Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb een probleem met het volgende systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 156,71€ 156,71
1MoederbordenMSI B350 PC Mate€ 116,16€ 116,16
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 207,50€ 207,50
1Interne harde schijvenWD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 99,58€ 99,58
1MonitorenDell Ultrasharp U2414H Zwart€ 233,-€ 233,-
1MuizenLogitech G400s Gaming Mouse€ 93,23€ 93,23
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,16€ 73,16
1HardeschijfcontrollersDelock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port€ 17,43€ 17,43
1VoedingenCorsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 69,66€ 69,66

Eerder vandaag wilde ik een nieuwe (gewonnen) CPU-koeler installeren. Bij het eruithalen van de oude (stock) koeler, kwam de CPU mee uit de socket. Met een föhn en voorzichtig draaien kon ik de CPU en koeler weer van elkaar scheiden. Ik heb de overgebleven koelpasta met wat alcohol van de CPU verwijderd en de nieuwe koeler geïnstalleerd (hiervoor moest ik ook de backplate vervangen, dus moederbord is helemaal los geweest). Uiteraard heb ik hierbij een beetje nieuwe koelpasta aangebracht.

Sindsdien wil mijn systeem echter niet meer booten. Na een BIOS-reset kom ik nog net voorbij de POST. Een UEFI-shell, Grub bootloader, enz starten allemaal wel. Probeer ik eenmaal Windows op te starten, dan komt deze na ongeveer een seconde met een blauw scherm met de melding MACHINE_CHECK_EXCEPTION. Linux opstarten resulteert in een spontane reboot na een seconde. Dit gebeurt ongeacht of ik vanaf m'n SSD of een USB-stick boot.

Ik heb al geprobeerd met alleen GPU op te starten (disks etc losgehaald), of maar 1 reepje RAM, zonder succes. Dezelfde fout blijft continu optreden. De fans enz draaien wel. Ik heb de CPU nog gecontroleerd, maar kon geen ontbrekende of gebogen pinnetjes ontdekken. Ik heb het oude koelblok weer teruggezet, maar ook dat helpt niet.

Als ik na een reboot de BIOS-setup open, staat de CPU-temperatuur daar op ongeveer 30 graden celsius, niet bijzonder warm dus. CPU, geheugen en disks worden allemaal goed herkend (voor zover ik kan zien). De BIOS is de laatste versie (E7A34AMS.AJ0; build date 23 jan. 2019).

Ik vermoed dat het moederbord of de CPU dus kapot is gegaan bij de operatie. Heeft iemand nog tips wat ik kan proberen om een en ander uit te sluiten, of om het systeem weer werkend te krijgen?

Beste antwoord (via tszcheetah op 01-05-2019 21:34)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Dat is zo ongeveer het laatste wat je bij open elektronica moet doen, een föhn is letterlijk een elektronenkanon, een pracht manier om een statische lading op te bouwen in een circuit. :X

Volgende keer kan je het beste de PC even een paar minuten aan zetten zodat de pasta soepel word voordat je het koelblok probeert te vervangen.

Even aangenomen dat dat niet de boosdoener is; Staan alle pinnen wel braaf zoals deze horen te staan? Het meekomen van de CPU met het koelblok is vaak nog niet het einde van de wereld.
mrmrmr schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:36:
Als het goed is heeft de socket een metalen hefboom om de processor vast te zetten. Ik kan me daarom niet voorstellen hoe je het voor elkaar hebt gekregen de processor mee te nemen tenzij die hefboom los was of deze met teveel kracht losgerukt hebt. Als hij los was moet hij ook wel helemaal los zijn anders is de kans op schade aan de socket of het moederbord groot. Mogelijk is de socket beschadigd.
AMD CPU's zitten verrassend los in hun socket, en het kost vrij weinig kracht om deze er uit te trekken.

In de meeste gevallen levert dat overigens ook geen permanente schade op, aangenomen dat de processor er relatief gelijkmatig en recht uit getrokken is.

Maar goed, de nadruk ligt dan ook op 'de meeste gevallen' - de TS heeft er vervolgens ook nog eens een föhn op gericht.

@tszcheetah De beste manier van uitsluiten is momenteel toch om jouw CPU op een ander moederbord te testen, of een andere CPU op jouw moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 30-04-2019 01:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk niet dat het met je andere componenten te maken heeft. Je CPU hoort niet los te kunnen komen, die zit in een carrier, in een slot, met een schroef vast, los van je koeler. Je socket zelf zit ook nog eens met schroeven door je moederbord heen vast. Hoe heb je dat ding losgehaald? Dit gaat ook niks met je BIOS te maken hebben of met je GPU.

