High-end hybrid (racing rig + desktop gaming) build check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo Tweakers,

Ik was reeds enkele dagen bezig met het configureren van een nieuw high-end hybrid systeem (racing rig - iRacing + desktop gaming). Met de nieuwe BBG voor high-end systemen heb ik ook enkele kleine aanpassingen gedaan. Ik heb de laatste dagen zeer veel gelezen, maar volg de hardware scene totaal niet tijdens de jaren tussen nieuwe builds. Daarom dat ik jullie om een build check vraag met enkele bijkomende vragen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 189,99€ 189,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.263,95€ 1.263,95
1MonitorenSamsung C49HG90 Zwart€ 912,21€ 912,21
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,95€ 94,95
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/16€ 106,13€ 106,13
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 191,-€ 191,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.197,23

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen (iRacing - single core heavy; star citizen in de toekomst; wat andere minder zware games) maar ook videobewerking (bijberoep, gemiddeld ~10u per maand) en machine learning projecten.
Ik zou ook graag future proof zijn (ook al zal DDR5 roet in het eten gooien om uit te breiden? Kan ik in dat geval best 32GB kiezen nu al?).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 2500 zonder de monitor, maar indien een RTX 2080 systeem goed genoeg zou zijn, zou ik liefst daarvoor kiezen en al meteen 400euro besparen door van de RTX 2080Ti af te stappen. Ik heb er weinig problemen mee om toch voor de Ti te gaan als het meer zinvol is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Case: Fractal Design R4 Black Pearl
Voeding: XFX Core 550W (6 jaar oud en steeds gebruikt)
SSD: Samsung SSD 830 series (256GB)
OS: Windows 10 (indien dat kan overgezet worden? Heb het destijds 'geupgrade' gratis van Windows 7)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia. Qua GPU hoor ik veel goeds over EVGA hun customer support departement. Echter komt mijn geselecteerde kaart overal boven als de beste 2080 Ti. Ik heb het niet echt gevolgd maar zie dat er veel RTX 2080 Ti's teruggestuurd werden. Is het slimmer om voor EVGA te gaan? Zoja, welke 2080 Ti uitvoering dan?

Ga je overklokken?
CPU: Ja indien nodig, maar niet extreem. Ik hoop wel dat dit gebruiksvriendelijk gedaan kan worden via de BIOS op het moederbord dat ik koos? Ik denk dan misschien eerder te overklokken binnen een jaar of 2-3 wanneer ik het systeem kan upgraden met een nieuwere generatie GPU.

Wat verwacht je van ons?
  1. Kan ik zonder zorgen de voeding (80 Plus Bronze) hergebruiken? PCPartpicker toont met dat ik ongeveer ~400W nodig heb voor de geselecteerde componenten. Indien dit niet geadviseerd is, neem ik dan gewoon die uit de high-end BBG? (Corsair HX750 v2 - ook al heb ik helemaal geen 750W nodig?)
  2. Indien de RTX 2080 Ti niet nodig is, welke RTX 2080 is dan het beste om te kiezen?
  3. Mijn case is te klein voor de RTX 2080 Ti, tenzij ik de HDD top cage weg haal (zegt de website), iemand ervaring hiermee en of er dan nog plaats is om mijn SSD (via bracket) te mounten en een gewone HDD?
  4. Ik heb op dit moment GEEN extra cooling fans in mijn case buiten achteraan de PC die lucht naar buiten blaast. Heb ik een betere airflow nodig en indien ja, met welke configuratie ga ik best? PC stond steeds op de grond in een afgesloten bureau (10cm vrij aan achterkant van de case - op vast tapijt)
  5. Initieel ging ik voor triple 1440p 144hz monitors voor iRacing, maar die ballon werd snel doorprikt dat de GPU dit niet zal kunnen trekken. Er komt echter een opvolger voor de Samsung c49hg90 die op 3840x1080 resolutie draait (namelijk de 49CRG9) die 1440p (5120x1440 pixels) is op 120Hz. Desondanks de hoge prijs (1499euro is de verwachting), denken jullie dat ik die wel zou kunnen aansturen met een RTX 2080 Ti met max-ultra settings? Het is toch alweer 2500 pixels horizontaal minder dan 3x 27" 1440p.
  6. Wanneer ik zoek op de website van Kingston en het moederbord ingeef, krijg ik echter de gekozen RAM latjes (van in de high end BBG) niet te zien. Hetzelfde wanneer ik het moederbord van in de BBG ingeef... Zou dit een probleem kunnen stellen?
  7. Heb ik genoeg clearing voor de Noctua + RAM + GPU? Mijn R4 case support tot 170mm hoogte vs 158mm van de Noctua.
Alvast heel erg bedankt! Ook om mijn wall of text te lezen ;)

Beste antwoord (via fuze op 04-05-2019 14:12)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23

Vidra

Vragen?

