Backup advies benodigd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markievk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-10-2021
Hallo gewaardeerde Mede-Tweakers!

Ik heb gezocht op het forum voor mijn specifieke vraag, helaas kan ik zelf het antwoord niet vinden, dus hierbij mijn bericht. Mocht uitendelijk toch blijken dat ik de vraag gemist heb, wordt ik graag de juiste richting in gestuurd

Voor een klant ben ik bezig om het netwerk aan te passen om backups gemakkelijk te maken. De reden hiervoor is dat er 2 mensen zijn die een eigen zzp bedrijf hebben en dus met veel data en administratie in de weer zijn. De huidige situatie voldoet voor nu:

Huidige configuratie:
- I-Mac late 2013 heeft timecapsule backup + icloud voor data (Icloud van 2tb abbo)
- MacBook pro zit op dezelfde timecapsule + icloud voor data (icloud van 2tb abbo)
- Iphones en Ipads zitten op Icloud
- Windows desktop heeft geen externe backup, wel een interne backupschijf
- Office 365 licentie met 2 users, ieder 1tb opslag

Nu is de timecapsule al aardig op leeftijd en kan voor mogelijke problemen zorgen. Dus in samenspraak met klant is er nieuwe hardware besteld die de time capsule gaat vervangen als Main backup.
Hiervoor is nu een WD Mycloud EX2 ultra besteld, Die is morgen binnen en ga ik dan configureren als NAS voor backups.

Nu zit ik wat scenarios te bedenken voor goede backup mogelijkheid, het liefst niet alleen de WD. maar een combinatie van de beschikbare diensten.
Waar ik zelf aan zit te denken is het volgende:
- Icloud gebruiken voor OS only backups (is dat mogelijk? kun je bij de macs instellen dat hij alleen het OS backup op icloud en de timecapsule? Of kan dat niet zonder een software pakket? (OS data op 2 plekken)
- Data via netwerk op de WD NAS + Onedrive app voor synchronisatie. (Data op 2 plekken dus)
- Kunnen de iphones en ipads ook via de WD lopen? Of kan ik daar de icloud voor blijven gebruiken?

De reden dat ik dit zo wil doen is omdat beide bewoners een eigen bedrijf hebben, die zijn veel in de weer met data en administratie, en om dan de backup alleen te laten lopen op de NAS is te gevaarlijk voor mijn gevoel. De NAS blijft eerste instantie binnen het netwerk. Voor buiten het netwerk voldoet Onedrive meer dan prima en ze doen er nu nog niks mee. vond ik wel een mooie oplossing

Zoals ik al boven aangaf wil ik graag het volgende weten
- Kan ik via de Macs de backupmogelijk aanpassen? Dus dat ik de macs alleen het OS laat backuppen? Zo ja hoe en is daar software voor benodigd?
- Kan MacOS ook backuppen naar niet Apple devices? Dus zou de NAS ook als timecapsule kunnen functioneren?

Ik ben zelf meer een Windows fan dus vandaar mijn vraag :)

Ik hoop dat duidelijk is wat ik vraag, zo niet dan hoor ik het graag en leg het dan verder uit.

Alvast ontzettend dank voor de tijd en de moeite en wens jullie een mooie dag :D

Gr
Markievk

Beste antwoord (via markievk op 30-04-2019 15:40)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Zijn het echt losse klanten of werken ze samen maar zijn het wel eigen bedrijven? Ik heb in het verleden ook zoiets opgezet, situatie klinkt voor mij vergelijkbaar. Ging om 3 bedrijven die in de praktijk nauw samenwerkten, een kantoor deelden en gezamenlijk opdrachten aannamen (personenvervoer branche).

Iedereen werkte met een Apple en had een O365 abo. Alle bestanden werden in OneDrive opgeslagen. Mac's maakten per computer een backup naar een lokale Synology (DS213+) met een eigen versleutelde share per bedrijf. Synology maakte op zijn beurt weer dagelijks een back-up naar een externe NAS op een andere fysieke locatie met versioning ingeschakeld.

Zoals @MAX3400 terrecht aangeeft, maak hierover wel duidelijke afspraken met je opdrachtgever(s) en de RTO. Dit kan in de praktijk prima werken, maar leg dit wel vooraf vast om gezeik in de toekomst te voorkomen. Verder kun je je afvragen of die WD niet te zeer op consumenten gericht is en wel volstaat voor een zakelijke omgeving.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voldoe je met je vraag wel aan de SLA / RTO voor elke ZZP'er? En waarom stal je data van meerdere KvK-inschrijvingen op 1 NAS (inbraak / single point of access / etc)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Backup van het OS is niet zo relevant voor een Mac. Via Internet recovery is het nieuwste OS zo geïnstalleerd, maar uiteraard zonder de data!

TimeMachine werkt prima in combinatie met mijn Synology NAS, of dat ook goed werkt met de WD zul je moeten uitzoeken. De requirements voor TimeMachine zijn verder niet zo exclusief.

Dus het liefst:
Lokaal + iCloud
TimeMachine -> NAS
backup van NAS naar Cloud (niet iCloud) of elders off-site.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Zijn het echt losse klanten of werken ze samen maar zijn het wel eigen bedrijven? Ik heb in het verleden ook zoiets opgezet, situatie klinkt voor mij vergelijkbaar. Ging om 3 bedrijven die in de praktijk nauw samenwerkten, een kantoor deelden en gezamenlijk opdrachten aannamen (personenvervoer branche).

Iedereen werkte met een Apple en had een O365 abo. Alle bestanden werden in OneDrive opgeslagen. Mac's maakten per computer een backup naar een lokale Synology (DS213+) met een eigen versleutelde share per bedrijf. Synology maakte op zijn beurt weer dagelijks een back-up naar een externe NAS op een andere fysieke locatie met versioning ingeschakeld.

Zoals @MAX3400 terrecht aangeeft, maak hierover wel duidelijke afspraken met je opdrachtgever(s) en de RTO. Dit kan in de praktijk prima werken, maar leg dit wel vooraf vast om gezeik in de toekomst te voorkomen. Verder kun je je afvragen of die WD niet te zeer op consumenten gericht is en wel volstaat voor een zakelijke omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markievk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-10-2021
@DAzN @gastje01 bedankt voor jullie reactie. Ik zorg ervoor dat dit goed geregeld is op gebied ban sla en rto. Ze zijn familie van elkaar en werken beide in de muzieksector. Lesgeven is de main business van ze.
Dus de cloud kan ik onedrive voor gebruiken met 2fa geactiveerd via een authenticator?