Met de auto terug van Kiev naar Amsterdam.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 17:01
Beste medetweakers,
Ik ga deze zomer met het vliegtuig naar Oekraïne toe en ik heb nog geen retourticket geboekt.
Ik weet nog niet precies hoe ik weer terug wil komen maar het lijkt mij leuk om met de auto weer terug te rijden naar amsterdam.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zit zelf eventueel te denken aan het kopen van een auto in Kiev, of er 1 huren die ik hier kan inleveren.
Meer informatie volgt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hoe wil je een auto op naam zetten in een land waar je geen inwoner bent ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hou er rekening mee dat een hoop landen het geen goed plan vinden als je inreist zonder dat je een uitreisticket hebt. Oekraine valt hier ook onder, zie bijvoorbeeld https://www.anwb.nl/vakan...informatie/reisdocumenten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:04

Rannasha

Does not compute.

Hoewel het idee leuk klinkt, lijkt het me niet realistisch. Huren voor een enkele reis zal gruwelijk duur zijn. De huurmaatschappij zal immers de auto weer terug moeten brengen vanuit NL naar Oekraïne.

Kopen in Kiev is ook erg lastig, want je moet dan daar alle papierwerk regelen (hoe goed spreek je de lokale taal?), een export-kenteken regelen (bestaat dat daar?) en een verzekering regelen (dat kan eventueel via NL, met een verzekering op chassis-nummer, maar dat kun je dus pas afronden nadat je de auto hebt). Dan heb je te maken met de wetgeving van de landen waar je doorheen rijdt (Polen, Duitsland): Kun je daar zomaar als Nederlander met een exportwagen met platen uit Oekraïne doorheen rijden? Misschien wel, maar je moet het wel uitzoeken. In Nederland mag je als in NL wonende burger niet rondrijden met een auto met buitenlands kenteken, dus je moet zodra je de grens over bent de auto linea recta naar een RDW keuringsstation brengen om de import te regelen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
Kopen en inleveren wordt lastig. Want dan zal je de auto daar moeten exporteren, dat is nog niet het moeilijkste. Maar dan moet je volgens de regels naar Nederland kunnen rijden. In Oekraïne hebben ze vast een export kenteken, maar is die ook geldig in alle landen waar je doorheen komt? In Nederland is die sowieso niet geldig, dus hier zal je al een tijdelijk kenteken moeten hebben. Die is volgens mij maar 1 dag geldig en bedoeld om naar het RDW te rijden.

Dus zal het waarschijnlijk huren worden of je eigen auto laten transporteren naar daar en daarmee terug rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 18:16

EektheMan

DPC

Misschien gemakkelijker om lokaal een auto te huren en na inleveren de grens met bus of trein over te steken. Ik kan je niet heel veel verder helpen ondanks dat ik zelf de tocht van Kyiv richting EU heb gedaan op UA kenteken. Heb toen bewust het kenteken niet ingeleverd ondanks een verbod erop om het pas na vertrek uit UA te retourneren. Papierwerk en looptijd ervan waren niet werkbaar voor mij. Ik weet niet hoe lang je er wilt verblijven, maar burocratie is nooit sneller dan je denkt. Aan de grens (UA Karpaten/RO Karpaten) werd tot mijn verrassing goed gecontroleerd. Mijn chassis en motor nummer warden genoteerd en gecontroleerd.

Wat ik wel kan zeggen is dat in UA veel auto's (schat 1/4) rijden op Litouws kenteken. Nu is dat natuurlijk EU wat het gemakkelijker kan maken, maar hoe de overdracht vanuit Kyiv te regelen weet ik niet.

Auto's in Kyiv vond ik relatief goedkoop/te doen. Maar de importkosten en moeite die te verwachten zijn in NL/BE lijken me niet op te wegen tegen de voordelen. Documenten zullen in het Oekraiens zijn, die moet je waarschijnlijk in je thuisland laten vertalen en misschien zelf notarieren.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Los van alle rompslomp voert de route je ook niet door de mooie stukken van Europa..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Omgekeerd rijden kan interessanter zijn.
Je zoekt een bedrijf dat auto's naar Rusland exporteerd, en je biedt hen aan om dat voor hen te doen.
Er zullen een pak meer auto's hier gekocht worden en in die landen hun tweede leven beginnen.
Vooral oudere Merc diesel zal daar gevraagd zijn, dus zijn er zeker bedrijven die exporteren.

