Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:20
Binnenkort ga ik wat offertes opvragen voor een PV systeem. Ik heb al heel wat gelezen, ik ben benieuwd naar wat inzichten van de experts hier _/-\o_

Het dak waar ik de panelen wil gaan plaatsen ligt op ZZW, ik denk op ongeveer 200 graden. De hellingshoek is ongeveer 40 graden. Het mooie is dat ik op een hoek woon, het vervelende is dat er een flat naast staat. Deze is gelukkig niet zo hoog. Hierdoor heb ik nu na 6 uur 's avonds last van schaduw. Om een idee te krijgen van de schaduw:
18:30 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5172JRIf2DhosR0uV3JUnnsL/medium.jpg

19:30 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0BsG6e5ImuMVqn3YYjAJy4lV/medium.jpg

In de winter heb ik vermoedelijk minder last van de flat, omdat de zon dan minder ver in het westen onder gaat. Geen idee hoe het dan zal zijn in de zomer.
Daarnaast heb ik beperkte ruimte door de 2 afvoerpijpen en de dakramen.
De buren verderop hebben het als volgt geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E2zKfG0R1oFFQciVfz2Ic6kR/medium.jpg

Mijn rechtse afvoerbuis staat wat hoger dan bij de buren, maar net wat verder naar rechts. Dezelfde opstelling als bij de buren zou wellicht net passen als ik de breedte dmv de dakpannen tel.
Bij mij zou het er dan zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VTa3Ode0rpQ7AS30KbiUXy5h/medium.jpg

Ik overweeg ook deze optie. Dit moet qua breedte net passen verwacht ik en ik zou nog een 10e paneel kwijt kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f6ghBSkD9qxd3XDwlmobFbVk/medium.jpg

En om het feestje compleet te maken staat op +/- 15 meter afstand nog een hoge boom. Daar heb ik nu geen last van, maar wellicht dat deze zorgt voor schaduw in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8DoCf79KCec7eXl8zCeXok9Y/medium.jpg

Mijn vragen:
Zou gezien de ligging een PV systeem in mijn situatie wel voldoende opleveren?
Zou SolarEdge gezien de schaduwen aan te raden zijn?
Mogen de panelen (net zoals bij de buren) zo dicht bij de dakrand?

Hebben jullie wellicht andere ideeën/op-aanmerkingen.

Beste antwoord (via Jimster op 10-10-2019 08:36)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoe breed is het huis maximaal en hoeveel moeite mag het kosten? :)

Ik zou het volgende doen:
Het pijpje van de ventilatie weg voor een pan en de cv pijp binnen om zetten in het andere dakvlak. Dan kunnen er 5 boven en 5 onder het raam portrait mits je dak/huis 5,35 breed. Neem 10 stuks pana kuro 325-330 en maak 2 strings van 5 op een sma 3.0 of 3,6 met 2 mppt.

Dan heb je het minst last van de punt omdat de bovenste rij gewoon door blijft gaan, de onderste komt dan de schaduw op maar ontkom je niet aan.
Niet het goedkoopste maar zeker wel een goede set, de panelen kies ik vanwege de kleinere maat in lengte en het hogere voltage, anders wordt 5 moeilijk, de sma kies ik vanwege het eventueel werken van optitrack, maar als dat voltage te laag is (@AUijtdehaag ? ) je ook een growatt of goodwe nemen van dezelfde grootte en met 2 mppt aan boord.

@Jimster

Ik bedoelde 5m35 natuurlijk, zoals dit. (Mijn huis noord kant) cv pijp en ventilatie zat hier ook, is nu weg, lijkt allemaal veel werk maar stelt niets voor.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bru668jb90z.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 09-09-2019 18:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Je kunt ze het beste leggen zoals de linker buren met hun pv installatie
de schaduw van de flat valt dan over de lange zijde van de panelen
dat is iets gunstiger dan dat de schaduw meteen vol de korte zijde raakt
( alle diodes gaan dan in sper )
SE zou kunnen maar ik vermoed dat je daar voor te weinig panelen kunt plaatsen
alhoewel, er zijn ook SE optimizers die een hogere spanning genereren
maar daar zul je wel op gewezen worden door die andere heldere lichten op dit forum.
En ja, de panelen kunnen en mogen zo dicht boven de dakgoot.

