Dag medetweakers, ik vroeg mij af of iemand weet hoe je de echte kilometers kan controleren van een auto. Een import auto heeft geen nationale auto pas en ben benieuwd hoe dat moet. Ik kwam zelf uit op een obd2 scanner.
Niet. Dat kun je alleen proberen in te schatten aan de hand van de rest van de staat van de auto en of je de onderhoudshistorie kunt natrekken en of deze een beetje logisch is. Bij import zal er bij de RDW status van de kilometerstand altijd staan dat de kilometerstand niet geverifiëerd kan worden.
Met een OBD2 scanner kun je alleen foutmeldingen uitlezen en in sommige auto's wat parameters veranderen. Daar doe je niets met de kilometerstand mee.
Met een OBD2 scanner kun je alleen foutmeldingen uitlezen en in sommige auto's wat parameters veranderen. Daar doe je niets met de kilometerstand mee.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Bij sommige auto's kun je via OBD2 wel degelijk de kilometerstand uitlezen. Alleen zal deze precies dezelfde zijn als de (teruggedraaide) stand die op het dashboard van de auto zichbaar is. Je zult er niet uit kunnen halen of de kilometerstand al dan niet teruggedraaid is. Zie https://www.quora.com/Can-OBD-ll-read-mileage-odometer
[ Voor 7% gewijzigd door BamSlam_ op 30-04-2019 12:20 ]
Anoniem: 320788
Via de ob poort kan je met de goed kabel en software bij vw de km stand uitlezen.
Dus als hij slim is terug geklokt is die stand ook aangepast.
In het begin van de Lupo 3l waren de terugklokkers nog zo dom
Maar al snel hadden ze de 2dr lokatie door en paste ze deze ook aan.
Dus het antwoord is ja, mits de auto er in voorziet.
Je kan bij vw ook aan de hand van chassisnummer kijken wat hij heeft mee gemaakt als ie dealer onderhouden is.
Dus als hij slim is terug geklokt is die stand ook aangepast.
In het begin van de Lupo 3l waren de terugklokkers nog zo dom
Maar al snel hadden ze de 2dr lokatie door en paste ze deze ook aan.
Dus het antwoord is ja, mits de auto er in voorziet.
Je kan bij vw ook aan de hand van chassisnummer kijken wat hij heeft mee gemaakt als ie dealer onderhouden is.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 30-04-2019 12:22 ]
ga er maar vanuit:
import (als je het niet zelf doet) = schade = kmstand niet correct.
En op basis daarvan je prijs bepalen, dan zit je altijd veilig.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Geen service onderhoud gedocumenteerd ?Jp1995l schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:10:
Dag medetweakers, ik vroeg mij af of iemand weet hoe je de echte kilometers kan controleren van een auto. Een import auto heeft geen nationale auto pas en ben benieuwd hoe dat moet. Ik kwam zelf uit op een obd2 scanner.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
https://www.anwb.nl/auto/...ellerstanden-duitse-autosJp1995l schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:10:
Is de auto dusdanig zeldzaam dat je echt niet onder import uit komt? Dan zou je inderdaad in de onderhoudshistorie kunnen gaan wroeten naar kilometerstanden.
Is het een auto die in nederland ook gewoon goed / in goede staat / voor de juiste prijs te krijgen is, zoek dan verder
Try SCE to Aux
Even de verkoper informeren naar de complete onderhoudshistorie.
Ik heb zelf mijn auto geïmporteerd en kan garanderen dat er niet is geknoeid met de tellerstanden.
Als de auto al op Nederlands kenteken staat en er geen historie bekend is zou ik mn vingers er niet aan branden (en lekker zelf importeren).
Ik heb zelf mijn auto geïmporteerd en kan garanderen dat er niet is geknoeid met de tellerstanden.
Als de auto al op Nederlands kenteken staat en er geen historie bekend is zou ik mn vingers er niet aan branden (en lekker zelf importeren).
