Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glynn
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-04 20:16
In 2015 ben ik begonnen aan een master om mijn kennis na het HBO verder uit te breiden. Helaas heb ik door medische redenen een tijd lang gesukkeld en daarna de studie zelfs helemaal op pauze moeten zetten. Inmiddels ben ik zo goed als hersteld en heb ik een parttime baan op projectbasis gevonden in mijn studierichting. Nu zit ik alleen met de vraag wat de volgende stap wordt: de studie weer oppakken en afmaken of een fulltime baan zoeken? Ik heb al een aantal voors en tegens bij elkaar gezet, maar ik kom er eigenlijk niet uit. Zijn er Tweakers met eenzelfde ervaring of ideeën daarover?

Ben eind twintig. Het is een vrij praktische master, richting Geo-ICT / GIS. Alle vakken zijn behaald en toen ik moest stoppen was ik bezig met het schrijven van de scriptie (ongeveer 1/3 klaar?). Om het diploma te halen zou ik daarna nog 4 maanden stage moeten lopen. In de tijd dat ik op de universiteit heb rondgewandeld ben ik erachter gekomen dat de onderzoekskant van het wo mij niet echt past. Parttime werken en studeren is niet echt een optie.

Werken en niet afmaken:
+ Meer werkervaring opdoen in wellicht een starters functie
+ Stabiel inkomen = meer vrijheid en op termijn betere woonomstandigheden
+ Geen studiestress meer (mede veroorzaker van medische uitval)
- Misschien spijt krijgen dat ik de studie niet heb afgemaakt

Studie afmaken = 2/3 van scriptie schrijven en 4 maanden (wetenschappelijke)stage:
+ Wo diploma = beter startsalaris (?)
+ Uiteindelijk betere baankansen
- Nog +/- een jaar college geld betalen
- Motivatie nog vinden om scriptie weer op te pakken?

Reacties en meningen zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Glynn op 01-05-2019 14:35 . Reden: Plus en minpunten toegevoegd + wat moet er nog gebeuren voor diploma verduidelijkt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
In hoeverre zijn je vakken nog geldig?
Kan je het nu hebben een half jaar tot een jaar niet te werken of raak je dan echt aan de bedelstaf?
Kan je de oude opdracht afmaken of moet je opnieuw beginnen?

Vanuit eerste gevoel zeg ik: afmaken die hap. Je ligt in de mond van de haven, alleen nog aanmeren en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 20:08
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:05:
Kan je het nu hebben een half jaar tot een jaar niet te werken of raak je dan echt aan de bedelstaf?

Vanuit eerste gevoel zeg ik: afmaken die hap. Je ligt in de mond van de haven, alleen nog aanmeren en je bent er.
Mee eens.

Ik loop op dit moment zelf bij de Provincie rond, genoeg mensen op de afdeling GEO-ICT/GIS hier. Best werk in te vinden volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1197652

Je moet alleen stage doen.. afmaken die handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Mar.tin schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:07:
Hoe zit het met stufi, OV-kaart, schulden enzo? Als je die hebt, en je studie "ff" afmaakt dan hoef je dat niet terug te betalen. Kan een boel schelen.
Is al geregeld met het HBO papiertje neem ik aan..

Als het nog maar 4 maanden kost, sowieso afmaken! Een universitaire master opent meer deuren dan een HBO bachelor, vooral bij overheden en semi-overheden.

Daarnaast geen studiestress meer bij werk? Werken staat gelijk aan een leven lang leren of hoe de slogan ook mag gaan... En daarnaast kan werken ook aardig wat andere soorten van stress meebrengen, vergeet dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:07
Als je inderdaad alleen die stage nog moet doen en je bent dan klaar (er van uitgaande dat je vakken en examens enzo nog geldig zijn) dan zou ik zeker aanraden om dat te doen. Ik weet niet precies hoe dat zit omdat ik zelf in een soortgelijke situatie heb gezeten en er voor heb gekozen om mijn studie niet af te maken.

