Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Dag Tweakers

Een goed half jaar terug heb ik een nieuw beeldscherm voor mijn PC aangeschaft ter vervanging van mijn defecte oude. Met 'het oog op de toekomst' heb ik toen een 4K beeldscherm gekocht, terwijl mijn huidige gamePC daar eigenlijk nog niet zo heel geschikt voor was (GTX 970). Geen probleem, want de PC zou ik toch binnen een aantal maanden gaan vervangen.
Ik heb toen een LG 27UD59-B 27 beeldscherm gekocht. Mooi dingetje hoor, en niet al te duur. Maar prestaties icm mijn oude PC natuurlijk drie keer niks.

Nu vandaag met het uitkomen van de nieuwe desktop BBG heb ik me een beetje verdiept in de aanschaf van een nieuwe PC (ben normaal niet zo bezig met al deze technologie), en ben erg geschrokken van de prijzen om een goed werkend gamesysteem op 4K te krijgen (en natuurlijk ook wel enigszins futureproof). Ook heb ik begrepen dat mijn monitor vooral geschikt is om met AMD videokaarten samen te werken en niet met Nvidia, maar het huidige AMD aanbod lijkt wat aan de magere kant (al heb ik me daar nog niet heel erg in verdiept)...

Nu dus een beetje op zoek naar advies. Tast ik zeer diep in de buidel voor een high-end gamesysteem (2500 euro of een vergelijkbaar bedrag vind ik eigenlijk behoorlijk wat teveel van het goede) en pas ik het nieuwe systeem dus aan voor het beeldscherm, of ga ik beter eerst op zoek naar een ander beeldscherm (huidige weer verkopen) en sla ik 4K nog een generatie over? In dat geval zou ik voor een 1440p 144hz beeldscherm gaan en is voor zover ik gezien heb een veel goedkopere PC al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sja.4k vraag inderdaad idioot veel van je systeem (en imho, voegt het op 27" niet heel veel toe t.o.v. 1440p)
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je resoluttie verlagen naar 1440p of 1080p(dit is precies 1/4 en zou dus redelijk mooi moeten converten) en kijken of dat acceptabel beeld op leverd.

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 01-05-2019 12:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik game momenteel inderdaad op 1440p omdat mijn PC hoger idd niet echt trekt.
Maar dat betekent dus dat ik met de aanschaf van een nieuw systeem eigenlijk niet het maximale uit mijn beeldscherm kan halen. Ook loopt het beeldscherm maar tot 60 hz, wat dan sowieso de aanschaf van een nieuw gamesysteem al weinig verantwoord.

De vraag is eigenlijk meer wat de meerwaarde zou zijn van 4K gamen op mijn huidige beeldscherm (en of het dus de aanschaf van een duur systeem verantwoord) tegenover 1440 / 144 Hz op een wat minder beeldscherm (en op een systeem wat maar zo 1000e minder kan kosten). Nieuw gamesysteem komt er sowieso omdat er weer een hoop nieuwe games zijn die ik op hoge instellingen wil spelen.

[ Voor 37% gewijzigd door GlenSpey op 01-05-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 22:59
Full-HD en 4K hebben dezelfde beeldverhouding, zou er dus goed moeten uitzien als je op 1920x1080 speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 22:12
Ik zelf game met een 8600k en een GTX 1070 op 4k. Sommige AAA games moet ik inderdaad op 80-90% van de resolutie spelen, maar die zien er nog prima uit. De rest draait prima op 4k.

Het Basisgame systeem van de BBG reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019 met een GTX 2060 (krachtiger dan een 1070) is al best prima om mee te gamen op 4k medium. Een pc van 2500 euro is echt niet nodig. Tegenwoordig kun je freesync ook gebruiken met een Nvidia videokaart, dat zorgt er voor dat dips onder de 60 fps veel minder erg zijn als voorheen