Untappd: Kapitein_Merijn
Dealer bellen, die registreren vaak onderhoud en KM standen binnen Europa.
Als het een Belgische auto is geweest kun je de carpass opvragen.
Als het een Belgische auto is geweest kun je de carpass opvragen.
Wat een onzin. Er zijn zoveel redenen om te importeren dan alleen goedkoop een schadeauto op te knappen en te verkopen. Mijn auto is geïmporteerd, de auto van mijn vriendin is geïmporteerd en van beiden weet ik 100% zeker dat ze niet zijn teruggedraaid.Tens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:
ga er maar vanuit:
In Duitsland is het bijvoorbeeld verboden om een auto als schadevrij aan te bieden terwijl die een schadeverleden heeft.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Welke auto?Jp1995l schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:10:
Een VAG gerelateerde auto kan je met VCDS uitlezen.
Zeker als er DSG is heb je nog een extra controle punt.
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Niet helemaal waar, zie de befaamde US re-imports.Metalfreak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
In Duitsland is het bijvoorbeeld verboden om een auto als schadevrij aan te bieden terwijl die een schadeverleden heeft.
Met een bekend schadeverleden dan...TheBrut3 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:05:
[...]
Niet helemaal waar, zie de befaamde US re-imports.
en daarom gaat hij via een tussenpersoon naar het buitenland... 😎. Hoe weet je zeker dat je kmstand correct is? Eerste eigenaar? Prachtig onderhoudsboekje?Metalfreak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
[...]
Wat een onzin. Er zijn zoveel redenen om te importeren dan alleen goedkoop een schadeauto op te knappen en te verkopen. Mijn auto is geïmporteerd, de auto van mijn vriendin is geïmporteerd en van beiden weet ik 100% zeker dat ze niet zijn teruggedraaid.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
In de US hebben ze een goed systeem hoor voor onderhoud en schades. Ook gewoon op te vragen bij carfax etc.
100% zekerheid heb je niet, maar dat heb je ook niet bij een Nederlandse auto.Tens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:28:
[...]
en daarom gaat hij via een tussenpersoon naar het buitenland... 😎. Hoe weet je zeker dat je kmstand correct is? Eerste eigenaar? Prachtig onderhoudsboekje?
Het is natuurlijk wel de grootste onzin om te beweren dat elke import-auto die niet door een particulier zelf geïmporteerd is, een teruggedraaide kilometerstand heeft of schade.
Aan een Duitser ja, dus wie kopen de schadeauto's ?Metalfreak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
[...]
Wat een onzin. Er zijn zoveel redenen om te importeren dan alleen goedkoop een schadeauto op te knappen en te verkopen. Mijn auto is geïmporteerd, de auto van mijn vriendin is geïmporteerd en van beiden weet ik 100% zeker dat ze niet zijn teruggedraaid.
Veilig? LIjkt me niet. Maakt namelijk nog steeds veel uit of een auto 200000 of 400000 km gelopen heeft. Moraal van het verhaal: autohistorie niet te achterhalen: kmstand onbekend, prijs niet (goed) te bepalen.Tens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:
ga er maar vanuit:
Tip: Belgie heeft Car pass, net zoiets als NAP. Maakt het wat duidelijker.
Het is ook verboden om te hard te rijden. Door hoeveel auto's ben jij ingehaald vanmiddag toen je naar huis reed?Metalfreak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
[...]
Wat voor een auto heb je op het oog?
Vaak valt er via dealers het verleden op te vragen. Niet bang zijn om een geïmporteerde auto te kopen, gebruik je verstand (kloppen de slijtage sporen bij de KM stand?).
Import zit vaak beter in de opties en andere motorisering dan de NL auto..
Vaak valt er via dealers het verleden op te vragen. Niet bang zijn om een geïmporteerde auto te kopen, gebruik je verstand (kloppen de slijtage sporen bij de KM stand?).
Import zit vaak beter in de opties en andere motorisering dan de NL auto..