Verzekering zal nog een discussiepuntje worden. En hoe je dat met platen, importtax etc regelt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19
SIXT is een partij die dat doet maar wel heel erg duur. Ik had een aantal jaar geleden pech in Frankrijk met de auto en mocht een auto huren van de verzekering.

Kosten voor het huren van een Opel Corsa in Frankrijk voor een weekend waren €120,-. Toen ik hen vertelde dat ik ermee naar NL moest en of ik het in NL kon inleveren was het antwoord: Dat kan, €700,- voor inleveren in NL terugbrengen naar FR + er kwamen ook nog extra kilometers bij wat nog iets van €200 euro was.

Totaal dus iets van €1000,-+ voor een weekend van FR naar NL in een huurauto.

Het werd allemaal vergoedt maar uit mezelf zou ik het zeker niet doen.

-edit- weet niet of ze in Kiev verhuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Khallouki op 30-04-2019 15:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Niet doen, joh. Ben zelf in 2014 van Lelystad naar Kiev gereden en terug. Duurde denk ik 19 uur. Weet het even niet meer. Op zich ging alles gewoon prima, maar Polen en Oekraine zijn erg saai om te rijden. Steppe, enkel rechtdoor wegen, enzovoort. Oef.

Maar het mooie is wel dat Polen/Oekraine en het verschil met Duitsland en Nederland ontzettend groot is. Westen van Polen is nog aardig te doen, maar hoe verder naar het oosten hoe armoediger alles wordt. Was wel even wennen, hoor. Zodra je Lublin/Lubin in gaat om richting de Oekrainse grens te rijden en over te steken lijkt het alsof je in een andere wereld terecht komt.

Voor één keer is het best oké. Zou het niet aanraden. Goed uitkijken. Alleen op de snelwegen blijven. Vertrouw niemand. Sluit je auto goed af als je bij de grens van Oekraine / Polen bent. Heb respect voor de soldaten bij sommige wegversperringen.

In Berlijn kan je nog overnachten bij Van Der Valk als je wil. Leuke sigarenkamer daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Bedqnkt voor alle reacties! Dit idee ga ik dus gelijk weer uit mijn hoofd zetten.
Zijn er anders nog interessante trajecten met de trein? Of is het vliegtuig echt de enige mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@sj0nsj44k Trein is denk ik wel leuk. Duurt 1.5 dag ofzo. 1 keer ergens vlakbij Berlijn overstappen. Veilig in de cabine, veel te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trein is zeker aan te raden. Ben nooit naar Kyiv geweest ermee, wel Odesa. Tot in PL is het eigenlijk gewoon trein zoals je gewend bent, maar UA is USSR-materieel en dat is even wat anders. Op m'n trein van Przemysl (spreek dat eens uit na 10 wodka :+ ) naar Odesa waren grappig genoeg de PL rijtuigen duurder dan de UA rijtuigen, terwijl je in PL wagon met z'n 6-en in een couchette zat en in de UA wagons je ruim met z'n 4-en was. Niet alleen dat, er was een samovar met thee aanwezig en ja, de locals haalden ergens een fles zelfgestookte bocht naar boven. Was een interessante rit :P

Voor kaartjes+tarieven kun je ws terecht bij de Treinreiswinkel. Wil je het zelf doen, dan zijn de CD (CZ spoorwegen) de sleutel om het goedkoop te houden - je kunt voor erg weinig van ieder station in DE (bijvoorbeeld een grensstation met NL) naar CZ reizen. Je hoeft niet eens de hele route te doen - als het goedkoper is om vanaf Berlin door te reizen dan vanaf Praha kun je gewoon in Berlin uit de trein naar Praha stappen; dat kan alsnog goedkoper zijn dan een DB/NS (zelfde boekingssysteem) kaartje naar Berlin.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 01-05-2019 00:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 12-06 13:55
Kan je niet een kennis de omgekeerde route laten doen?

Hij reist met de auto en gaat terug met vliegtuig, jij met vliegtuig heen en auto terug. Dat scheelt een hoop rompslomp. Zou dan wel een andere bestemming kiezen. Misschien voor volgende keer
Trein lijkt me verstandiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:59
Ik heb in het verleden de carbagerun gereden toen deze naar oekraine ging. Onze eindbestemming was Lviv. Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, wij hebben het in een week gereden, inclusief binnendoor wegen en opdrachten en dan nog zitten er hele saaie stukken tussen.