Ik was nog bezig om mijn P te halen toen ik medische klachten kreeg en heb daar 2,5 jaar lang mee gesukkeld. Ben toen gaan werken omdat ik mijn studie niet meer af kon maken en weer opnieuw zou moeten beginnen. Met hard werken, veel doorzettingsvermogen en zelf cursussen en online leren ben ik er uiteindelijk ook wel gekomen, maar dat heeft toch ruim 8 jaar geduurd en ook wat stress met zich meegebracht. Ik heb nu een prima baan en goede vooruitzichten. Met mijn werkervaring en in de sector waarin ik zit verwacht ik ook niet dat het ontbreken van het papiertje nog problemen zal veroorzaken.

Maar je kan in 4 maanden tijd een aantal jaar besparen en met een voorsprong beginnen. Dus logischerwijs zou ik ook zeggen: doen!

Uiteindelijk kan alleen jij bepalen waar je je goed bij voelt, en dat is het meest belangrijke. :)

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Wat is de bron van de studiestress? Ga je ook werkstress krijgen? Met andere woorden: is er specifiek iets aan studeren wat je tegen staat?

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:55
Als ik het goed begrijp is het alleen nog een stage? Kun je met huidige werkgever, wat in de studie richting is niet een stage regelen zodat je het daar af kunt ronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glynn
Voor de duidelijkheid: voor een diploma moet ik ook 2/3 van de scriptie schrijven. Verder alvast bedankt voor de reacties!
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:05:

Cijfers zijn nog tot 2021 geldig. Financieel zou het kunnen, maar dan daarna wel leeg + een kleine studieschuld. Betekend wel dat ik nog bijna een jaar bij mijn ouders zit (was uit het huis maar teruggekeerd). De oude opdracht afmaken zou met wat aanpassingen wel kunnen.
Viper® schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:08:
[...]

Ik loop op dit moment zelf bij de Provincie rond, genoeg mensen op de afdeling GEO-ICT/GIS hier. Best werk in te vinden volgens mij.
Dat klopt, er is genoeg werk in te vinden op het moment. Dat is ook reden voor mijn twijfel want met huidige kwalificaties (door de gevolgde vakken) zou ik prima passen in een startende functie in dat werkgebied. De vraag is alleen of werkgevers er ook zo over denken zonder dat papiertje.
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Daarnaast geen studiestress meer bij werk? Werken staat gelijk aan een leven lang leren of hoe de slogan ook mag gaan... En daarnaast kan werken ook aardig wat andere soorten van stress meebrengen, vergeet dat niet...
Zarathustra schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:20:
Wat is de bron van de studiestress? Ga je ook werkstress krijgen? Met andere woorden: is er specifiek iets aan studeren wat je tegen staat?
Nee, zeker niet vergeten. Ben de laatste die zal ontkennen dat werken geen stress kan opleveren (daar heb ik al teveel mensen in mijn omgeving voor zien omvallen), alleen ik ben studiestress ook met andere dingen gaan associëren denk ik. Het opnieuw oppakken van de studie zit een aardige drempel voor, oa. door de moeilijkheid van de scriptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:30
Bekijk het eens zo.. je leven duurt (laten we positief kijken) nog 70 jaar. Wat is een half jaartje studeren nu op die 70 jaar?
Een afgeronde WO studie staat (naar mijn mening) een stuk netter op het CV dan 'opleiding niet afgerond'.

Je bent al zo ver gekomen dat je eigenlijk praktisch de studie al af hebt.. pak nou even die laatste loodjes mee (ja die wegen wat zwaarder omdat je eigenlijk al werk hebt.. ) maar als je echt goed bent in je vak nemen ze je toch wel terug of kom je hoe dan ook wel aan de slag.. Dat is over een half jaar niet ineens anders.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14
Ik zou zeker proberen je studie af te maken, je bent tenslotte al een heel eind gekomen.

Zou zonde zijn om dat nu niet af te maken.

