Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen niet aangesloten op omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nexxexium
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 10:17
Sinds een tijdje hebben wij zonnepanelen. Nu valt de opbrengst wat tegen op 5 panelen van 250 p.s.
600 kW per jaar ongeveer.

Ik weet echter niet hoe het geinstalleerd is serie of parallel.
Op de site van trannergy zie ik de omvormer en PV1 - 3.

Zouden dit er niet 5 moeten zijn? Zie hiervoor het screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tYGwqwUHBpOyakJF0H1br3yu/full.jpg

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uitgaande van 60 cell panelen van 31 Vmpp, heb je 164/31 = 5,2 panelen (5 dus)
Die 5 zitten in 1 string op PV1. Zou dus moeten kloppen.

Maar het kan dat je schaduw hebt, of niet richting het zuiden?.
(edit: of omvormer te groot/string te klein en daardoor wat slechter rendement)
Je kan deze tool gebruiken voor verwachte opbrengst: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 19:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Nexxexium schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:28:
Sinds een tijdje hebben wij zonnepanelen. Nu valt de opbrengst wat tegen op 5 panelen van 250 p.s.
600 kW per jaar ongeveer.
Heeft het de afgelopen 12maanden 600kWh opgelevert, of heb je deze echt pas een tijdje (als in een paar maanden)?

De omvormer lijkt een 3 fase of geeft de site dat gewoon standaard weer?? wat is het type nr van de omvormer

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:04
PV2 en PV3 zijn voor de andere trackers, die zijn niet aanwezig of niet in gebruik.
L2 en L3 zijn voor de fases die je niet gebruikt want het is een enkelfase omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:26
Welk type omvormer heb je? En liggen de panelen schaduwvrij?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Nexxexium
het is ongeveer 600 watt in een jaar. 250 Wp panelen x 5. Waarvan 3 op het noorden 2 op het zuiden
liggen (aan de zuidkant van het huis een puntdak dus verder geen plek. Aan de achterkant een dakkkapel).

klein beetje schaduw op momenten.

omvormer trannergy SGN1300TL

[ Voor 23% gewijzigd door Nexxexium op 01-05-2019 08:21 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Oei, dat is een lastige oriëntatie voor deze omvormer... Valt de opbrengst me nog mee.

Micro omvormers waren beter geweest bij zo weinig panelen per dakvlak... Dan kun je zo'n 800 kwh verwachten..

500 van de zuidkant, 750x.4=300 van de noordkant..

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 01-05-2019 08:46 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nexxexium schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:16:
het is ongeveer 600 watt in een jaar. 250 Wp panelen x 5. Waarvan 3 op het noorden 2 op het zuiden
liggen (aan de zuidkant van het huis een puntdak dus verder geen plek. Aan de achterkant een dakkkapel).
2 verschillende oriëntaties in 1 string, ook nog grotendeels Noord en maar een string van 5. Dan mag je denk ik niet klagen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Klinkt als spijtpanelen en we doen maar een dotje met aanslutien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Nexxexium schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:16:

klein beetje schaduw op momenten.

omvormer trannergy SGN1300TL
het probleem is dat alles in serie staat en dat daardoor als er op de zuidpanelen volop zon schijnt, de noordpanelen er voor zorgen dat de stroom laag blijft. De stroom door alle panelen is bij serie schakeling namelijk altijd gelijk. De panelen die dan vol in de zon staan kunnen dan nog steeds maar weinig vermogen leveren.

Zover ik zie kan de omvormer al werken vanaf 50V. Wat je misschien kunt doen is om de twee panelen op het zuiden, parallel te schakelen met 2 panelen op het noorden (en 1 noordpaneel niet meer aansluiten). Dan kunnen de zuid panelen in ieder geval wel het volledige vermogen leveren.

Zonde van 1 paneel, maar dat gaat waarschijnlijk iets beter. Uiteraard zijn er nog betere oplossingen, een beetje afhankelijk wat je wilt. het paralel schakelen van 2x2 panelen is misschien gemakkelijk en goedkoop te doen.

• Nexxexium
Bedankt voor de replies en de info. Ik ga er mee aan de slag (Y)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Noord en zuid op deze manier in 1 string heb ik nog niet eerder gezien.
Erg interessant.
Lijkt me best wel sub-optimaal en ik vind 600 kWh erg veel voor zo`n aansluiting. Wat zijn de hellingen?

Het idee van @canonball leek me wel goed, dus ik heb het even nagerekend met een omvormer met 2 trackers. Jouw omvormer heeft maar 1 tracker, dus de plaatjes die ik schiet zijn wel relatief efficient.

Let wel op: de kortsluitstroom is bij deze hellingen zo`n 14.3 Ampere. Ik maak uit de manual op dat de limiet bij 12A ligt dus het zou de omvormer om zeep kunnen helpen.

Bijgevoegd een plaatje met 4 zuid om 6 noord en een plaatje met 4 zuid en 4 noord.
Sunnydesign lust namelijk geen 2 van deze panelen in een string, dat lijkt jouw omvormer wel te kunnen. (het zou overigens best kunnen dat je omvormer in de praktijk toch niet om kan gaan met een string van 2 panelen, dus dan wordt het plan van @canonball niet wat)
Als helling heb ik even 35 graden aangenomen. In jouw geval is platter beter.

Nexxexium_4-6
1682/2=841 kWh/jaar. (Dit is wat je ongeveer zou halen met micro omvormers)

Plan van @canonball haalt 1422/2=711 kWh met een single mpp tracker parallel.
Nexxexium_4-4_2

De opbrengsten die ik noem zijn overigens van een matig jaar, afgelopen jaar was geweldig. Dus als je daarvoor corrigeert had je eigenlijk zo`n 550 kWh geproduceert. Dus het plan van @canonball levert je zo`n 30% opbrengst op zolang de omvormer nog regelijk werkt met een stringlengte van 2 en niet doorgebrand raakt.

Je hebt zeker geen mogelijkheid om alle panelen in dezelfde orientatie te zetten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Nexxexium
Het ligt blijkbaar meer NW en ZW.
Er is niet een betere plek gezien de punt en dakkkapel geen ruimte.
Wat voor helling het is heb ik geen idee. Ze liggen in ieder geval niet plat. Standaard hoek denk ik gelijk aan het schuine van het dak.

Dit is wat de trannergy rapportage zegt over 2018. Of dat allemaal wel klopt. Geen idee.

totaal van hieronder is 626

2018

[ Voor 3% gewijzigd door Nexxexium op 01-05-2019 22:51 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Bedoel je niet NO/ZW of NW/ZO?
Kun je geen schatting maken van de helling?
Ik wil die screenshots morgen wel updaten met betere input

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Nexxexium
denk iets van 30 graden

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
zijn dit panelen met optimisers of zitten er toevallig optimisers bij-onder ? Als die er niet onderzitten dan verklaart dat wel ongeveer waarom je op 600 kWh per jaar uitkomt. Alle panelen ziiten in ieder geval aangesloten, zover is duidelijk.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Nexxexium
denk niet dat er optimisers opzitten. is nieuwbouw. wordt er gewoon opgekwakt zonder info. anders dan panelen van 250 wP
Pagina: 1