Verder was er door de organisatie al een hoop geregeld bij de grensovergang, dat schijnt ook nog wel een dingetje te zijn. Vooral het regelen van alle auto papieren, export lijkt me persoonlijk veel werk. Laat staan dat het waarschijnlijk lastig is om een goede auto te vinden in Oekraine (ik bedoel dan niet dat die er niet zijn, maar hoe ga je er achter komen wat de staat van de auto is, welke gebreken er aan zitten, etc.)

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Oh ja. Neem wel iemand mee ipv alleen. Stukje veiliger. Tenzij je die risico wil nemen. Niks tegen Oekraïners en Polen maar stukje veiligheid mag best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hadden we niet een topic van iemand die juist andersom wilde met de auto en die dan daar laten?
Dat was ook zowat onmogelijk als ik me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-06 14:42
sj0nsj44k schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:30:
Bedqnkt voor alle reacties! Dit idee ga ik dus gelijk weer uit mijn hoofd zetten.
Zijn er anders nog interessante trajecten met de trein? Of is het vliegtuig echt de enige mogelijkheid?
Met de trein door deze landen reizen is geweldig(!) Ik ben in 2003 van St. Petersburg naar Odessa gereisd, maar aangezien je in de Oekraine wil blijven, zou een rondje:
  • Kyiv
  • Lviv
  • Odessa
  • Kharkiv
  • Kyiv
Misschien ook aardig zijn(?) Succes met plannen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ivysaur schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 01:44:
Oh ja. Neem wel iemand mee ipv alleen. Stukje veiliger. Tenzij je die risico wil nemen. Niks tegen Oekraïners en Polen maar stukje veiligheid mag best.
LOL seriously? Het is oost-europa, niet de CAR ofzo ;). Gewoon nadenken voor je doet en er gebeurt weinig.
Meerdere malen geweest (inclusief Kyiv) en niets aan de hand. Ga je met een dure camera om je nek en 3 iphones in je zak hun equivalent van de schilderswijk opzoeken, tsja...

offtopic:
Dit gaat er wel vanuit dat je wegblijft uit de conflictgebieden zoals Krim/Donbass-regio.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:39

LankHoar

Langharig tuig

Indien je graag met de auto wilt en niet per se zelf wilt rijden, kijk dan eens op blablacar.nl (en lokale versie in Oekraïne).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Ik ga me dan wat verder verdiepen in treinreizen, na mijn verblijf in Kiev heb ik nog aardig wat vakantietijd die ik kan spenderen, zijn er nog interessante locaties te verkennen als ik onderweg ben?
Er werd eerder in dit topic ook gepraat over eventuele moeilijkheden bij de duane op het vliegveld aangezien ik geen return ticket heb. Is dit iets om mij zorgen over te maken?

Ik spreek trouwens Duits en Engels en een klein beetje Russisch, kan ik met deze combinatie goed terecht in deze landen? Mij lijkt het ook nog wel interessant om via Praag terug te reizen. Van Polen ken ik helaas te weinig.
bernard038 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Met de trein door deze landen reizen is geweldig(!) Ik ben in 2003 van St. Petersburg naar Odessa gereisd, maar aangezien je in de Oekraine wil blijven, zou een rondje:
  • Kyiv
  • Lviv
  • Odessa
  • Kharkiv
  • Kyiv
Misschien ook aardig zijn(?) Succes met plannen!
Dat klinkt ook wel interessant om er nog bij te doen. Maar zo een rondje lijkt mij wel redelijk lang te duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
sj0nsj44k schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:37:
Ik ga me dan wat verder verdiepen in treinreizen, na mijn verblijf in Kiev heb ik nog aardig wat vakantietijd die ik kan spenderen, zijn er nog interessante locaties te verkennen als ik onderweg ben?
Er werd eerder in dit topic ook gepraat over eventuele moeilijkheden bij de duane op het vliegveld aangezien ik geen return ticket heb. Is dit iets om mij zorgen over te maken?

