Best Buy Guide mei – High End met waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De waterkoeling in het artikel is ook door Linus onderzocht, en in de reacties ook vermeld, simpelweg inferieur aan luchtkoeling. Waterkoeling is duurder, gevaarlijker, maakt meer geluid, en koelt slechter.

Artikel: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Zie Linus Tech Tips video: YouTube: Why you shouldn't water cool your PC
Voor de processor kiezen we dit keer een waterkoeler van NZXT: de X62. Deze dualventilatorkoeler combineert uitstekende koelprestaties met een relatief laag geluidsniveau. De 9900K staat bekend als een heethoofd, maar de X62 kan hem prima aan.
Dit is helaas gewoon onwaar :) Het verbaasde meneer Linus zelf ook dus het is niet gek dat dit advies in deze BBG is gekomen. Maar een rectificatie (of tenminste een kanttekening) zou op zijn plaats zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dus Linus test 1 waterkoeler en meteen mag niemand meer waterkoeling gebruiken?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 17:18
De vraag of je luchtkoeling of waterkoeling moet toepassen hangt af van je set-up. Je kunt niet stellen dat 1 van beide de beste is als je niet weet onder welke condities het gebruikt gaat worden.

Dus een conclusie trekken n.a.v. een youtube filmpje waar de exacte condities niet allemaal bekend zijn is erg kort door de bocht.

Verplicht leesvoer:
reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij

[ Voor 27% gewijzigd door Mr. Blonde op 01-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blue-eagle schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:06:
De waterkoeling in het artikel is ook door Linus onderzocht, en in de reacties ook vermeld, simpelweg inferieur aan luchtkoeling. Waterkoeling is duurder, gevaarlijker, maakt meer geluid, en koelt slechter.

Artikel: reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019

Zie Linus Tech Tips video: YouTube: Why you shouldn't water cool your PC

[...]

Dit is helaas gewoon onwaar :) Het verbaasde meneer Linus zelf ook dus het is niet gek dat dit advies in deze BBG is gekomen. Maar een rectificatie (of tenminste een kanttekening) zou op zijn plaats zijn denk ik.
ook op 9900k is dit een goede optie pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
dit had ik ook in mijn voorstel staan, maar men is voor pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) gegaan (die mooi past in een luxe NZXT build) qua looks

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:39
Een waterkoeler is niet slechter dan een luchtkoeler. Beide hebben voor en nadelen.
Onderstaande grafiekje uit Een waterkoeler is niet slechter dan een luchtkoeler. Beide hebben voor en nadelen. Onderstaande grafiekje uit review van de DRP4 laat goed zien dat bij vergelijkbare geluidsproductie de DRP4 en de kraken X62 weinig verschillen waarbij de kraken zelfs net wint.
Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/BQDARKROCKPRO4/503.png

De kraken geeft meer geluid bij maximale koeling maar koelt dan ook iets beter. Beide zijn dus een prima keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Philip Ross op 01-05-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik denk dat de X62 met dit topic inmiddels voldoende verdedigd is. Het is een afweging tussen koelprestaties en wat netjes in de behuizing past. Uiteraard kan er ook een luchtkoeler in, dat is wat goedkoper maar neemt ook weer meer ruimte in. Ik zal iets van die strekking toevoegen voor de zekerheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 19:22
Wat goedkoper is dan ook wel weer een understatement, een goede luchtkoeler kost niet eens de helft.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
De genoemde DRP4 kost 75 euro (amazon.de niet meegerekend) en de X62 150, da's de helft... De in het topic genoemde NH-U12A kost 95 euro, da's tweederde. Op een budget van 2500 euro is dat wat goedkoper, want twee tot drie procent van het budget... In de BBG-tekst heb ik het verwoord als 'een paar tientjes besparen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kees schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:18:
Dus Linus test 1 waterkoeler en meteen mag niemand meer waterkoeling gebruiken?
1. Dat zeg ik niet, dat suggereer ik helemaal niet;
2. Heb ik de uitgebreide test van Tweakers zelf gemist? :?

De toegevoegde notitie is helemaal prima denk ik zo.
Pagina: 1