• Jimster
PClop schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:22:
Je kunt ze het beste leggen zoals de linker buren met hun pv installatie
de schaduw van de flat valt dan over de lange zijde van de panelen
dat is iets gunstiger dan dat de schaduw meteen vol de korte zijde raakt
( alle diodes gaan dan in sper )
SE zou kunnen maar ik vermoed dat je daar voor te weinig panelen kunt plaatsen
alhoewel, er zijn ook SE optimizers die een hogere spanning genereren
maar daar zul je wel op gewezen worden door die andere heldere lichten op dit forum.
En ja, de panelen kunnen en mogen zo dicht boven de dakgoot.
De panelen liggen bij beide opties dezelfde richting op, dus rechtop met de korte kant horizontaal. Wellicht is het door de hoek van de foto niet goed te zien.
Op sommige sites lees ik dat de panelen minimaal x centimeter van de rand van het dak moeten liggen. Bij de buren ligt het echt vrijwel tegen de dakrand boven aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn?

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Geheel off-topic, maar je gevel is wel erg slordig geschilderd...

• Jimster
Wootism schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:13:
Geheel off-topic, maar je gevel is wel erg slordig geschilderd...
Kunst 8)

• Rol-Co

Rol-Co

De schaduw is zo'n beetje als mijn zuid, 18:30 heb je al een redelijke punt en een uur later het hele dak, ik denk niet dat optimisers of SE veel verschil gaat maken, het is een uitstel van hooguit een half uur a 45 min.
Deal with it.
Beste is zoveel mogelijk Wp er op en het midden ontwijken, die punt gaat in de winter vanuit het midden licht naar boven, in de zomer vanuit het midden naar beneden, maar blijft in een uur over je hele dak gaan.

Dus geen midden
Veel Wp er op zodat je veel opwekt voordat de punt begint

Je ligt bijna zuid dus heel slecht word het niet >:)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59

BlueTooth76

Let the sun shine!

En op dagen dat het geheel bewolkt is heb je toch geen last van dat gebouw ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Jimster schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:11:
[...]

De panelen liggen bij beide opties dezelfde richting op, dus rechtop met de korte kant horizontaal. Wellicht is het door de hoek van de foto niet goed te zien.
Op sommige sites lees ik dat de panelen minimaal x centimeter van de rand van het dak moeten liggen. Bij de buren ligt het echt vrijwel tegen de dakrand boven aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E2zKfG0R1oFFQciVfz2Ic6kR/full.jpg

Ben ik nu gek?
;)
Ik bedoelde die van je buren, niet je eigen knipsels.

• Jimster
PClop schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:58:
[...]

[Afbeelding]

Ben ik nu gek?
;)
Ik bedoelde die van je buren, niet je eigen knipsels.
Hoe het bij de rechtse buren ligt is geen optie.
In mijn eigen knipsels liggen ze allemaal dezelfde kant op.
Bij optie 2 kan ik er 10 kwijt, maar dan heb ik er wel 2 in het midden waar de schaduw het eerst op valt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waar zijn die pijpjes precies voor? Nog een optie om deze te vervangen door laag model waar PV overheen kan?

• Jimster
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:07:
Waar zijn die pijpjes precies voor? Nog een optie om deze te vervangen door laag model waar PV overheen kan?
De linker is centrale afzuiging, rechtse is CV.
Die linker zou misschien kunnen, CV niet denk ik?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jimster schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:42:
[...]

De linker is centrale afzuiging, rechtse is CV.
Die linker zou misschien kunnen, CV niet denk ik?
Inderdaad! Geeft misschien nog wat meer flexibiliteit in je legplan.

• Jimster
Even een update.. door omstandigheden nog geen stappen gemaakt.
Zo wordt mijn legplan:
Legplan 3

Zo heb ik het minst last van de punt schaduw die van rechts komt.

Afgelopen maanden heb ik de schaduw in de gaten gehouden.
14 mei (datum op afbeelding klopt niet):
Zon 14 mei

21 juni:
Zon 21 juni

Het pijpje links wil ik dan misschien vervangen door een platte versie.

De vragen die ik heb:
Met omvormers zou ik misschien 1 à 1,5 uur kunnen winnen. Lijkt mij niet de moeite waard?
Indien toch omvormers, Tigo of Solaredge?
Paneel 4 (rechtsboven) gaat in de ochtend last krijgen van mijn CV pijp. Adviseren jullie dan een omvormer voor deze? Of lijkt het niet nodig. De schaduw zal op de onderste helft van het paneel vallen schat ik zo in, ik neem Duo panelen, dan wordt het misschien in het paneel zelf al afgevangen?

