Advies gevraagd: zuinige, betrouwbare auto (ongeacht looks)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hoi,

Na lang zoeken en twijfelen besloot ik maar eens een topic te openen.

Ik ben op zoek naar een andere auto (occasion) die me financieel beter uitkomt. Door verandering van werk en mijn situatie ga ik veel kilometers maken en bij een korte berekening is mijn huidige auto niet meer rendabel voor mij.

Ik rijd nu:
- Mercebes Benz C180, benzine
- Wegenbelasting p/kwartaal: €177
- Verzekering: €90,-

Dit gaat mijn situatie worden:
- kilometers p/jaar: 40k - 45k

Ik heb me laten adviseren dat het voordeliger voor me zal zijn om een diesel te rijden en ik hoor de Volkwagen Polo (diesel) veel in min directe omgeving geadviseerd worden. Ik ben zelf géén autokenner, maar mijn wensen zijn:
- zo zuinig mogelijk
- zo betrouwbaar mogelijk
- looks, comfort, uitstraling etc.: boeit me allemaal geen reet :p.
- budget: iets tussen de €4000-5000

De auto moet me zo weinig mogelijk kosten onderaan de streep en als ik daarvoor heel veel moet inleveren qua looks/uitstraling/comfort/luxe, dan is dat geen enkele probleem. Ik gebruik de auto namelijk puur om ermee naar m'n werk te gaan.

Nu is mijn vraag: zijn er andere auto's dan een VW Polo diesel? Ik weet dat velen in mijn omgeving die auto hebben, omdat het naar hun zeggen een zuinige auto is en vaak wordt er ook bij verteld 'dat het een leuk uitziende auto' is. Daaruit kan ik afleiden dat ze bij hun aankoop toch enige rekening hebben gehouden met de looks/uitstraling van een auto. Maar wat als de looks/uitstraling/comfort/luxe er *helemaal* niet toedoen en zuinigheid/betrouwbaarheid de enige prioriteiten zijn?

(Met het OV is overigens geen optie, daar ik dan reistijden zal hebben van het dubbele tot driedubbele van de auto en ook nog eens duurder is 8)7).

Alvast bedankt!

PS: (ik werk op 3 plaatsen in Brabant, Noord-Holland en Zuid Holland; het reisprobleem oplossen door dichter bij huis te gaan wonen is dus helaas geen optie).

[ Voor 4% gewijzigd door 8x4 op 01-05-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Oude Citroen AX diesel of Peugeot 106 diesel (de 1.1tjes geloof ik).
Lupo 3L?
Oude 1.0 Japanners

Voor al die dingen geldt, rijd ze niet harder dan 100/110 kmh, anders zuipt het alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:21
Toyota yaris hybride?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
Bij de diesels van de Duitse merken kom je veel import tegen. Ex lease auto's die de Duitsers zelf niet meer willen omdat diesel daar vies is. Misschien interessant om te kijken of je die zelf kunt importeren.

Staan een paar topics over: Stappenplan, aandachtspunten, zelf importeren auto Duitsland

[ Voor 4% gewijzigd door NESFreak op 01-05-2019 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:37

Bommes

Capo del formaggio

Die rijd ik eentje, bij veel snelweg gebruik is het niet zuinig meer.
7 liter op 100 km is dan geen uitzondering zeker als je af en toe 130km/u wilt rijden.
Ik kom nu gemiddeld op 6 liter per 100 km uit, veel stad en bij de eventuele snelweg ritten rijd ik meestal flink door.
En daarbij denk ik niet haalbaar met het budget van de TS

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 01-05-2019 14:40 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
Ik heb altijd een A4 lease gereden en ben eerst Saxo en daarna C1 privé gaan rijden. Benzine. Ongeveer hetzelfde kilometrage als jij. Vooral aan de C1 heb ik nauwelijks onderhoudskosten. Zeker als de auto jonger dan 6 jaar is met < 100.000 km. Ik doe alleen het nodige olie, remmen, banden.

Ik ben gezond en 1.82 lang en ervaar geen rij problemen met deze auto. Ik rijd wel maar één keer per dag op en neer naar werk.

Edit:
Verbruikt 1 op 18. Hard rijden wil je niet. Scheelt ook weer boetes...
MRB €60 per kwartaal.
Verzekering €35 per maand all risk (max korting).

[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 01-05-2019 14:53 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Toyota Prius, rij je met gemak 1:20 mee op de snelweg, in files wordt dit alleen maar beter. Doordat je regeneratief kan remmen gebruik je de normale remmen amper. Onderhoud hiervan is dus nihil. Auto nodigt ook niet uit tot een potje stevig sturen dus de banden hebben het ook niet zwaar en gaan lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Als je 5k uit wil geven om geld uit te sparen, bedenk dan wel even goed na hoeveel tijd je die investering er weer uit hebt. Ik bedoel, als je verwacht dit werk een jaartje of wat te gaan doen, en je hebt die investering pas na 4 jaar er weer uit, heeft het niet zo heel veel zin. Tenzij de Benz nu kapot aan het gaan is en je toch al een andere auto nodig had, natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Prius. Topic closed :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
8x4 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:28:
Hoi,

Ik ben op zoek naar een andere auto (occasion) die me financieel beter uitkomt. Door verandering van werk en mijn situatie ga ik veel kilometers maken en bij een korte berekening is mijn huidige auto niet meer rendabel voor mij.

Ik rijd nu:

Ik heb me laten adviseren dat het voordeliger voor me zal zijn om een diesel te rijden en ik hoor de Volkwagen Polo (diesel) veel in min directe omgeving geadviseerd worden. Ik ben zelf géén autokenner, maar mijn wensen zijn:
- zo zuinig mogelijk

De auto moet me zo weinig mogelijk kosten onderaan de streep en als ik daarvoor heel veel moet inleveren qua looks/uitstraling/comfort/luxe, dan is dat geen enkele probleem. Ik gebruik de auto namelijk puur om ermee naar m'n werk te gaan.

Nu is mijn vraag: zijn er andere auto's dan een VW Polo diesel? Ik weet dat velen in mijn omgeving die auto hebben, omdat het naar hun zeggen een zuinige auto is en vaak wordt er ook bij verteld 'dat het een leuk uitziende auto' is. Daaruit kan ik afleiden dat ze bij hun aankoop toch enige rekening hebben gehouden met de looks/uitstraling van een auto. Maar wat als de looks/uitstraling/comfort/luxe er *helemaal* niet toedoen en zuinigheid/betrouwbaarheid de enige prioriteiten zijn?

(Met het OV is overigens geen optie, daar ik dan reistijden zal hebben van het dubbele tot driedubbele van de auto en ook nog eens duurder is 8)7).

Alvast bedankt!

PS: (ik werk op 3 plaatsen in Brabant, Noord-Holland en Zuid Holland; het reisprobleem oplossen door dichter bij huis te gaan wonen is dus helaas geen optie).
toon volledige bericht
Mijn advies:Volvo S60 D5, zoals deze: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

waarom? Degelijk, betrouwbaar, goede stoelen, etc etc etc ;)

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 108, Nissan Pixo/Suzuki Alto, VW Up, of de Seat /Skoda versie daarvan.

Ik rij zelf >100km/dag (36.000km/jaar) in een Toyota Aygo. Goedkoop, betrouwbaar, zuinig, weinig onderhoudskosten en redelijk comfortabel, ook met mijn 1.96! Geen snelheidswonder, maar ook op de snelweg kan je prima met het verkeer meekomen. Van dit soort autootjes zijn er afgelopen jaren heel veel verkocht, dus ook veel 2e hands aanbod om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Wobbit schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Mijn advies:Volvo S60 D5, zoals deze: https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Hoe zit het met de benzine variant S40/S60? Ook net zo betrouwbaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik hoor de Volkwagen Polo (diesel) veel in min directe omgeving geadviseerd worden.
...
zo betrouwbaar mogelijk
Helaas maakt VW tegenwoordig geen betrouwbare auto's meer, na de goede oude 1.9TDI is het bergafwaarts gegaan.
Koop iets Japans ofzo, dat is meestal nog wel betrouwbaar.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valandin schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:49:
[...]

Hoe zit het met de benzine variant S40/S60? Ook net zo betrouwbaar?
S60 wel, S40 is toch wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:00:
[...]

S60 wel, S40 is toch wel minder.
S60 met mooie 2.4 liter benzine en dan Gas erin _/-\o_

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wobbit schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Daar wordt 'ie dan weer niet betrouwbaarder van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:11:
[...]

Daar wordt 'ie dan weer niet betrouwbaarder van :P
Die 2.4 liter motoren van volvo lopen heeeeeel betrouwbaar en goed op gas!

Kijk en vraag maar eens rond op menig volvo forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wobbit schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:13:
[...]

Die 2.4 liter motoren van volvo lopen heeeeeel betrouwbaar en goed op gas!

Kijk en vraag maar eens rond op menig volvo forum :)
Die motoren an sich zijn prima op gas en zonder ook, rij er zelf ook één. De extra problemen zijn doorgaans het gevolg van een defect in de gasinstallatie. Je schroeft er toch een extra systeem op, dus kan er meer kapot gaan. Ook beduvelt zo'n gassysteem het (fabrieks)benzinesysteem, komt allemaal de betrouwbaarheid niet ten goede. Niet dat het allemaal slecht is, maar toch minder betrouwbaar dan hetzelfde product op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Rijd je alleen in Nederland ermee of ook in het buitenland? Hier zijn Milieuzones nog niet heel strikt, maar in Antwerpen en Duitsland moet je daar wel rekening mee houden als je een Diesel zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb zelf diezelfde afweging gemaakt en heb een Chrevrolet Spark gekocht op LPG.

