Stopcontacten verplaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-06 23:52
Op mijn zolder heb ik een washok gemaakt. Hierbij wil ik de wasmachine en de droger verplaatsen naar de andere kant. Nu zit ik met de electra. Ze hebben beide een eigen groep die aan de verkeerde kant in een betonmuur zitten.

Ik dacht het op de volgende manier op te lossen: Met buizen leidingen trekken naar de plek waar ik de stroom wil hebben. Dan met massieve kern stroomdraad 2.5mm2 de stroom aanleggen inc aarde. Bij de bestaande stopcontacten aansluiten dmv een stekker en aan de andere kant een opbouw stekkerdoos.

Mag dit volgens de regels? Of zouden jullie het anders doen?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 07:11
Ik zou persoonlijk de stopcontacten verwijderen en daar lasdozen voor in de plaats maken. Vanaf de lasdoos ga je met geel pvc pijp naar de nieuwe plek en maakt daar een stopcontact. Draden trekken en die las je in de lasdoos.
Andere gebruiken ipv losse draden grijze kabel die je eventueel ook weer in de gele pijp kunt steken zodat alles wat strakker staat maar die is aan jezelf wat je mooier vindt.

Dit doe je dan ook voor de andere als beide een eigen groep hebben en zit het een stuk netter en veiliger.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 30-04-2019 13:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou gewoon gebruik maken van een verlengsnoer.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 10:29
MikeOO schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:
Ik zou persoonlijk de stopcontacten verwijderen en daar lasdozen voor in de plaats maken. Vanaf de lasdoos ga je met geel pvc pijp naar de nieuwe plek en maakt daar een stopcontact. Draden trekken en die las je in de lasdoos.

Dit doe je dan ook voor de andere als beide een eigen groep hebben en zit het een stuk netter en veiliger.
Ik zou ook voor deze optie kiezen als je het mooi kan/wil wegwerken!

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 21:57

Shunt

Boe

Standeman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:02:
Ik zou gewoon gebruik maken van een verlengsnoer.
Maar dan wel eentje met 2.5mm aders. Veel hebben er slechts 1mm of 1.5mm en dan zit je met een droogtrommel / wasmachine aan het randje. vooral als je wat meters wilt maken. Verder wil je zo veel mogelijk "slechte/slechtere" contacten proberen te voorkomen bij dit soort apparatuur en dan is een verlegging van het stopcontact een prima oplossing.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
MikeOO schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:52:
Andere gebruiken ipv losse draden grijze kabel die je eventueel ook weer in de gele pijp kunt steken zodat alles wat strakker staat maar die is aan jezelf wat je mooier vindt.

Er vanuit gaande dat je een warmtepomp-droger hebt: Ik zou één stopcontact lekker stopcontact laten, en het andere stopcontact ombouwen naar lasdoos en doortrekken zoals beschreven. Aan de 'andere kant' bouw je dan twee stopcontacten op één van die twee groepen.

Scheelt een hoop koper en wat werk, een wasmaschine is tegenwoordig zo'n 2000W en een droger 600W.

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RvH photo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:47:
Op mijn zolder heb ik een washok gemaakt. Hierbij wil ik de wasmachine en de droger verplaatsen naar de andere kant. Nu zit ik met de electra. Ze hebben beide een eigen groep die aan de verkeerde kant in een betonmuur zitten.

Ik dacht het op de volgende manier op te lossen: Met buizen leidingen trekken naar de plek waar ik de stroom wil hebben. Dan met massieve kern stroomdraad 2.5mm2 de stroom aanleggen inc aarde. Bij de bestaande stopcontacten aansluiten dmv een stekker en aan de andere kant een opbouw stekkerdoos.

Mag dit volgens de regels? Of zouden jullie het anders doen?
Massieve kern in een stekker... 8)7

Nee dus. Ik zou bestaande stopcontacten omtoveren tot lasdoos.
Shunt schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:32:
[...]