En zoals hierboven ook al aangegeven voeg je waarde toe aan je "totaal plaatje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het zo'n korte periode is en je hebt AL je vakken al gehaald, kom op! Nog ff doorzetten man, afmaken die hap! Zo zonde van alles wat je al gedaan hebt om het dan niet af te maken, gezien er zoveel benefits zitten aan je papiertje hebben.

Wellicht kan je die baan parttime ernaast doen als stage? Even kijken of daar mogelijkheden zijn, zodat je het wellicht kan combineren. Die scriptie schrijven moet wel te doen zijn naast 2 dagen in de week werken oid, alleen die stage moet je wel goed kijken wat kan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50
Glynn schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:52:
Cijfers zijn nog tot 2021 geldig. Financieel zou het kunnen, maar dan daarna wel leeg + een kleine studieschuld. Betekend wel dat ik nog bijna een jaar bij mijn ouders zit (was uit het huis maar teruggekeerd). De oude opdracht afmaken zou met wat aanpassingen wel kunnen.
Mijn ervaring is dat je meestal, zeker met medische oorzaak, je vakken wel kunt verlengen als je dit bij de examencommissie voor brengt. Immers, het is in dit geval overmacht geweest (medisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 08:02
Je zal van praktisch iedereen te horen krijgen dat je de studie moet afmaken, je bent er al bijna, zonde etc. Allemaal hebben ze gelijk, maar jij bent de enige die de inschatting kan maken hoeveel energie/geluk je die stap nog gaat kosten en of je dat kan/wil opbrengen.

Ik ken de aard van je medische redenen niet, maar je situatie klinkt vergelijkbaar met de mijne. Ook eind 20, lang lopen sukkelen met scriptie en uiteindelijk ook volledig uitgevallen. Dat heeft een tijdje zo voortgeduurd tot ik vrij spontaan solliciteerde en eigenlijk onverwacht werd aangenomen.

Dat heeft mij op persoonlijk vlak echt een soort van gered en het gaat veel beter met me. Echter denk ik nog elke dag aan het feit dat die scriptie er nog altijd ligt, maar niet de kracht hebbende om dat echt weer op te pakken of af te kappen (dus vrolijk collegegeld blijven betalen).

Recent heb ik wel de knoop doorgehakt dat ik het toch écht wel wil afmaken, met als doorslaggevende reden dat ik anders het mezelf voor altijd zou verwijten. Alle andere redenen komen uiteindelijk vaak op geld neer, wat voor mij als extrinsieke motivatie niet meer genoeg is wetende in wat voor ongelukkig positie het me destijds (mede) gebracht heeft.

Ik zit overigens wel nu in een meer "luxe"positie, gezien ik reeds een hele fijne baan op niveau heb waar ik heel veel geluk en energie uit kan halen.

Dus ja, ook mijn advies zou zijn probeer er voor te gaan, maar bedenk ook dat de wereld niet vergaat als je er nu voor kiest er een punt achter te zetten. Het zal niet in je voordeel werken in de zoektocht naar een baan en wellicht zul jij je wat meer moeten bewijzen, maar uiteindelijk is het niet meer dan een papiertje en wat zegt dat nou eigenlijk echt over de waarde die jij kan hebben voor een organisatie. Als het echt van belang is kun je allicht altijd er nog weer voor gaan wanneer jij je daar ook echt voor kan motiveren, wanneer jij daar wel klaar voor bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:58
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:19:
Mijn ervaring is dat je meestal, zeker met medische oorzaak, je vakken wel kunt verlengen als je dit bij de examencommissie voor brengt. Immers, het is in dit geval overmacht geweest (medisch).
Dit zou ik inderdaad ook verwachten, en daarnaast: omdat je relatief zo dicht bij de "finish" bent zou ik het zeker proberen af te maken. Misschien dat het op korte termijn niet eens zo veel uitmaakt, maar als je later nog eens solliciteert, beinvloed dat diploma (a) je salaris, en (b) je kansen om aangenomen te worden. Ja, er zijn mensen die het prima redden zonder, maar geloof me dat het wel degelijk uitmaakt.

