Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:06
Beste mensen,

Toen mijn schoonvader tot zijn schrik zag dat iets zomaar dingen aan het updaten was, heeft hij zijn laptop uitgedrukt. Toen hij mij het gebeuren beschreef, herinnerde hij zich iets met een soort oud 'DOS-scherm' en iets over 'erase' en 'BIOS'. :/ Resultaat is in ieder geval dat de laptop aangezet kan worden, maar dat er weinig gebeurt; ventilatoren draaien, twee ledjes verraden dat de laptop aan staat, maar verder niets. Geen beeld (als in: het scherm blijft uit), geen HD-led.

Weet iemand een manier om er weer een werkende BIOS in te krijgen? Ik heb al iets gelezen over de CrashFree BIOS, maar in de handleiding zie ik niet dat deze laptop hierover beschikt. Een BIOS-bestand op een USB-stick zetten en deze erin doen, heeft in ieder geval niet geleid tot het magisch opstarten van een recoveryprogramma. Maar misschien mis ik een geheime toetsencombinatie of regel betreffende de bestandsnaam.

Ik hoop dat iemand iets weet. Laptop is uit 2015, maar als exclusieve internetlaptop zou 'ie nog jaaaaaaaren meekunnen... als 'ie maar opstart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 19:54
Om welk type laptop gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ExilaaHH schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:31:
Topictitel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phobophile
ExilaaHH schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:31:
Zoals inderdaad in de topictitel staat: Asus X554L (hoewel ergens op de sticker ook staat X554LA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:06
Even op eBay oid zoeken naar een nieuwe bioschip en deze erop solderen. Of de huidige bioschip opnieuw flashen. Dit zal waarschijnlijk extern moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Check eerst voor de zekerheid welk soort BIOS het om gaat!

Indien er gebruik gemaakt wordt van AMIBIOS:

- Formatteer een USB stick waar geen belangrijke data op staat (het liefst FAT geformatteerd)
- Download de BIOS en zet hem op de USB stick met bestandsnaam hernoemd naar AMIBOOT.ROM
- Stop de USB stick in een USB2.0 poort (indien beschikbaar uiteraard)
- Start vervolgens je laptop op en druk CTRL + HOME in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

codeclap schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:59:
Check eerst voor de zekerheid welk soort BIOS het om gaat!

Indien er gebruik gemaakt wordt van AMIBIOS:

- Formatteer een USB stick waar geen belangrijke data op staat (het liefst FAT geformatteerd)
- Download de BIOS en zet hem op de USB stick met bestandsnaam hernoemd naar AMIBOOT.ROM
- Stop de USB stick in een USB2.0 poort (indien beschikbaar uiteraard)
- Start vervolgens je laptop op en druk CTRL + HOME in.
Bios is het “os” om dingen als die Ctrl+home aan te kunnen sturen. Als dat corrupt is gaat dat feest dus niet op.

Meestal is de enige optie bij corrupt bios/efi de laptop terug naar de fabrikant waar ze dit extern wel kunnen flashen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:50:
[...]

Bios is het “os” om dingen als die Ctrl+home aan te kunnen sturen. Als dat corrupt is gaat dat feest dus niet op.

Meestal is de enige optie bij corrupt bios/efi de laptop terug naar de fabrikant waar ze dit extern wel kunnen flashen.
Nee, dat is niet waar. Zat laptops en moederborden met een failsafe mechanisme die door middel van een toetsencombinatie een BIOS van USB kan flashen indien de BIOS op het moederbord voor wat dan reden ook corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:53:
[...]