Maar dan wel eentje met 2.5mm aders. Veel hebben er slechts 1mm of 1.5mm en dan zit je met een droogtrommel / wasmachine aan het randje. vooral als je wat meters wilt maken. Verder wil je zo veel mogelijk "slechte/slechtere" contacten proberen te voorkomen bij dit soort apparatuur en dan is een verlegging van het stopcontact een prima oplossing.
Korte afstanden 10A over 1,5mm2 gaat prima.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

kabeltjekabel schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:47:
[...]

Massieve kern in een stekker... 8)7

Nee dus. Ik zou bestaande stopcontacten omtoveren tot lasdoos.

[...]

Korte afstanden 10A over 1,5mm2 gaat prima.
En dat is exact wat ik zeg O-).
Maar nog steeds sluit ik liever een wasmachine en een droger niet graag aan op 1.5mm als het niet hoeft.
We hebben vast allemaal wel eens die heerlijke zwarte en bruine stopcontacten gezien waar een groot gebruiker eens lekker slecht contact maakte.
Waarom het randje opzoeken als het absoluut niet hoeft. Gewoon een verlengsnoertje met 3x 2.5mm of een stopcontactje op de juiste manier verlengen met een doosje + wat buis en wat degelijke kabeltjes en klemmetjes.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Aangezien de 2 stopcontacten op plekken zitten waar veel leidingen door de muur lopen zie ik het niet zo zitten om daar te boren. Ik ga denk ik maar goede 3 aderige kabel kopen van 2.5mm2 en daar kwalitatieve stekkers op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RvH photo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 01:16:
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Aangezien de 2 stopcontacten op plekken zitten waar veel leidingen door de muur lopen zie ik het niet zo zitten om daar te boren. Ik ga denk ik maar goede 3 aderige kabel kopen van 2.5mm2 en daar kwalitatieve stekkers op zetten.
Doe maar niet. Koop dan gewoon een kant en klaar verlengsnoer.

Kabel (massief) en stekkers gaat sowieso niet samen. Snoer (soepel) en stekkers wel. Als het netsnoer van je wasmachine los te nemen is kun je ook gewoon een langer netsnoer er aan zetten. Nog makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
Ik wilde wel gewoon meeraderige kabel gebruiken hoor. Massieve kabel zal niet goed in een stekker blijven zitten. Zat naar deze te kijken:

https://www.sandervunderi...vv-f-wit-3-x-2-5-mm2.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zoals al aangegeven is in dit topic moet je gewoon in het geheel geen stekkers aan de kabel monteren.

Je huidige wandcontactdoos vervang je door een (opbouw)lasdoos en je eindigt je nieuwe kabel met een opbouw wandcontactdoos. Ook de kabel breng je aan als opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 14:01
Laatst ook de aansluiting van mijn droger verplaatst naar de andere kant van het washok. Het oude punt met een lasdoos gesplitst, en vanaf daar inderdaad met 5/8" buis de kamer rond gegaan. Was allemaal opbouw, dus hoefde niet gefreesd te worden. Is een eitje. Aparte kabels doorheen jassen, doorverbinden aan het stopcontact en klaar is kees.

(Oftewel, wat iedereen hier tot nu toe zegt ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 02-05-2019 07:56 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Knie deksel er op, buis over de muur (met wat kabel natuurlijk :9 ) en 2 fatsoenlijke wand contact dozen er op... :)
Ik zou 't zo doen:
Kabel
Kniedeksel
Wartel
Buisje (goedkoper bij de gamma...)
Klem zadeltjes voor de buisjes
Stopcontactje*
Lasklemmetjes

* Spatwaterdicht is niet nodig, maar ik vindt zelf de 'normale' versies altijd zo fragiel...