• Jimster
Iemand tips of advies?

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:16
Tigo kan er altijd nog bij, maar lijkt mij niet de moeite. Solaredge al zeker niet, voor de meerprijs kun je ook hele leuke panelen kopen met meer Wp. Dat zal meer opbrengen en er kan minder kapot.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • Beste antwoord

• Rol-Co

Rol-Co

Hoe breed is het huis maximaal en hoeveel moeite mag het kosten? :)

Ik zou het volgende doen:
Het pijpje van de ventilatie weg voor een pan en de cv pijp binnen om zetten in het andere dakvlak. Dan kunnen er 5 boven en 5 onder het raam portrait mits je dak/huis 5,35 breed. Neem 10 stuks pana kuro 325-330 en maak 2 strings van 5 op een sma 3.0 of 3,6 met 2 mppt.

Dan heb je het minst last van de punt omdat de bovenste rij gewoon door blijft gaan, de onderste komt dan de schaduw op maar ontkom je niet aan.
Niet het goedkoopste maar zeker wel een goede set, de panelen kies ik vanwege de kleinere maat in lengte en het hogere voltage, anders wordt 5 moeilijk, de sma kies ik vanwege het eventueel werken van optitrack, maar als dat voltage te laag is (@AUijtdehaag ? ) je ook een growatt of goodwe nemen van dezelfde grootte en met 2 mppt aan boord.

@Jimster

Ik bedoelde 5m35 natuurlijk, zoals dit. (Mijn huis noord kant) cv pijp en ventilatie zat hier ook, is nu weg, lijkt allemaal veel werk maar stelt niets voor.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bru668jb90z.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 09-09-2019 18:44 ]

• Jimster
@Rol-Co Dank!
Breedte is ongeveer 5,50m, lengte 5,00m
CV pijp verplaatsen gaat 'm niet worden, dat zou heel veel extra werk opleveren. De ketel hangt aan deze kant dus dan zou het door de woning naar de andere kant moeten. Ik moet dus wel bij 1 string blijven.

• Rol-Co

Rol-Co

Jimster schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:09:
@Rol-Co Dank!
Breedte is ongeveer 5,50m, lengte 5,00m
CV pijp verplaatsen gaat 'm niet worden, dat zou heel veel extra werk opleveren. De ketel hangt aan deze kant dus dan zou het door de woning naar de andere kant moeten. Ik moet dus wel bij 1 string blijven.
Ik kan niet zien hoe het bij jou op zolder is natuurlijk maar als je op mijn foto kijkt bij de buren zie je de cv pijp bovenin en de cv hangt recht onder het middelste pijpje, de rest is pijp langs het dak van de zolder, naar de bergzolder (3 kamers op zolder) en daar het dak uit.
Die pijp kan bij jou niet met een bocht linksaf en verderop uit het dak? Of iets naar beneden zodat hij gelijk met de ramen valt, daar heb je er ook geen last van.

Je hoeft niet persé 1 string, je kan ook 4 boven, 1 tussen de ramen in 1 string en de 5 onder.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 09-09-2019 22:23 ]

• Jimster
@Rol-Co Een beetje laat, maar bedankt voor je tips! Het heeft me nieuwe inzichten gegeven.
Wat ik ga doen is de afvoer links naar de achterzijde van de woning verplaatsen. Daardoor kan de bovenste rij meer naar links en heeft het rechtse paneel minder last van schaduw van de CV pijp:
Afvoer

Hierdoor onstaat de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8K6urzAkzSRH06ROyYB1f4Qx/medium.jpg

De CV pijp wil ik het liefst laten zoals het is. Ik ga wel even informeren wat de kosten zijn. Het zou wel betekenen dat de afvoer met een meter of 4 verlengd wordt, ik weet niet of daar speciale regels voor gelden. Lager kan sowieso niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2vxpQ4MuwESuJtcU9SVhm5tV/medium.jpg

Als ik kleinere panelen neem zoals de Panasonics die je noemt, kan ik inderdaad tussen de dakramen een extra paneel kwijt. Nadeel is dat ik het dan echt lelijk gaat worden, omdat de panelen niet op 1 lijn liggen.

