019 10:44)

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-10 14:52
Als je alleen internet of internet en tv hebt is een en ander vrij makkelijk te realiseren:

1. Verplaats het IS/RA punt naar de garage
2. Sluit daar je Experiabox aan
3. Op de vieraderige ronde kabel (is hij twee aderig of plat, stop dan maar), sluit je de 4 aders aan op pin 1/2/3/6 van een ethernet wandaansluiting
4. Prik een netwerkkabel in de nieuwe aansluiting en sluit die aan op de Experiabox
5. Aan de kant van het woonhuis doe je hetzelfde (wandaansluiting maken)
6. Sluit een switch aan (internet + TV) en verdeel alles verder OF
6. Sluit een Router of Access Point aan in het woonhuis op de nieuw gemaakte ethernetaansluiting

Done! Enige manco: Over de zojuist omgebouwde aansluiting gaat maximaal 100Mbit heen.

Heb je ook nog telefoon van KPN zal dat wat lastiger worden en heb je een zes/acht aderige kabel nodig.

Wil je bovenstaande niet doen en zit de garage op dezelfde groepenkast aangesloten kan je ook nog een powerline setje proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door RadioAir op 01-05-2019 20:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
Dus DSL komt binnen in de garage en gaat dan 50 meter door naar het huis waar de expedia box staat? Of staat de expedia in de garage?

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 01-05-2019 18:22 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het 1 doorlopende kabel? Zo ja; laten splitsen (want je mag hoofdaansluitingen niet zelf doorknippen), dan moet daar de EB aan, dan moet je ethernet naar huis trekken, daar een AP plaatsen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Splitsen" kan niet. Dus wat je doet is je thuisnetwerk naar de garage uitbreiden. Je wil de kabel van de DSL zo kort mogelijk houden dus die experiabox verplaats je dan naar de garage en dan verzin je een verbinding naar het huis.

Kijk allereerst hoe het stuk garage->huis gelegd is. Mischien is het te vervangen. Wat is het precies voor kabel? En kijk waar het IS/RA punt nu eigenlijk zit. Zit het niet in de garage dan mag je daar zelf verder niet aan knutselen en moet je KPN vragen om het te verleggen.

Een normale telefoonkabel is twee paar aders, waar elk een DSL-signaal overheen kan. Als je die telefoonkabel tussen garage en huis niet kan vervangen door deugdelijke ethernetkabel kun je twee dingen: Ofwel je sluit twee aparte abonnementen af, op elk paar een. Ofwel je zet je experiabox in de garage, want je wil je DLS-kabel zo kort mogelijk houden, en je verzint dan een verbinding naar het huis. Bijvoorbeeld twee back-to-back vdsl-ethernet-extenders (duur), point-to-point wireless, of wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
Er komt een kabel uit de grond in de garage, daar zit een dsl kabel aan "geknoopt" . Als ik daar al ligt tegen aan kom valt me internet al weg, maar dat heeft iemand van kpn ooit zo gemaakt. Die kabel loopt 50 meter onder de grond door naar het huis waar de experia box staat. De kabel ligt los in de grond en kan dus alleen vervangen worden als ik dit opnieuw zou opgraven. Het IS/RA punt zit in de meterkast in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:05:
Er komt een kabel uit de grond in de garage, daar zit een dsl kabel aan "geknoopt" . Als ik daar al ligt tegen aan kom valt me internet al weg, maar dat heeft iemand van kpn ooit zo gemaakt. Die kabel loopt 50 meter onder de grond door naar het huis waar de experia box staat. De kabel ligt los in de grond en kan dus alleen vervangen worden als ik dit opnieuw zou opgraven. Het IS/RA punt zit in de meterkast in huis.
Ongetwijfeld maar tot en met het eerste entry-point in huis (dus je ISRA), heb je, naar mijn laatste info, met je vingers van alle kabels etc af te blijven.