[ Voor 92% gewijzigd door Toppe op 02-05-2019 10:09 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 11:31
Zelf een stekker aan een kabel monteren is niets mis mee. Gebruik goede materialen/onderdelen en bij voorkeur ook adereindhulsjes. Die systemen zijn er voor bedoeld om dit soort vermogens te koppelen.

Als het een permanente situatie wordt, dan zou ik persoonlijk ook voor een vast stopcontact bij het nieuwe washok kiezen maar technisch is er niets mis met een goed gemonteerde kabel.

Zoals eerder ook al aangegeven, afhankelijk van je apparatuur hoef je niet 2 groepen te verlengen. Zelf heb ik ook een warmtepomp droger en een wasmachine op 1 groep staan en dit kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 11:01
Cheesy schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 07:46:
Zoals al aangegeven is in dit topic moet je gewoon in het geheel geen stekkers aan de kabel monteren.

Je huidige wandcontactdoos vervang je door een (opbouw)lasdoos en je eindigt je nieuwe kabel met een opbouw wandcontactdoos. Ook de kabel breng je aan als opbouw.
+1
Ofwel overgaan naar een lasdoos als je buizen en leidingen wil trekken.
Ofwel een verlengkabel leggen.

Kwestie van duidelijkheid te bewaren in je elektrische installatie voor jou en anderen in de toekomst.

Verlengkabel geeft aan dat er van daaruit niet verder vertakt mag worden en dat de belasting beperkt moet worden.
Als je met vaste leidingen (in een stopcontact) gaat beginnen werken riskeer je dat na een toekomstige verbouwing de hele kring op een stopcontact terecht komt -> kan serieuze problemen geven.
(Voorbeeld : voor het laden van elektrische wagens raden ze aan niet meer dan 10A door een gewoon stopcontact te halen. tegen 16A continuu gebruik is bijna geen enkele steker/stopcontact langdurig tegen bestand. Dit terwijl een draadsectie van 2.5mm³ doed vermoeden dat er 20-25A over mag)

[ Voor 3% gewijzigd door xmen op 02-05-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Het advies om er 1 groep van te maken zeker *niet* opvolgen.
Het is verplicht een apparaat met een verbruik van boven de 2kw op een aparte groep aan te sluiten.
Vaak zijn dat een wasmachine, oven, droger, vaatwasser en inductie/ elektrische kookplaat.

Iemand die hier roept dat zijn wasmachine van 2kw goed gaat met een droger van 600watt is fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 1044053 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:56:
Het is verplicht een apparaat met een verbruik van boven de 2kw op een aparte groep aan te sluiten.
Vaak zijn dat een wasmachine, oven, droger, vaatwasser en inductie/ elektrische kookplaat.

Iemand die hier roept dat zijn wasmachine van 2kw goed gaat met een droger van 600watt is fout bezig.
Helemaal waar en als je de groepen hebt, gebruik ze dan ook.
Anders kun je het wel op 1 groep aansluiten, maar moet je er een wasmachineschakelaar tussen zetten die zorgt dat er maar 1 apparaat gebruikt kan worden op elk moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:04

Exigence

dnkroz

Nee hoor. Sinds de nieuwe NEN 1010:2015 is dat helemaal geen verplichting meer. En bij een juist aangelegde installatie is 2600 Watt ook geen enkel probleem (is maar 11 A). Je koppelt ook alles in huis af wanneer je gaat stofzuigen?

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 02-05-2019 14:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvH photo
Toppe schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:57:
Knie deksel er op, buis over de muur (met wat kabel natuurlijk :9 ) en 2 fatsoenlijke wand contact dozen er op... :)
Ik zou 't zo doen:
Kabel
Kniedeksel
Wartel
Buisje (goedkoper bij de gamma...)
Klem zadeltjes voor de buisjes
Stopcontactje*
Lasklemmetjes

