Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis server Windows 2016 en RDS licenties ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik wil voor thuis een servertje op zetten maar kom niet helemaal uit welke licenties ik precies nodig heb.

Het gaat om een HP ML350 tower server met een Intel Xenon 4110

Ik heb max 3 gebruikers die gelijktijdig inloggen, ik had gezien essentials het voordeligste is maar die kan maar max 2 gelijktijdige RDP users aan.

Nu weet ik dat je zakelijk je licenties op orde moet hebben maar dit is een thuis servertje, weet iemand wat ik nu het beste/voordeligste kan aanschaffen om thuis een server te draaien waar 3 gebruikers gelijktijdig op 1 server kunnen inloggen ?

Edit
Voor thuis moeten de licenties natuurlijk ook kloppen en ik vraag niet om iligale omwegen of hacks, alleen de voordeligste oplossing

[ Voor 11% gewijzigd door Slux op 30-04-2019 10:17 ]

Beste antwoord (via Slux op 30-04-2019 17:21)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:16:
[...]

okay vroeger was dat anders en had je alleen je server licentie nodig en kon je losse cals kopen waar geen licentie code op zat, je hoefde toen alleen het aantal calls in te vullen op je server en klaar.
Dit was vroeger (en nu nog steeds) zo voor Windows Server Cals.
RDS Cals moet je echter activeren

Om RDS Legaal te draaien heb je het volgende nodig:

1. Windows 2016 Server standaard licentie (voor 16 cores, is namelijk de minimale afname)
2.. Een Windows Server 2016 user of device cal per gebruiker of per apparaat dat met de server zal verbinden.
3. Een Windows Server 2016 RDS user of device cal per gebruiker of per apparaat dat met de server zal verbinden.
SCraane schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:04:
3x een licentie Windows 10 (dat kan gewoon OEM), 1x GRATIS Windows Hyper-V server (https://www.microsoft.com...luate-hyper-v-server-2016) en je bent klaar. Er zitten geen limieten aan het aantal VM's dat je kan draaien op deze hyper-v versie.

In plaats van Hyper-V kan je natuurlijk ook ESX of xcp-ng gebruiken.
Dit gaat legaal niet werken met OEM licenties op deze manier.
Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:47:
[...]

ik denk dat ik dan tegen de limiet van de server aanloop met 1 xenon 4110 ?
hoeveel VM's je kan draaien is afhankelijk van de workload. Ik heb klanten die 10+ VM's draaien op zulke hardware.
ik zie licentie sites die windows server 2016 voor 90 Euro aanbieden en rds calls voor 80 Euro ?
is dat wel legit ?
RDS cal voor 80 euro zou kunnen, een Windows Server 20-16 licentie voor 90 euro? Nee dat zal niet legaal, tenzij het een 2 Core pack is, daar heb je er namelijk minimaal 8 van nodig. +-€720 zit op het randje van wat een 100% legale prijs zou kunnen zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Dennism op 30-04-2019 16:57 ]

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 16:39
Zoveel vragen:

- Wat voor applicaties worden er gebruikt?
- Wat is de use case om direct op de server te werken?
- Wat zijn de specs van de server?
- wat voor infra draait er nog meer? AD en consorten?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is geen verschil tussen "Windows Server" zakelijk of privé draaien.

Hou je er rekening mee dat de licenties enige tijd geleden gewijzigd zijn en dat, afhankelijk van het OS, je niet alleen je users maar ook je cores moet licenseren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Slux
  • Niet online
Endpoint schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:19:
Zoveel vragen:

- Wat voor applicaties worden er gebruikt?
- Wat is de use case om direct op de server te werken?
- Wat zijn de specs van de server?
- wat voor infra draait er nog meer? AD en consorten?
Ik denk niet dat die vragen iets toevoegen voor wat ik wil maar bij deze ;)

-Een eigen app en email daar heb ik office 365 voor.

-Wegens security reasons, wil ik alleen op een server remote kunnen inloggen en niet op de clients.