Wat een onzin:Tens schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:22:
ga er maar vanuit:
Youngtimerregeling maakt het op dit moment zeer interessant om vanuit duitsland auto's te halen van net 15 jaar oud;
Auto's zo goed als nieuw importeren scheelt duizenden euro's aan BPM als ze slechts een paar duizend km gereden hebben. Op dit moment zijn er autobedrijven die niets anders doen als dit soort auto's importeren.
Dus, als je redeneert zoals jij denkt dan is een geïmporteerde auto altijd te duur want het is een schadebak met een tellerstand waar mee geklooid is...

Een hoop, want ik ga altijd met de fietsgysman11 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:30:
[...]
Het is ook verboden om te hard te rijden. Door hoeveel auto's ben jij ingehaald vanmiddag toen je naar huis reed?
Wel met de Nationale Autopas in NL althans..Steven.w schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:17:
[...]
100% zekerheid heb je niet, maar dat heb je ook niet bij een Nederlandse auto.
Het is natuurlijk wel de grootste onzin om te beweren dat elke import-auto die niet door een particulier zelf geïmporteerd is, een teruggedraaide kilometerstand heeft of schade.
yep, maar zoals hierboven te lezen is wordt bijv 20% van die auto's met de km stand gerommeld, reken daar een 10% schade auto's bij;ybos schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:54:
[...]
Wat een onzin:
Youngtimerregeling maakt het op dit moment zeer interessant om vanuit duitsland auto's te halen van net 15 jaar oud;
Auto's zo goed als nieuw importeren scheelt duizenden euro's aan BPM als ze slechts een paar duizend km gereden hebben. Op dit moment zijn er autobedrijven die niets anders doen als dit soort auto's importeren.
Dus, als je redeneert zoals jij denkt dan is een geïmporteerde auto altijd te duur want het is een schadebak met een tellerstand waar mee geklooid is...
Zeg 20% regelt de import zelf en is dus 'zeker' van een 100% eerlijke auto. dus 80 van de 100 regelt het niet zelf, daarvan zijn er dan 20 km-foutjes en 10 schade, dat is dus een 37% kans van een probleemauto als je niet zelf importeert........ Iets teveel betalen omdat het zo mooi lijkt is geen drama, maar als je denkt dat je op 80.000 zit terwijl de werkelijkheid 150.000 is, is het wel sneu als dan je distributieriem knapt. dingen als schokbrekers, schijven etc komen ook wat onverwacht vroeg. En een schade auto? ach, kost wat extra banden.... Geen drama allemaal, maar een groot risico voor een iets goedkopere auto. just my 2 cts.
Sommige diensten kunnen wel een redelijk goed inzicht geven of er wat met de auto is gebeurd, en/of de KM-stand logisch is.
Zo zag ik een tijdje terug een -op het oog- leuke "moderne" VW Kever op autotrack staan.
Ding bleek geïmporteerd uit de VS.
Nu biedt autotrack (gratis) een Carfax-rapport aan bij de geadverteerde auto's, en dat bleek ook het verleden van de auto in de VS te dekken.
In de VS had de auto een 'Salvage title' gekregen, oftewel (economisch) total loss...daarna gebeurde er ook iets vreemds met de KM..uh...miles-teller toen 'ie naar NL was gekomen, die was teruggelopen...
Oh ja, 11 vorige eigenaren vond ik ook wat veel
Anyway, je kunt mogelijk wat meer achterhalen met zo'n dienst als www.carfax.nl, ik meen dat je ook op chassisnummer kunt zoeken.
Zo zag ik een tijdje terug een -op het oog- leuke "moderne" VW Kever op autotrack staan.
Ding bleek geïmporteerd uit de VS.
Nu biedt autotrack (gratis) een Carfax-rapport aan bij de geadverteerde auto's, en dat bleek ook het verleden van de auto in de VS te dekken.
