PLA en PLV printen met dubbele extuder en enkele nozzle

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasjans
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-02 20:56
Ik ben op zoek naar een leuke 3D printer. Mijn voorkeur gaat uit naar een printer met dubbele extruder, zodat je PLV kunt gebruiken als support materiaal voor een PLA print.
De Creality CR-X is een voorbeeld van een printer met dubbele extruder en een redelijke prijs.
Deze printer heeft welliswaar 2 extruders maar maakt gebruik van 1 nozzle. De verwerkingstemperatuur van PLV en PLA is niet helemaal hetzelfde. De vraag is dan ook of dit wel werkt?

Ik heb ook ergens gelezen dat deze twee materialen niet goed zouden hechten en dat je daarom ook geen PLV kunt printen bovenop al een stuk geprint PLA. Klopt dit?
En wie weet eventueel een betaalbare printer met twee nozzles?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zelfs als de aanhechting niet overal perfect is, en je PVA dus een beetje klodderig, doet het z'n werk als supportmateriaal over het algemeen wel gewoon prima.

Als je door 1 nozzle print moet je elke 2 lagen van materiaal wisselen, dan moet de nozzle ook ff opwarmen/afkoelen buiten de print, en een 'torentje' printen om de nozzle aan af te vegen.
Sowieso verstandig om de temperatuur van de PVA nozzle bij een 2 nozzle printer ook af te laten zakken als er niet mee geprint wordt, het bakt nogal aan van binnen als je de nozzle heet laat zonder te printen. Maar das meer afhankelijk van hoe groot je print is, als je kleine dingetjes print is het minder relevant dan als je dingen print van meerdere minuten per laag.

Printeraanbevelingen kan ik helaas weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Deze al gevonden?
OpenSource 3D Printing - Deel 2

Ik zou het daar is proberen! Kans is groot dat je daar meer antwoorden gaat krijgen. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640