Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik zoek een?
NVME SSD van het liefst 1TB of hoger voor mijn laptop

Wat is je budget?
Maximaal ~180 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, ben alleen geen grote fan van de wat "onbekende" merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn laptop, de volgende pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15ICH 81FK003XMH

Ik wil graag een M.2 SSD zodat ik de 2,5" drive eruit kan halen samen met de huidige 128GB M.2 SSD. Maar nu ik toch kijk zag ik dat er een verschil zit in sata SSD's welke een M.2 aansluiting hebben, en nu vroeg ik me eigenlijk meer af of de aansluiting op mijn laptop gebruik maakt van een sata aansluiting op de M.2 slot, ik kan nergens de info vinden voor mijn laptop hierover helaas.

Ook vroeg ik me af welke SSD het beste zou zijn voor in mijn laptop, de keuze voor M.2 was omdat ik zag dat 2,5" meer energie lijkt te verbruiken.
Mijn oog is gevallen op deze: pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 1TB, hij heeft hoge snelheden en ik vond vrij lovende reviews.

ik hoor graag andere mensen hun mening over wat ik het best kan doen in deze situatie :)

edit: Verkeerde link en wat typo's

[ Voor 8% gewijzigd door Zipperman op 30-04-2019 01:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 00:04
Een NVME SSD is over het algemeen niet merkbaar sneller dan een SATA SSD.
Tip: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

Ik heb zelf een 960 Pro en het was de meerprijs over een SATA schijf echt niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik de specificities van deze laptop zo bekijk gaat het om een PCI-e (NVME) M.2 SSD, al-hoe-wel men er niet erg duidelijk in is. Misschien is dit iets : pricewatch: Intel 660p 1TB

DE Crucial is overigens een S-ATA uitvoering in een M.2 jasje als ik de specificities in de pricewatch mag geloven.

Vergelijken : https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126249;1233359/

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 30-04-2019 00:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De product: PNY XLR8 CS3030 is ook wel een leuke. Heb de 1TB vandaag in mijn pc geduwd. Leuk! Denk wel toekomstbestendig zo. Gok zo'n 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
unfor schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:17:

Ik heb zelf een 960 Pro en het was de meerprijs over een SATA schijf echt niet waard.
Ik ben van plan best vaak bestanden te verplaatsen en kopiëren, en ik had gehoopt dat een NVME drive wel een flink verschil daarin zou maken.

Alhoewel deze flink goedkoper is begin ik nu wel te twijfelen.
_Dune_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:29:
Als ik de specificities van deze laptop zo bekijk gaat het om een PCI-e (NVME) M.2 SSD, al-hoe-wel men er niet erg duidelijk in is. Misschien is dit iets : pricewatch: Intel 660p 1TB

DE Crucial is overigens een S-ATA uitvoering in een M.2 jasje als ik de specificities in de pricewatch mag geloven.

Vergelijken : https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126249;1233359/
Ik zat ook op allerlei versies van de Lenovo site, maar ik kon niets met zekerheid vinden, als er PCIe staat is dat dan de volledige snelheid NVME? Ik ben niet al te bekend met deze interface en ik raak in de war van de hoeveelheid info die ik heb gevonden, sorry :'(

Die 660P zag ik dat hij langzamer werd hoe voller hij werd geloof ik?
Ivysaur schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:39:
De product: PNY XLR8 CS3030 is ook wel een leuke. Heb de 1TB vandaag in mijn pc geduwd. Leuk! Denk wel toekomstbestendig zo. Gok zo'n 7 jaar.
Deze ziet er ook wel heel erg interessant uit! Goedkoper en nog ietsje sneller ook! Ik denk dat als mijn laptop echt een NVME drive ondersteunt ik voor deze ga!

Stel dat ik deze koop, en mijn laptop blijkt toch geen NVME te ondersteunen, werkt de SSD dan nog steeds maar dan over SATA snelheden?