In de VS had de auto een 'Salvage title' gekregen, oftewel (economisch) total loss...daarna gebeurde er ook iets vreemds met de KM..uh...miles-teller toen 'ie naar NL was gekomen, die was teruggelopen...
Oh ja, 11 vorige eigenaren vond ik ook wat veel
Anyway, je kunt mogelijk wat meer achterhalen met zo'n dienst als www.carfax.nl, ik meen dat je ook op chassisnummer kunt zoeken.
Dit is flink genuanceerder dan je eerdere postTens schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:53:
[...]
yep, maar zoals hierboven te lezen is wordt bijv 20% van die auto's met de km stand gerommeld, reken daar een 10% schade auto's bij;
Zeg 20% regelt de import zelf en is dus 'zeker' van een 100% eerlijke auto. dus 80 van de 100 regelt het niet zelf, daarvan zijn er dan 20 km-foutjes en 10 schade, dat is dus een 37% kans van een probleemauto als je niet zelf importeert........ Iets teveel betalen omdat het zo mooi lijkt is geen drama, maar als je denkt dat je op 80.000 zit terwijl de werkelijkheid 150.000 is, is het wel sneu als dan je distributieriem knapt. dingen als schokbrekers, schijven etc komen ook wat onverwacht vroeg. En een schade auto? ach, kost wat extra banden.... Geen drama allemaal, maar een groot risico voor een iets goedkopere auto. just my 2 cts.
Ik ga toevallig as. vrijdag een golf 7 2014 DSG ophalen bij de VW dealer in Duitsland.
Ik heb de volgende checks uitgevoerd voordat ik mijn handtekening op het koop contract heb gezet:
- Onderhoudsboekje bekeken en heb gezien dat het netjes is bijgehouden
- Zelf de auto rondom bekeken op schades (niks kunnen vinden)
- Garantie bijgekocht voor 400euro (voor de zekerheid)
- Nederlandse VW dealer gebelt en die hebben gezien dat de KM stand ongeveer klopt (8k gereden de laatse 10 maanden) en er stonden geen terugroep acties. Meer kon de NL VW dealer niet zien.
Meer kon ik er niet van maken om mij zelf een goed gevoel te geven over de aankoop.
Ik heb de volgende checks uitgevoerd voordat ik mijn handtekening op het koop contract heb gezet:
- Onderhoudsboekje bekeken en heb gezien dat het netjes is bijgehouden
- Zelf de auto rondom bekeken op schades (niks kunnen vinden)
- Garantie bijgekocht voor 400euro (voor de zekerheid)
- Nederlandse VW dealer gebelt en die hebben gezien dat de KM stand ongeveer klopt (8k gereden de laatse 10 maanden) en er stonden geen terugroep acties. Meer kon de NL VW dealer niet zien.
Meer kon ik er niet van maken om mij zelf een goed gevoel te geven over de aankoop.
If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!
Dat bedoelde ik met onderstaande post.Iva_Bigone schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:06:
In de VS had de auto een 'Salvage title' gekregen, oftewel (economisch) total loss...
Nooit een US re-import halen uit Duitsland, zeker niet van een merk wat origineel al Duits is. Dan kan je er vanuit gaan dat het een Salvage is. Vaak zijn dit de sportievere wagens, welke relatief goedkoop worden aangeboden.TheBrut3 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:05:
Niet helemaal waar, zie de befaamde US re-imports.
Werkwijze:
US total loss => Salvage status => Export US/import naar EU land waar de regels soepel zijn => Fixen => Export EUland/import naar Duitsland => In Duitsland te koop zetten als US re-import.
Waarom zo? Een wagen met de status Salvage komt er in Duitsland zelf al niet in. Daarom herstellen ze hem eerst in het land met de soepele regels en dan voeren ze in Duitsland een, op het oog, nette wagen in.
Vorige auto was ook een "jong gebruikte auto" uit Duitsland, niks anders dan gezeik mee gehad en elke garage waar we kwamen vertelden ze dat die auto er uit zag alsof 'ie véél meer had gereden dan er op stond. Absoluut nooit meer een import auto.
