Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• digeroo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-11 14:32
Mijn computer heb ik nu zo'n 7 maanden en is tot nu toe steeds zeer stabiel geweest. Mijn pc is gisteren volledig vastgelopen, (enkel muiscursor bewoog nog). Na herstarten wil deze niet meer aan. Nu heeft mijn moederbord enkele troubleshooting lampjes en blijft die vasthangen op het cpu lampje en soms gaat hij van cpu naar ram naar vga en terug naar cpu. (opties: cpu, ram, vga, boot)
Echter na een cmos reset uit te hebben gevoerd poste de pc en kon ik opnieuw opstarten (1 keer).

De pc wil enkel opstarten als ik de psu uitschakel, even wacht totdat de onboard ledverlichting op het mobo uitgaat en daarna de psu terug inschakel en op de aanknop druk.

Het instellen van system default in de bios helpt ook niet.
Computerhealth toont het volgende:
+3.3V: 3.324V
+5V: 5.070V
+12V: 12.024V
VCORE SOC: 0.840V

Het indrukken van de aanknop moet snel gebeuren, anders schakelt de pc zichzelf direct weer uit.

Ligt het probleem bij mijn moederbord? De processor, ram en gpu lijken perfect te werken met tensorflow als ik deze met de psu trick werkende krijg.
Of ligt het bij de PSU?

Extra: ik had gisterenavond een netwerkswitch tussen de router en de pc gehangen, zou deze het veroorzaakt kunnen hebben? Heb deze intussen weggehaald.

Systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 235,-€ 235,-
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 123,95€ 123,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 460,01€ 460,01
1BehuizingenPhanteks Eclipse P300 Zwart€ 56,-€ 56,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 133,92€ 133,92
3VentilatorenCooler Master MasterFan MF120L non LED, 120mm€ 5,99€ 17,97
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 88,42€ 88,42
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.253,17

UPDATE:
Een nieuwe power supply hielp niet.
Nieuw moederbord heeft het probleem verholpen.

[ Voor 0% gewijzigd door digeroo op 02-05-2019 20:53 . Reden: Probleem opgelost ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07

HugoBoss1985

Xenotech

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij is die PSU best wel aan de krappe kant voor dit systeem.
Persoonlijk zou ik dit niet combineren met een 450 watt voeding, alhoewel het volgens mij wel een kwaliteitsding is... niet in verdiept verder.

Ik lees nu op internet dat een vergelijkbaar systeem met een 1080ti (forser qua gebruik) max zo'n 350watt zou verbruiken.
Kan nog wél zijn dat de (12v) rail(s) van de voeding het niet trekken... of dat de psu simpelweg kapot is.

Nog een ding wat ik anders zou doen is de behuizing... die P300 is qua airflow niet al te best. (ik heb hem zelf ook)
Daar zou ik geen high end systeem in zetten zoals in dit geval.

Wat gebeurd er als je een ATX reset doet?
Stroomkabel uit de voeding (loskoppelen) en de aan/uit knop van je behuizing 30 seconden ingedrukt houden.
Dan weer de stroomkabel aansluiten en het systeem aanzetten.

Als het niets veranderd zonder de netwerkswitch zou het daar niet mee te maken hebben denk ik (lijkt mij sterk).
Misschien wél als daar een hardwarematige fout in zit (soort kortsluiting o.i.d.)

Het kan nog wel veel dingen zijn, ik zou anders beginnen met onderdelen één voor één uitsluiten totdat het systeem goed werkt.
En/of onderdelen testen in een ander systeem.

Ik zou het zelf in de voeding zoeken inderdaad, gokje van mij :P of het moederbord.
Verder gewoon testen met een minimum aan onderdelen.
Oftewel alles loskoppelen (ook usb, sata, etc waar relevant) behalve het minimale wat nodig is om te posten.