* Spatwaterdicht is niet nodig, maar ik vindt zelf de 'normale' versies altijd zo fragiel...
Ik ga het denk ik maar zo aanpakken. Is een mooiere en ook nettere oplossing. Net nog boven gekeken, bij mijn omvormer van mijn zonnepanelen zit het op een zelfde manier aangesloten. Met deze kabel kan ik ook een stuk overbruggen waar ik niet in de muur wil boren ivm de vele kabels die daar lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvH photo
Spullen besteld om het met 2 opbouw wandcontactdozen aan te gaan sluiten! Ik hou wel de droger en de wasmachine gescheiden. Heb er toch al speciaal groepen voor dus dat zou zonde zijn om dat te laten vervallen :)

[ Voor 48% gewijzigd door RvH photo op 02-05-2019 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wat ik mij meer afvraag, hoe ga je de afvoer regelen...
Ga je die ook van de ene kant naar de andere kant verplaatsen? Dat lijkt mij een stuk lastiger dan de elektra aanpassen / verlengen.

PS: Als je het echt netjes wilt doen, dan trek je volledig nieuwe kabels vanuit de meterkast! Niks lasklemmen er tussen, gewoon volledig nieuwe kabels trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Want?

Dan heb je nog 1000 watt over op die groep..

Daarom zijn trouwens tegenwoordig verrassend veel apparaten 1950 watt in plaats van 2000 watt.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn wasmachine hangt ook aan een verlengsnoer in de garage. Ik heb het huis zo gekocht met een goedgekeurde electrische installatie (verplicht in België en ze keuren bijna elke woning af :p ). Dus ik neem aan dat het goed is.

Een droger hebben we niet nodig. Buiten of in de veranda is de was zo droog.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:18
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
Sorry hoor maar volgens mij worden hier nu hele vreemde statements gemaakt.
Elke groep is doorgaans afgezekerd met 16A. Als we met een wat lagere spanning rekenen betekend dit dat je tot 3,5KW kan aansluiten voordat de zekering eruit gaat. Hierbij is alles al behoorlijk over gedimensioneerd!

Daarbij komt dat hier gesproken wordt over aansluitwaarden. Dit zijn vermogens die door de fabrikant genoemd worden, maar die zeker niet altijd&constant gebruikt worden. Denk eerder aan het geval dat een apparaat al wat verouderd is (tollerantie/veroudering van de elektrische componenten), en dat dan bij een inschakelstroom oid dit vermogen kortstondig gevraagd kan worden.

Veel (combi) magnetrons hebben een aansluitwaarde van >2,5KW. Dit betekend echter niet dat als je op 600W een bekertje melk opwarmd met de magnetron functie dat er 2,5KW aan vermogen gebruikt wordt. Ditzelfde geldt voor een wasmachine/droger. Tijdens het verwarmen van het water en opstarten van de motor zal er aanzienlijk meer vermogen gevraagd worden dan wanneer de boel eenmaal draait.

Dus zodra de gezamelijke aansluitwaarde van de apparatuur op 1 groep de grens van 3,5KW niet overschrijdt is dit geen enkel probleem. Daarnaast mag je zeker wel meer aansluiten, maar dan zul je zelf alert moeten zijn op de keuzes van welke apparaten wanneer aanstaan.

Ik ben heel benieuwd naar die voorschriften...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

MRTNbos schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:16:
Sorry hoor maar volgens mij worden hier nu hele vreemde statements gemaakt.
Elke groep is doorgaans afgezekerd met 16A. Als we met een wat lagere spanning rekenen betekend dit dat je tot 3,5KW kan aansluiten voordat de zekering eruit gaat. Hierbij is alles al behoorlijk over gedimensioneerd!

Daarbij komt dat hier gesproken wordt over aansluitwaarden. Dit zijn vermogens die door de fabrikant genoemd worden, maar die zeker niet altijd&constant gebruikt worden. Denk eerder aan het geval dat een apparaat al wat verouderd is (tollerantie/veroudering van de elektrische componenten), en dat dan bij een inschakelstroom oid dit vermogen kortstondig gevraagd kan worden.