Bedenk een nieuwe infra / aansluiting, bel KPN als er gesplitst / gegeraven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dus er komt een telefoon kabel binnen in de garage, en vandaar gaat weer een telefoon kabel naar het huis?

Nee, dan kun je geen netwerk signaal van het huis terug naar de garage krijgen. Een telefoon kabel is niet geschikt als ethernet kabel.

Als de kabel van de garage naar het huis nog een aderpaar vrij heeft, zou je daar theoretisch een DSL back-to-back connectie over kunnen maken. Maar het is even geleden dat ik daar voro het laatst over gehoord heb. Geen idee of dat nog in de handel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
Mijzelf schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:14:
Dus er komt een telefoon kabel binnen in de garage, en vandaar gaat weer een telefoon kabel naar het huis?

Nee, dan kun je geen netwerk signaal van het huis terug naar de garage krijgen. Een telefoon kabel is niet geschikt als ethernet kabel.

Als de kabel van de garage naar het huis nog een aderpaar vrij heeft, zou je daar theoretisch een DSL back-to-back connectie over kunnen maken. Maar het is even geleden dat ik daar voro het laatst over gehoord heb. Geen idee of dat nog in de handel is.
Ja zo is het op dit moment, hoe zou ik dan een dsl back to back connectie kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Weet je zeker dat die "garage" een eigen DSL aansluiting heeft? Waarschijnlijk loopt er onder de grond gewoon een 2 óf 4-aderige kabel vanuit je huis naar de garage en kun je die kabel dus zélf vervangen door UTP (8-aders) óf zelfs "glas" tenzij die kabel ooit gewoon "lomp" ingegraven is en dus zonder mantelbuis door de grond onder je eigen huis / plaats/ garage door loopt.

Als er een volledige DSL aansluiting is op die locatie dan moet je dat terug kunnen vinden op "fourstack"

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 01-05-2019 20:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
Als je alleen internet of internet en tv hebt is een en ander vrij makkelijk te realiseren:

3. Op de vieraderige ronde kabel (is hij twee aderig of plat, stop dan maar), sluit je de 4 aders aan op pin 1/2/3/6 van een ethernet wandaansluiting
4. Prik een netwerkkabel in de nieuwe aansluiting en sluit die aan op de Experiabox
6. Sluit een Router of Access Point aan in het woonhuis op de nieuw gemaakte ethernetaansluiting

Done! Enige manco: Over de zojuist omgebouwde aansluiting gaat maximaal 100Mbit heen.

Heb je ook nog telefoon van KPN zal dat wat lastiger worden en heb je een zes/acht aderige kabel nodig.

Wil je bovenstaande niet doen en zit de garage op dezelfde groepenkast aangesloten kan je ook nog een powerline setje proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door RadioAir op 01-05-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:22:
[...]

Ja zo is het op dit moment, hoe zou ik dan een dsl back to back connectie kunnen maken?
In principe is dat 2 DSL modems met een telefoon lijn ertussen, waarmee je een point-to-point verbinding maakt. Ik heb even gegoogled, maar het lijkt echt uit de tijd te zijn. Hier is een thread uit 2003 waar een toen al oud modem wordt beproken hiervoor. Denk niet dat je daarvan nog 2 exemplaren te pakken kunt krijgen.
Mocht je toch deze kant op willen, bij mijn weten kunnen alleen sommige SDSL modems deze truuk, maar ik weet niet welke. In Nederland is SDSL ook nooit serieus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
https://www.dropbox.com/s.../20190501_203425.jpg?dl=0

Op deze foto is te zien hoe de kabel in de garage binnen komt en de dunne ronde kabel gaat vervolgens lomp zonder mantel buis naar het huis(dat 20 jaar geleden nieuw is heen gezet naast een al bestaande aansluiting: de garage)