Mocht de CV afvoer ook verplaatst kunnen worden tegen geringe kosten, dan zou 2x 5 panelen inderdaad een goede optie zijn. Het voordeel van 2 strings zie ik nog niet, echt veel tijd win je er niet mee. Met 2 strings haal je misschien minder snel de benodigde opstartspanning?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
gewoon jinko maxims in 1 string, probleem ook opgelost :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

@Jimster Waarom plaats je paneel 5 niet tussen de dakramen? Bovenste rij iets opschuiven en alles kan dan mooi uitgelijnd.

A'dam PVOutput

• Jimster
ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:36:
@Jimster Waarom plaats je paneel 5 niet tussen de dakramen? Bovenste rij iets opschuiven en alles kan dan mooi uitgelijnd.
Als ik beide pijpjes naar de achterkant verplaats. dan is het inderdaad mooi uitgelijnd. Dan zou ik zelfs 11 panelen kwijt kunnen. Het enige is dat ik dan minder lange panelen moet nemen zoals de duurdere Panasonics, omdat de lengte 5 meter is. De TVT is dan weer langer. Als ik rekening hou met wat marge, mag ik panelen nemen van max 160cm lang.

• Lardman
1623 x 1048 x 35 mm is deze:
https://www.seraphim-ener...)-E01B_EN_2019%20V2.0.pdf
Daar kun je dus precies 3 van boven elkaar op een dak kwijt, mits je in de breedte 25 cm marge hebt. (en 5cm tussen de ramen)

edit: ik zie dat je dak breed genoeg is. Als je 2 cm tussenruimte tussen de panelen neemt en je hebt exact 5 meter in de hoogte dan wil het precies. (in de hoogte 3 boven elkaar).
Gewoon een kwestie van panelen zo hoog mogelijk dat vlak aan de nok schuiven, dan heb je 7 cm over. Niet veel maar het past wel!

[ Voor 38% gewijzigd door Lardman op 27-09-2019 13:27 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jimster schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:29:
[...]

Als ik beide pijpjes naar de achterkant verplaats. dan is het inderdaad mooi uitgelijnd. Dan zou ik zelfs 11 panelen kwijt kunnen. Het enige is dat ik dan minder lange panelen moet nemen zoals de duurdere Panasonics, omdat de lengte 5 meter is. De TVT is dan weer langer. Als ik rekening hou met wat marge, mag ik panelen nemen van max 160cm lang.
Ik bedoel twee rijen van 4 met 1 paneel tussen de ramen. Paneel 5 in je huidige setup is je probleempaneel vanwege schaduw. Dat probleem los je dan op.

A'dam PVOutput

• Jimster
ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:04:
[...]

Ik bedoel twee rijen van 4 met 1 paneel tussen de ramen. Paneel 5 in je huidige setup is je probleempaneel vanwege schaduw. Dat probleem los je dan op.
Echt veel tijd win ik niet er niet mee. Bovendien is dat de avondzon. Dan is het misschien nog beter om 11 panelen te nemen?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Die zon op 21 juni om 17:00 op jouw paneel 5 haalt wel een hele string onderuit. Terwijl de ruimte tussen de ramen geen schaduw heeft, dat is een beetje mijn punt.

p.s. Als je wil dat adres niet zichtbaar voor anderen is, dan is het slimmer om foto's zonder exif te plaatsen

A'dam PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:15:
Die zon op 21 juni om 17:00 op jouw paneel 5 haalt wel een hele string onderuit. Terwijl de ruimte tussen de ramen geen schaduw heeft, dat is een beetje mijn punt.

p.s. Als je wil dat adres niet zichtbaar voor anderen is, dan is het slimmer om foto's zonder exif te plaatsen
Geeft je maar iets uitstel in tijd, dan zit de schaduw op het volgende paneel, ik deed dat eerst ook met mijn zuid maar ligt nu ook gewoon weer vol, slechtere efficientie maar meer kWh in het jaar. Gewoon zoveel mogelijk Wp op dak zien te krijgen is het meest gunstig. Efficientie betaald de rekening niet. :)
Dus als 11 kan gewoon 11 doen.