- staat er al, een HP ML350 tower server met een Intel Xenon 4110 32GB geheugen. (overkill ja, maar ik heb die server over)

- Er draait voor de rest niks geen AD nodig voor 3 users, het gaat puur om 3 users die tegelijkertijd in loggen op 1 server als het er 2 waren was het een stuk makkelijker geweest met alleen een windows 10 pc maar die is wat ik begreep ook beperkt op 2 gelijktijdige users.
MAX3400 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:28:

Hou je er rekening mee dat de licenties enige tijd geleden gewijzigd zijn en dat, afhankelijk van het OS, je niet alleen je users maar ook je cores moet licenseren?
Dat is jammer vroeger kon je zelf de licenties toevoegen zondat dat je echt de cals nodig had, tegenwoordig is het dacht ik anders toch ? ik weet het officeel mag het ook niet maar het is voor een thuis omgeving waar ook het e.e.a op getest wordt, vroeger had ik technet waar ik dat mee kon maar helaas bestaat dat niet meer en zijn die prijzen x10 gegaan met MSDN.
En ik heb geen zin om elke 120 dagen de boel op nieuw te instaleren

Ik las dat windows 2016 standaard of essentials 16 cores licenties hadden en anders 24 dacht ik ?
het gaat maar om een Xenon 4110 daarop heb ik dus RDS calls nodig begrijp ik ? of ook nog standaard users calls ?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 17:51
MAX3400 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:28:
Tuurlijk wel, op de zaak kunnen ze het kunnen komen controleren en thuis interesseert het geen hond, ook MS niet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• MAX3400

MAX3400

chaoscontrol schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:31:
[...]

Tuurlijk wel, op de zaak kunnen ze het kunnen komen controleren en thuis interesseert het geen hond, ook MS niet.
Topicstart gelezen? Geen "illegale" oplossingen. Moet je niet komen met "ze controleren niet" want dat impliceert dat je dus oook niet naar de winkel hoeft voor een installatie-code...

• Slux
  • Niet online
Is het nog steeds zo met cals dat je ze moet hebben maar verder geen licentie code hoeft in te vullen ?
Vroeger was het een stukje papier verder niks, ik dacht dat je tegenwoordig echt een licentie code moet ingeven op je server naast je server licentie.

Zijn er tegenwoordig nog andere oplossingen zoals een technet dat iemand weet ?

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 16:39
Rds Cals heb je zeker een licentie server voor nodig, en de rest van je infra hangt hierop met active directory. Hoe ga je je rds aan het internet hangen, poort 3389?

Je zou ook hyper v met 3x Windows 10 pro inc vda licenties of Enterprise

• Slux
  • Niet online
Endpoint schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:10:
Rds Cals heb je zeker een licentie server voor nodig, en de rest van je infra hangt hierop met active directory. Hoe ga je je rds aan het internet hangen, poort 3389?

Je zou ook hyper v met 3x Windows 10 pro inc vda licenties of Enterprise
okay vroeger was dat anders en had je alleen je server licentie nodig en kon je losse cals kopen waar geen licentie code op zat, je hoefde toen alleen het aantal calls in te vullen op je server en klaar.

Nee er staat een IPsec VPN router achter, poortje 3389 lijkt mij niet zo slim.

ook over nagedacht maar dan ben ik weer duurder uit plus dan zit ik denk ik ook direct aan het limiet van de server om 3 vm's te draaien

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Je kan ook gewoon Windows 10 pakken aangezien je toch geen echte server features gaat gebruiken. Met de RDP Wrapper Library kan je multi RDP activeren. Dan ben je met 1 licentie klaar :P

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 30-04-2019 13:31 ]

Cloud ☁️

• Slux
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:28:
Je kan ook gewoon Windows 10 pakken aangezien je toch geen echte server features gaat gebruiken. Met de RDP Wrapper Library kan je multi RDP activeren. Dan ben je met 1 licentie klaar :P
Daar had ik als eerst naar gekeken maar ik begreep dat er een limiet van 2 users aan zat ?
Vandaar dat ik op server uit kwam.