Verder heb ik ook telefoon van kpn en volgens fourstack maar een aansluiting van 55 mbit/s. De garage heeft ook een eigen meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijzelf schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:42:
In principe is dat 2 DSL modems met een telefoon lijn ertussen, waarmee je een point-to-point verbinding maakt.
Wat je normaliter als DSL-modem van je provider krijgt is geconfigureerd als slaaf voor een DSLAM. Wat je nodig hebt is twee DSL-modems die echt alleen maar DSL doen, zonder alle verdere poespas van een experiabox oid, en waarvan je er eentje in de master-rol kan zetten. Vroeger waren dat SDSL-dingen (2,3 Mbps, of 2x dat over twee paar), tegenwoordig kan het ook een stuk sneller.
Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:22:
Zoek op "VDSL2 ethernet converter" of "~ bridge" of "~ extender". Is wel redelijk prijzig, twee kastjes van een honderd dollar per stuk. Maar een 100 Mbps is wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die "Blauwe" kabel is van KPN .... (Vroeger van de PTT). Dat ding / die garage heeft dus een "eigen" adres en daarmee dus ook een eigen DSL aansluiting mét bijbehorend xDSL modem én L3 router nodig.

Kun je straks een VPN op gaan zetten met je eigen spullen over een afstand van...... "x" meter >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 01-05-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:56:
https://www.dropbox.com/s.../20190501_203425.jpg?dl=0

Op deze foto is te zien hoe de kabel in de garage binnen komt en de dunne ronde kabel gaat vervolgens lomp zonder mantel buis naar het huis(dat 20 jaar geleden nieuw is heen gezet naast een al bestaande aansluiting: de garage)

Verder heb ik ook telefoon van kpn en volgens fourstack maar een aansluiting van 55 mbit/s. De garage heeft ook een eigen meterkast.
Technisch gezien is die lasdop een IS/RA en die ronde kabel is goed geschikt voor ethernet ipv DSL, dus dat is by far de goedkoopste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RadioAir schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Technisch gezien is die lasdop een IS/RA en die ronde kabel is goed geschikt voor ethernet ipv DSL, dus dat is by far de goedkoopste optie :)
CAT-3 kabel geeft waarschijnlijk betere performance, maar technisch gezien kún je die kabel inderdaad wél gebruiken als je weet waar 't spul op uit komt (waarschijnlijk in de wijkkast op een "wiel")....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
RadioAir schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:43:
[...]

Dus hoe zou ik dit nu kunnen oplossen? Mijn kennis bestaat uit een middagje googlen en dat blijkt nu niet voldoende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:34:
[...]

Dus hoe zou ik dit nu kunnen oplossen? Mijn kennis bestaat uit een middagje googlen en dat blijkt nu niet voldoende te zijn.
Als dat het geval is,
Simpel KPN bellen en monteur laten komen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

coolbvrobin schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:39:
[...]

Als dat het geval is,
Simpel KPN bellen en monteur laten komen 8)
Dat antwoord stond er al enkele keren maar blijkbaar wil @Boksemschieter het toch zelf doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
Een monteur laten komen kost veel te veel. Ik ken wel mensen die wel iets voor mij willen doen als ze weten wat de oplossing is. Maar ik zie in deze antwoorden nog geen concreet antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54
Prachtige en goedkope oplossing! Als de kabel naar het huis inderdaad 4 aders heeft. Dat kan TS vast wel controleren.
RadioAir schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:33:

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hans_lenze schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:33:
Prachtige en goedkope oplossing! Als de kabel naar het huis inderdaad 4 aders heeft. Dat kan TS vast wel controleren.

[...]
Klik eens even op dat linkje wat de TS al eerder poste (plaatje met het ISRA in die garage) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
wimmel_1 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:43:
[...]

Klik eens even op dat linkje wat de TS al eerder poste (plaatje met het ISRA in die garage) :)
Waar staat TS voor? En na dat ik die foto heb gestuurd zijn er geen links gepost?