• Jimster
Helaas kan ik niemand vinden die de CV afvoer wil verplaatsen. Geen reacties op werkspot. Dus ik zal het bij 9 panelen houden.
De offerte is binnen:
9 Zonnepanelen Q-Cells 335 WP Mono full black
1 Omvormer GoodWe gw 3000 ns
Incl. Montage
Prijs is 3400 ex

Voor SolarEdge komt er nog 500 bij, maar dat vind ik niet de moeite waard.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:51:
Helaas kan ik niemand vinden die de CV afvoer wil verplaatsen. Geen reacties op werkspot. Dus ik zal het bij 9 panelen houden.
De offerte is binnen:
9 Zonnepanelen Q-Cells 335 WP Mono full black
1 Omvormer GoodWe gw 3000 ns
Incl. Montage
Prijs is 3400 ex

Voor SolarEdge komt er nog 500 bij, maar dat vind ik niet de moeite waard.
Misschien even 3 maanden wachten en kijken of er nog wat subsidie te halen is op 1 januari.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ernemmer
Subsidie? Je bedoelt de belasting teruggave voor kleine ondernemers?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee, maar veel gemeenten hebben vaak aan het begin van het jaar nog een potje voor duurzaamheid.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Jimster schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:12:
Even een update.. door omstandigheden nog geen stappen gemaakt.
Zo wordt mijn legplan:
[Afbeelding: Legplan 3]

Zo heb ik het minst last van de punt schaduw die van rechts komt.

Afgelopen maanden heb ik de schaduw in de gaten gehouden.
14 mei (datum op afbeelding klopt niet):
[Afbeelding: Zon 14 mei]

21 juni:
[Afbeelding: Zon 21 juni]

Het pijpje links wil ik dan misschien vervangen door een platte versie.

De vragen die ik heb:
Met omvormers zou ik misschien 1 à 1,5 uur kunnen winnen. Lijkt mij niet de moeite waard?
Indien toch omvormers, Tigo of Solaredge?
Paneel 4 (rechtsboven) gaat in de ochtend last krijgen van mijn CV pijp. Adviseren jullie dan een omvormer voor deze? Of lijkt het niet nodig. De schaduw zal op de onderste helft van het paneel vallen schat ik zo in, ik neem Duo panelen, dan wordt het misschien in het paneel zelf al afgevangen?
“Standaard” formaat panelen is +\- 168x100 ik denk niet dat je huis 8.4m breed is en het op die manier past.

SolarEdge zou ik 100% zeker wel doen. Diverse manieren en verschillende tijden last van schaduw. Kost je zo’n 40-50€ per paneel extra tov een normale string omvormer

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jimster
Stef87 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:53:
[...]

“Standaard” formaat panelen is +\- 168x100 ik denk niet dat je huis 8.4m breed is en het op die manier past.

SolarEdge zou ik 100% zeker wel doen. Diverse manieren en verschillende tijden last van schaduw. Kost je zo’n 40-50€ per paneel extra tov een normale string omvormer
Door de hoek is het wat vertekend. De panelen komen portrait te liggen, dus dan passen er 5 naast elkaar.
Schaduw heb ik eigenlijk alleen aan het eind van de dag, daarom lijkt SE mij niet zo zinvol.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Jimster schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 01:36:
[...]

Door de hoek is het wat vertekend. De panelen komen portrait te liggen, dus dan passen er 5 naast elkaar.
Schaduw heb ik eigenlijk alleen aan het eind van de dag, daarom lijkt SE mij niet zo zinvol.
Ruimte is beperkt: voordeel optimizer ivm rendement per m2, verschil in degraderen op lange termijn: voordeel optimizers, positieve tolerantie +0-5wp per paneel: optimizer. Hogere opbrengst per paneel, verschillende orientaties in string, veiliger toe tr passen, zijn nog wel meer voordeeltjes.

Nu weet ik dat men op tweakers al snel roept “Te duur, optimizers” maar zet het even in perpectief, gaat om meestal 42.5€ per zonnepaneel, dus 425€ op een set van 10. (Zelf ook niet zo’n geweldig dak, door optimizers minder last van!) zolang de optimizer niet DOA is gaan ze over het algemeen bijna nooit stuk (gelukkig). Vanuit de installateur ben je er ook snel bij (evt proactief) als iets toch niet naar behoren werkt.

Als je in de buurt van Eindhoven woont kan ik je evt nog iets voor je intekenen (gebruik speciale software die rekening kan houden met schaduw en instraling)

Andere kant v dak is ook bijna altijd een optie, minder rendement per paneel, maar rendement is rendement. (lijk op de foto 30graden, ook gunstiger dan je genoemde 44)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 10-10-2019 02:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Nou, de verhalen die ik lees zeggen juist dat optimizer vaker stuk gaan dan we willen...