1) De voeding sowieso vervangen; de XFX voedingen staan niet bekend als de beste voedingen. Die 750watt is inderdaad wat veel, maar de Corsair voeding is een hele goede en is momenteel erg voordelig geprijst.

2) Zie antwoord onder 6)

3) Dat is een mogelijkheid ... of gewoon een Fractal Design R6 kiezen?

4) Extra fans ... je kan altijd extra fans toevoegen als je kast deze niet standaard heeft. Hoeveel stof zit er nu in het systeem? Het beste is om een overdruk situatie te creeeren om de stof buiten te houden.

5) Ik denk dat zelfs een RTX 2080 Ti niet voldoende is om dit (5120x1440) op ultra/max settings aan te sturen. Zelfs een Titan RTX zal hier moeite mee hebben. In de toekomst met nieuwe generatie videokaarten kan dit anders liggen. Dus je zal toch keuzes moeten maken in de hoogte van de kwaliteit settings. Gezien dat ook een 2080 Ti dit niet lekker kan aansturen, blijft het je eigen keuze om zelfs alleen met een RTX 2080 aan de gang te gaan. In dit geval is de pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming een mogelijke optie.

6) QVL lijsten zijn altijd een indicatie, fabrikanten kunnen nu eenmaal niet alle combinaties testen.

[ Voor 37% gewijzigd door Vidra op 01-05-2019 17:43 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Koop maar ff een nieuwe voeding voor dit systeem want met die XFX gaat het niet goed komen. Oude groepsgereguleerde voeding moet je niet willen gebruiken met nieuwe hardware. En inderdaad, neem de pricewatch: Corsair HX750 V2

Op de resolutie van die monitor en het feit dat je de 144 Hz wil benutten is een 2080 Ti niet verkeerd. Waarom niet als het in je budget past. Hetzelfde geldt voor de i9-9900K. Als het voor jou te betalen is gewoon doen. De extra threads gaan zich vroeg of laat terug betalen.

De 970 EVO zou ik niet nemen. pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB wel. Lagere prijs, vergelijkbare prestaties en, volgens opgave, duurzamer.

16GB volstaat voor nu echter is geheugen lekker betaalbaar op dit moment dus waarom geen 32GB dan. Het Kingston geheugen is een prima keuze. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 ook.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23

Vidra

Vragen?

1) De voeding sowieso vervangen; de XFX voedingen staan niet bekend als de beste voedingen. Die 750watt is inderdaad wat veel, maar de Corsair voeding is een hele goede en is momenteel erg voordelig geprijst.

2) Zie antwoord onder 6)

3) Dat is een mogelijkheid ... of gewoon een Fractal Design R6 kiezen?

4) Extra fans ... je kan altijd extra fans toevoegen als je kast deze niet standaard heeft. Hoeveel stof zit er nu in het systeem? Het beste is om een overdruk situatie te creeeren om de stof buiten te houden.

5) Ik denk dat zelfs een RTX 2080 Ti niet voldoende is om dit (5120x1440) op ultra/max settings aan te sturen. Zelfs een Titan RTX zal hier moeite mee hebben. In de toekomst met nieuwe generatie videokaarten kan dit anders liggen. Dus je zal toch keuzes moeten maken in de hoogte van de kwaliteit settings. Gezien dat ook een 2080 Ti dit niet lekker kan aansturen, blijft het je eigen keuze om zelfs alleen met een RTX 2080 aan de gang te gaan. In dit geval is de pricewatch: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 OC Gaming een mogelijke optie.

6) QVL lijsten zijn altijd een indicatie, fabrikanten kunnen nu eenmaal niet alle combinaties testen.

[ Voor 37% gewijzigd door Vidra op 01-05-2019 17:43 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@fuze Een Dark Rock 4 voldoet prima op een 9700k (evt pro naar wens)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuze
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-03-2024
Thx iedereen voor de input, ik ga nog even opzoeken wat het prestatieverschil tussen de 2080 en 2080Ti is en dan de bestelling maken.