Edit: non-threadripper is AM4 en is dus idd ZIF, nvm... 8)7

Kan zijn dat je je socket gesloopt hebt. Een ZIF die op lock staat kan zowel je pinnen op je CPU schrapen als je contacten in de socket.

[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 30-04-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:09
Ik ben bang dat je CPU toch schade heeft opgelopen en er een kleine breuk aanwezig is in 1 van de pinnetjes of scheef staat. Dit is bijna niet zichtbaar met het blote oog, helaas.

Je bent niet de enige waarbij dit is gebeurd als dit ik zo google. Schijnt nogal naar spul te zijn die stock koelpasta.

[quote]johnkeates schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:20:
Ik denk niet dat het met je andere componenten te maken heeft. Je CPU hoort niet los te kunnen komen, die zit in een carrier, in een slot, met een schroef vast, los van je koeler. Je socket zelf zit ook nog eens met schroeven door je moederbord heen vast. Hoe heb je dat ding losgehaald? Dit gaat ook niks met je BIOS te maken hebben of met je GPU.
[/quote]

Dit geldt niet voor dit moederbord en type CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het goed is heeft de socket een metalen hefboom om de processor vast te zetten. Ik kan me daarom niet voorstellen hoe je het voor elkaar hebt gekregen de processor mee te nemen tenzij die hefboom los was of deze met teveel kracht losgerukt hebt. Als hij los was moet hij ook wel helemaal los zijn anders is de kans op schade aan de socket of het moederbord groot. Mogelijk is de socket beschadigd.

Als je een goede HD of 4k camera hebt met optische zoom kun je een foto maken van de socket in open en gesloten toestand. Hetzelfde van de contactzijde van de processor. Eventueel met strijklicht. Die opnamens kun je vervolgens rustig bekijken in de werkelijke resolutie op een andere PC en zo nagaan of je iets ziet. Een defecte socket betekent meestal een nieuw moederbord.

Een goede 5x of meer loupe (ik heb er een van Eschenbach) is altijd handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Dat is zo ongeveer het laatste wat je bij open elektronica moet doen, een föhn is letterlijk een elektronenkanon, een pracht manier om een statische lading op te bouwen in een circuit. :X

Volgende keer kan je het beste de PC even een paar minuten aan zetten zodat de pasta soepel word voordat je het koelblok probeert te vervangen.

Even aangenomen dat dat niet de boosdoener is; Staan alle pinnen wel braaf zoals deze horen te staan? Het meekomen van de CPU met het koelblok is vaak nog niet het einde van de wereld.
mrmrmr schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:36:
AMD CPU's zitten verrassend los in hun socket, en het kost vrij weinig kracht om deze er uit te trekken.

In de meeste gevallen levert dat overigens ook geen permanente schade op, aangenomen dat de processor er relatief gelijkmatig en recht uit getrokken is.

Maar goed, de nadruk ligt dan ook op 'de meeste gevallen' - de TS heeft er vervolgens ook nog eens een föhn op gericht.

@tszcheetah De beste manier van uitsluiten is momenteel toch om jouw CPU op een ander moederbord te testen, of een andere CPU op jouw moederbord.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 30-04-2019 01:46 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken!
D4NG3R schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:40:
[...]

Maar goed, even aangenomen dat dat niet de boosdoener is; Staan alle pinnen wel braaf zoals deze horen te staan? Het meekomen van de CPU met het koelblok is vaak nog niet het einde van de wereld.
De föhntip kwam ik tegen op andere forums (via Tom's Hardware geloof ik)... Maar goede les voor de volgende keer :)

De CPU kan ik nog steeds soepel in de socket leggen en vervolgens locken. Ik kon met het blote oog geen ontbrekende pinnen ontdekken (ook niks tegengekomen achteraf, geen los pinnetje zichtbaar in de socket oid). Het zijn wel erg veel pinnen, dus mogelijk heb ik het ergens niet helemaal goed gezien. Ik zal morgen nog eens proberen foto's te maken en te controleren, zoals @mrmrmr al suggereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tszcheetah
  • Niet online
Korte update: inmiddels heb ik de CPU vervangen, en het systeem start weer normaal op - met de nieuwe koeler erop. Bedankt voor de hulp en het meedenken allemaal, was een nuttig leermoment :)
Pagina: 1