Kan niet stoppen met ontploffen!
En hoe weet jij zo 100% zeker dat ie niet teruggedraaid is?Metalfreak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:03:
[...]
Heb weleens gelezen dat naar schatting 1/3 van de auto's in Duitsland teruggedraaid was.
och eigenlijk niet; ik begon met 'ga er maar vanuit' ( en niet 'het is zo') en 'dan zit je veilig'. Puur bedoelt als advies om het niet te doen behalve als je kennis van zaken hebt en zelf importeert.
Ook die is niet waterdicht.
Als ik een auto koop en jaarlijks de tellerstand van mijn auto terug laat draaien voordat ik naar de dealer ga voor zn onderhoudsbeurt en dat jaar in jaar uit doe,dan heb ik bij verkoop een auto met een NAP die kloppend is, maar toch vele tienduizenden kilometers op papier minder heeft gereden dan daadwerkelijk het geval is.
Ook niet ondenkbaar bij mensen die een auto privaat leasen met een bepaald kilometrage per jaar, en anders aan het einde van het leasecontract fors moeten bijbetalen.
Enige manier om 100% zeker te weten dat de km.stand klopt is elk onderdeel waar die opgeslagen wordt, uit te lezen en ik meen dat de RDW dat tegenwoordig doet of kan doen bij invoer. In ieder geval hebben ze daar nu de apparatuur voor.
Niet bepaald, dat is typische Amerikaanse reclame waardoor men denkt dat dit goed werkt: https://old.reddit.com/r/.../bhwa52/carfax_is_a_scam/RedHat schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:15:
In de US hebben ze een goed systeem hoor voor onderhoud en schades. Ook gewoon op te vragen bij carfax etc.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik heb er een paar 100 auto’s doorheen gehad en ben zelf tevreden. Maar goed, dat is mijn ervaring, maar er zijn wel meer diensten dan alleen carfax die hetzelfde doen.True schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:52:
[...]
Niet bepaald, dat is typische Amerikaanse reclame waardoor men denkt dat dit goed werkt: https://old.reddit.com/r/.../bhwa52/carfax_is_a_scam/
Dan krijg je ook een bericht dat jou km stand onlogisch is althans zo is het bij mij gebeurd auto had 80k gelopen en er werd ingevuld bij de laatste beurt 70 nog wat ipv 80 en kreeg een brief van de rdw km stand onlogisch dus geen NAP toen heeft de garage natuurlijk dit gecorigeerd mensenelijk fout tijdens invoeren en toen weer een logische km standkoektrommeltje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:44:toon volledige bericht
[...]
Ook die is niet waterdicht.
Als ik een auto koop en jaarlijks de tellerstand van mijn auto terug laat draaien voordat ik naar de dealer ga voor zn onderhoudsbeurt en dat jaar in jaar uit doe,dan heb ik bij verkoop een auto met een NAP die kloppend is, maar toch vele tienduizenden kilometers op papier minder heeft gereden dan daadwerkelijk het geval is.
Ook niet ondenkbaar bij mensen die een auto privaat leasen met een bepaald kilometrage per jaar, en anders aan het einde van het leasecontract fors moeten bijbetalen.
Enige manier om 100% zeker te weten dat de km.stand klopt is elk onderdeel waar die opgeslagen wordt, uit te lezen en ik meen dat de RDW dat tegenwoordig doet of kan doen bij invoer. In ieder geval hebben ze daar nu de apparatuur voor.
Nee, dat bericht krijg je niet want je verlaagd de stand consequent VOOR je bij de dealer komt voor de onhoudsbeurt. De km.stand die de dealer dan invoert bij de NAP klopt dan steevast niet met de werkelijke stand.Mir64za schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:08:
[...]