Kost me kwa LPG en Benzine €5,85/100km aan brandstof. (auto rijd 7,88 liter /100km)
Met een Diesel moet je auto dan dus 1:22,7 rijden om even duur te zijn.... maar dan zit je nog met de veel duurdere wegenbelasting van diesel.

LPG kan best een goede optie zijn. Zeker als je er langer mee rijd. En mijn Spark was 5000 euro en deze staan als zeer betrouwbaar te boek bij de ANWB.

Nadeel? elke 300km tanken ;-) dat moet je wel willen met zulke afstanden. En de prijs kan erg verschillen (momenteel tussen de 0,60 en 0,85 cent per liter).

Ik zou LPG, zeker voor zulke afstanden, niet direct afschrijven. Reken gewoon eens uit wat een bepaalde auto je zou kosten per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 13-06 09:43
Misschien een Renault Twingo op diesel?
Zijn niet populair, dus niet te duur in aanschaf. Willekeurig voorbeeld of het facelift model.
1 op 25 is zeker haalbaar volgens Spritmonitor en dankzij ledig gewicht van 955 kg is de MRB relatief laag in vergelijk met andere dieselauto's.

Comfort is natuurlijk ver te zoeken, maar dat was geen eis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dit dus, er is geen auto die beter aan de 2 eisen voldoet. Het grootste nadeel is het uiterlijk, maar daar heeft de TS geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Laatst online: 30-05 21:53

GB2

Japanner; Toyota, Mazda, Honda bij diesel met budget van 5.000 zit je wel een beetje dat die zo 3 tot 5 ton hebben gereden, zelf geen ervaring mee, wel benzine (Toyota, Mazda) en in de lease een keer Honda.

Gaat niet stuk, in verhouding met VW, Seat, Audi en Volvo heb ik daar meer ellende mee gehad (zowel nieuw / lease als 2e hands).

Is zo'n Aygo Private Lease niet wat? Geloof dat je ook met flex na een jaar er weer vanaf kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:30

Coldcat

HODL

Opel Corsa diesel. Heb ik een tijd gereden en reed echt beter dan 1:20. Wel iets meer wegenbelasting.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
nielsgaastra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:48:
Zijn niet populair, dus niet te duur in aanschaf. Willekeurig voorbeeld of het facelift model.
1 op 25 is zeker haalbaar volgens Spritmonitor en dankzij ledig gewicht van 955 kg is de MRB relatief laag in vergelijk met andere dieselauto's.

Een paar mensen maar.... En dat zijn vaak toch mensen die het er om doen. Kijk je meer naar de mediaan (meest voorkomende) zit je toch op 4,6l/100km oftewel 1:21,7. Geen 1:25 dus..... En het grootste deel van de rijders haalt die 4,6 niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

GB2 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:06:
Japanner; Toyota, Mazda, Honda bij diesel met budget van 5.000 zit je wel een beetje dat die zo 3 tot 5 ton hebben gereden, zelf geen ervaring mee, wel benzine (Toyota, Mazda) en in de lease een keer Honda.

Gaat niet stuk, in verhouding met VW, Seat, Audi en Volvo heb ik daar meer ellende mee gehad (zowel nieuw / lease als 2e hands).

Is zo'n Aygo Private Lease niet wat? Geloof dat je ook met flex na een jaar er weer vanaf kon...
Ze gaan dan ook niet vooruit die japanse hokken....

Voor OP...Volkswagen Polo 1.9TDI 110pk. :+ Rijdt lekker, oerdegelijk blok. Als je geluk hebt vind je ze in 130pk uitvoering. 8)

Lekker te chippen. Zuinig. Enige nadeel is als ze koud staan klinken ze als tractor. Ook lekker goedkoop in aanschaf want groot aanbod....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Prius, met afstand de meest geweldige auto voor jou Vreselijk zuinig voor wat het is, namelijk een best wel grote auto en ook gewoon toyota-betrouwbaar, ook op accugebied.

En ondanks dat je zegt het niet belangrijk te vinden: Geloof me maar dat je met 40k per jaar heel blij gaat zijn met een lekker complete auto in plaats van dat je in een Aygo of Polo [goedkope VAG stoelen worden door de geheime dienst als martelwerktuig gebruikt :+ ] moet rondhobbelen.

Niet-gebroken uit je auto stappen is echt heel fijn, trust me ;)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:11
Ik zou je adviseren de Peugeot 308 T9 1.6 HDi 120pk diesel eens te overwegen. Comfortabel, zeer groot aanbod door de gunstige fiscale leaseregels een aantal jaren geleden en zeer betrouwbaar blok (en auto) gebleken.

En nog een plus: hij ziet er nog mooi uit ook :)

[ Voor 16% gewijzigd door Naafkap op 01-05-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou ergens toch iets weer van een Mercedes kopen (eenmaal gewend aan zo'n auto, dan zou ik geen stap terug willen doen) met een zuinige diesel motor. Dan zal die iets minder zuinig zijn dan kleinere auto's, maar met zulke afstanden cruise je heel makkelijk door het land heen.
Je rijdt lange afstanden dus je hoeft niet druk te maken over wat zwaardere motor zoals bv 2.1. Ik denk ook dat deze auto's langer meegaan uiteindelijk dan bv benzine motoren. Ook qua onderhoudskosten ben je voordeliger denk ik uit omdat je service interval vaak langer is, net als bij VW, 30k km ipv 15k of 20k km dus dat scheelt best hoop geld en elke keer een garagebezoek.
Op de snelweg maakt een kleine motor veel meer toeren dan een zwaardere motor. In de stad merk je het verschil maar grote weg veel minder. Sterker nog, met een oude Golf 4 2.0 benzine haal je op de snelweg rustig 1 op 14/16.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Lensent schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:33:
Oude Citroen AX diesel of Peugeot 106 diesel (de 1.1tjes geloof ik). Lupo 3L? Oude 1.0 Japanners
Voor al die dingen geldt, rijd ze niet harder dan 100/110 kmh, anders zuipt het alsnog.
Ik rijd als een oma: gemiddelde snelheid 105km/u en langzaam optrekkend e.d. ivm verbruik :p.
RobinHood schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:59:
Prius, met afstand de meest geweldige auto voor jou [...]
Het punt is dat een Prius bij een budget van max €5000,- betekent dat ze gemiddeld > 200.000km gelopen hebben. Moet ik me daar zorgen om maken?

Daarnaast zie ik op marktplaats voor de Prius een prius 1.5 HSD 2006 (https://www.marktplaats.n...fa33e3a&previousPage=lr):
– gemiddeld verbruik 1 op 23.26 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4.3L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5L op 100km, dus 1 op 20.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): 46,63
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €177

Kijk ik naar een Toyota Aygo Diesel (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr)
– gemiddeld verbruik 1 op 24,39 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4.1L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5.5L op 100km, dus 1 op 20.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €54,89
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €201

Kijk ik naar een Toyota Aygo Benzine (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr)
– gemiddeld verbruik 1 op 21,74 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4,6L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5,8L op 100km, dus 1 op 17,24.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €38,05
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €62

*Waarden opgegeven door fabrikanten neem ik altijd met een korreltje zout, dus ik ben uitgegaan van wat minder zuinig dan de waarden opgegeven door de fabrikant zoals deze op marktplaats staat.

Ter vergelijking, vóór mijn huidige auto reed ik een Toyota Yaris 1.0 benzine, met de volgende waarden (verbruikwaarden zijn mijn eigen praktijkwaarden):
– gemiddeld verbruik 1 op 16
– omgerekend naar lieter per 100km, is dat 6.25L per 100km
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €43,46
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €105

Als ik dit zo bekijk, scheelt een Prius niet zo heel veel met een Toyota Agyo Diesel. Voor een bedrag van €5000 kan ik dan dus beter voor een Aygo Diesel gaan, daar deze minder gelopen hebben bij dat budget dan een Prius èn ze kwa gebruik niet zoveel in kosten verschillen. Eens? Of zie ik iets over het hoofd?
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:10:
Als je 5k uit wil geven om geld uit te sparen, bedenk dan wel even goed na hoeveel tijd je die investering er weer uit hebt. Ik bedoel, als je verwacht dit werk een jaartje of wat te gaan doen, en je hebt die investering pas na 4 jaar er weer uit, heeft het niet zo heel veel zin. Tenzij de Benz nu kapot aan het gaan is en je toch al een andere auto nodig had, natuurlijk.
De benz is in uitstekende staat, maar vind het erg zonde om ‘m grotendeels af te schrijven en de gebruikskosten ervan kunnen lager, vandaar dat ik een andere auto wil aanschaffen die goedkoper in gebruik is.
[b]8x4 in "Advies gevraagd: zuinige, betrouwbare auto (ongeacht looks)"

Hmm dat is wel een erg grote auto als ik kijk naar mijn doel (zo goedkoop mogelijk in gebruik, naast betrouwbaarheid).
Waaj schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:40:
Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 108, Nissan Pixo/Suzuki Alto, VW Up, of de Seat /Skoda versie daarvan.

