Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:42
Wij zijn in de offerte / ontwerpfase voor een set zonnepanelen.

Het zijn van oorsprong 2 huizen en de daken verspringen een beetje. (links staat +/- 50cm 'achter' het voorste gedeelte)

We doen mee aan aan actie van de gemeente en het enige dat vast staat is het merk inverter (Solis) en dat het 300Wp panelen gaan worden.

De enige die in de buurt komt van het 'dakvermogen' is de Solis 1P3.6K-4G.
Deze heeft 2 MPPT ingangen.
Nu lijkt het me aardig als beide daken een eigen ingang gebruiken.(i.v.m. schaduw van het dak van de buren) Alleen in het huidige situatie (offerte traject) hebben we 12 panelen, waarvan 4 op het rechter dak

Alleen lees ik in de specificaties dat 1 MPPT gaat werken vanaf 120 volt startspanning. (string is 160)
Is het dan niet "voordeliger" om een paneel van het linker dak te verplaatsen naar het rechter dak zodat er daar een 5e paneel bij zit (het rode 'paneel') om de string spanning omhoog te krijgen zodat die efficiënter (eerder) mee gaat doen?

Of zal dat in de praktijk wel meevallen?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ns575.jpg
(grijze blok links, dakkapel, rechts dakraam + schoorsteen)
Goegel:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2dhict3.jpg
Links: Geen schaduw. Rechts: Schaduw november-maart

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@LooneyTunes
Links heb je geen schaduw, dus leg het links gewoon vol? (Edit: of gewoon alles.)
Wat voor aktie is dat? Hoe lang is de wacht tijd? Collectief is niet altijd goedkoper en het ziet er naar uit dat je weinig te kiezen hebt?

Kortom, begin een eigen topic en wat zijn de maten van het dak?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2019 13:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• LooneyTunes
AUijtdehaag schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:18:
@LooneyTunes
Links heb je geen schaduw, dus leg het links gewoon vol? (Edit: of gewoon alles.)
't Is niet mijn dak ;) Die ligt al vol. (al kan het altijd nog voller door oost-west te gaan, plat dak, maar dat is voor later)
En de "geen schaduw" geldt alleen voor de huidige (7-8 portrait op een rij) situatie. Verder naar beneden komt er wél schaduw. (dakkapel)
Wat voor aktie is dat? Hoe lang is de wacht tijd? Collectief is niet altijd goedkoper en het ziet er naar uit dat je weinig te kiezen hebt?
Uiteraard houden we concullega's in de gaten met deze actie. Als we de offerte binnen hebben gaan we ook elders in de buurt kijken.
Dit is de actie: https://www.eneregio.nl/actieedamvolendam/
Kortom, begin een eigen topic en wat zijn de maten van het dak?
Dat is niet de bedoeling.
Het verhaal er omheen was eigenlijk alleen ter verduidelijking van mijn vraag over de stringverdeling en hoe de inverter er mee omgaat. ;)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@LooneyTunes
5 in een string is altijd beter dan 4 op een stringomvormer met 2x mppt.
En het laatste paneel van de 8 krijgt ook iets schaduw van het andere dak? Optimizer of optitrac (pdf)?

Ik zie 12 zonnepanelen voor 4178 incl btw bij die aktie.
Reken hier 1000 euro bij (installatie) en je zit op hetzelfde. Maar wel rechtstreeks via een panelen boer. (aanspreekpunt)
Dus zo scherp vind ik de aktie niet..

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2019 15:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• LooneyTunes
AUijtdehaag schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:33:
@LooneyTunes
En het laatste paneel van de 8 krijgt ook iets schaduw van het andere dak?
Klopt.
Maar daar zorgen (als het goed is) de diodes in het paneel wel voor.
Dit was de situatie van een paar jaar geleden (inmiddels is de dakkapel vervangen, ook breder geworden) rond een uur of 1.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ixcv9t.jpg

• LooneyTunes
AUijtdehaag schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:33:
@LooneyTunes
Ik zie 12 zonnepanelen voor 4178 incl btw bij die aktie.[...]
Dus zo scherp vind ik de aktie niet..
Bij "mijn" zonneboer moet zo'n setje ruim €4800 kosten. (nog afgezien dat het over 2 daken moet)
Maar die 1000 installatie kosten klopt wel zo'n beetje.
Maar goed: we dwalen af. ;)
Ik ga de eigenaar van de woning bellen dat hij beter het legplan kan laten aanpassen voor de offerte :P

Edit:
Toen de betrokkene de zonneboer belde, bleek hij er ook al mee bezig geweest.
+1 voor de zonneboer
(y)

[ Voor 8% gewijzigd door LooneyTunes op 29-04-2019 21:38 ]

Pagina: 1