Hulp bij keuze nieuw Hifi 5.1 (mini) systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41
Ik wil graag een nieuw 5.1 systeem (versterker + boxen) aanschaffen met als belangrijkste gebruiksdoel het geluid van de TV kijken over te laten lopen. Er zullen twee apparaten door de versterker moeten, een AppleTV 4K (voor TV en Series/Films) en een PS4 Pro.

Ik heb nu nog een Full HD TV, maar wil een versterker die future proof is en 4K + HDR kan doorvoeren.
De surround speakers mogen draadloos zijn maar dat is geen must.

Andere eisen zijn dat het in het meubel past en een goede regeling van de aparte kanalen, met name de Sub.

Deze pricewatch: Onkyo HT-S5805 set lijkt aan al mijn voorwaarden te voldoen, echter op een na: Hij is te hoog en past dus niet in mijn meubel. Ik zoek dus een wat slanker model (max 11cm hoog).

Ik vind geen andere set waarbij de versterker lager is. Dus kom ik bij een losse versterker uit. Deze pricewatch: Onkyo TX-L50 Zwart lijkt aan mijn wensen te voldoen? Klopt dit, is dit ook 4K + HDR doorvoer/uit ?

Zo ja, dan moet ik een setje boxen hebben. Ik wil geen grote boxen, en ben ook geen audiofiel. Alleen weet ik niet waar ik op moet letten qua vermogen, etc. Dit setje pricewatch: Onkyo SKS-HT528 (Zwart) lijkt me wel wat. Is dat geschikt icm met bovenstaande losse versterker? Suggesties voor andere box setjes?

Alle input is welkom!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 20:51
Misschien de Marantz NR1509 of NR1609 ?
Heos erin en niet al te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@JBnl Thanks voor het meedenken. Waarom die Marantz NR1609 ipv de door mij voorgestelde Onkyo ? Beide hebben oa Atmos support. De smalle formfactor van de Onkyo heeft mijn voorkeur.

En wat vind je van het setje boxen? past dit? Of suggesties? Waar moet ik op letten dat boxen passen bij een versterker?

Is dit een goed setje boxen voor bij die Onkyo ?

[ Voor 17% gewijzigd door -SaveMe- op 30-04-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik heb zelf een yamaha rx-s601. Zijn opvolger is de 602.
product: Yamaha RX-S602
Prima receiver...11 cm hoog. Of hij aan al jouw eisen voldoet zal je moeten kijken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Naast de bovengenoemde Yamaha kan je ook kijken naar de Denon Heos AVR, die is nog wat lager. Zowel de Denon als de Yamaha S602 kun je overigens koppelen aan draadloze speakers voor surround (respectievelijk de Heos 1 en MusicCast 20 speakers).
Wat betreft de speakers kan ik je verder geen advies geven. Maar van een 5.1 set van amper 200 euro kan je niet echt kwaliteit verwachten IMHO. Overigens zegt het opgegeven vermogen van zo'n set helemaal niks, dus daar hoef je sowieso niet naar te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wekko306 op 30-04-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik zou het onkyo speakersetje links laten liggen. Er zit alleen een 8 cm breedbander in elk sattelietje. Dat gaat echt niet klinken.
Kijk eens bij teufel. Die maken keuke setjes voor een Bijvoorbeeld de consono serie.

[ Voor 9% gewijzigd door ronnie vd op 30-04-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@ronnie vd Die is net de hoog, dan zit hij vast in de kast zonder ruimte om te ademen :)
Teufel lijkt me wat te duur voor mijn budget ...

@Wekko306 Die Heos is ook wel mooi, maar ondersteund oa geen Atmos

Qua versterker wil ik toch denk ik gaan voor die Onkyo. Blijft een degelijk (prijs/kwaliteit) setje boxen over.
Wat vinden jullie van deze pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)

En tot slot, wat bepaalt of een speaker setje met een bepaalde versterker werkt ?

[ Voor 7% gewijzigd door -SaveMe- op 30-04-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Setje harman is ook ok. Mooie 2 wegjes.

Een setje teufel consono loopt van 249 tot 399 euro dus dat valt best mee.

Die onkyo gaat het vast wel doen.
Deze is zo klein en licht door de klasse d eindtrap en schakelende voeding. Wat overigens wel positief is voor de warmte ontwikkeling.

Persoonlijk geef ik nog de voorkeur aan een wat flinkere receiver met een klasse ab eindtrap en een voedingstrafo.
Maar dat is gevoel.

Atmos zou ik me niet heel druk om maken met 5 speakers. Deze receiver kan het enkel decoderen en weergeven.
Voor een echte atmos ervaring heb je ook hoogte speakers nodig.

Speaker en versterker moeten qua wattage een beetje overeenkomen.
En de impedantie (ohm) van de speakers mag niet lager zijn dan de minimale impedantie van de receiver.
Alles wat hier is aangehaald zit wel goed daarmee.

[ Voor 15% gewijzigd door ronnie vd op 30-04-2019 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
-SaveMe- schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:47:
Die Heos is ook wel mooi, maar ondersteund oa geen Atmos
Atmos ondersteuning lijkt me in dit geval niet interessant omdat je naar 5.1 setjes aan het kijken bent. Ja, je kan een receiver zoeken die het kan decoderen maar zonder extra speakers aan het plafond heeft het natuurlijk geen toegevoegde waarde. Of je moet weer gaan werken met reflectie-speakers maar dat is toch vooral een net-niet oplossing.
En tot slot, wat bepaalt of een speaker setje met een bepaalde versterker werkt ?
Over het algemeen past alles op alles en hoef je je hier niet al te druk om te maken voor normaal huis, tuin en keuken gebruik.

Ten slotte een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wattage en Ohm hoeven gelukkig totaal niet overeen te komen. Dat zijn laboratoriumwaarden net als het brandstofverbruik van je auto en dat zegt helemaal niks.

Vanaf € 300 zijn er een hoop leuke receivers te vinden. Kijk eens naar je wensen en eisen en selecteer dan in de categorie: Versterkers en receivers op de volgende punten:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Kom je dan nog steeds uit op de door jou gevonden receiver?

Zoals iemand anders ook al zei; moet je voor een € 200 à € 300 niet verwachten dat je erg mooi klinkende speakers krijgt. Teufel biedt meestal veel waar voor zijn geld en wordt dan ook geprezen om de geluidskwaliteit die je daarbij krijgt. Een andere optie is bijv. om in stappen te upgraden. Koop dan eerst je receiver + 2 front speakers; later je center; gevolgd door een subwoofer en je effectspeakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
@Jorgen Dank voor de uitgebreide toelichting. Even met andere zaken bezig geweest, maar nu aan het bestellen. Ik ga voor de Onkyo versterker na het lezen van vele positive reviews overal: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Nu nog een setje speakers erbij vinden ...

UPDATE
Ik ben voor het HK setje gegaan.

Dank allen voor het mee denken!

[ Voor 10% gewijzigd door -SaveMe- op 08-05-2019 15:24 ]

Pagina: 1