Ik rij zelf >100km/dag (36.000km/jaar) in een Toyota Aygo. Goedkoop, betrouwbaar, zuinig, weinig onderhoudskosten en redelijk comfortabel, ook met mijn 1.96! Geen snelheidswonder, maar ook op de snelweg kan je prima met het verkeer meekomen. Van dit soort autootjes zijn er afgelopen jaren heel veel verkocht, dus ook veel 2e hands aanbod om uit te kiezen.
Ik ben al serieus aan het kijken naar aygo’s :).
Vincentio schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:20:
Rijd je alleen in Nederland ermee of ook in het buitenland? Hier zijn Milieuzones [...]
Ik rijd er alleen in Nederland mee. En milieuzones? Heb daar echt geen kaas van gegeten lol.
Waah schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:36:
Heb zelf diezelfde afweging gemaakt en heb een Chrevrolet Spark gekocht op LPG [...]
Ik zal ook zeker eens naar LPG gaan kijken. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee en ook in mijn directe omgeving heeft niemand ervaring met LPG. Is het veel gedoe met inbouwen van een gasinstallatie? Is dat duur?
nielsgaastra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:48:
Zijn niet populair, dus niet te duur in aanschaf. [..] en dankzij ledig gewicht van 955 kg is de MRB relatief laag in vergelijk met andere dieselauto's.
Dan kan ik net zo goed voor een Aygo diesel gaan denk ik? Die is nog lichter in ‘massa ledig gewicht’ :).
Coldcat schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:15:
Opel Corsa diesel. Heb ik een tijd gereden en reed echt beter dan 1:20. Wel iets meer wegenbelasting.
Van oudsher heb ik me altijd laten vertellen dat ik heel ver weg moet blijven bij Opels ivm betrouwbaarheid. Zelfs tot vandaag de dag krijg ik dat advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@8x4 als ik het goed herinner gaan de accu's van een Prius iets van 5 ton mee, verder draait het natuurlijk om onderhoud, maar dat is bij iedere auto. Het grote voordeel van de Prius is dat ze weinig last hebben van korte ritjes dankzij die elektromotor. Een Aygo met "weinig" op de teller heeft waarschijnlijk aardig wat korte ritjes gehad, en zeker ecodieseltjes vinden dat niet heel leuk. Je kan dan behoorlijk last hebben van interne vervuiling, en dat kan weer behoorlijk duur onderhoud vereisen.

Maar het grote voordeel van een Prius is dat het een "echte" auto is. Ik moet er werkelijk niet aan denken om 40k per jaar te rijden in een Aygo of vergelijkbaar koekblik :X Ik heb vaak genoeg in Aygo's gezeten, en het comfort is gewoon matig op z'n best, dat gaat je echt opbreken. Cruise control is ook zeldzaam op die auto's en als je veel lange afstanden moet rijden moet dat eigenlijk gewoon een eis zijn. Maar een Prius is gewoon een comfy auto met een mooie complete uitrusting. CC, climate control, automaat en een stuk ruimer dan een Aygo.

Overigens zijn kleine autootjes vaak behoorlijk onzuinig op de snelweg, nu zal het met jouw rijstijl wel meevallen, maar zodra je niet meer full-oma rijdt zuipen die kleintjes vaak enorm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
8x4 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 20:07:
Van oudsher heb ik me altijd laten vertellen dat ik heel ver weg moet blijven bij Opels ivm betrouwbaarheid. Zelfs tot vandaag de dag krijg ik dat advies.
Dat advies komt uit buikgevoel. GM heeft Opel en Saab kapot bespaart. Inmiddels zijn de laatste Opels betrouwbaar. Ik heb zelf ook gewoon een nieuwe Opel privé gekocht.

Het staat en valt gewoon met onderhoud.
Maar je gaat problemen pas later zien.

Een oerdegelijke Volvo V50 heb ik gekocht en al enkele keren mee in panne gestaan hoewel ik zeer goed oppas qua onderhoud en dergelijke.

Maar met die kilometers is diesel inderdaad de moeite maar ik zou oppassen met de VAG motoren. De EA189 1.2TDI is een leuke motor mits je die goed onderhoud. Velen hebben gezeik met de EGR klep door enkel te korte kilometers te rijden.

En die motor heeft 3 problemen. De turbo is de kleinste VGT die er bestaat maar de 1.2 kan die niet spoolen dus een groot turbogat. Daarna heb je maar een 1.2l motor dus koppel is wat laag. En daarna komt de toerenbegrenzer :P Maar de Polo BM haalt 175km/h en de Bharat4 uitvoering die rijd je in de 5de tot 4500rpm tegen 185km/h (CPU Load test FTW :Y))

De EA189 1.6l 77kW is uitgerust met de Conti FIS. Die heeft wervelkleppen in de inlaat welke geen drol functionaliteit heeft qua verbranding. Maar die wel kapot kunnen gaan. En de ECU heeft slechts 1 driver voor de 4 injectoren. Standaard was dat een beetje op de limiet, met de vernieuwde software weet ik niet hoe het daarmee zit.

De EA189 2.0l 103kW en de 125kW zijn degelijke motoren. Maar die zitten in de grotere modellen dus niet van toepassing.

De EA288 EU6 1.4TDI is mijn lieveling. De 66kW vreet banden tov de 77kW. De 77kW heeft een te grote turbo en spoolt later op. Maar eens die spoolt dan gaat die als de brandweer. De 1.4l heeft wel een probleem met het twee massa vliegwiel en is uiteindelijk vervangen door een vast vliegwiel. Deze moet dan voorzien zijn van vast vliegwiel, andere aandrijfas (steviger) en andere software. Je kan dit herkennen in de ECU aan de 997 onderdeel nummer. De DSG uitvoering was echt super om mee te rijden maar die vreet de banden echt op.
Deze motor in een Polo of Fabia is echt leuk. Ook in een Skoda Rapid erg aangenaam ivm een DSG.

De EA288 1.6l is de opvolger van de EA189 zonder grote wijzigingen. Die wervelkleppen zijn nu wel weg. Deze is in 81kW en 85kW te verkrijgen. Deze is gewoon degelijk, niks mis mee. Starten bij -20C met parafine rijke rommeldiesel in enkele seconden. Met winterdiesel start die in 2 seconden. En zonder push glow start die nog gewoon in 10 seconden.

Je hebt die EA288 in een 5bak met vast vliegwiel en 6bak met twee massa vliegwiel. De 5bak is gemoedelijker te rijden. De 6bak is sneller maar schakel je suf in naar mijn mening in vergelijk met de 5bak. De 5bak heeft wel iets meer lawaai en trillingen door het vast vliegwiel.
Ik had liever de Golf met 5bak als de A3 met 6bak omdat de Audi te goed is afgewerkt. Bij de Golf merk je dat je 120km/h rijd terwijl je bij de Audi denkt dat je net 50km/h rijdt.

De EA288 2.0l is een ander verhaal tov de EA189 maar die zit wederom in de grotere wagens dus hoeft geen uitleg.

Ik rijd met allerlei verschillende wagens want ik werk in de auto ontwikkeling. De VAG motoren zijn goed mits je ermee oppast dat je er lange afstanden mee rijdt.

De Renault 1.5DCI met de DCM3.7 is ook een degelijk blok mits je er wederom lange afstanden mee rijdt. Collega had zijn Renault op 300k gereden en ingeruild voor een andere Renault met dezelfde motor enkel omdat ze hem een goede inruil gaven. De DCM3.7 is een degelijk systeem van Delphi op 1800bar. Als je hier niks geks mee doet en vooral op tijd de brandstoffilter vervangt is er geen probleem. Die kunnen niet tegen vervuiling namelijk.

De Mercedes OM651 2.2 is een degelijke motor maar zoals elke Mercedes moet deze een automaat hebben. Dit wegens de distributieketting welke vooral bij manuele bakken eraan gaan. En anders pas bij 400k vervangen moeten worden. Maar is wederom een te grote motor.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 01-05-2019 22:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
@8x4 er zijn genoeg auto's die "af fabriek" LPG hebben. De Chevrolet Spark is zo'n autootje. Nu zeg ik niet dat je voor een Spark moet gaan ;-) maar er zijn genoeg auto's te koop die al LPG hebben. Er is hier op Tweakers een LPG topic. Daar is genoeg info en genoeg mensen die je graag verder wegwijs maken.

Op zich is op LPG rijden verder niet zo bijzonder. Tanken is ook een handigheidje dat je na 2x tanken wel doorhebt.

Maar: kijk vooral of het uit kan en wat voor auto je dan kan kopen. Niet elke auto zal goedkoper zijn, want LPG is vaak onzuiniger. Maar aangezien de prijs per liter 2,5x goedkoper is, en de wegenbelasting minder dan bij diesel .....

Hiervoor altijd diesels gereden. En nog nooit motorproblemen gehad met welke auto ook. Vaak gaat er wel wat anders stuk voor de motor het begeeft waardoor er auto economisch Total loss is.

Kwa betrouwbaarheid: kijk niet naar merk, maar naar type auto en bouwjaar. De ANWB heeft een occasionwijzer (gewoon googlen naar ANWB + autotype) waarin ze aangeven welke problemen zijn vaak tegen komen. Er zijn auto's die ze eigenlijk nooit zien of welke simpele oplossingen hebben. Maar ook auto's die ze regelmatig zien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:44
Heb je ervaring met veel kilometers rijden in relatief weinig comfort? Een Aygo e.d. zijn echt wel een stuk minder comfortabel dan grotere auto's. Ik merkte qua eigen energie echt wel wat verschil als ik in de Twingo van mijn vrouw naar Diemen was gereden (100+ km) t.o.v. de Clio die we hadden, zit vooral in de stoelen, vering, etc.

Als je hem kan vinden met lagere kilometerstand: de Renault Clio 2 met 1.5 dCi, zit onder de 950 kg (als je de goede uitzoekt). Die blokken zijn hartstikke betrouwbaar volgens mij, ik zie ze regelmatig met 300k+ op de teller (ook een aantal met 400k+). Zie hier voor zo'n 2500 euro: https://www.autowereld.nl...ion-28078120/details.html. Ik reed er zelf 1 op 22 mee met jouw rijstijl.