• HKLM_
  • Laatst online: 20:29
Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:40:
[...]

Daar had ik als eerst naar gekeken maar ik begreep dat er een limiet van 2 users aan zat ?
Vandaar dat ik op server uit kwam.
Damm je hebt gelijk sorry :X

Cloud ☁️

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 05:35
3x een licentie Windows 10 (dat kan gewoon OEM), 1x GRATIS Windows Hyper-V server (https://www.microsoft.com...luate-hyper-v-server-2016) en je bent klaar. Er zitten geen limieten aan het aantal VM's dat je kan draaien op deze hyper-v versie.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:43

Mag je oem versies gebruiken voor vdi ? :?

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Voor een thuis situatie is het wellicht makkelijker om in Azure een Windows 10 for Virtual Desktops op te tuigen.

• SCraane
powerboat schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:30:
[...]

Mag je oem versies gebruiken voor vdi ? :?
Ja, dat mag. Je mag ze natuurlijk daarna niet verplaatsen naar een andere host.

Essential server kan trouwens niet als terminal server gebruikt worden. Als je toch RDP aan zet moeten die mensen ook domain admin zijn en idd niet meer dan 2 tegelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door SCraane op 30-04-2019 14:45 . Reden: toevoeging over essential ]

• Slux
  • Niet online

Plus dan zit ik weer met 3 machines, liefst heb ik ook voor het beheer gewoon 1 server.

Ik denk dat
1x 2018 server licentie met daarom 3 rds calls de eengiste oplossing is, alleen weet ik dus niet zeker of ik nog extra calls nodig heb of ik genoeg aan 3 RDS calls heb?

ik zie licentie sites die windows server 2016 voor 90 Euro aanbieden en rds calls voor 80 Euro ?
is dat wel legit ?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:54:
[...]

Damm je hebt gelijk sorry :X
Uit de readme (van https://github.com/stascorp/rdpwrap) "Up to 15 concurrent sessions (the actual limitation depends on your hardware and OS version)"
Dus dat valt dan wel weer mee, ondanks dat het wellicht niet aansluit bij TS z'n eis voor "ik vraag niet om iligale omwegen of hacks".

• SCraane
[...]

Plus dan zit ik weer met 3 machines, liefst heb ik ook voor het beheer gewoon 1 server.

Ik denk dat
1x 2018 server licentie met daarom 3 rds calls de eengiste oplossing is, alleen weet ik dus niet zeker of ik nog extra calls nodig heb of ik genoeg aan 3 RDS calls heb?

is dat wel legit ?
Limiet zal eerder je geheugen zijn. Maar dat heb je ook wel met een terminal server.

Moeten ze er verder nog wat op doen? Office? Dan heb je daat ook een VLK licentie voor nodig als je die op een terminal server installeerd.

Licentie Windows server voor 90 lijkt mij niet legit. OEM licentie begint volgens mij al bij de 400 euro.

• MAX3400

MAX3400

[...]

Dus je denkt dat een 8-core CPU met HT niet voldoende is voor 3 VM's? Ja, dan houdt het snel op, denk ik zo.

RDS/TS gaat je daar al helemaaaal niet tegen beschermen als "single server".

Terug naar de tekentafel dan maar? Wat zijn je requirements?

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 30-04-2019 15:29 ]

• Slux
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:28:
[...]

Dus je denkt dat een 8-core CPU met HT niet voldoende is voor 3 VM's? Ja, dan houdt het snel op, denk ik zo.

RDS/TS gaat je daar al helemaaaal niet tegen beschermen als "single server".

Terug naar de tekentafel dan maar? Wat zijn je requirements?
Dat weet ik dus niet vandaar de vraag.

Als RDS/TS server verbruik je een stuk minder lijkt mij maar ik kan er naast zitten hoor.

Single server heeft meer de voorkeur vanwege het onderhoud en meer zicht op wat er gebeurt, ik heb overal en nergens VM's draaien en maakt het beheer er niet altijd even makkelijker op voor mij.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dennism
Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:16:
[...]