Veel (combi) magnetrons hebben een aansluitwaarde van >2,5KW. Dit betekend echter niet dat als je op 600W een bekertje melk opwarmd met de magnetron functie dat er 2,5KW aan vermogen gebruikt wordt. Ditzelfde geldt voor een wasmachine/droger. Tijdens het verwarmen van het water en opstarten van de motor zal er aanzienlijk meer vermogen gevraagd worden dan wanneer de boel eenmaal draait.

Dus zodra de gezamelijke aansluitwaarde van de apparatuur op 1 groep de grens van 3,5KW niet overschrijdt is dit geen enkel probleem. Daarnaast mag je zeker wel meer aansluiten, maar dan zul je zelf alert moeten zijn op de keuzes van welke apparaten wanneer aanstaan.

Ik ben heel benieuwd naar die voorschriften...
Voor het aansluiten van een wasmachine moet nabij de opstelplaats een aansluitpunt worden gemaakt. Deze opstelplaats is herkenbaar aan de aanwezigheid van een waterkraan en een waterafvoerleiding. Voor het aansluiten moet een afzonderlijke eindgroep worden gemaakt. De wasmachine kan worden aangesloten op een wandcontactdoos of vast op deze afzonderlijke eindgroep worden aangesloten. Ook hier geldt dat bij toepassing van een wandcontactdoos deze eindgroep moet zijn beveiligd met een 30 mA aardlekschakelaar. Bij een vaste aansluiting is dit niet vereist maar wel aan te bevelen.

Andere verbruikende toestellen met een aansluitwaarde van 2 kVA of meer moeten altijd op een afzonderlijke eindgroep worden aangesloten. Dit kunnen bijvoorbeeld wasdrogers of afwasmachines zijn. De afzonderlijke eindgroep moet dan eindigen op een wandcontactdoos of op een tweepolige schakelaar waarop het toestel wordt aangesloten. Het verdiend aanbeveling om deze toestellen ook bij een aansluitwaarde van minder dan 2 kVA aan te sluiten op een afzonderlijke eindgroep omdat anders op de eindgroep waarop deze toestellen worden aangesloten weinig ruimte overblijft voor verlichting of wandcontactdozen voor algemeen gebruik. De groep kan dan gemakkelijk overbelast worden waardoor de groepsbeveiliging uitschakelt. Dit is dan geen doelmatige installatie.
http://nen1010.cobouw.nl/...sche-installaties-keukens

Over het algemeen is de regel toch wel als het in de NEN staat dan moet het zo gebeuren! :>
Dat het anders KAN wil niet zeggen dat het MAG of aan te raden is.

[ Voor 13% gewijzigd door Shunt op 03-05-2019 14:22 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
Heb je zelf wel gelezen wat er staat?
Er staat bij de wasmachines dat ANDERE gebruikers met een aansluitwaarde van 2kVA of meer op een andere groep moeten worden aangesloten. (Logisch, want dan zit je al snel aan een totale aansluitwaarde van >3,5kW).

Verder doet met alleen een AANBEVELING om andere groot gebruikers <2kVA alsnog op een aparte groep aan te sluiten.
Dit is echter alleen een aanbeveling, en een warmtepompdroger met een aansluitwaarde van 1kVA kan dus prima bij een wasmachine. (Sterker nog, bij de specificaties van veel warmtepompdrogers wordt juist gezegd dat deze door het lage verbruik WEL bij een wasmachine op 1 groep kan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

MRTNbos schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:43:
Heb je zelf wel gelezen wat er staat?
Er staat bij de wasmachines dat ANDERE gebruikers met een aansluitwaarde van 2kVA of meer op een andere groep moeten worden aangesloten. (Logisch, want dan zit je al snel aan een totale aansluitwaarde van >3,5kW).

