PC start niet meer: error 23

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 15:37
Hi,

Bij het opstarten van de PC merkte ik dat ik geen beeld krijg. Ik zie niet eens het logo van het moederbord. Kast opengemaakt en ik zie dat de error LED stilstaat op 23. Natuurlijk in de handleiding gekeken en gegooglet, maar de betreffende error niet terug kunnen vinden.

Ik heb een Gigabyte Z170X-UD3 en deze geeft dus error 23.
Verdere specs:
Gigabyte Nvidia GTX 1070 G1 Gaming
Intel i7-6700K
16GB RAM DDR4 (2x8GB) 3000Mhz Corsair Vengeance
Corsair RM550x

Met een Intel 600p 256gb SSD, Crucial SSD en een WD HDD.

Ik heb al eens de stroom eraf gehaald maar dit heeft niet geholpen.

Edit: nog eens geprobeerd. Nu error 27.

[ Voor 3% gewijzigd door michaelw1998 op 01-05-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Bios reset gedaan?

Videokaart eruit, ssd's loskoppelen, monitor aansluiten op het moederbord en zien of je in het bios terecht kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:18
Ik vind het volgende: 23 Check validity of RTC value: e.g. a value of 5Ah is an invalid value for RTC minute. Load CMOS settings into BIOS stack. If CMOS checksum fails, use the default values instead. Prepare BIOS resource map for PCI & PnP use. If ESCD is valid, take into consideration of the ESCD's legacy information. Onboard clock generator initialization. Disable respective clock resource to empty PCI & DIMM slots. Early PCI initialization: Enumerate PCI bus number, Assign memory & I/O resource, search for valid VGA device & VGA BIOS and put it into C000:0

https://forums.tweaktown....bios-led-debug-codes.html ander type, maar ik vermoed dat de codes waarschijnlijk hetzelfde zullen zijn (intel chipsets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 15:37
Uiteindelijk een RAM stick eruit gehaald en het was opgelost. Even gewisseld tussen twee sticks en de verschillende slots.

Conclusie: 1 RAM module is kapot.
Helaas wilt Corsair nu dat ik de hele kit terugstuur voor vervanging wat ongeveer 1 weekje in beslag neemt.. Zonder RAM geen PC :(

Zoiets komt alleen nooit handig uit op de planning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dan koop je toch nog zo'n kitje en heb je 32GB over een week. RAM kost de hele wereld niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede reden voor een ongeplande upgrade idd. Extra kitje er bij, bestaande opsturen en straks met twee kits draaien.
Dikke kans dat je gewoon een geheel nieuwe kit van Corsair krijg, die gaan echt niet losse reepjes sturen. Kost in de supply chain meer dan het oplevert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1