win boot belasting per proces in kaart brengen .. kan het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik ben bezig een windows10 machine (I3-2120 3.3Ghz) te optimaliseren qua opstart en afsluittijd. Af en toe is alle snelheid er uit en is dat nodig. Ik gebruik nu ccleaner (temp files cleanup, register cleanup, tool\startup scheduled tasks en windows task cleanup, ) en daarna een defrag van de opstartschijf (geen ssd).

Ik zit nu voor opstarten rond 1:30 min (al duurt het wel iets langer voor een browser compleet is opgestart) en afsluiten 40 sec.

Op dit moment ben ik op zoek naar een methode om in kaart te brengen welke processen bij het opstarten welke tijdsbelasting hebben. Ik denk dat de virusscanner een van de grote (onvermijdelijke) probleempunten is, maar misschien zijn er nog meer dingen die ik kan optimaliseren buiten de AV.

Alle andere handige opsnel tips en trucs zijn uiteraard ook welkom.

Bovendien vraag ik me af wat het maximum is wat ik ongeveer kan halen.

MvG,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 19:18
Ik zou beginnen met het upgraden van je HDD naar een SSD. En wat voor AV gebruik je momenteel?

[ Voor 24% gewijzigd door HKLM_ op 01-05-2019 16:47 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Zoals HKLM_ correct aanhaalt zal de meest significante verbetering wellicht te halen zijn door andere hardware te gebruiken, met name een SSD.

Bij Microsoft is een mooi artikel te vinden van hoe je performance monitoring van het boot en login proces kan doen:
https://blogs.technet.mic...r-reboot-and-logon-times/
Als je die weg kiest en dus sysinternals tools gaat gebruiken, check dan ook zeker autoruns. Mocht je vaker dit soort troubleshooting doen, kan ik je ook sowieso aanraden eens door de hele toolkit te snuisteren!

Maar over het algemeen zou ik zeggen: zorg dat er zo weinig mogelijk tools mee op starten en hou je profiel "klein". In taskmanager zie je op de tab "startup" tegenwoordig overigens een mooi overzicht van de programma's die mee opstarten en hun impact op de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan ook (extra) een inlezen in DISM op bijvoorbeeld https://blog.brankovucine...sxs-after-windows-update/

Daarmee ruim je ook overbodige bestanden van Windows op en hoeft er ook "minder" verwezen te worden naar bestand A, B en C om uiteindelijk toch B te gaan laden / lezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aan deze tips valt weinig meer toe te voegen, dus vooral bijval:

1) SSD ipv HDD
2) Upgrade/vervang RAM (van 4 naar 8GB kan een flink verschil maken.)
3) Verklein je footprint van profiel, kijk inderdaad naar programma's en taken die automatisch starten maar staar je er niet blind op. Optie 1 en 2 doen zoveel meer...
4) Kijk bij programma's die opstarten inderdaad naar programma's die op de achtergrond starten en vervolgens niets doen behalve in de systray wachten tot je een keer de applicatie gaat starten, volkomen nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59

TheVMaster

Moderator WOS
Je zou ook even de Windows 10 ADK (let er op dat je de juiste versie voor je Windows 10 build download) kunnen downloaden.

Hier zitten een aantal tools in waarme je de performance van je Windows setup kunt meten.
Pagina: 1