Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-07 19:37
Ik zoek een (Ultrawide) monitor
Ik twijfel tussen een Ultrawide monitor of een reguliere QuadHD, waarbij vooral Freesync/G-sync een aandachtspunt is. Ik zoek nu iets met de volgende specificaties:
• Resolutie 3440x1440 (ultrawide 21:9, 34 inch)
• VRR (G-sync of Freesync)
• Geen noemenswaardige tearing
• Vesa 75 of 100 aansluiting
• Kromming: ja

Wat is je budget?
Bij voorkeur ruim onder de 600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, maar de modellen die ik nu overweeg zijn toegevoegd hieronder.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het scherm zal worden gebruikt in combinatie met een high end ITX systeem:
• Intel i5 8400
• Asus strix 1080ti
• Samsung 970 Evo m2
• 16 GB Ram

Het scherm wordt voornamelijk voor kantoorwerkzaamheden en gaming gebruikt. Games zijn bijvoorbeeld Assassins Creed, Elder Scrolls, diverse (andere) RPG's en strategie games. Weinig shooters, maar moet wel kunnen. Voor de kantoorwerkzaamheden vind ik het fijn om maar één beeldscherm te hebben, in plaats van 2 naast elkaar. Kleurechtheid vind ik niet zo belangrijk.

De huidige opstelling met een HD-scherm zonder VRR leidt tot enorm veel tearing.

Nu Nvidia ook VRR ondersteund hoef ik geen Gsync-monitor te nemen. Aangezien Gsync voor deze specificaties vanaf ongeveer €740 begint. Daarom heb ik de volgende vragen waar jullie wellicht een antwoord op hebben:
  1. Veel van de onderstaande monitoren met Freesync zitten in de Frequentierange 48-100Hz. Die verhouding is lager dan de factor 2.4. Verwachten jullie dat dit merkbaar is of ben ik dan roomser dan de paus? Heeft iemand praktijkervaring?
  2. Enkele monitoren zitten in de Frequentierange 52-75Hz. Ik neem aan dat dit het duidelijk merkbaar zal zijn als ik met mijn 1080ti boven of onder deze range zit?
  3. Al deze monitoren hebben Freesync 1. Dat lijkt me prima toch? Heeft Freesync2 nog zinnige voordelen?
  4. Een aantal monitoren hebben schijnbaar nog problemen met de Nvidia VRR, zoals bijvoorbeeld de Philips 349X7FJEW. Ervaren jullie verbetering van de VRR ondersteuning door driverupdates?
  5. De voorkeur gaat nu uit naar de Acer ED347CKR omdat die gewoonweg het goedkoopst is. Heeft iemand ervaring met deze monitor? De reviews zijn goed, maar de compatibiliteit met Nvidia VRR krijg ik nog niet voldoende bevestigd. Eén review heeft het over een beperking bij Nvidia met 60-100Hz.
  6. Adviseren jullie mij wellicht om 21:9 links te laten liggen en voor een 'gewone' 16:9 te gaan?
Nog even een link naar het topic waar de compatibiliteit van diverse van onderstaande monitoren wordt beschreven.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901640

Mijn persoonlijke shortlist (tot nu toe):

Monitorlaagste prijsVRR-type
Acer ED347CKR€ 399Freesync
Samsung C34H890WJU€ 603Freesync
Philips Curved UltraWide 349X7FJEW€ 616Freesync
Samsung C34F791WQ€ 629Freesync
Asus ROG Strix XG35VQ€ 689Freesync
Samsung C34J791WTU€ 721Freesync
AOC AGON AG352UCG€ 739G-sync