Houd je er wel rekening mee dat oudere diesels geweerd worden in bijv. Duitsland e.d. als er geen roetfilters enzo in zitten? Ook in Nederland gaan hier steeds meer dingen over op.

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 01-05-2019 22:01 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Clio 2 1.5dci ook gehad. Prima autootje inderdaad, op wat electra dingetjes na (Franse auto's uit die tijd). Maar heeft me nooit laten staat (ITT tot de 206, die me regelmatig liet staan ook door electra problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@8x4
Je vraagt of je iets over het hoofd ziet.
Ja. Het onderhoud van een Diesel of LPG valt veelal hoger uit.

Vergelijk dit met de simpele motor uit de C1/108/Aygo. 3 cilinder. Geen turbo. Geen distributie riem. Gaat de eerste 200k km echt niks structureels aan kapot is mijn ervaring.

Edit
Over het comfort. Ik heb zelf geen enkel probleem met langere afstanden. Normaal postuur. 1.82m. Geen gezondheidsklachten.

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 01-05-2019 22:38 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 19:16
Ik snap dat het oog niet uit maakt, maar...

40k per jaar, dat is meer dan 100km per dag, oftewel >1 uur per dag ga je in die auto zitten. Da's best een hoop.
Ik zou daarom geen A-segment auto nemen (dus geen C1/108/Aygo/ whatever). En ook niet de eerste de beste B-segment (Clio/Polo/Punto) - test die eerst goed (niet alleen op werking, maar ook of je er lekker in kan rijden) :P Nu rijdt de nieuwste Polo en de nieuwste Yaris best behoorlijk hoor, maar de oudere modellen zou ik echt niet aan beginnen.

Maar mijn punt is vooral: zorg in ieder geval voor goede, comfortabele stoelen waar je goed in kan zitten. Er zit echt wel een verschil in 40k afleggen in een Mercedes C180 en 40k afleggen in een Fiat 500.
Ook voor de veiligheid zou ik toch proberen een auto met iets meer kreukelzone te nemen dan een Twingo.

Ik zou zelf dan ook eerder zoeken naar een Prius of zo'n hybride Honda. Beetje vergeten model is die laatste, maar er mankeert niks aan. Misschien kost dat iets meer dan je budget, maar dan zou ik toch overwegen misschien nog even door te sparen... Yaris hybrid gaat denk ik niet uitkunnen, maar dat zijn zo ongeveer de zuinigste auto's die je kan krijgen en zijn ook goedkoop in de wegenbelasting en verzekering.
Als ik dit zo bekijk, scheelt een Prius niet zo heel veel met een Toyota Agyo Diesel. Voor een bedrag van €5000 kan ik dan dus beter voor een Aygo Diesel gaan, daar deze minder gelopen hebben bij dat budget dan een Prius èn ze kwa gebruik niet zoveel in kosten verschillen. Eens? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou dat dus echt precies andersom bekijken. Een Prius scheelt niet veel met een Aygo, terwijl je bij een Prius daadwerkelijk een echte auto hebt die comfortabel en veilig rijdt ;)

Of je moet een diesel kunnen vinden voor een hele goede prijs. Zeker de ex-lease diesels uit het B-segment kan je best een leuke deal uit slepen. Maar bedenk dan wel dat de restwaarde van zo'n auto waarschijnlijk echt minimaal is. Dan kom je uit op een VW Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Renault Clio, Fiat Punto of een Ford Fiesta oid.

En verder, occasions in deze prijsklasse... daar zit altijd een vorm van geluk bij. Garantie zou ik altijd adviseren en houd een beetje achter de hand voor onvoorziene reparaties bij de eerste beurt.
Merken en betrouwbaarheid... dat is onzin als je het mij vraagt. Zeker voor een merk als Opel, wat uiteindelijk een submerk is geweest van verschillende bedrijven (FCA, GM, PSA) - waarbij ieder moederbedrijf andere kwaliteitseisen stelde aan hun submerk.
Daarbij verschilt het per automodel waar de auto is gefabriceerd en/of hij kwaaltjes heeft. Dat kan ook per motor weer verschillen. Googlen, en op youtube eens zoeken naar een occasion aankoopadvies. Daar heb je meer aan dan het logo'tje op de motorkap in combinatie met een N=1 ervaring van de buurman.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@Richh met de latere hybrides van Honda is niks mis, maar de goedkope hybride Civics die je ziet staan hebben vaak accuproblemen, of gaan ze binnenkort krijgen. De accu's van Honda hebben geen lang leven, mede door een erg agressief laad en ontlaad profiel. Honda zelf zegt dat ze maar 160k meegaan :/ Toyota heeft dat een stuk beter gedaan met de Prius, zelfs nu er Priussen van 15 jaar oud rondrijden zijn er nog weinig problemen met de accu bekend.

Nu is een Civic Hybrid wel wat goedkoper, en kun je er wel een refurb. accu erin erin laten zetten voor zo'n 700-800 euro, maar ook die worden vrij rap minder als ik de ervaringen zo eens lees. Na een jaar of twee kun je 'm vaak alweer vervangen. Overigens is een Prius II accu niet duurder, of zelfs goedkoper, dus een Prius met een rotte accu kopen is ook een prima strategie :P

De Insight is beter, maar eentje in TS zijn budget vinden is lastig, dan zit je echt aan de onderkant van de markt, dan kun je imho beter een Prius kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

@8x4 hoe lang ga je die kilometrages rijden?
Chevy454 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Een oerdegelijke Volvo V50 heb ik gekocht en al enkele keren mee in panne gestaan hoewel ik zeer goed oppas qua onderhoud en dergelijke.
Is dat zo? Is gewoon een Ford Focus.
Wobbit schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:02:
[...]

Ik rijd een benzine met 170 pk. Die doet 7-8 l / 100 km @ 100 km/u (gps). Die auto is overkill qua grootte en motor voor @8x4. Maar, met die afstanden wil je wel een degelijke auto met goede stoelen. Daarin kan ik je alleen maar gelijk geven. Mijn 2001 oto heeft geen een roestplekje.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 22:34
Even slightly off-topic als je echt niks om auto's geeft zoals je zelf aangeeft, hoe ben je dan bij je huidige C180 uitgekomen? Er waren toch een stuk goedkopere alternatieven op het moment dat je die auto kocht. Puur uit nieuwsgierigheid :)

On-topic: Ik zou de adviezen m.b.t. comfort en 40k per jaar rijden niet zomaar naast je neerleggen. Je komt de dag echt minder prettig door als je elke ochtend (semi) gebroken uit je auto stapt. Je zal het in het begin misschien niet zo merken maar uit eindelijk ga je het echt wel voelen/merken.

[ Voor 39% gewijzigd door Operations op 02-05-2019 06:15 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kraades schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:47:
Ik heb altijd een A4 lease gereden en ben eerst Saxo en daarna C1 privé gaan rijden. Benzine. Ongeveer hetzelfde kilometrage als jij. Vooral aan de C1 heb ik nauwelijks onderhoudskosten. Zeker als de auto jonger dan 6 jaar is met < 100.000 km. Ik doe alleen het nodige olie, remmen, banden.

Ik ben gezond en 1.82 lang en ervaar geen rij problemen met deze auto. Ik rijd wel maar één keer per dag op en neer naar werk.

Edit:
MRB €60 per kwartaal.
Ik heb een Alto gereden tot 220.000 km. Onderhoud heb ik ook alleen af en toe het nodige gedaan en die auto heeft me nooit in de steek gelaten. Toen ik hem inruilde was wel alles ver versleten denk ik. Ik denk dat die auto meteen geëxporteerd is, al reed die nog dagelijks en betrouwbaar tot dan.

Ook zeer zuinig, voornamelijk binnendoor kms omdat ik anders in de file stond.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[...]

Ik rijd als een oma: gemiddelde snelheid 105km/u en langzaam optrekkend e.d. ivm verbruik :p.

[...]

[...]

[...]

Het punt is dat een Prius bij een budget van max €5000,- betekent dat ze gemiddeld > 200.000km gelopen hebben. Moet ik me daar zorgen om maken?

Daarnaast zie ik op marktplaats voor de Prius een prius 1.5 HSD 2006 (https://www.marktplaats.n...fa33e3a&previousPage=lr):
– gemiddeld verbruik 1 op 23.26 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4.3L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5L op 100km, dus 1 op 20.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): 46,63
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €177

Kijk ik naar een Toyota Aygo Diesel (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr)
– gemiddeld verbruik 1 op 24,39 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4.1L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5.5L op 100km, dus 1 op 20.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €54,89
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €201

Kijk ik naar een Toyota Aygo Benzine (https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr)
– gemiddeld verbruik 1 op 21,74 is (zoals opgegeven door de fabrikant en zoals vermeld op marktpl),
– omgerekend naar liter per 100km is dat 4,6L per 100km.
– in de praktijk* dus (ik neem aan): 5,8L op 100km, dus 1 op 17,24.
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €38,05
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €62

*Waarden opgegeven door fabrikanten neem ik altijd met een korreltje zout, dus ik ben uitgegaan van wat minder zuinig dan de waarden opgegeven door de fabrikant zoals deze op marktplaats staat.