PSU + MOBO + CPU + 1 stripje ram.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 55% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-05-2019 15:06 ]

• digeroo
HugoBoss1985
Een atx reset laat me steeds toe te booten, daarna is het 50/50.
Na het weghalen van nvme ssd ging het opstarten +- 50%. Heb de ssd eens in de andere m.2 slot geprobeerd en ik kan er perfect in booten. Is dit dan het mb die stuk is? Zonder de grafische kaart blijft hij natuurlijk wel steeds hangen op het vga lampje. Heb dit getest met beide ram sticks in verschillende sloten.

De p300 is inderdaad geen al te goeie case voor airflow. Er zitten nu 3 input fans in (2 vooraan, 1 bovenaan) en 1 output fan (achteraan). Nu draait de pc even zonder side window.

[ Voor 28% gewijzigd door digeroo op 01-05-2019 16:17 ]

• digeroo
Raar, ik heb " soft-off by pwr-bttn" op "delay 4 sec." gezet, komende van "instant-off", echter sluit de pc nog steeds onmiddelijk af bij het aanraken van de power knop (ook wanneer in windows of ubuntu geboot is).

• digeroo
Zou ik beter een andere PSU of een ander MB kopen om te testen (heb geen toegang tot andere)?
Modbreak:Het is hier geen chatbox... als je iets nieuws te melden hebt voordat een ander op je post gereageerd hebt, niet twee keer achter elkaar posten maar gewoon toevoegen aan je originele bericht dmv de 'wijzig'-knop

[ Voor 54% gewijzigd door dion_b op 02-05-2019 14:45 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voeding zou het prima moeten trekken. Veel meer dan 300w ga je er met dit systeem niet uit halen tenzij je flink gaat overklokken. Als de voeding de oorzaak is dan is deze kapot.

Het moederbord is een van de minder stabiele AM4 borden. Is het moederbordbios geupdate naar de laatste versie?

Met dat G.Skill geheugen heb ik slechte ervaringen op AM4 borden. Niet willen booten, stabilteitsproblemen, helemaal niet werkend op AM4 borden, dat soort zaken.

• digeroo
Uszka, Het MB draaide nog op de originele versie, F2. Is echter 7+ maanden stabiel geweest, insgelijks het ram die altijd op xmp profiel draaide (3.2GHz). Heb nu voor troubleshooting natuurlijk de xmp OC gedisabled.

De troubleshootlampen blijven ook nooit op "Dram" hangen, enkel op cpu (blijft ofwel direct bij cpu hangen of gaat cpu=>dram=>vga=>cpu). Nu betwijfel ik dat het de cpu is, daar het zo willekeurig fout.
De cpu heeft altijd op stock snelheden gedraaid, nooit overclocked.
Daarnaast werkt de pc 50% van de boot attempts, de andere 50% post het niet.

EDIT: Dacht al dat ik je username herkende, je hebt me geholpen bij het nakijken van mijn parts selection in september, thnx.

[ Voor 16% gewijzigd door digeroo op 01-05-2019 18:22 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Er zijn inmiddels 5 biosupdates. Bios up to date houden is een must bij AM4. Doet dat eerst maar eens en zeker bij het bord wat jij hebt. Baat het niet dan schaadt het niet en kunnen we dat uitsluiten. Lees goed de opmerkingen bij de betreffende biosversies over de chipsetdriver voordat je het systeem niet meer naar Windows kan booten.

• digeroo
Naar de laatste versie geupdate, er is jammergenoeg niks verbeterd.
Memtest86 geeft na 3 passes geen enkele memory error.

[ Voor 97% gewijzigd door digeroo op 01-05-2019 19:41 ]

• digeroo
Heb een nieuw MB besteld, hopelijk is het dat. :S
Modbreak:Het is hier geen chatbox... als je iets nieuws te melden hebt voordat een ander op je post gereageerd hebt, niet twee keer achter elkaar posten maar gewoon toevoegen aan je originele bericht dmv de 'wijzig'-knop

[ Voor 69% gewijzigd door dion_b op 02-05-2019 14:45 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
digeroo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:18:
Heb een nieuw MB besteld, hopelijk is het dat. :S
Normaal gesproken sluit je de voeding als eerste uit. Ik zou dat eerst doen, voordat je het nieuwe mobo uit de doos haalt.

Tweakers Discord

Pagina: 1