Nee, dat is niet waar. Zat laptops en moederborden met een failsafe mechanisme die door middel van een toetsencombinatie een BIOS van USB kan flashen indien de BIOS op het moederbord voor wat dan reden ook corrupt is.
dat fail safe mechanisme heet “dual bios” en je kan zelf wel raden denk ik wat dat is en doet 😉. ik kom nergens op de site van asus tegen dat ze dat aanbieden op deze laptop, dus vandaar mijn reactie dat het waarschijnlijk kansloos is.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-04-2019 14:00 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:00:
[...]
dat fail safe mechanisme heet “dual bios” en je kan zelf wel raden denk ik wat dat is en doet 😉. ik kom nergens op de site van asus tegen dat ze dat aanbieden op deze laptop, dus vandaar mijn reactie dat het waarschijnlijk kansloos is.
Nee, Dual Bios is zoals de naam al zegt - een 2e bios.

Waar ik het over heb is een toetsencombinatie die een recovery van de bios start volgens pre-defined parameters, zoals bijvoorbeeld USB drive FAT geformatteerd in USB poort X(meestal 2.0 only) met bios bestand in de root met naam BIOS.BIN

Menig Acer netbookje mee gered, die hadden in de begintijd nogal een handje van Bios problemen. Ik neem aan dat Asus dat ook wel op een aantal modellen heeft.

Hier staat de procedure beschreven voor een ander model, maar wellicht doet CTRL+HOME met de bios in de juiste USB en naam het voor de X554L het ook :)

https://rog.asus.com/foru...IOS-recovery-instructions

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 30-04-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:10:
Nee, Dual Bios is zoals de naam al zegt - een 2e bios.
En dat 2e bios roep je dus aan met -je raad het al- een toetscombinatie zoals ctrl+home. Dual Bios zit vaak in de duurdere moederborden zoals zo'n Asus RoG in het topic die je aan haalt. Kans dat dit op goedkopere laptops zit is niet groot (want duurder).

Maar de technische discussie is verder voor de topicstarter niet zo interessant, ik hoop voor hem dat ctrl-home werkt. Het komt namelijk vaker voor dat dit soort geavanceerde technieken niet bij de technische specificaties of in de manual staat.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:24
even heel gek, maar een (Windows) laptop zal niet ' zomaar' het BIOS gaan updaten voordat er met koeienletters een melding in beeld heeft gestaan waarin vermeld staat wat er gebeuren gaat?!

Heb je al het volgende geprobeerd:
-aan-uit knop een minuut vasthouden
-accu eruit en een paar keer aan uit knop indrukken(hiermee reset je moederbord vaak ook)

(ik vermoed dat er geprobeerd is een meltdown/spectre patch te installeren?)

[ Voor 10% gewijzigd door kleijn1985 op 30-04-2019 16:55 ]

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phobophile
Dank voor alle antwoorden, mensen!

@.Maarten
De stappen die je noemt liggen helaas wat buiten mijn directe technische skills. Als deze laptop afgedankt wordt, wil ik zoiets wel proberen, maar daar moet ik de tijd voor hebben.

@codeclap
Iets dergelijks had ik al geprobeerd, MAAR dat van die bestandsnaam wist ik niet. Er was een hoop onduidelijkheid online over de juiste bestandsnaam.Dit ga ik dus proberen, laat het weten als het werkt.

@kleijn1985
Ja, dat met die knop heb ik al wel geprobeerd, maar de accu is er tegenwoordig niet zo makkelijk meer uit te halen. :-/

V.w.b. die inbreng: dat is inderdaad ook zoiets. Volgens de site is de laatste BIOS uit 2016, waarom zou dat ding nu opeens een update krijgen. En dat iets als Asus Update of Windows Update zomaar zou verzinnen de BIOS te gaan updaten, vind ik ook al heel bizar. Heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

laat je nog even weten of het iets doet als je direct bij het starten CTRL+HOME beide ingedrukt houdt?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phobophile
Helaas het heeft allemaal niets mogen baten. Heb de ctrl+home truc geprobeerd met de bios in allerhande verschillende bestandsnamen, daarnaast ook alles steeds in alle verschillende USB-poorten. Maar er gebeurt niets. Het leesledje geeft direct bij het inschakelen een heel korte flits, maar daarna lijkt er ook niet meer naar de stick gekeken te worden door de laptop.

Dank voor alle hulp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Phobophile op 01-05-2019 14:49 ]

Pagina: 1