Ik spreek trouwens Duits en Engels en een klein beetje Russisch, kan ik met deze combinatie goed terecht in deze landen? Mij lijkt het ook nog wel interessant om via Praag terug te reizen. Van Polen ken ik helaas te weinig.
Mocht je een rondje Oekraïne willen doen zou ik Charkiv overslaan, dat is niet heel bijzonder.

In het westen van Oekraïne spreken ze voornamelijk Oekraïens, maar in de grote steden moet het geen probleem zijn om je met Russisch verstaanbaar te maken. Engels is in Oekraïne beperkt bruikbaar, zo af en toe moet het in de grote steden (zeker Kyiv) wel lukken bij de wat jongere mensen.

Als je in Kiev verblijft zou je kunnen overwegen een dagtour naar Chernobyl te doen, vond ik althans wel erg indrukwekkend.

Om een return ticket is mij nooit gevraagd in al die keren dat ik in Oekraïne ben geweest. Je krijgt gewoon een stempeltje en je kan door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoD schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:45:
[...]

Mocht je een rondje Oekraïne willen doen zou ik Charkiv overslaan, dat is niet heel bijzonder.

In het westen van Oekraïne spreken ze voornamelijk Oekraïens, maar in de grote steden moet het geen probleem zijn om je met Russisch verstaanbaar te maken. Engels is in Oekraïne beperkt bruikbaar, zo af en toe moet het in de grote steden (zeker Kyiv) wel lukken bij de wat jongere mensen.
Allicht hetzelfde doen als met DE in CZ (waar nagenoeg iedereen, zeker van de oudere generatie, DE verstaat, maar zacht gezegd geen fan is van DE): begin met die twee woorden UA die je kent, dan in het Engels, als dat niet lukt RU proberen. Wordt zeker in het westen gewaardeerd al zou het efficienter zijn om gelijk in RU te beginnen.
Om een return ticket is mij nooit gevraagd in al die keren dat ik in Oekraïne ben geweest. Je krijgt gewoon een stempeltje en je kan door.
Idd. Het is in vergelijking met omliggende landen heerlijk ontspannen voor EU-burgers.
Boudewijn schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:30:
[...]

LOL seriously? Het is oost-europa, niet de CAR ofzo ;). Gewoon nadenken voor je doet en er gebeurt weinig.
Meerdere malen geweest (inclusief Kyiv) en niets aan de hand. Ga je met een dure camera om je nek en 3 iphones in je zak hun equivalent van de schilderswijk opzoeken, tsja...

offtopic:
Dit gaat er wel vanuit dat je wegblijft uit de conflictgebieden zoals Krim/Donbass-regio.
Keerzijde: met de auto, zeker een auto die je niet kent/vertrouwt kan het handig zijn om wat morele steun te hebben en een tweede chauffeur. Dat staat los van 'veiligheid' wat idd in het westen van het land grotendeels non-issue is (met mogelijke uitzondering van enkele Rroma-wijken die je ws instinctief al mijdt). Sterker nog, mijn ervaring in die streken is dat ze je juist als buitenlander=gast in bescherming zullen nemen, soms tot in het idiote in plattelandsgebieden. Nee, je gaat echt niet door wolven en beren opgegeten worden als je een wandeling in het plaatselijke bos gaat doen :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Als je het echt wil. Eens maar een keer in je leven. Bezoek Pripiyat. In Kiev is er ook een museum daar over. Was echt gaaf. Kiev zelf heeft een hele toffe tent Beerpoint genaamd. Voor de rest Kiev leuk om te kijken Mandanplein enzo. Ik was daar nog toen Poetin zou invallen. Heel de plein nog afgesloten en soldaten overal. Babi Jar ravijn ook een aanrader. Heel veel Oekraïners daar vermoord en massagraven

Buiten Oekraïne enkel steppe en soldaten gezien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Pripyat is toevallig het hoofddoel van mijn vakantie. Ik heb een 2daagse tour geboekt waarin ik alle interessante hotspots kan verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
sambalbaj schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 02:35:
Hadden we niet een topic van iemand die juist andersom wilde met de auto en die dan daar laten?
Dat was ook zowat onmogelijk als ik me goed herinner.
Daar dacht ik ook meteen aan!
Ruudzaan in "Auto zelf naar Oekraine rijden en daar verkopen"
Was wel soortvan gelukt dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:22
Wij gaan komende zomer met een groep vrienden op roadtrip gedurende twee weken naar Oostenrijk nabij Innsbruck, Wenen, Kraków en Praag. De auto hebben we gehuurd bij SIXT, dit was de goedkoopste aanbieder.