1. Windows 2016 Server standaard licentie (voor 16 cores, is namelijk de minimale afname)
2.. Een Windows Server 2016 user of device cal per gebruiker of per apparaat dat met de server zal verbinden.
3. Een Windows Server 2016 RDS user of device cal per gebruiker of per apparaat dat met de server zal verbinden.

[...]

hoeveel VM's je kan draaien is afhankelijk van de workload. Ik heb klanten die 10+ VM's draaien op zulke hardware.
is dat wel legit ?
RDS cal voor 80 euro zou kunnen, een Windows Server 20-16 licentie voor 90 euro? Nee dat zal niet legaal, tenzij het een 2 Core pack is, daar heb je er namelijk minimaal 8 van nodig. +-€720 zit op het randje van wat een 100% legale prijs zou kunnen zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Dennism op 30-04-2019 16:57 ]

• Slux
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:51:
[...]

[...]

[...]

[...]

Bedankt het is mij duidelijk nu ;)

10vm's? dan ga ik het eerst wel proberen met VM's gezien de kosten mocht het te zwaar zijn kan ik altijd nog overstappen naar server

Als je op google zoekt naar server 2016 komen er een hoop linkjes met goedkope versies vreemd dat google dat toelaat.
https://www.google.nl/sea......0..0i131j0.0Cdikg1TWos

Als ik een server 2016 licentie koop moet ik altijd opletten dat het een 16 core versie is ? wat is het nut van een 2 Core pack als je er toch minimaal 8 van nodig hebt ?

• Dennism
Denk bijv aan een server met 20 cores. Pak je 16 cores en 2x een 2 core pack.

• Slux
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:16:
Denk bijv aan een server met 20 cores. Pak je 16 cores en 2x een 2 core pack.
okay dus mocht je per ongeluk een 2 core pack kopen dan kan je het niet instaleren als windows server omdat je altijd 16 core nodig hebt, of is MS daar wat flexibeler in wordt het wel gewoon geactiveerd als windows server ?

• Dennism
Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:21:
[...]

okay dus mocht je per ongeluk een 2 core pack kopen dan kan je het niet instaleren als windows server omdat je altijd 16 core nodig hebt, of is MS daar wat flexibeler in wordt het wel gewoon geactiveerd als windows server ?
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Ik weet niet of je bij 2 core packs ook een sleutel krijgt.

Normaal koop je een 16 core pack en breid je alleen uit met extra 2 core packs wanneer nodig. Die extra packs actiever je niet.

• MAX3400

MAX3400

Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:32:
[...]

Dat weet ik dus niet vandaar de vraag.

Als RDS/TS server verbruik je een stuk minder lijkt mij maar ik kan er naast zitten hoor.
Leg me dan eens uit; stel je spint 3 losse VM's op en elk met 4 vCPU's, dan kunnen de 3 ingelogde users nooit samen meer dan 12 vCPU's gebruiken, toch? Of je installeert RDS op 1 fysieke server met omgerekend 32 vCPU's en (voor zover ik lees) 0 vorm van profile-management; dan kan dus 1 user met 1 proces alle CPU-capaciteit wegtrekken en zitten 2 users naar een stilstaand beeld te kijken, toch?

Of installeer je je RDS zeer specifiek, bijvoorbeeld met Ivanti WM? Of heb je allerlei andere opties om core affinity per proces in te regelen?
Single server heeft meer de voorkeur vanwege het onderhoud en meer zicht op wat er gebeurt
Dus als "system.exe" op een RDS machine 98% druk is, dan kan je herleiden welke "user" dit veroorzaakt? Of zou dit makkelijker inzichtelijk zijn als je een VM hebt met maar 1 user per VM waarin "system.exe" 98% druk is?

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 30-04-2019 18:03 ]

• Slux
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:02:
[...]

Leg me dan eens uit; stel je spint 3 losse VM's op en elk met 4 vCPU's, dan kunnen de 3 ingelogde users nooit samen meer dan 12 vCPU's gebruiken, toch? Of je installeert RDS op 1 fysieke server met omgerekend 32 vCPU's en (voor zover ik lees) 0 vorm van profile-management; dan kan dus 1 user met 1 proces alle CPU-capaciteit wegtrekken en zitten 2 users naar een stilstaand beeld te kijken, toch?