Ter vergelijking, vóór mijn huidige auto reed ik een Toyota Yaris 1.0 benzine, met de volgende waarden (verbruikwaarden zijn mijn eigen praktijkwaarden):
– gemiddeld verbruik 1 op 16
– omgerekend naar lieter per 100km, is dat 6.25L per 100km
– Verzekering p/m (WA, vergeleken via independer, goedkoopste): €43,46
– Motorrijtuigenbelasting p/kwartaal: €105

[...]

De benz is in uitstekende staat, maar vind het erg zonde om ‘m grotendeels af te schrijven en de gebruikskosten ervan kunnen lager, vandaar dat ik een andere auto wil aanschaffen die goedkoper in gebruik is.

[...]

Hmm dat is wel een erg grote auto als ik kijk naar mijn doel (zo goedkoop mogelijk in gebruik, naast betrouwbaarheid).

[...]

Ik ben al serieus aan het kijken naar aygo’s :).

[...]

Ik rijd er alleen in Nederland mee. En milieuzones? Heb daar echt geen kaas van gegeten lol.

[...]

Ik zal ook zeker eens naar LPG gaan kijken. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee en ook in mijn directe omgeving heeft niemand ervaring met LPG. Is het veel gedoe met inbouwen van een gasinstallatie? Is dat duur?

[...]

Dan kan ik net zo goed voor een Aygo diesel gaan denk ik? Die is nog lichter in ‘massa ledig gewicht’ :).

[...]

toon volledige bericht
^^ Ik weet niet van wie dat dat Opel advies krijg, maar die van mij (Vectra B ) is al ruim 22 jaar en 260k km de meest betrouwbaarste auto. (Heb ook nog een Grandland X, en heb daar ook niks over te klagen. Staat nu iets van 17k op.)

En van wat ik hoor en zie zijn die toch aardig degelijk.

[ Voor 87% gewijzigd door Illegal_Alien op 02-05-2019 09:15 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 08:51
Ik heb zelf in deze situatie gezeten en de stoute schoenen aangetrokken en een Volvo C30 2.0D gekocht, dit is in principe het 2.0HDI blok van PSA wat enkel het probleem heeft van dichtslippend roetfilter. Als deze netjes vervangen is volgens de gestelde termijn/kilometrage kunnen deze auto's hoge kilometerstanden halen. 4 tot 5 ton is echt niet gek.

Echter zou ik dezelfde koop opnieuw moeten doen zou ik kijken naar een D5 aangezien deze betrouwbaarder zijn en hetzelfde vebruiken maar meer vermogen hebben!

Andere opties zijn een VW of Audi met de oersterke 1.9TDI, zeker met een chip zijn deze enorm efficient en dus zuinig.

Een Opel corsa / Alfa romeo mito / Fiat punto evo met de 1.3 JTDm motor is ook betrouwbaar en zuinig, ken verschillende mensen die zo'n ding rijden. Enige wat je daar wel erg hebt is een turbo gat....

Alles met een 1.9JTD of een 2.4JTD is ook motorisch betrouwbaar.

En als je je budget iets opschroeft zou je kunnen kijken naar een BMW 330D. Heerlijke 6 in lijn, na afdoppen van de wervelkleppen zeer betrouwbaar en ook nog erg snel. Let wel op met stadsverbruik zijn deze minder vriendelijk. Op de snelweg zijn ze verassend zuinig!

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik snap niet dat als je niet om een auto heeft waarom je dan iets groters dan een koekblik op wielen zou willen aanschaffen. Kosten minimalisatie is toch waar het om draait!

En ja ook in een C1 kun je makkelijk 200 km per dag rijden zonder comfort problemen. Tenzij je gezondheidsproblemen hebt misschien...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
kraades schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:12:
Ik snap niet dat als je niet om een auto heeft waarom je dan iets groters dan een koekblik op wielen zou willen aanschaffen. Kosten minimalisatie is toch waar het om draait!

En ja ook in een C1 kun je makkelijk 200 km per dag rijden zonder comfort problemen. Tenzij je gezondheidsproblemen hebt misschien...
Hangt erg van je definitie van "comfort" af.. Ik persoonlijk ga voor geen goud structureel 200km per dag in zo'n gebakje zitten. Verder, als het om kostenminimalisatie gaat, raad ik TS aan om geen 5k uit te geven aan een auto. Koop dan voor <500 euro een ouwe Suzuki Salto (of vergelijkbare bejaardenauto) van een oud omaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-06 17:24
kraades schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:12:

Als je geeft om je eigen veiligheid bijvoorbeeld.

Bij 40.000 km per jaar loop je toch een risico dat je een keer bij een verkeersongeval betrokken raakt en dan heb je zeker op de snelweg in een degelijke wagen echt wel iets meer te vertellen dan met zo'n boodschappenkarretje. En ik merk met mijn 1.90+ een groot verschil als ik mijn dagelijkse traject van 125km enkele reis in een A-segmenter af heb gelegd t.o.v mijn huidige wagen.

Heb zelf ook een Prius, gekocht naar aanleiding van tips hier op het forum. 1 op 20 ga je makkelijk halen, zeker met jouw rijstijl. Verder is alles al gezegd. Je rijdt een comfortabele, betrouwbare, ruime en veilige auto met het verbruik van een Aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:31

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Hoi,

Ik rijd nu:

- zo zuinig mogelijk

Alvast bedankt!

toon volledige bericht
Ruilen tegen een V70 D5 uit 2003? :P

Ik heb het andersom, ik ga van 3-4x per week 250 km naar 4x per week 60 km.

Ik heb 4,5 jaar geleden gekozen voor een grote praktische auto die veel km's aan kon omdat ik veel ging rijden. 50.000+ km per jaar. Gekocht met 330.000 en zit nu op de 555.000 voor €4000,-.

Zou het zo weer doen, als je zoveel rijdt (1,5 uur per dag heen, 1,5 uur per dag terug) dan vindt ik het wel fijn om een grote auto te rijden. Daarnaast kies sowieso voor een automaat!

Het kost wel wat, maar je hebt ook wat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 01:37:
@8x4 hoe lang ga je die kilometrages rijden?
Is dat zo? Is gewoon een Ford Focus.
Dat bedoel ik dus. Je kan niet zomaar afgaan dat omdat het een bepaald merk is dat het daarom degelijk is.
Bij de aankoop van mijn V50 wist ik dat het een Ford Focus was met een Volvo body erop. Het is dan ook niet het Volvo gedeelte dat ik problemen heb :+

Collega rijdt met zijn V50 nog dagelijks mee met 400k op de teller met exact dezelfde motor 8)7
Ik leer wel met de probleempjes leven bij 172k, zolang die nog maar 6 jaar meegaat zonder echt serieuze problemen

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 02-05-2019 11:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:13

superwashandje

grofheid alom

PcDealer schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 01:37:
@8x4
Ik rijd een benzine met 170 pk. Die doet 7-8 l / 100 km @ 100 km/u (gps). Die auto is overkill qua grootte en motor voor @8x4. Maar, met die afstanden wil je wel een degelijke auto met goede stoelen. Daarin kan ik je alleen maar gelijk geven. Mijn 2001 oto heeft geen een roestplekje.
ik rijd sinds een paar maanden ook in een s60 2.4 met 170-180 pk en LPG. ik zit op 10l/100km en rij 130 waar dat kan. met 40k km per jaar is het inderdaad wel fijner om een comfortabelere auto te hebben en is LPG zeker de investering waard.

maar met 289€ wegenbelasting per kwartaal kan je met een kleinere auto zeker goedkoper uit komen :P comfort zal dan zeker minder zijn dus dat lijkt mij een afweging voor @8x4 . Ik zou toch kiezen voor lekker zitten en meer betalen als je zoveel in de auto zit...

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Wanneer de huidige Mercedes nog in goede staat is LPG erin geen optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:37
Gezien de vraagstelling van de TS kom ik ook op maar 1 optie uit: Toyota Prius II 1.5, of nog een klein beetje bij leggen en gaan voor een Prius III 1.8.

Zelf heb ik 4 jaar een V70 D5 gereden (model van begin 2005, nog met de euro3 motor zonder roetfilter). Motorblok is onverwoestbaar en we reden er zeker 1 op 16 gemiddeld in, maar dit formaat auto's van Volvo zijn qua TCO echt niet interessant of je moet zelf kunnen sleutelen. Met hogere KM-standen moeten er nu eenmaal regelmatig zaken vervangen worden.

Nu rijdt ik een Auris 1.8 hybride, even wennen maar ik zou niet anders meer willen, de eCVT bak is werkelijk geniaal en gewoon simpelweg de bak met het minste onderhoud, kan geen enkele andere automaat of zelfs handbak (met koppelingsplaten en dubbelmassa vliegwiel) tegenop! Enige wat aan te raden is is 1x per 100K a 150K even bij de Toyota dealer de bak olie laten vervangen, Toyota NL geeft aan dat dit niet nodig is, maar ook deze olie verouderd gewoon en voor rond de 80 euro is het vervangen. De accu's, zeker van de 1.8 versie staan als zeer betrouwbaar te boek, zolang ze maar regelmatig gebruikt worden. Er rijden niet voor niets zoveel Priussen als taxi's overal rond. Met goed onderhoud is 5 ton of meer geen enkel probleem. En met normaal rijden is 1 op 20 prima te doen, nog iets zuiniger kan ook als je je best gaat doen. Verder een veel lagere wegenbelasting dan een flinke diesel, en zeker flink minder onderhoud. Geweldige automaat, zeker met rustig rijden zeer stil en comfortabel.

