Binnenkort ga ik wat offertes opvragen voor een PV systeem. Ik heb al heel wat gelezen, ik ben benieuwd naar wat inzichten van de experts hier
Het dak waar ik de panelen wil gaan plaatsen ligt op ZZW, ik denk op ongeveer 200 graden. De hellingshoek is ongeveer 40 graden. Het mooie is dat ik op een hoek woon, het vervelende is dat er een flat naast staat. Deze is gelukkig niet zo hoog. Hierdoor heb ik nu na 6 uur 's avonds last van schaduw. Om een idee te krijgen van de schaduw:
18:30 uur:

19:30 uur

In de winter heb ik vermoedelijk minder last van de flat, omdat de zon dan minder ver in het westen onder gaat. Geen idee hoe het dan zal zijn in de zomer.
Daarnaast heb ik beperkte ruimte door de 2 afvoerpijpen en de dakramen.
De buren verderop hebben het als volgt geplaatst:

Mijn rechtse afvoerbuis staat wat hoger dan bij de buren, maar net wat verder naar rechts. Dezelfde opstelling als bij de buren zou wellicht net passen als ik de breedte dmv de dakpannen tel.
Bij mij zou het er dan zo uit zien:

Ik overweeg ook deze optie. Dit moet qua breedte net passen verwacht ik en ik zou nog een 10e paneel kwijt kunnen.

En om het feestje compleet te maken staat op +/- 15 meter afstand nog een hoge boom. Daar heb ik nu geen last van, maar wellicht dat deze zorgt voor schaduw in de winter.

Mijn vragen:
Zou gezien de ligging een PV systeem in mijn situatie wel voldoende opleveren?
Zou SolarEdge gezien de schaduwen aan te raden zijn?
Mogen de panelen (net zoals bij de buren) zo dicht bij de dakrand?
Hebben jullie wellicht andere ideeën/op-aanmerkingen.
Het dak waar ik de panelen wil gaan plaatsen ligt op ZZW, ik denk op ongeveer 200 graden. De hellingshoek is ongeveer 40 graden. Het mooie is dat ik op een hoek woon, het vervelende is dat er een flat naast staat. Deze is gelukkig niet zo hoog. Hierdoor heb ik nu na 6 uur 's avonds last van schaduw. Om een idee te krijgen van de schaduw:
18:30 uur:

19:30 uur

In de winter heb ik vermoedelijk minder last van de flat, omdat de zon dan minder ver in het westen onder gaat. Geen idee hoe het dan zal zijn in de zomer.
Daarnaast heb ik beperkte ruimte door de 2 afvoerpijpen en de dakramen.
De buren verderop hebben het als volgt geplaatst:

Mijn rechtse afvoerbuis staat wat hoger dan bij de buren, maar net wat verder naar rechts. Dezelfde opstelling als bij de buren zou wellicht net passen als ik de breedte dmv de dakpannen tel.
Bij mij zou het er dan zo uit zien:

Ik overweeg ook deze optie. Dit moet qua breedte net passen verwacht ik en ik zou nog een 10e paneel kwijt kunnen.

En om het feestje compleet te maken staat op +/- 15 meter afstand nog een hoge boom. Daar heb ik nu geen last van, maar wellicht dat deze zorgt voor schaduw in de winter.

Mijn vragen:
Zou gezien de ligging een PV systeem in mijn situatie wel voldoende opleveren?
Zou SolarEdge gezien de schaduwen aan te raden zijn?
Mogen de panelen (net zoals bij de buren) zo dicht bij de dakrand?
Hebben jullie wellicht andere ideeën/op-aanmerkingen.