Of installeer je je RDS zeer specifiek, bijvoorbeeld met Ivanti WM? Of heb je allerlei andere opties om core affinity per proces in te regelen?

[...]

Dus als "system.exe" op een RDS machine 98% druk is, dan kan je herleiden welke "user" dit veroorzaakt? Of zou dit makkelijker inzichtelijk zijn als je een VM hebt met maar 1 user per VM waarin "system.exe" 98% druk is?
Ik snap je niet helemaal maar er zit natuurlijk wel meer verschil in type cpu's dan alleen maar cores, een quad core celeron presteert nooit zo goed als een quad core i7 :P
Die xenon die erin zit is nou niet echt de snelste, vandaar dat ik vroeg of die het aan kan.

Wat ik al schreef het gaat maar om 3 gebruikers die kan ik veel makelijker managen dan dat ze op verschilende vm's staan en dat ik op elke VM security/updates en software in de gaten moet houden, en ja ik kan gewoon de loads zien wat een user verbruikt met TS/RDS het is allemaal niet zo spannend met 3 gebruikertjes met technische IT achtergronden, daarbij is het voor die app die op de server draait ook makkelijker en er draait 365 op meer niet.

Maar ik ben er uit, ik ga het eerst virueel proberen vanwege de kosten, werkt het toch niet dan weet ik nu welke licenties ik nodig heb met dank @Dennism ;)

• MAX3400

MAX3400

Slux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:24:
[...]

Ik snap je niet helemaal maar er zit natuurlijk wel meer verschil in type cpu's dan alleen maar cores, een quad core celeron presteert nooit zo goed als een quad core i7 :P
:? Een core en een vCPU zijn niet "1 op 1 translatable. Als je onder die impressie bent, dan houdt de (zijdelingse) discussie best snel op.
Die xenon die erin zit is nou niet echt de snelste, vandaar dat ik vroeg of die het aan kan.
Vandaar dat ik eerder vroeg wat je requirements zijn. En dan was je eerder antwoord "een eigen app". Dus? Ook een 16-bits applicatie mag op system-niveau (al dan niet door memory leaks) duizenden GB aan RAM verbruiken en misschien maar 0.3GHz per proces.
Wat ik al schreef het gaat maar om 3 gebruikers die kan ik veel makelijker managen dan dat ze op verschilende vm's staan en dat ik op elke VM security/updates en software in de gaten moet houden
True.
en ja ik kan gewoon de loads zien wat een user verbruikt met TS/RDS het is allemaal niet zo spannend met 3 gebruikertjes met technische IT achtergronden
Dat het met 3 man niet spannend is, ongetwijfeld. Maar als ze alle drie alleen "die ene app" open hebben en alle drie klagen ze dat het traag is; ik durf er wel geld op te zetten dat er zat situaties zijn dat je uren / dagen bezig bent om erachter te komen. Dat "zie" je niet eenvoudig in een aantal gevallen.

Dat is exact de reden dat mijn line of business (duidelijker gezegd, mijn klanten) meer en meer VDI's willen dan terminal servers (al dan niet voorzien van extra tooling of een dure shell of whatever). Licentie-technisch is het wat duurder maar niemand heeft meer last van de werkzaamheden van de buurman bij goede hypervisor-sizing.

• Slux
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:33:
[...]

:? Een core en een vCPU zijn niet "1 op 1 translatable. Als je onder die impressie bent, dan houdt de (zijdelingse) discussie best snel op.

[...]

Vandaar dat ik eerder vroeg wat je requirements zijn. En dan was je eerder antwoord "een eigen app". Dus? Ook een 16-bits applicatie mag op system-niveau (al dan niet door memory leaks) duizenden GB aan RAM verbruiken en misschien maar 0.3GHz per proces.

[...]

True.

[...]