Ik zou eens naar een zo jong mogelijke Prius II gaan kijken en een voordelige Prius III. Rijd die beiden eens om een gevoel te krijgen of je iets meer voor een Prius III uit zou willen geven. Verder liever een auto die een paar jaar jonger is met hogere km-stand dan een wat oudere met lagere km-stand. Auto's die veel hebben gereden per jaar hebben over het algemeen veel stukken met warmte motor over snelwegen gereden en slijten veel minder.

En altijd een goede tip: laat bij een dealer een aankoopkeuring doen, kost iets van 75 euro. Wordt de auto nagekeken en bij een hybride ook het hybride systeem even doorgemeten.

En zoals hierboven al meerdere aangeven: een auto als een Prius is voor langere afstanden echt heel veel comfortabeler dan bijv. een Aygo. En ja, in een Aygo kan je ook 50K km per jaar rijden. Een vriend van me had er een als leaseauto en liep binnen no time bij de fysio met rugklachten (en ja verder is hij ook gezond en had geen klachten). Daarna is er een recaro sportstoel in zijn Aygo geplaats. De Aygo is natuurlijk nooit ontworpen om 50K km per jaar in te rijden over lange afstanden. En ja, het kan natuurlijk en sommigen zullen het nog prettig vinden ook, maar een grotere auto die betere stoelen heeft, stiller is etc. is dan voor de meeste mensen een betere keuze. Daarnaast kom je nu ook van een redelijk formaat auto af.

Mocht je zelf nog niet overtuigd zijn: maak een shortlist van een aantal interessante auto's, zoek exemplaren op die je op een dag kunt bezoeken, ga ze bekijken en testen. De Prius II/III gaat op kostengebied en prijs/kwaliteit/comfort moeilijk te verslaan met je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:51
Wat is de huidige km stand van je auto :?
Veruit goedkoopste optie als de auto je bevalt: LPG erin. 1500 euro aftikken voor de inbouw en goedkoper rijden kan bijna niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ybos schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:23:
Wat is de huidige km stand van je auto :?
Veruit goedkoopste optie als de auto je bevalt: LPG erin. 1500 euro aftikken voor de inbouw en goedkoper rijden kan bijna niet :)
Moet je wel een auto hebben die lekker op LPG gaat, lang niet alle auto's worden er vrolijk van,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
Willen ze allemaal natuurlijk en daarom valt deze ver buiten het budget van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Dreamer-1982 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:59:
Gezien de vraagstelling van de TS kom ik ook op maar 1 optie uit: Toyota Prius II 1.5, of nog een klein beetje bij leggen en gaan voor een Prius III 1.8.
Op autoscout: binnen deze prijsklasse tot 5000 is de jongste 1 van 2008 245k op de teller. https://www.autoscout24.n...53-e250040af93d?cldtidx=1

11 jaar oud en heeft aanmerkelijk veel gelopen. Moet dit dan de enige optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
De al genoemde Prius is idd een prima optie. En als je die niets vind, dan kun je ook bij de Honda Insight kijken, dat is ongeveer hetzelfde.
Boeit bagageruimte niet, dan is een Lexus CT200H ook een prima (luxere) optie.

Dat een Aygo diesel niet veel scheelt is natuurlijk geen eerlijke vergelijking: Je vergelijkt dan een redelijk basis koekblik met een volwaardige auto.

Met diesel heb je overigens ook meer onderhoudskosten. Turbo, EGR, roetfilters, vliegwiel.. Allemaal reparaties van 500+ euro. En daarnaast is er een dieselhetze gaande, waardoor de restwaarde lager wordt en de voordelen van de brandstofprijzen steeds verder onder druk komen te staan. (Ga in BE of FR tanken en het verschil is al weg). In NL komt er ook extra accijns op.

(Iets) meer budget maken en voor zo'n Hybride gaan is iets wat zich naar mijn mening met een jaartje of wat al ruim terugverdient.

Wil je binnen jouw budget dan wordt een Hybrid gewoon lastig, ondanks alle adviezen. Ik ben van mening dat je budget voor 40-50k/jaar wel erg laag is, maar goed, dat is mijn mening.

Je zou ook een budget autotje kunnen nemen en over een paar jaar een Hybrid. In de categorie betrouwbaar maar onbekend en toch wel ruim: Een Suzuki Liana.

Wat betreft de VW dieseltjes: De 1.9TDI's zijn de laatst echt degelijke machines imho (op een paar uitzonderingen na). Maar die zijn in veel gevallen nog zonder roetfilter (= 15% extra belasting per 2020 en veel gedoe met mileuzones in Europa)
Daarnaast blijven de onderhoudskosten toch wel enigszins aantikken. Geen slecht blok, maar onderhoud kost wel wat (Turbo, EGR, vliegwiel, roetfilter). Denk dat een beetje benzine jap ondanks het hoger verbruik ruim compenseert voor de onderhoudskosten en mrb.

Als je wel voor zo'n diesel wil gaan, neem dan eentje >2005 (ivm roetfilter en mileugedoe). Geen BLS/BXE blok. Wil je lekker vlot rijden, laat m dan kietelen bij VAG techniek of JD.
Naast de Polo kun je voor (iets minder) ook een Fabia of Ibiza nemen (Dat zijn in de basis dezelfde auto's, alleen de tegenhangers van Skoda en Seat)

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 02-05-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
aljooge schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:38:
[...]
Op autoscout: binnen deze prijsklasse tot 5000 is de jongste 1 van 2008 245k op de teller. https://www.autoscout24.n...53-e250040af93d?cldtidx=1

11 jaar oud en heeft aanmerkelijk veel gelopen. Moet dit dan de enige optie zijn?
Niets moet natuurlijk, maar als je een aantal jaar gaat kijken en alle kosten meeneemt zijn dit gewoon onder de streep zeer voordelige auto's om te rijden. Normaal zoek ik altijd op autoscout24, marktplaats en gaspedaal.

Bijv. op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...1247&startDateFrom=always

(Ik zoek sowieso altijd 500 euro boven het max bedrag, op iedere auto valt te onderhandelen).

Toevallig een voor een collega die voor max 4 a 5K een auto zocht een goed half jaar geleden gezocht en ook op een Prius II uitgekomen, valt me op dat er toen voor dat geld meer en aantrekkelijkere auto's te koop stonden. Meer en meer mensen ontdekken de Toyota hybrides en dumpen diesels, dat zie je terug in de prijs, helaas.

Bijv. deze ziet er prima uit: https://www.marktplaats.n...yota-prius-thsd-tech.html

Is een van de laatste van dat model, met een prima km-stand om mee te starten (meteen even de eCVT olie laten verversen en gaan met die bak!). Die kun je voor 5K echt wel meenemen, maar die staat geen weken meer te koop kan ik je verzekeren.

Dit lijken 2 redelijke alternatieven:
https://www.marktplaats.n...us-1-5-vvt-i-comfort.html
https://www.marktplaats.n...-2008-grijs-automaat.html

Budget iets verhogen en een Prius III komt in beeld:
https://www.marktplaats.n...t-2009-parelmoer-wit.html
https://www.marktplaats.n...1-8-comfort-automaat.html

En ook daar valt zeker een euro of 500 op af te dingen.
RobinHood schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:52:
[...]

Moet je wel een auto hebben die lekker op LPG gaat, lang niet alle auto's worden er vrolijk van,
En dat is zeker helemaal waar! Heb zelf een Nissan Primera uit 1999 op LPG gehad, ingebouwd bij 90K km en tot bijna 270K km gereden. Dit was een auto met een blok zeer geschikt voor LPG: geharde klepzetels en hydraulische klepstoters. Ik ben voor Vialle LPI gegaan, dat wordt vloeibaar per cilinder ingespoten en geeft een minder hete verbranding. Doordat dit blok er dus ook geschikt voor was is er ook geen klepsmeersysteem nodig. Op zich reed de auto prima op LPG, maar je rijdt nog altijd stukken op benzine en ook op deze zeer geschikte LPG auto heb ik toch een aantal keer een storing gehad, dat blijft het nadeel van een extra systeem toevoegen. Kies je voor een goed LPG systeem (met name Vialle en Prins) bij een goede inbouwer (zoals Mesman of AISB) dan zit je toch al snel al een 2K euro, wegenbelasting gaat ook nog wat omhoog. Daarnaast zal de Mercedes (uiteraard afhankelijk van de km-stand) ook zeker meer onderhoud gaan krijgen dan een Prius, het is nog even in excel uitzetten of dat onder de streep goedkoper gaat zijn. En dan natuurlijk ook even meenemen wat de Mercedes nu bij verkoop ongeveer opbrengt (zelf verkopen via marktplaats brengt normaal het meeste op).
DJSmiley schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:48:
De al genoemde Prius is idd een prima optie. En als je die niets vind, dan kun je ook bij de Honda Insight kijken, dat is ongeveer hetzelfde.
Boeit bagageruimte niet, dan is een Lexus CT200H ook een prima (luxere) optie.

Dat een Aygo diesel niet veel scheelt is natuurlijk geen eerlijke vergelijking: Je vergelijkt dan een redelijk basis koekblik met een volwaardige auto.

Met diesel heb je overigens ook meer onderhoudskosten. Turbo, EGR, roetfilters, vliegwiel.. Allemaal reparaties van 500+ euro. En daarnaast is er een dieselhetze gaande, waardoor de restwaarde lager wordt en de voordelen van de brandstofprijzen steeds verder onder druk komen te staan. (Ga in BE of FR tanken en het verschil is al weg). In NL komt er ook extra accijns op.

(Iets) meer budget maken en voor zo'n Hybride gaan is iets wat zich naar mijn mening met een jaartje of wat al ruim terugverdient.