Kiev had ik ook graag bezocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Wietsee. op 05-05-2019 22:07 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Een kleine update:

Voor mijn vakantie ben ik van plan om eerst een halve week in Kiev dingen te bezichtigen. Hierna ga ik een tweedaagse tour naar Tsjernobyl maken, met overnachting.
Als ik terugkom weet ik nog niet precies wat ik allemaal nog wil doen. Eventueel nog de strategische raketbasis bezoeken die ook in de buurt van Kiev is.

Dan heb ik 2 opties: met het vliegtuig naar Lublin of met de bus/trein. Ik heb van enkele collega's gehoord dat de trein eventueel wel gevaarlijk is en dat het dan toch beter is om met de bus te gaan. In dit topic heb ik van meerdere tweakers gehoord dat jullie toch wel plezier hadden van zo een treinreis in ouder Sovjet materieel. Hier ben ik dus nog niet helemaal zeker van wat ik het beste kan doen. Het vliegtuig is denk ik wel het makkelijkste om weer terug de EU zone in te komen, maar daar heb ik nog niet echt ervaring mee.

In Lublin woont een kennis van mij, en het lijkt mij wel leuk om daar een paar dagen te blijven hangen. Daarna zou ik met de trein richting Praag willen gaan waarbij er nog wat stops in Polen mogelijk zijn (Katowice? Krakau? Auschwitz? ik weet het nog niet precies).

Verder lijkt mij Praag een prachtige stad om een keer geweest te zijn, dus daar moet ik ook wel 2-3 dagen zijn(eventueel met een bezoekje aan de gamestudio Wube). Vanuit Praag wil ik dan doorgaan naar Dresden, daar ben ik een tijd geleden ook al geweest maar het lijkt mij erg interessant om te zien wat er in de afgelopen 15 jaar allemaal is veranderd.

Na Dresden wil ik eventueel nog met de trein door naar Berlijn, daar nog wat bezichtigen om vervolgens door te gaan met de ICE naar Amsterdam.

Nu heb ik nog meegekregen dat de Oekraïners, vooral in het oosten geen groot fan van Rusland zijn en dat je het dus beter niet kan proberen om die mensen in het russisch aan te spreken. Van mijn Poolse kennissen heb ik ook gehoord dat Oekraïne toch wel gevaarlijk is (maar ze zeggen ook dat Polen erg veilig is dus ik kan mij daar ook wel wat van nationalisme enzo bij voorstellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

sj0nsj44k schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:24:

Als ik terugkom weet ik nog niet precies wat ik allemaal nog wil doen. Eventueel nog de strategische raketbasis bezoeken die ook in de buurt van Kiev is.
Kan ik je aanraden. Gemakkelijk te bereiken met de auto en leuk om op DE knop te mogen drukken.
Ik heb van enkele collega's gehoord dat de trein eventueel wel gevaarlijk is en dat het dan toch beter is om met de bus te gaan. In dit topic heb ik van meerdere tweakers gehoord dat jullie toch wel plezier hadden van zo een treinreis in ouder Sovjet materieel.

In Lublin woont een kennis van mij, en het lijkt mij wel leuk om daar een paar dagen te blijven hangen. ).
Sovjet treinen (gebouwd in UA) zijn vooral de nachttreinen en stoptreintjes. Intercity's zijn wat mij betreft luxer, veiliger en sneller dan NL/BE. Neem de Hyundai trein. En meteen ook 1ste klasse met WiFi. Kost geen drol. Kyiv-Lviv is een kort ritje. Weet het niet exact meer, maar zeker onder de 5 uur. Vnaf daar is Lublin niet ver meer. Busreisje denk ik.
Neem je toch een slaaptrein, dan kom je volgens je collega's in gevaarlijk gebied. Mja, 6 kajuiten in 1 treinstel. Per treinstel is er 1 conducteur/service lid. Of dat nu onveiliger is dan BE/NL? Ik vond het gewoon gezellig. Praten met je medepassagiers op de gang en iedereen deeld wat drank en eten.
Nu heb ik nog meegekregen dat de Oekraïners, vooral in het oosten geen groot fan van Rusland zijn en dat je het dus beter niet kan proberen om die mensen in het russisch aan te spreken. Van mijn Poolse kennissen heb ik ook gehoord dat Oekraïne toch wel gevaarlijk is.
Heb er 4 jaar gewoond. Heb me nergens in Europa veiliger gevoeld dan daar. Zeker in vergelijking met Polen. Maar gewoon common reis sense volgen kan geen kwaad.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Die intercity ziet er inderdaad een stuk fijner uit dan wat ik had verwacht.

