[Office365] SPF validatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 00:09

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Voor een office365 abonnement heb ik een hele simpele SPF

v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:_spf.mijnwefact.nl -all

1 voor office 365, en 1 voor een online facturering, waardoor deze namens mij mag mailen.

Maar, als ik nu mail vanuit outlook, via office 365, naar een privé gmail adres, krijg ik deze "fout":
spf=softfail (google.com: domain of transitioning info@domein.nl does not designate 40.107.2.50 as permitted sender) smtp.mailfrom=info@domein.nl
(echte domein ivm privacy weggehaald)

als je dan bijvoorbeeld de SPF check uitvoert op spf.protection.outlook.com staan er een hoop IP adressen, waaronder: ip4:40.107.0.0/16

Dan moet google dat toch accepteren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04
Wat zie je voor SPF-record als je via https://mxtoolbox.com/spf.aspx jouw domein opvraagt?
SPF-record wat je noemt lijkt mij in orde. Wanneer heb je dit ingesteld? Is de SPF wellicht nog niet aangepast door een TTL van een aantal uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
SPF is OK, TTL is inderdaad 4 uur, zal ze morgen nog eens vragen een mailtje te sturen. Heb het SPF record bijna niet veranderd, de office365 hostnaam stond er voor de aanpassing ook al in. Ik weet ook niet of de aanpassing het veroorzaakt heeft of dat dit aan de microsoft/gmail kant niet lekker gaat.
Ook de spf check van office 365 is groen.

Het is het domein en abo van kennissen van mij, en dat werkte prima tot ik een aantal keer iets wijzigde voor mijnwefact waar de mail niet lekker uit verzonden werd. Ondanks dat hun eigen SPF check tool zegt OK wijzen ze constant naar mijn spf record als de veroorzaker.

softfail is gelukkig nog geen drama maar een van hun mails is als spam aangemerkt, en dat zou daarmee te maken kunnen hebben.

[ Voor 56% gewijzigd door MrDrako op 30-04-2019 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigurddev
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-10 13:02
Het IP nummer valt onder de spf.protection.outlook.com (spfa.protection.outlook.com om precies te zijn). Vanaf een Windows commandline:

nslookup -q=TXT spf.protection.outlook.com

Daarin zitten nog twee spf's genest:

nslookup -q=TXT spfa.protection.outlook.com
nslookup -q=TXT spfb.protection.outlook.com

Onder spfA zit het IP dat jij aangaf. Als het probleem nog speelt wil ik best eens kijken naar de instellingen van je domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDrako

MrDrako

nep ict'er

Topicstarter
Probleem lijkt inmiddels niet meer voor te komen. Ik denk dat het aan hun kant (factuur dienst) zat aangezien de SPF niet veranderd is in de tussentijd. Ik zou de - nog aan kunnen passen naar een ~ maar ze hebben geen meldingen meer gehad dat ze als spam aangemerkt zijn en de facturen gaan de deur uit.. Toch bedankt voor het aanbod.

• sigurddev
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-10 13:02
Ok, SPF staat nu dus goed. DMARC staan op reject voor het domein en subdomein? Dat wordt vaak vergeten en dan heeft het optuigen van SPF (en bij voorkeur DKIM) weinig nut.
Pagina: 1