Bedankt voor de snelle reacties alvast iedereen, sorry als ik heel erg onwetend overkom, maar ik wil graag voorkomen dat ik een schijf koop welke niet werkt in mijn laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Zipperman Lenovo is inderdaad hier niet echt duidelijk in. Wat betreft het trager worden van een SSD naar mate deze voller wordt, geldt feitelijk voor elke SSD. Zelf heb ik de Intel ook net besteld, afgaande op reviews hier op Tweakers.net en reviews en BBG van Tweakers.net zelf.

Wat is het type nummer en merk van de huidige SSD?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
_Dune_ schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:43:
@Zipperman Lenovo is inderdaad hier niet echt duidelijk in. Wat betreft het trager worden van een SSD naar mate deze voller wordt, geldt feitelijk voor elke SSD. Zelf heb ik de Intel ook net besteld, afgaande op reviews hier op Tweakers.net en reviews en BBG van Tweakers.net zelf.

Wat is het type nummer en merk van de huidige SSD?
Ik wist niet dat dat zo was voor alle SSD's, ik zag het als grootste punt in de video van LTT, en vond hem vandaar afknappen. Misschien ga ik toch naar wat andere reviews zoeken.

Op het moment krijg ik alleen het volgende voor wat er nu in zit: 119GB KBG30ZMT128G.

Simpele Google zoekopdrachten maken me niet veel wijzer over of het gaat over een NVME of een SATA SSD.
Wel CrystalDisk even geprobeerd wat meer info mee los te krijgen zojuist: https://imgur.com/a/b4Nq08T

Blijkbaar gaat het om een PCIe 3.0 X2 SSD, maar de snelheden zijn ook niet de beste.
Zou het kunnen dat de SSD specifiek maar PCIe 3 X2 is maar dat de slot PCIe 3 X4 is? Ik denk dat ik voor de PNY ga gezien die hele hoge snelheden lijkt te halen voor een niet al te grote meerprijs tegenover de Intel.
Ik wacht nog eerst even af of iemand misschien toevallig in dezelfde situatie zat en kan helpen, en ik ga toch nog maar wat meer reviews zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Gewoon bestellen en anders terugsturen onder 14 dagen termijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 197141

unfor schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:17:

Dan verschil ik toch wat van mening . Wanneer je met grote bestanden werkt is het verschil echt wel te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zipperman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 02:01:
[...]

Ik wist niet dat dat zo was voor alle SSD's, ik zag het als grootste punt in de video van LTT, en vond hem vandaar afknappen. Misschien ga ik toch naar wat andere reviews zoeken.
In benchmarks maakt het niet uit hoe vol een schijf (SSD of HDD) is; in real life wel.
Ik denk dat ik voor de PNY ga gezien die hele hoge snelheden lijkt te halen voor een niet al te grote meerprijs tegenover de Intel.
Afweging: de snellere (op papier) schijf kopen prijstechnisch, 99.9% kans dat je nooit het verschil merkt tussen de PNY en Intel.

Tegelijkertijd goed dat je reviews leest maar veel reviews leggen amper meer uit "hoe" een schijf op zijn bek gaat of welke afwegingen er bij een goede / slechte benchmark zitten. Ik vind http://www.thessdreview.com toch nog steeds een site waar je veel meer extra / andere info kan lezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zipperman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 02:01:
[...]

Simpele Google zoekopdrachten maken me niet veel wijzer over of het gaat over een NVME of een SATA SSD.
Wel CrystalDisk even geprobeerd wat meer info mee los te krijgen zojuist: https://imgur.com/a/b4Nq08T
In de afbeelding onder "interface" heb je je antwoord staan: NVM Express

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 10:04
Zipperman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 01:36:
[...]
Ik ben van plan best vaak bestanden te verplaatsen en kopiëren, en ik had gehoopt dat een NVME drive wel een flink verschil daarin zou maken.
Waar komen die bestanden vandaan? als je ze op dezelfde SSD verplaatst worden ze alleen in de tabellen verplaatst dus dan maakt de snelheid niet uit en als ze van een externe bron komen is de leessnelheid van de bron en de snelheid van de verbinding vaak veel lager dan de snelheid van je SSD.