Dan krijg je ook een bericht dat jou km stand onlogisch is althans zo is het bij mij gebeurd auto had 80k gelopen en er werd ingevuld bij de laatste beurt 70 nog wat ipv 80 en kreeg een brief van de rdw km stand onlogisch dus geen NAP toen heeft de garage natuurlijk dit gecorigeerd mensenelijk fout tijdens invoeren en toen weer een logische km stand
NAP geeft enkel maar aan of de stand logisch is. Logisch betekent: steevast oplopend.
In jouw geval was de laatstgenoteerde km.stand lager dan een eerder geconstateerde km.stand. Daarom kreeg jij de melding onlogisch. Hetgeen terecht was.
Maar als jij inmiddels jouw auto tot 120.000km had gereden en jij 'm net voor zn beurt of geplande reparatie 20.000km had terug laten draaien op de teller, had de dealer bij de beurt 100.000km ingevoerd voor de NAP, conform wat er op de teller staat aangegeven. Heb jij zomaar 20.000km afgesnoept van je km.stand en het NAP had gewoon 'logisch' aangegeven. En als je vervolgens lekker verder blijft rijden, en dat het jaar erna weer exact hetzelfde doet, heb je zomaar 40.000km van de werkelijk gereden kilometerstand gesnoept en geen hond die daar achter komt. Nouja, de kans dat men erachter komt is vrij klein als men enkel naar de km.stand en de NAP kijkt. Die laatste geeft namelijk logisch aan, terwijl deze niet kloppend is en de auto fors meer heeft gereden.
Jij stelt nu: dat NAP is hartstikke waterdicht. Ik zeg: dat NAP oogt waterdicht, maar of dat ook echt is, is nog maar de vraag
[ Voor 4% gewijzigd door koektrommeltje op 02-05-2019 14:47 ]
Ik geef ook niet aan dat NAP harstikke waterdicht is maar met jou logica kunnen we net zo goed een auto zonder NAP kopen want nap kan ook gefraudeerd worden. En dan met alle gevolgen van dienkoektrommeltje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:39:toon volledige bericht
[...]
Nee, dat bericht krijg je niet want je verlaagd de stand consequent VOOR je bij de dealer komt voor de onhoudsbeurt. De km.stand die de dealer dan invoert bij de NAP klopt dan steevast niet met de werkelijke stand.
NAP geeft enkel maar aan of de stand logisch is. Logisch betekent: steevast oplopend.
In jouw geval was de laatstgenoteerde km.stand lager dan een eerder geconstateerde km.stand. Daarom kreeg jij de melding onlogisch. Hetgeen terecht was.
Maar als jij inmiddels jouw auto tot 120.000km had gereden en jij 'm net voor zn beurt of geplande reparatie 20.000km had terug laten draaien op de teller, had de dealer bij de beurt 100.000km ingevoerd voor de NAP, conform wat er op de teller staat aangegeven. Heb jij zomaar 20.000km afgesnoept van je km.stand en het NAP had gewoon 'logisch' aangegeven. En als je vervolgens lekker verder blijft rijden, en dat het jaar erna weer exact hetzelfde doet, heb je zomaar 40.000km van de werkelijk kilometerstand geroepen en geen hond die daar achter komt. Nouja, de kans dat men erachter komt is vrij klein als men enkel naar de km.stand en de NAP kijkt.
Jij stelt nu: dat NAP is hartstikke waterdicht. Ik zeg: dat NAP oogt waterdicht, maar of dat ook echt is, is nog maar de vraag
Ook speelt het mij althans in mijn situatie koop ik ook geen autos bij garages die net als een schuur erbij staan. Van die hoef je ook geen garantie verwachten daarbij geef ik niet aan alleen bij een merkdealer te kopen. Die kunnen je ook naaien maar gewoon meerdere factoren.
Onderstaand redeneerde je echter wel dat je 100% zekerheid hebt met de NAP. Gelukkig begrijp je nu dat dat dat niet zo is en dat daar ook mee relatief makkelijk mee gesjoemeld kan worden
Op zo"n kloppende NAP-pas moet je je dus ook niet blindstaren. Ondanks de logische NAP kan er nog steeds gesjoemeld zijn.