42,50 extra per paneel is dus zo een pak en beet dik 200 kwh dat je per paneel extra moet opwekken om je optimizer terug te verdienen. Dat is best wel een hele lange tijd...

Meer panelen zal meer opbrengen dan optimizers (moet het uiteraard wel mogelijk zijn).

Speelt geld -geen- rol en wil je het maximale eruit halen en wil je per paneel monitoren, dan moet je er voor gaan.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Jimster
Gisteren zijn de mannen van Agrozon langsgeweest het installeren van de zonnepanelen.
PV installeren

En zo ziet het er uit na ongeveer 1,5 uur werk.
PV klaar

Helaas moet ik nog even wachten tot de elektricien een groepenkast op zolder plaatst tot ik echt ga opwekken, maar het ziet er in ieder geval prima uit.

9x Q-cell 335WP panelen
Goodwe GW-3000NS omvormer

• Lardman
even een verlengkabeltje naar je omvormer :D

• Jimster
Lardman schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:31:
even een verlengkabeltje naar je omvormer :D
Zo hebben ze het wel even aangesloten om te configureren. De enige stopcontact die in de buurt zit heeft helaas aftakkingen naar andere kamers. Zo aansluiten is niet zo veilig.

• Lardman
in de winter kan het tijdelijk. Wel zaak dat het natuurlijk snel goed wordt aangesloten, dat staat buiten kijf.

• Rol-Co

Rol-Co

Jimster schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:34:
Gisteren zijn de mannen van Agrozon langsgeweest het installeren van de zonnepanelen.
[Afbeelding: PV installeren]

En zo ziet het er uit na ongeveer 1,5 uur werk.
[Afbeelding: PV klaar]

Helaas moet ik nog even wachten tot de elektricien een groepenkast op zolder plaatst tot ik echt ga opwekken, maar het ziet er in ieder geval prima uit.

9x Q-cell 335WP panelen
Goodwe GW-3000NS omvormer
Ben ik de enige die het weinig dakhaken vind? >:)
Verder wel snel klaar in anderhalf uur, maar ja 3 man.

Verwijderd

Beste rol-co,

Dit is een montage systeem van Wurth (Ik ben zelf de installateur van dit systeem) deze dak haken worden vast geschroefd in de stoflatten en op deze manier hoeven er maar weinig dak haken onder.

Voldoende bekwaam personeel lijd tot snelle en goede montage. (Al meer dan 10 jaar ervaring met instaleren van zonnepanelen)

Zeer storm vast montage systeem beter als de haak beugels kan ik u vertellen.

Groetjes Robin Den Boer Agrozon zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:47:
Beste rol-co,

Dit is een montage systeem van Wurth (Ik ben zelf de installateur van dit systeem) deze dak haken worden vast geschroefd in de stoflatten en op deze manier hoeven er maar weinig dak haken onder.

Voldoende bekwaam personeel lijd tot snelle en goede montage. (Al meer dan 10 jaar ervaring met instaleren van zonnepanelen)

Zeer storm vast montage systeem beter als de haak beugels kan ik u vertellen.

Groetjes Robin Den Boer Agrozon zonnepanelen
Welkom op het forum robin

Ja dan kan je ook niet meer doen omdat er eenvoudigweg niet meer bevestigingspunten zijn ;) ik blijf het echter weinig haken vinden, ook omdat het een hoekhuis betreft en de panelen helemaal aan de rand liggen.
Is de keuze voor deze montage hier dan wel goed geweest. Ik doe liever een dakhaakje extra dan minder zeg maar, het geld is het niet toch? Zeker niet als je zo snel monteert.

3 man x75,- p/u x 2 uur, 450,- is wel goedkoop. :)

Verwijderd

Fijt is dat wurth het zo adviseert om te monteren en dat ik nog geen storm schade heb mee gemaakt met dit type montage systeem voor schuine daken. ( Ook montages tegen de kust aan gelegd waar onder ook op een strand huis)

Wurth is wel wat duurder dan bvb click fit of Solarstel ondanks dat daar meer beugels geplaatst dienen te worden zeg om de 60 tot 80cm ipv ca 1 meter.

Snelle montage is een manier om goed te kunnen concurreren tegen grotere partijen
Pagina: 1