Wil je binnen jouw budget dan wordt een Hybrid gewoon lastig, ondanks alle adviezen. Ik ben van mening dat je budget voor 40-50k/jaar wel erg laag is, maar goed, dat is mijn mening.

Je zou ook een budget autotje kunnen nemen en over een paar jaar een Hybrid. In de categorie betrouwbaar maar onbekend en toch wel ruim: Een Suzuki Liana.

Wat betreft de VW dieseltjes: De 1.9TDI's zijn de laatst echt degelijke machines imho (op een paar uitzonderingen na). Maar die zijn in veel gevallen nog zonder roetfilter (= 15% extra belasting per 2020 en veel gedoe met mileuzones in Europa)
Daarnaast blijven de onderhoudskosten toch wel enigszins aantikken. Geen slecht blok, maar onderhoud kost wel wat (Turbo, EGR, vliegwiel, roetfilter). Denk dat een beetje benzine jap ondanks het hoger verbruik ruim compenseert voor de onderhoudskosten en mrb.

Als je wel voor zo'n diesel wil gaan, neem dan eentje >2005 (ivm roetfilter en mileugedoe). Geen BLS/BXE blok. Wil je lekker vlot rijden, laat m dan kietelen bij VAG techniek of JD.
Naast de Polo kun je voor (iets minder) ook een Fabia of Ibiza nemen (Dat zijn in de basis dezelfde auto's, alleen de tegenhangers van Skoda en Seat)
toon volledige bericht
Lexus CT200H zijn uiteraard net zo degelijk als de Prius, toevallig een paar weken geleden een collega aan een CT200H geholpen. Maar voor het budget van de TS kun je een CT200H wel vergeten. De Prius is overigens iets comfortabeler en ook net wat zuiniger. En qua diesel zijn inderdaad de oude 1.9 TDI's een van de betere diesels, maar zoals je al aangeeft qua onderhoud echt niet met een Toyota hybride te vergelijken, onder de streep zeker duurder om te rijden dan bijv. een Prius II. Maar wel een heel andere auto mocht de TS daarom geven. Verder als je toch echt naar Diesel gaat kijken is de Renault 1.5 DCI ook gewoon een heel degelijk blok. En vanaf 2010 heeft Renault een enorme kwaliteitsslag gemaakt, en door dat de Megane's veel geleased zijn is het aanbod ook groot. En voor net iets meer is een Laguna van die bouwjaren (2010+) ook een zeer goede optie en nog wat comfortabeler voor langere afstanden. Maar deze diesels blijven toch een aardig rijtje onderdelen houden die je met dat aantal KM's per jaar zeker in een paar jaar rijden wel tegen gaat komen, waar je met normaal onderhoud de Toyota redelijk makkelijk naar 5ton moet kunnen rijden.
Daniel36 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:58:
Twee kanttekeningen, de reputatie van de 1.2 TDI van vag is niet erg betrouwbaar dus houd daar eventueel rekening mee als de Polo diesel in beeld komt en de Toyota Prius hybrid en vergelijkbare auto's hebben een accu pack dat blijkbaar ook vervangen dient t.e worden tijdens de levensduur van de auto.
Zou ik ook uitzoeken wanneer een hybride van plus minus 10 jaar met dik 200.000 km in beeld komt.

Edit misschien dat @Dreamer-1982 daar wat over kan ophelderen?
Ja, dat kan ik zeker: bij de 1.8 variant (Dus Prius III, Auris, CT200H, etc) gaan de accu's mits voldoende gebruikt echt zelden kapot. Echt genoeg voorbeelden die al 400K - 500K op originele accu hebben gereden. Bij de 1,5 (zeker de eerdere) was er een iets grotere kans op een keer een kapotte accu, maar nog steeds geen heel grotere kans, bij de latere modellen vanaf 2007 is die kans ook minder door andere laad/ontlaad strategie. Maar bij een aankoopkeuring bij een dealer kunnen ze vrij goed aangeven wat de staat van de accu is. Verder is dit het enige punt wat een duurdere reparatie zou kunnen zijn, bij de dealer betaal je dan rond de 1800 euro voor een nieuwe. Nou als ik in de onderhoudsexcel kijk van mijn Volvo van die 4 jaar dan is dat een lachertje (o.a. de 5 verstuivers vervangen, koppeling met dubbelmassa vliegwiel, draagarmen (Volvo kwaaltje), remmen rondom incl. klauwen (2 bleven er al hangen), distributie met spanrollen en waterpomp. Turbo en hoge drukbrandstof pomp had ik nog niet gehad, maar dat was een kwestie van tijd. En mijn euro3 D5 had dan nog geen roetfilter (duur geintje) en de EGR was afgedopt en inlaat gereinigd (EGR is leuk als de motor nog nieuw is, maar kijk maar even na een ton of 1,5 a 2, hele inlaat traject zit dicht, motor kan nauwelijks meer ademen. De mijne heeft een RDW steekproef gehad en liep zo schoon dat de RDW man aangaf dat menig modern diesel meer uitstootte, dat was dus zonder roetfilter en met afgedopte EGR en uiteraard alles daarna goed schoongemaakt).

Dus ja: al zou je de accu een keer moeten vervangen (kan overigens ook nog gereviseerd of bij specialisten waar het voor wat minder kan dan bij de dealer) dan is dat een lachertje bij wat een diesel allemaal aan kosten gaat krijgen. Tot de 2ton krijg je bij een goede diesel deze kosten nog niet, maar daarna komen deze vanzelf voorbij, en met het budget van de TS kom je bij diesels uit die in de jaren daarna al deze fijne zaken gaan krijgen.

Buiten dat: met zoveel KM per jaar zou ik perse een automaat willen, rijdt zoveel relaxter: maar de meeste automaten gaan niet even door tot 5ton, zeker geen VAG DSG. De betere automaten zoals ZF bakken (o.a. BMW, Mercedes en tegenwoordig snapt zelfs Audi dat je die moet monteren) kunnen ook lang mee gaan, maar hebben wel degelijk onderhoud nodig (ZF biedt dat ook aan, iedere 100K KM een beurt van een euro of 600). Maar ergens tussen de 350K en 500K (afhankelijk van gebruik) komt er vaak een keer een revisie van bijv. koppelomvormer. Er is gewoon geen automaat (en ook geen handbak, vanwege koppeling) die de duurzaamheid van een Toyota eCVT heeft.

Keuzes keuzes :)

[ Voor 62% gewijzigd door Dreamer-1982 op 02-05-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Twee kanttekeningen, de reputatie van de 1.2 TDI van vag is niet erg betrouwbaar dus houd daar eventueel rekening mee als de Polo diesel in beeld komt en de Toyota Prius hybrid en vergelijkbare auto's hebben een accu pack dat blijkbaar ook vervangen dient t.e worden tijdens de levensduur van de auto.
Zou ik ook uitzoeken wanneer een hybride van plus minus 10 jaar met dik 200.000 km in beeld komt.

Edit misschien dat @Dreamer-1982 daar wat over kan ophelderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel36 op 02-05-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:19
[b]kraades in "Advies gevraagd: zuinige, betrouwbare auto (ongeacht looks)"

Edit:
MRB €60 per kwartaal.
Ik ben 1,94m en kan er ook prima in rijden, 1 op 18 is het 'minimale' in mijn ogen, wij hebben een 107 maar dat is hetzelfde autootje met een ander logo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Piemol schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:19:
[...]

Ik ben 1,94m en kan er ook prima in rijden, 1 op 18 is het 'minimale' in mijn ogen, wij hebben een 107 maar dat is hetzelfde autootje met een ander logo.
Voor gemiddeld verbruik is spritmonitor toch wel DE site.

Aygo:
https://www.spritmonitor....50&power_e=65&powerunit=2

Of de 107:

En de C1, ook dezelfde auto:

Prius:
https://www.spritmonitor....styear_s=2006&powerunit=2

De Prius gaat met lange afstanden zeker zuiniger zijn dan een Aygo en met zoveel kilometers zijn deze auto's gewoon geen vergelijk. Als de TS beide eens voor een flink lange rit meeneemt verwacht ik die conclusie ook. En het Daihatsu 3 cilinder blokje in de 3-ling is zeker een goed stukje techniek, maar of je daar net zo makkelijk de 500K mee gaat halen als met een Prius betwijfel ik. Er zijn er ook niet zoveel met dergelijk km-standen want deze auto's zijn nu eenmaal ontworpen voor kortere ritjes in steden, daar zijn ze ook ideaal voor, je zet ze overal tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Dreamer-1982 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:57:
[...]

Niets moet natuurlijk, maar als je een aantal jaar gaat kijken en alle kosten meeneemt zijn dit gewoon onder de streep zeer voordelige auto's om te rijden. Normaal zoek ik altijd op autoscout24, marktplaats en gaspedaal.

Bijv. op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...1247&startDateFrom=always

(Ik zoek sowieso altijd 500 euro boven het max bedrag, op iedere auto valt te onderhandelen).

Toevallig een voor een collega die voor max 4 a 5K een auto zocht een goed half jaar geleden gezocht en ook op een Prius II uitgekomen, valt me op dat er toen voor dat geld meer en aantrekkelijkere auto's te koop stonden. Meer en meer mensen ontdekken de Toyota hybrides en dumpen diesels, dat zie je terug in de prijs, helaas.

Bijv. deze ziet er prima uit: https://www.marktplaats.n...yota-prius-thsd-tech.html

Is een van de laatste van dat model, met een prima km-stand om mee te starten (meteen even de eCVT olie laten verversen en gaan met die bak!). Die kun je voor 5K echt wel meenemen, maar die staat geen weken meer te koop kan ik je verzekeren.