Dat jaar collegegeld zou ik me niet te druk om maken. En ook: als je het nu niet doet, komt het er bijna zeker nooit meer van.

Nu lees ik je topicstart beter, en zie dat stress/vastlopen in de studie (?) wel een factor was in je ziekte. Dat kan het verhaal natuurlijk veranderen. Ik denk dat je daarover beter met een eerste-lijns psycholoog in gesprek kunt gaan, omdat op dit techniek-forum mensen ten eerste niet per se deskundig zijn en je daarnaast waarschijnlijk niet de gegevens zult willen delen waardoor hier veel zinnigs over te zeggen zou zijn. Dit soort problemen komt veel voor, schaam je niet daar hulp bij te vragen.

Je kunt daarvoor gewoon bij je huisarts beginnen, zie hier en kan al zo simpel zijn als met een Praktijk Ondersteuner Huisarts bv. elke maand checken hoe het gaat, of uit te vinden waarop je blijft steken, zodat op tijd gesignaleerd wordt als het toch niet goed gaat. Dit soort hulp valt gewoon onder de basisverzekering (wel even checken), mits je huisarts meent dat je die hulp nodig hebt om te voorkomen dat je over een half jaar weer ziek bent. Klinkt mij alsof die case door jou wel te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is er geen mogelijkheid on die stage en scriptie op een manier te combineren met je huidige baan? Die hebben hier mogelijk wel begrip voor en dat zou de Win-Win zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:33
Studie afmaken PUNT

Een diploma hebben is nooit een nadeel en heel vaak wel een voordeel.
Zeker als het diploma, zoals in jouw geval, voor het grijpen ligt. Dit ondanks het hbo papiertje wat je ook al hebt. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk zal zijn, maar zeker wel de moeite waard.

Wellicht bereik je uiteindelijk zonder WO diploma hetzelfde of wel meer, maar zeker aan het begin van je carrière maakt het een start op de arbeidsmarkt gewoon een stuk makkelijker.

De leeftijd hoef je je geen zorgen om te maken. Het verhaal bij een sollicitatie is helder, je hebt hbo gedaan, bent WO gaan doen, werd ziek en hebt ondanks dat toch je studie weer opgepakt en afgemaakt. Dat siert je.

Solliciteren met het verhaal. Hbo gedaan, WO gestart, ziek geworden en geen motivatie om WO af te maken is minder sterk. Bewust/onbewust roep je dan de vraag op of je wel gemotiveerd genoeg bent voor het werk?

Wellicht dat je het laatste stukje van je studie kunt combineren met een part-time startersfunctie? Alhoewel dat qua belasting misschien ook weer net teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-05 20:02
Pizza_Boom schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:19:
[...]
Goed punt, je kan mogelijk ook extra studiefinanciering krijgen als je door medische oorzaak vertraging oploopt: https://duo.nl/particulie...van-de-prestatiebeurs.jsp
Heb ik zelf ook gebruik van kunnen maken omdat ik een jaar moest stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 01-05-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 23:38
Ik ben 15 jaar geleden ook flink ziek geweest en heb toen voor een vergelijkbare keus gestaan. Ik ben toen gaan werken.

Ik kan uit ervaring spreken dat als je het nu weet op te brengen om het af te maken je hier enorm veel plezier van gaat hebben. Mij is dit helaas niet gelukt maar als je eenmaal begint met werken is het mij nog niet gelukt om hiernaast een master te doen (met een gezin er bij).

Dat vrijheid en betere woonomstandigheden verdien je eigenlijk met een master in een jaar terug. Dus de vraag is meer kan je het opbrengen om nog een jaar langin een studentenkamer te leven. Want daarna ga je waarschijnlijk met een master juist meer verdienen / beter wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glynn
Bedankt voor de reactie allemaal! Sommige reacties zijn echt behulpzaam en hebben (nog) meer stof tot nadenken gegeven. Consensus is duidelijk om de studie af te maken, met hier en daar wat kanttekeningen / ervaringen waar ik mij persoonlijk ook wel in kan vinden.
Tuttel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:49:
...