Dr is maar een manier om zeker te zijn dat de auto die je koopt niet teruggedraaid is: alles uit laten lezen waar de km.stand opgeslagen wordt in de auto. Naast de onderhoudsboekjes en -facturen, die je ook kan uitpluizen..
[ Voor 9% gewijzigd door koektrommeltje op 02-05-2019 14:56 ]
In het geheugenblok van de ECU zit een secured kilometerstand. Deze kan je vergelijken met de tellerstand. Deze mag slechts 100km afwijking hebben meen ik.
Maar deze gegevens kan jij niet opvragen zonder de juiste tools. Zoals een Diagra of Odis met de juiste PDX. Dat kan de dealer wel of sommige mensen met VAGcom bijvoorbeeld.
Maar deze gegevens kan jij niet opvragen zonder de juiste tools. Zoals een Diagra of Odis met de juiste PDX. Dat kan de dealer wel of sommige mensen met VAGcom bijvoorbeeld.
[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 01-05-2019 21:08 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Schade-import is voor de handel extreem aantrekkelijk.
In land van herkomst herstellen: niet interessant want ex-schade blijft bodemprijs. Dan komen de herstelkosten er niet uit.
Naar NL exporteren en hier herstelllen: dubbel interessant. Door de schade een veel lagere BPM-taxatie én dat schadeverleden wordt voor het gemak uitgegumd. Kunnen meteen de kilometers omlaag.
Pas op met auto’s die al geïmporteerd zijn. Zelf ophalen uit het buitenland is wel safe.
Politiek kan dit makkelijk oplossen. Één EU-kentekenregister waarbij kentekenregistratie niet hoeft te veranderen bij verkoop binnen de unie. Zijn we meteen van die BPM-onzin af.
In land van herkomst herstellen: niet interessant want ex-schade blijft bodemprijs. Dan komen de herstelkosten er niet uit.
Naar NL exporteren en hier herstelllen: dubbel interessant. Door de schade een veel lagere BPM-taxatie én dat schadeverleden wordt voor het gemak uitgegumd. Kunnen meteen de kilometers omlaag.
Pas op met auto’s die al geïmporteerd zijn. Zelf ophalen uit het buitenland is wel safe.
Politiek kan dit makkelijk oplossen. Één EU-kentekenregister waarbij kentekenregistratie niet hoeft te veranderen bij verkoop binnen de unie. Zijn we meteen van die BPM-onzin af.
Dit is ook onzin. In Duitsland en België staan ook genoeg auto's te koop welke een schadeverleden hebben vanuit een ander land, dus die daar al hetzelfde zijn binnengekomen als je in je eerste alinea aangeeft. Als je die zelf gaat ophalen, dan veranderd dat schadeverleden niet.t_captain schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:36:
Ik heb gehoord/gelezen dat je de rest BPM kan opvragen of berekenen welke is betaald voor een auto bij import en daaraan kan je eventueel zien of deze met schade is binnengekomen (laag bedrag). Heb me overigens niet verdiept of dit ook daadwerkelijk kan en hoe dit werkt.
Mensen die zelf een auto inporteren, zullen in het algemeen een goed, schadevrij exemplaar uitzoeken.
Dus geen auto met een WOK of het lokale equivalent daarvan. En als je al een schadeauto gaat ophalen, dan zorg je wel dat je niet tevee betaalt.
Auto’s die al door handelaren zijn geïmporteerd, daar zit het risico. Ex-schadeauto’s waarvan het verleden wordt verzwegen en de prijs niet het echte verleden reflecteert.
En al die schade-auto’s die in BE en DE te koop staan, die staan niet als schade-auto te koop om daar te repareren. Gaat allemaal naar de export.
Kenteken is een goede. OVI toont het BPM bedrag. Ik kan niet verifiëren of dat overeenkomt met de daadwerkelijk aangeslagen BPM bij import. Maar indien zo, is het een uitstekende indicatie van schade-import.