Dit lijken 2 redelijke alternatieven:
https://www.marktplaats.n...us-1-5-vvt-i-comfort.html
https://www.marktplaats.n...-2008-grijs-automaat.html

Budget iets verhogen en een Prius III komt in beeld:
https://www.marktplaats.n...t-2009-parelmoer-wit.html
https://www.marktplaats.n...1-8-comfort-automaat.html

En ook daar valt zeker een euro of 500 op af te dingen.

[...]

En dat is zeker helemaal waar! Heb zelf een Nissan Primera uit 1999 op LPG gehad, ingebouwd bij 90K km en tot bijna 270K km gereden. Dit was een auto met een blok zeer geschikt voor LPG: geharde klepzetels en hydraulische klepstoters. Ik ben voor Vialle LPI gegaan, dat wordt vloeibaar per cilinder ingespoten en geeft een minder hete verbranding. Doordat dit blok er dus ook geschikt voor was is er ook geen klepsmeersysteem nodig. Op zich reed de auto prima op LPG, maar je rijdt nog altijd stukken op benzine en ook op deze zeer geschikte LPG auto heb ik toch een aantal keer een storing gehad, dat blijft het nadeel van een extra systeem toevoegen. Kies je voor een goed LPG systeem (met name Vialle en Prins) bij een goede inbouwer (zoals Mesman of AISB) dan zit je toch al snel al een 2K euro, wegenbelasting gaat ook nog wat omhoog. Daarnaast zal de Mercedes (uiteraard afhankelijk van de km-stand) ook zeker meer onderhoud gaan krijgen dan een Prius, het is nog even in excel uitzetten of dat onder de streep goedkoper gaat zijn. En dan natuurlijk ook even meenemen wat de Mercedes nu bij verkoop ongeveer opbrengt (zelf verkopen via marktplaats brengt normaal het meeste op).

[...]

Lexus CT200H zijn uiteraard net zo degelijk als de Prius, toevallig een paar weken geleden een collega aan een CT200H geholpen. Maar voor het budget van de TS kun je een CT200H wel vergeten. De Prius is overigens iets comfortabeler en ook net wat zuiniger. En qua diesel zijn inderdaad de oude 1.9 TDI's een van de betere diesels, maar zoals je al aangeeft qua onderhoud echt niet met een Toyota hybride te vergelijken, onder de streep zeker duurder om te rijden dan bijv. een Prius II. Maar wel een heel andere auto mocht de TS daarom geven. Verder als je toch echt naar Diesel gaat kijken is de Renault 1.5 DCI ook gewoon een heel degelijk blok. En vanaf 2010 heeft Renault een enorme kwaliteitsslag gemaakt, en door dat de Megane's veel geleased zijn is het aanbod ook groot. En voor net iets meer is een Laguna van die bouwjaren (2010+) ook een zeer goede optie en nog wat comfortabeler voor langere afstanden. Maar deze diesels blijven toch een aardig rijtje onderdelen houden die je met dat aantal KM's per jaar zeker in een paar jaar rijden wel tegen gaat komen, waar je met normaal onderhoud de Toyota redelijk makkelijk naar 5ton moet kunnen rijden.

Keuzes keuzes :)
toon volledige bericht
Ik ben ook wezen kijken en kom ook op alternatieven,

Hier mitsubishi Colt: https://www.autoscout24.n...4-f9f9caa1da01?cldtidx=14
verbruik iets meer, iets goedkoper maar 2 jaar nieuwer.

Hier een Renault twingo: https://www.autoscout24.n...a7-9fcee4b1ab77?cldtidx=5
Goed geen japanner, maar wel 5 jaar jonger! zal een hoop compenseren.

Dan deze Volvo https://www.autoscout24.n...e-015a1f5390c8?cldtidx=10 ook weer mooi jonger

Misschien zitten hier rotbakken tussen, heb ze niet nagecheckt op de RDW. Niks slechts over de Toyota Prius, maar juist omdat ze zuinig en een betrouwbare reputatie hebben zijn ze populair en is dit ingeprijsd.

Ik denk dat je wat meer out of the box moet kijken, het onderhoudsboekje moet natuurlijk goed geweest zijn en denk dat er een hoop pareltjes zijn waar we in eerste instantie niet aan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamer-1982
aljooge schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:38:
[...]

Ik ben ook wezen kijken en kom ook op alternatieven,

Hier mitsubishi Colt: https://www.autoscout24.n...4-f9f9caa1da01?cldtidx=14
verbruik iets meer, iets goedkoper maar 2 jaar nieuwer.

Hier een Renault twingo: https://www.autoscout24.n...a7-9fcee4b1ab77?cldtidx=5
Goed geen japanner, maar wel 5 jaar jonger! zal een hoop compenseren.

Dan deze Volvo https://www.autoscout24.n...e-015a1f5390c8?cldtidx=10 ook weer mooi jonger

Misschien zitten hier rotbakken tussen, heb ze niet nagecheckt op de RDW. Niks slechts over de Toyota Prius, maar juist omdat ze zuinig en een betrouwbare reputatie hebben zijn ze populair en is dit ingeprijsd.

Ik denk dat je wat meer out of the box moet kijken, het onderhoudsboekje moet natuurlijk goed geweest zijn en denk dat er een hoop pareltjes zijn waar we in eerste instantie niet aan denken.
toon volledige bericht
Altijd goed om alle opties even af te gaan, omdat ik voor veel familie/vrienden/kennissen/collega's help in de autokeuze kan ik vaak al direct een aantal passende opties noemen. Van degene die jij noemt kan ik zeggen:
- De Colt: betrouwbare auto, echter zeker niet zeer zuinig en zal onder de streep met de km's per jaar van de TS zeker duurder zijn dan een Prius II.

- De Twingo: zoals ik al aangaf: Renault heeft vanaf 2010 zeer grote stappen gemaakt qua kwaliteit, dit is geen slechte auto, zal ook redelijk voordelig uitkomen, is alleen totaal geen vergelijk qua comfort. Persoonlijk zou deze auto op voorhand bij mij afvallen bij dergelijke km's per jaar. Een Prius met automaat is echt heel anders cruizen dan deze Twingo. Zou iemand een 2e auto voor erbij zoeken en veel minder KM per jaar dan kan een dergelijke Twingo een prima optie zijn.

- De Volvo: Zeker mijden dat 1.6 blok van PSA, zeer veel problemen mee. O.a. door het roetfilter: wanneer deze regeneraties niet af kan maken kun je diesel bij de olie krijgen, dat smeert nogal slecht -> einde blok, turbo etc. Een collega die zelf veel verstand heeft van auto's heeft voor zijn vrouw een dergelijke C30 toch gekocht, want ja, wat is nu de kans dat je die ellende echt zelf krijgt: auto had net een goede ton gelopen en 10K later was het raak: hele blok aan gort.

En zo zijn er uiteraard nog wel meer opties: een Mitsubishi Lancer op LPG bijv.: kun je voor weinig kopen en zijn zeer betrouwbaar. Nadeel: niet af fabriek met cruise control geleverd, sommige ex-leaserts hebben een ingebouwde aftermarket cruise control. En met een dergelijk aantal km per jaar lijkt cruise control me een must optie.

En zoals genoemd zou qua diesel Renault zeker een optie zijn, juist doordat er veel zijn en iedereen zich nog de slechte kwaliteit herinnert hebben ze een lekker slechte naam, dus ze verkopen lastiger en er is goed op te onderhandelen. Megane 1.5DCI stikt het van en met een Laguna kun je echt een hele luxe wagen kopen voor dat geld, voor 40 tot 50K km per jaar een prima optie:
https://www.marktplaats.n...que-navi-clima-cruis.html
https://www.marktplaats.n...mique-navi-climate-t.html

Onderaan de streep zal hij qua kosten nog steeds geen Prius gaan verslaan: er zit nu eenmaal nog steeds alle standaard diesel onderdelen op die een keer komen. Maar dit blok blijft bij normaal onderhoud zeker wel heel tot 400 a 500K, kan je lang niet meer van alle moderne diesels zeggen. En ik zou een dergelijke auto altijd met handbak nemen, de automaten zijn echt niet geweldig en met hoge km-standen meer kans op een keer flinke revisie kosten.

Maar eens kijken wat de TS met al deze info gaat doen en uiteindelijk moet je toch een aantal auto's gaan bekijken en vooral serieus testen met een fatsoenlijke lange testrit. Na aanschaf zullen er immers vele uren in gemaakt gaan worden. Dan is het leuk eens een kleine optie als Aygo of Twingo te rijden, een lekkere diesel zoals zo'n Laguna en een Prius :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamer-1982 op 02-05-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Er was toch een Laguna serie met gare motoren @Dreamer-1982 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
PcDealer schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 00:13:
Er was toch een Laguna serie met gare motoren @Dreamer-1982 ?
Dat zou zomaar kunnen, enige wat ik weet is dat Renault in het algemeen voor 2010 niet erg betrouwbaar was (uitzonderingen daar gelaten). Dus het oudere model Laguna II zou ik zeker afraden. Voor zover ik weet is de 1.5 DCI een betrouwbaar blok, mits altijd goed en op tijd onderhouden. Ze hebben we regelmatig hun olie verversing nodig omdat er maar relatief weinig olie in dat blok gaat. En gezien de eisen van de TS (veel KM en zo goedkoop mogelijk) zou bij een diesel de 1.5 DCI prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dreamer-1982 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 00:23:
[...]

Dus het oudere model Laguna II zou ik zeker afraden.
Ik dacht ook gelijk aan de Laguna II :)

Pagina: 1