Dat heeft mij op persoonlijk vlak echt een soort van gered en het gaat veel beter met me. Echter denk ik nog elke dag aan het feit dat die scriptie er nog altijd ligt, maar niet de kracht hebbende om dat echt weer op te pakken of af te kappen (dus vrolijk collegegeld blijven betalen).

Recent heb ik wel de knoop doorgehakt dat ik het toch écht wel wil afmaken, met als doorslaggevende reden dat ik anders het mezelf voor altijd zou verwijten. Alle andere redenen komen uiteindelijk vaak op geld neer, wat voor mij als extrinsieke motivatie niet meer genoeg is wetende in wat voor ongelukkig positie het me destijds (mede) gebracht heeft.
...
Dit is wat mij inderdaad het meeste tegenhoudt om het af te maken en tegelijkertijd ook de reden waarom ik het lastig vindt om het dan maar helemaal af te kappen.
B-Real schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:07:

...

De leeftijd hoef je je geen zorgen om te maken. Het verhaal bij een sollicitatie is helder, je hebt hbo gedaan, bent WO gaan doen, werd ziek en hebt ondanks dat toch je studie weer opgepakt en afgemaakt. Dat siert je.

Solliciteren met het verhaal. Hbo gedaan, WO gestart, ziek geworden en geen motivatie om WO af te maken is minder sterk. Bewust/onbewust roep je dan de vraag op of je wel gemotiveerd genoeg bent voor het werk?
...
De leeftijd zal voor het zoeken naar een baan (als ik de studie eerst afmaak) niet zo'n probleem zijn nee. Meer het gevoel om nog ~driekwart jaar te studeren en daardoor andere dingen die ik anders wel zou kunnen doen moet laten. Zegt dat iets over de motivatie om te werken of te studeren? Tja, zo zou het wel eens geïnterpreteerd kunnen worden, maar ik zou het meer toeschrijven aan het maken van bepaalde keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:33
Klopt, maar bekijk het vanuit het oogpunt van de werkgever. Wat als er een gelijkwaardige kandidaat is, zonder deze keuzes?
Uiteindelijk moeten keuzes te motiveren zijn en moet je daar zelf volledig achter staan, wat een ander daarvan vind doet er niet toe want het is jou keuze. Het kan echter dan ook de keuze van een ander zijn om jou niet aan te nemen (bijv. in het geval van een gelijkwaardige kandidaat).

Let wel, het kan een nadeel zijn voor het zelfde geld merk je er niets van. Je studie afmaken gaat voor dit punt in elk geval géén nadeel zijn.

En wat zou je nu moeten laten als je verder studeert? Kun je dit, na afronden van je studie, niet alsnog doen? Biedt het afronden van je studie wellicht niet juist andere/nieuwe mogelijkheden?

Om er maar een dooddoener in te gooien: "je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan, dan die je niet hebt gedaan". In dit geval dus wel je studie afronden, want het wordt op een later moment alleen maar lastiger om toch nog je WO binnen te slepen of je blijft zitten met het gevoel "had ik toen maar...".

Anyway, lastige situatie maar bikkel nog een paar maanden door zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-05 14:45
Waarom ga je niet voor een stage die je met scriptie schrijven kunt combineren? Dan sla je namelijk twee vliegen in één klap. Dan rond je je opleiding af, maar doe je ook relevante werkervaring op. Win-win dus.

Er zijn denk ik genoeg bedrijven/instellingen die ervoor openstaan dat je bijvoorbeeld één dag in de week de ruimte krijgt om aan je scriptie te werken, waarin je onderzoek doet waar ook zij baat bij hebben. En met een beetje geluk heb je het reuze naar je zin en kun je blijven plakken.

Daarnaast moet je ook niet onderschatten hoe lang een baan vinden kan duren. Voor hetzelfde geld ben je vier maanden verder voordat je pas ergens aan de bak kan. Vier maanden waarin je ook... precies ;)
Pagina: 1