Dus geen auto met een WOK of het lokale equivalent daarvan. En als je al een schadeauto gaat ophalen, dan zorg je wel dat je niet tevee betaalt.
Auto’s die al door handelaren zijn geïmporteerd, daar zit het risico. Ex-schadeauto’s waarvan het verleden wordt verzwegen en de prijs niet het echte verleden reflecteert.
En al die schade-auto’s die in BE en DE te koop staan, die staan niet als schade-auto te koop om daar te repareren. Gaat allemaal naar de export.
Kenteken is een goede. OVI toont het BPM bedrag. Ik kan niet verifiëren of dat overeenkomt met de daadwerkelijk aangeslagen BPM bij import. Maar indien zo, is het een uitstekende indicatie van schade-import.
[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 02-05-2019 09:19 ]
Dat kun je toch gewoon zien op ovi.rdw.nl?TheBrut3 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:42:
[...]
Ik heb gehoord/gelezen dat je de rest BPM kan opvragen of berekenen welke is betaald voor een auto bij import en daaraan kan je eventueel zien of deze met schade is binnengekomen (laag bedrag). Heb me overigens niet verdiept of dit ook daadwerkelijk kan en hoe dit werkt.
Je kan beter naar restant BPM kijken en niet naar de bruto BPM.Metalfreak schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Dat kun je toch gewoon zien op ovi.rdw.nl?
Restant BPM staat alleen niet op Ovi
Maar daar zijn al vaker verhaaltjes van getypt, oa. door mij.
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Naast alle tips die hierboven zijn gegeven is het meeste belangrijke: je gezonde verstand gebruiken. Is het te mooi om waar te zijn, dan is dat helaas vaak zo. Kijk ook eens naar de verkoper, krijg je er een onderbuikgevoel bij... Weglopen. Verder verteld het interieur ook veel over de auto, zoals versleten zijsteunen van de stoel(zeker bij leder).
In NL staan een aantal guiliettas te koop met een vrij lage km stand en een import kenteken. Deze zijn zoveel goedkoper dan de rest wat aangeboden wordt... Mij ga je niet vertellen dat er niet IETS mee is gedaan. Gewoon simpel logic toepassen en gij zult vinden.
In NL staan een aantal guiliettas te koop met een vrij lage km stand en een import kenteken. Deze zijn zoveel goedkoper dan de rest wat aangeboden wordt... Mij ga je niet vertellen dat er niet IETS mee is gedaan. Gewoon simpel logic toepassen en gij zult vinden.
Ik denk niet dat je door hebt hoe ik het bedoel.t_captain schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:18:
Mensen die zelf een auto inporteren, zullen in het algemeen een goed, schadevrij exemplaar uitzoeken.
Ik bedoel niet een schadebak welke met schade te koop staat in België/Duitsland. Ik bedoel een voormalig (dus herstelde) schadebak welke te koop staat in dat land. Dan kan je de wagen zelf gaan halen, maar blijft het een herstelde schadebak waar je niet zomaar achter komt dat deze schade heeft gehad of met schade is geïmporteerd. In Nederland kan je aan het kenteken in een oogopslag nog redelijk betrouwbaar zien wanneer een auto ongeveer naar Nederland is gekomen. In België is dat door kentekens op persoon al moeilijker.
Dit kun je zien op rdw.nl bij de kentekencheck. Staat daar voor een relatief jonge, geimporteerde auto een laag BPM genoteerd die fors lager is dan gebruikelijk, dan kun je er donder op zeggen dat deze auto is ingevoerd met forse schade.TheBrut3 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:42:
[...]
Dit is ook onzin. In Duitsland en België staan ook genoeg auto's te koop welke een schadeverleden hebben vanuit een ander land, dus die daar al hetzelfde zijn binnengekomen als je in je eerste alinea aangeeft. Als je die zelf gaat ophalen, dan veranderd dat schadeverleden niet.
Pagina: 1