Voor die raketbasis heb ik alleen nog geen ticket, het lijkt mij best duur van wat ik vanuit Nederland kan zien, is het mogelijk om daar ook terplekke een kaartje te kopen?

En wat is een slim tijdstip om kaartjes voor zo een trein, of die basis te boeken, zo vroeg mogelijk of is het ook nog mogelijk om dat een paar weken voor de reis in te plannen?

Edit:
Ik heb dit gevonden, waarin wat informatie over de treinen en de missile base staat.

Daarnaast lijkt mij een schietbaan ook nog wel interessant om een keer te doen, is zoiets toegankelijk voor buitenlanders? ik heb wel een aantal keer geschoten maar ik ben wel benieuwd wat er qua dat nog mogelijk is in UA.

[ Voor 31% gewijzigd door sj0nsj44k op 07-05-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Raketbasis is gewoon een museum. Entrée weet ik niet exact meer, maar zal tussen de 3-5 Euro zijn. Als extra optie kun je ook de Nucleaire bunker bezoeken en de lift naar de Commandokamer voor afvuren van de raketten. Daar betaal je extra voor. Ook dat kan ik me niet exact meer herinneren, maar ik herinner me een briefje van 500. Zal dus vast niet meer zijn dan 15 Euro (ik doe voor gemak 100 UAH=3 Euro).
Ter plekke te kopen zoals in ieder normal museum. Niet later dan 16:00 arriveren om de tour niet te missen (tour is in het UA/RU).
Het ligt vlakbij Uman. Je kunt daar bus/trein/huurauto naartoe nemen. Informeer bij een hotel in Uman hoe duur het is om een taxi te nemen naar de basis. Pakketreizen zijn zo te zien best prijzig: https://www.tripadvisor.c...ke_Kirovohrad_Oblast.html krijg je denk ik wel een tolk mee. Dat maakt de experience toch wel een stuk beter.
Mocht je met eigen verveor gaan, geef me dan een seintje. Dan kan ik je wat visuele tips geven om het museum te vinden (niet heel lastig)

Kaartjes voor de trein kan online. Afhankelijk van de datum en tijd is het aan te raden om iets vroeger te boeken. Zeker weekeinden zitten voller. Nachttreinen zijn sneller volgeboekt omdat die goedkoper zijn dan de sneltrein. Voor het gemak kun je misschien je hotel vragen om het voor je te boeken?

IC+ is de Hyundai trein.
https://booking.uz.gov.ua...me=00%3A00&url=train-list
sj0nsj44k schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:25:
Daarnaast lijkt mij een schietbaan ook nog wel interessant om een keer te doen, is zoiets toegankelijk voor buitenlanders? ik heb wel een aantal keer geschoten maar ik ben wel benieuwd wat er qua dat nog mogelijk is in UA.
In Kyiv (wat trouwens ook een Chernobyl museum heeft), kun je met een tank (T34) rijden en schieten met Sovjet material. Als google niet meehelpt doe ik nog wel een zoekpoging in mijn archief.

Je kunt ook een zogenaamde "Russische" vakantie nemen naar de Krim of het Oost-Front. Hopelijk kies je voor Oekraine ;)