En zoals met alles betaal je voor de laatste paar procent extra snelheid tot wel 100% meer (intel vs. 970 evo plus) Waar het optimum ligt wordt vooral bepaald door jou portemonnee. Met die intel krijg je NVME voor een lagere prijs dan de meeste sata drives dus dat is makkelijk, of je gaat merken dat die PNY sneller is betwijfel ik, maar een ssd die op papier 3,500 MB/s haalt in je laptop is natuurlijk ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 22:34
Als je echt veel bestanden kopieert dan heb je kans dat de SSD wat warm wordt. Vooral de Pro's van Samsung hebben hier last van. Je zou kunnen overwegen om een (bijvoorbeeld )EK cool block op je SSD te bevestigen.

Ik ben het overigens met @Anoniem: 197141 eens, als je veel bestanden kopieert of veel met WinRAR werkt dan is een 960/970 pro echt een verademing. Ik heb zelf ook een 970 Pro in mijn laptop zitten.

Of het de meerprijs waard is ten opzichte van een 660p van Intel, tsja over het algemeen genomen vinden ze hier op Tweakers van niet.

Goed om ook te weten is het dat er een verschil is tussen QLC (Intel 660p) en een 970 Pro (TLC). Een QLC SSD kan veel minder schrijven dan een TLC. Of je in de praktijk een QLC echt kapot zal zien gaan door te veel schrijf acties hangt uiteraard van jouw eigen gebruik af.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45
Operations schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:33:
Goed om ook te weten is het dat er een verschil is tussen QLC (Intel 660p) en een 970 Pro (TLC). Een QLC SSD kan veel minder schrijven dan een TLC. Of je in de praktijk een QLC echt kapot zal zien gaan door te veel schrijf acties hangt uiteraard van jouw eigen gebruik af.
De Intel 660p 1TB heeft een TBW van 200 TB. Bij deze hoeveelheden data op een laptop zijn dat over het algemeen media-bestanden of spellen, en die gooi je er niet iedere dag vanaf en zet je er opnieuw op.

Als je iedere dag 50 GB schrijft (en dat doet een thuisgebruiker niet... Ik noem mezelf prosumer en doe o.a. foto's en video's en ik haal de 50 per dag niet eens. Ja, soms, maar gemiddeld? Verre van...) dan nog gaat de SSD 11 jaar mee voordat je aan de TBW zit. Daarna wordt de kans groter dat deze stuk gaat, maar het is zeker geen gegeven...

In een enterprise omgeving isTBW en DWPD iets om rekening mee te houde, voor de gemiddelde thuisgebruiker maakt het niks uit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: WD Blue SN500 500GB voor PCIe 3.0x2

edit: of heb je een M.2 42mm ?
Even kijken of er ruimte is voor M.2 80mm @Zipperman

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 30-04-2019 12:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Ivysaur schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 03:35:
Gewoon bestellen en anders terugsturen onder 14 dagen termijn. ;)
... en de verkoper met een product opschepen die hij tegen een minderprijs weer kan doorverkopen of zelfs helemaal niet meer. Of je doet gewoon eerst je huiswerk voordat je iets aanschaft wat de TS hier probeerd te doen. +1 voor TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipperman
Hi,

Ik heb deze uitnedelijk gehaald: product: PNY XLR8 CS3030

Werkt heerlijk! En het M.2 slot is ook gewoon PCIe 3.0 X4, alles werkt lekker vlot en ik heb een langere accuduur nu de 2,5" drive er ook uit is.

Dank voor de hulp :)
Pagina: 1