Verder doet met alleen een AANBEVELING om andere groot gebruikers <2kVA alsnog op een aparte groep aan te sluiten.
Dit is echter alleen een aanbeveling, en een warmtepompdroger met een aansluitwaarde van 1kVA kan dus prima bij een wasmachine. (Sterker nog, bij de specificaties van veel warmtepompdrogers wordt juist gezegd dat deze door het lage verbruik WEL bij een wasmachine op 1 groep kan!)
Ik quote uit mijn eigen quote.
Voor het aansluiten van een wasmachine moet nabij de opstelplaats een aansluitpunt worden gemaakt.
Deze opstelplaats is herkenbaar aan de aanwezigheid van een waterkraan en een waterafvoerleiding.
Voor het aansluiten moet een afzonderlijke eindgroep worden gemaakt.
De wasmachine kan worden aangesloten op een wandcontactdoos of vast op deze afzonderlijke eindgroep worden aangesloten.
Ook hier geldt dat bij toepassing van een wandcontactdoos deze eindgroep moet zijn beveiligd met een 30 mA aardlekschakelaar.
Bij een vaste aansluiting is dit niet vereist maar wel aan te bevelen.
Het KAN ook prima allen stellen de regels dat je dat niet zomaar mag of aan te bevelen is.

Zie dan ook even deze quote:
NEN-normen zijn geen wetten maar afspraken, praktische richtlijnen die voor en door de markt zijn gemaakt. Deze afspraken bevatten de minimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties in de woning-, de utiliteitsbouw en in de industrie moeten voldoen. Het auteursrecht ligt bij NEN.[1]
Wikipedia: NEN 1010
Nee de politie zal niet langs komen om je te arresteren als je de installatie niet NEN 1010 hebt afgewerkt. Maar het is toch echt wat stelliger als een richtlijn.

Game PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRTNbos
Je maakt hier toch echt een interpretatie fout.

Wat hier staat is dat je niet meerdere apparaten met een aansluitwaarde van >2kVA op dezelfde groep mag aansluiten.
Daarnaast staat er een aanbeveling om op te passen met een andere grote verbruiker (<2kVA) op dezelfde groep als een >2kVA gebruiker (bijv wasmachine). Temeer omdat er dan mogelijk te weinig "ruimte" overblijft voor verlichting en andere algemene gebruikers.

Nu even de praktijk: als je een aparte groep aanlegt voor je wasmachine, is hier doorgaans geen verlichting of andere WCD's op aangesloten. Oftewel, de reden voor de aanbeveling is meestal niet van toepassing.
Heb je dus een speciale groep voor je wasmachine (>2kVA) dan mag je hier geen andere gebruiker >2kVA op aansluiten. Maar als je alleen (concreet voorbeeld) een 2,2kVA wasmachine hebt en een 1kVA warmtepompdroger dan mag je dit volgens de NEN 1010 gewoon op 1 groep aansluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Deleon78 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:54:
[...]

Dat heten voorschriften, en die zijn er meestal wel met een reden...

Vinden verzekeringen ook vaak interessant trouwens, die voorschriften :)
Zie de overige antwoorden.... daar legt iemand precies uit wat die voorschriften inhouden..

Ik ga het niet nog een keer neerzetten.

het KAN en MAG dus gewoon dus de verzekering?? Moet gewoon betalen als het alsnog fout gaat.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvH photo
BastaRhymez schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:24:
Wat ik mij meer afvraag, hoe ga je de afvoer regelen...
Ga je die ook van de ene kant naar de andere kant verplaatsen? Dat lijkt mij een stuk lastiger dan de elektra aanpassen / verlengen.

PS: Als je het echt netjes wilt doen, dan trek je volledig nieuwe kabels vanuit de meterkast! Niks lasklemmen er tussen, gewoon volledig nieuwe kabels trekken
Afvoer ook omgeleid. Ligt netjes op afschot. Achteraf viel alles wel mee aan te maken.
Pagina: 1