In die oplossing staat dat het lastiger wordt wanneer ik ook telefoon van kpn heb en dat is ook het geval zoals ik hierboven gezegd heb. Maar aangezien door die kabel nu ook internet tv en telefoon gaat kan ik er dan vanuit gaan dat die kabel 6 aders heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Nee, die kabel is 4-aderig. Dus of vaste telefoon opgeven of deze oplossing toepassen als je het goedkoop wilt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Boksemschieter schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:27:
Een monteur laten komen kost veel te veel. Ik ken wel mensen die wel iets voor mij willen doen als ze weten wat de oplossing is. Maar ik zie in deze antwoorden nog geen concreet antwoord
Concreter antwoord: in de wetgeving is vastgelegd dat alleen de eigenaar van de kabel (KPN) de aanpassing mag doen. Oftewel, als je het zelf gaat beunen, ben je in overtreding en strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
De enige oplossing is dus telefoon opgeven en dan heb ik daar internet. Ik heb kpn ook gebeld en die zeggen dat de enige mogelijkheid is om nog een kabel weer terug te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boksemschieter schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:48:
De enige oplossing is dus telefoon opgeven en dan heb ik daar internet.
Technisch gezien is dat niet correct, er zijn meer oplossingen. Alleen komt volgens de voorstellen hier de telefoon uit in de garage en dan moet je dat signaal ook aan de andere kant zien te krijgen. Wat op verschillende manieren kan.

Een (practisch maar niet technisch gezien) simpele manier zou zijn om een SIP-telefoon te pakken en daar de VoIP-gegevens in te voeren. Dat kan kon voorheen zelfs met KPN: Je moet moest dan je SIP-telefoon aanmelden op je experiabox. Directer zou zijn de SIP-gegevens van KPN zelf. XS4ALL geeft die wel vrij, KPN niet. (KPN wilde toch zo graag het XS4ALL-dienstniveau naar zichzelf overhevelen? Mooie testcase.)

Verder kun je een telefoonsignaal "onder" een VDSL2-signaal schuiven. Dat deed de KPN voorheen zelf ook, met splitters enzo. Of je werkt met een kastje om het telefoonsignaal uit de experiabox naar VoIP om te zetten en dat zet je aan de andere kant van de grijze kabel weer om in analoog, ofzo. Je hebt hier best mogelijkheden als je weet wat je doet.

Je kan ook een SIP-telefoon pakken en je telefoonnummer porteren naar een andere VoIP-dienst. Er kan dus vanalles.
Ik heb kpn ook gebeld en die zeggen dat de enige mogelijkheid is om nog een kabel weer terug te leggen.
Dat is de "laat ons met rust"-reactie en helemaal te begrijpen, maar technisch gezien niet de enige mogelijkheid.

Je kan KPN nog vragen of ze nog een tweede DSL willen opleveren op het tweede paar vanuit de straatkast. Ik zag dat er uit de IS/RA twee kabels komen, eentje gaan "naar boven" en eentje gaat "naar benee". Welke is wat en waar komen ze uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boksemschieter
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Je kan KPN nog vragen of ze nog een tweede DSL willen opleveren op het tweede paar vanuit de straatkast. Ik zag dat er uit de IS/RA twee kabels komen, eentje gaan "naar boven" en eentje gaat "naar benee". Welke is wat en waar komen ze uit?
De kabel naar boven gaat langs het plafond van de garage en aan de andere kant in de grond naar het huis. Die andere naar beneden is afgeknipt maar is de zelfde soort kabel. Die werd nog gebruikt voor een telefoon aansluiting in de garage, maar afgeknipt omdat er iets is veranderd aan het signaal van de kabels waardoor deze niet meer werkte. Maar eigenlijk is dit een tweede dsl(denk ik)? Verder gaat de kabel van kpn niet naar een straatkast maar direct naar een gebouw van meerdere providers. Die kabel ligt ook los in de grond op 40-50cm diepte.
Pagina: 1