Dat het met 3 man niet spannend is, ongetwijfeld. Maar als ze alle drie alleen "die ene app" open hebben en alle drie klagen ze dat het traag is; ik durf er wel geld op te zetten dat er zat situaties zijn dat je uren / dagen bezig bent om erachter te komen. Dat "zie" je niet eenvoudig in een aantal gevallen.

Dat is exact de reden dat mijn line of business (duidelijker gezegd, mijn klanten) meer en meer VDI's willen dan terminal servers (al dan niet voorzien van extra tooling of een dure shell of whatever). Licentie-technisch is het wat duurder maar niemand heeft meer last van de werkzaamheden van de buurman bij goede hypervisor-sizing.
Volgens mij praten we langs elkaar heen ;)

Je maakt het echt veel ingewikkelder dan het allemaal is.
Als je me TS nog een keer leest staat het vrij duidelijk wat ik vroeg en dat het voor thuis gebruik is.

Voor mij was/is de mooiste oplossing een RDS/TS ook gezien de app die er op draait, die verder prima draait met meerdere users tegelijk, ik had alleen gehoopt dat er voor prive/thuis situaties andere goedkopere licenties waren.

Dat je klanten VM's willen en beter is zal allemaal wel, het is maar net voor welke doeleinde je het wil gebruiken.
Een VM zal best is sommige situaties beter zijn, in mijn geval niet, maar gezien de prijzen voor thuis gebruik is het wat duur.

Er zijn nog zat situaties waar RDS nog wel wenselijk zijn anders zou een MS het ook niet meer leveren.

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 14:07
SCraane schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:40:
[...]

Ja, dat mag. Je mag ze natuurlijk daarna niet verplaatsen naar een andere host.

Essential server kan trouwens niet als terminal server gebruikt worden. Als je toch RDP aan zet moeten die mensen ook domain admin zijn en idd niet meer dan 2 tegelijk.
Heb je hier een link van? Ze mogen dus met geen mogelijk in een HA cluster draaien?

• SCraane
webgangster schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:46:
[...]

Heb je hier een link van? Ze mogen dus met geen mogelijk in een HA cluster draaien?
OEM is gekoppeld aan de hardware, je kan ze dus niet in HA draaien nee.

• MAX3400

MAX3400

SCraane schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:34:
[...]

OEM is gekoppeld aan de hardware, je kan ze dus niet in HA draaien nee.
Herhaal je dit van Spiceworks of van Microsoft Licensing Center? Microsoft zegt namelijk dat OEM helemaal geen "remote license" mag hebben en dat je via SA alsnog moet licenseren.

http://download.microsoft..._for_virtual_machines.pdf

Zijdelings, en discutabel; een VM heeft zijn eigen hardware-UID en "dus" zou high availability (op verschillende OSI lagen) wel mogelijk zijn. Dit dus naast het licensing-verhaal van hierboven.

• SCraane
MAX3400 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:14:
[...]

Herhaal je dit van Spiceworks of van Microsoft Licensing Center? Microsoft zegt namelijk dat OEM helemaal geen "remote license" mag hebben en dat je via SA alsnog moet licenseren.

http://download.microsoft..._for_virtual_machines.pdf

Zijdelings, en discutabel; een VM heeft zijn eigen hardware-UID en "dus" zou high availability (op verschillende OSI lagen) wel mogelijk zijn. Dit dus naast het licensing-verhaal van hierboven.
Ik had dit van Microsoft zelf toen. Is al een tijd geleden.

Dat je de hardware kan verhuizen, ja, dat kan, maar dat mag dan niet met OEM. Deze is gekoppeld aan de fysieke hardware en niet aan de virtuele hardware.

Zo mocht je ook met 1 windows server OEM licentie deze in totaal 3x gebruiken: 1x als Hyper-V host, er mochten geen andere rollen op draaien, en dan mocht je Windows server nog 2x virtueel draaien op diezelfde host. Maar ze waren dus wel gekoppeld aan de fysieke hardware en je mocht ze dus niet verplaatsen.
Pagina: 1