[ Voor 16% gewijzigd door EektheMan op 07-05-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
EektheMan schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:51:
Raketbasis is gewoon een museum. Entrée weet ik niet exact meer, maar zal tussen de 3-5 Euro zijn. Als extra optie kun je ook de Nucleaire bunker bezoeken en de lift naar de Commandokamer voor afvuren van de raketten. Daar betaal je extra voor. Ook dat kan ik me niet exact meer herinneren, maar ik herinner me een briefje van 500. Zal dus vast niet meer zijn dan 15 Euro (ik doe voor gemak 100 UAH=3 Euro).
Ter plekke te kopen zoals in ieder normal museum. Niet later dan 16:00 arriveren om de tour niet te missen (tour is in het UA/RU).
Het ligt vlakbij Uman. Je kunt daar bus/trein/huurauto naartoe nemen. Informeer bij een hotel in Uman hoe duur het is om een taxi te nemen naar de basis. Pakketreizen zijn zo te zien best prijzig: https://www.tripadvisor.c...ke_Kirovohrad_Oblast.html krijg je denk ik wel een tolk mee. Dat maakt de experience toch wel een stuk beter.
Mocht je met eigen verveor gaan, geef me dan een seintje. Dan kan ik je wat visuele tips geven om het museum te vinden (niet heel lastig)
Ik zag inderdaad die pakketprijzen en schrok daar een beetje van, maar 15 euro is zeker te doen! eventueel nog een taxi of auto erbij maakt dan ook niet zoveel uit.
Kaartjes voor de trein kan online. Afhankelijk van de datum en tijd is het aan te raden om iets vroeger te boeken. Zeker weekeinden zitten voller. Nachttreinen zijn sneller volgeboekt omdat die goedkoper zijn dan de sneltrein. Voor het gemak kun je misschien je hotel vragen om het voor je te boeken?

IC+ is de Hyundai trein.
https://booking.uz.gov.ua...me=00%3A00&url=train-list
Dat is mooi! Ik ga denk ik sowieso nog een keer met mijn hotel bellen om het 1 en ander te vragen en om eventueel mijn verblijf in Kiev nog wat te verlengen.
In Kyiv (wat trouwens ook een Chernobyl museum heeft), kun je met een tank (T34) rijden en schieten met Sovjet material. Als google niet meehelpt doe ik nog wel een zoekpoging in mijn archief.

Je kunt ook een zogenaamde "Russische" vakantie nemen naar de Krim of het Oost-Front. Hopelijk kies je voor Oekraine ;)
Ik heb dit gevonden. Bij het tank rijden staan geen prijzen, maar de schietprijzen zijn wel even schrikken, voor een kalashnikov en dragunov kost het al 70 euro voor 10 schoten. Daar lijken wel overal een soort van toeristentarieven voor gerekend te worden. Schietbanen voor automatische wapens zouden toch niet zo duur hoeven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

sj0nsj44k schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:25:
[...]
Ik heb dit gevonden. Bij het tank rijden staan geen prijzen, maar de schietprijzen zijn wel even schrikken, voor een kalashnikov en dragunov kost het al 70 euro voor 10 schoten. Daar lijken wel overal een soort van toeristentarieven voor gerekend te worden. Schietbanen voor automatische wapens zouden toch niet zo duur hoeven zijn?
Misschien bedoelen ze per magazijn….? Helaas veranderen prijzen. Meer en meer toeristen ontdekken Kyiv helaas. Goed voor de mensen, wat minder voor de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De Hyundai-trein is inderdaad fijn, maar het Oekraïense spoor wordt er helaas niet beter op :X Overigens vond ik het verder geen probleem om gewoon met zo'n Sovjettrein te gaan. Ja, het is minder luxe, maar ik heb me geen moment onveiliger gevoeld, en ik heb wel eens in slechtere treinen gezeten (neem Vietnam bijvoorbeeld).

En inderdaad, Oekraïne begint het toerisme ook steeds meer te ontdekken en zaken waar vooral westerlingen in geïnteresseerd zijn, worden steeds duurder. Tsjernobyl is daar een voorbeeld van; een gemiddelde Oekraïner interesseert het niet, want ze hebben weinig behoefte om geconfronteerd te worden aan het Sovjetverleden, en verlaten gebouwen hebben ze in hun eigen dorp ook wel. Dat is althans mijn ervaring, ik werd door mijn Oekraïense kennissen glazig aangekeken toen ik aangaf $90 te betalen voor een dagtour Pripyat en omstreken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Slaaptreinen zijn sowieso bewaakt - niemand komt erin zonder langs conducteur te gaan. Dat maakt dat er aanzienlijk minder kans is op zakkenrollerij e.d.

Bedenk om dat wat in perspectief te plaatsen dat de gevaarlijkste treinroute in Europa qua zakkenrollerij... de intercity van Schiphol naar Amsterdam CS is. Als local heb je er geen last of weet van, maar er is zowat vrij spel op de argeloze (vaak dronken/stonede) toeristen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1