[WIN10] Kan NAS niet benaderen via hostname

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Ik heb in mijn netwerk 3 toestellen (ok veel meer maar enkel deze zijn relevant):
- Synology NAS met vast ip adres (192.168.0.2)
- PC via DHCP
- Laptop via DHCP

Het probleem is dat ik mijn NAS niet via zijn hostname kan bereiken vanaf de laptop. Vanaf de PC werkt dit wel. Beide draaien op Windows 10 (1803 17134.706).

Als ik de NAS ping vanaf de PC krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
ping nas

Pinging nas [192.168.0.2] with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.2: bytes=32 time<1ms TTL=64

Vanaf de laptop dit:
code:
1
2
ping nas
Ping request could not find host nas. Please check the name and try again

De PC kan ik wel via zijn hostname benaderen:
code:
1
2
3
4
ping pc

Pinging PC [fe80::30d7:87d3:57df:ee5f%21] with 32 bytes of data:
Reply from fe80::30d7:87d3:57df:ee5f%21: time=6ms

Ik kan ook de NAS via zijn IP adres benaderen:
code:
1
2
3
4
ping 192.168.0.2

Pinging 192.168.0.2 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.2: bytes=32 time=1ms TTL=64

Ik heb al de suggesties in dit artikel geprobeerd: https://answers.microsoft...f6-49ce-8809-a0221e9959fb Het komt erop neer om een aantal services automatisch te starten in plaats van manueel. Ik denk echter niet dat dit het probleem is, ik kan namelijk wel mijn PC benaderen vanaf mijn laptop.
Ik heb ook de IP-instellingen nagekeken maar dat ziet er allemaal normaal uit.

Het vreemde is dat dit in het verleden wel gewerkt heeft. Waar zou dit nog aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 12:51
Wat zegt een simpele nslookup hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
herda schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:23:
Wat zegt een simpele nslookup hierover?
Niet veel want nslookup gaat de query voorleggen aan de DNS server (in mijn geval 8.8.8.8) en die heeft nog nooit van mijn nas gehoord ;)

code:
1
2
3
4
5
>nslookup nas
Server:  UnKnown
Address:  2001:4860:4860::8888

*** UnKnown can't find nas: No response from server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als je je DNS eens intern zet? En geen IPv6 als preference praat?

Sorry, dooddoener maar anders Google Home implementeren als je graag 8.x reeksen wil gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
MAX3400 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:39:
En als je je DNS eens intern zet? En geen IPv6 als preference praat?

Sorry, dooddoener maar anders Google Home implementeren als je graag 8.x reeksen wil gebruiken?
Bedankt voor je suggesties, maar ik denk niet dat het een DNS-server probleem is. De nslookup heb ik gedaan vanaf mijn vaste PC, die WEL toegang heeft tot de NAS via zijn naam. Het was meer om aan de tonen dat nslookup gewone DNS lookup doet, terwijl mijn probleem een NetBIOS Name probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:25:
[...]
, terwijl mijn probleem een NetBIOS Name probleem is.
Yup, en netBIOS loopt over tcp/ip en het naamresolutie mechanisme van tcp/ip is DNS
Als je het fixen van je DNS te moeilijk vindt, maak je een entry aan in je hosts file voor de NAS
Bereid je er op voor dat je dat op je desktop ook moet doen; daar wordt SMB1 binnenkort ook uitgeschakeld

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Brahiewahiewa schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:46:
[...]

Yup, en netBIOS loopt over tcp/ip en het naamresolutie mechanisme van tcp/ip is DNS
Als je het fixen van je DNS te moeilijk vindt, maak je een entry aan in je hosts file voor de NAS
Bereid je er op voor dat je dat op je desktop ook moet doen; daar wordt SMB1 binnenkort ook uitgeschakeld
Wat een onzin. netBIOS loopt inderdaad over tcp/ip net zoals DNS over tcp/ip loopt. DNS is gewoon EEN naamresolutie-systeem, net zoals NBNS er een is.
Er valt helemaal niet te "fixen" aan mijn DNS omdat het geen DNS probleem is.
SMB1 staat trouwens allang uit op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik had dit probleem ook. Na toevoegen van een static entry in de DNS van de router (welke als DNS geserveerd word via DHCP) kan ik gewoon op elke client de hostname gebruiken.
Waarom doe je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Het mag dan geen DNS probleem zijn maar DNS is wel je oplossing. Waarom wil je afhankelijk zijn van netBIOS?

Gebruik een interne DNS server (bijvoorbeeld van je router) en zet daar een forwarder op richting 8.8.8.8

Evt static dns entries voor je static devices, wat jeroen3 zegt.

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 01-05-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
FreakNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:05:
Het mag dan geen DNS probleem zijn maar DNS is wel je oplossing. Waarom wil je afhankelijk zijn van netBIOS?

Gebruik een interne DNS server (bijvoorbeeld van je router) en zet daar een forwarder op richting 8.8.8.8

Evt static dns entries voor je static devices, wat jeroen3 zegt.
Ik vroeg mij gewoon af waarom het wel werkt vanaf mij PC maar niet vanaf mijn laptop, hoewel ze dezelfde instellingen en Windows versie gebruiken. Als ik het niet in orde krijg maak ik wel gewoon een entry in de hosts file van de laptop aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Heb je de laptop al geprobeerd via een netwerk kabel?
Paar weken geleden had ik ook zo'n vergelijkbaar iets, toen bleek dat de firewall van de via wifi op public stond, waardoor e.e.a. niet werkte. Het is raar, maar het werkte wel.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:09:
[...]

Ik vroeg mij gewoon af waarom het wel werkt vanaf mij PC maar niet vanaf mijn laptop, hoewel ze dezelfde instellingen en Windows versie gebruiken. Als ik het niet in orde krijg maak ik wel gewoon een entry in de hosts file van de laptop aan.
Ik heb ook geen idee, maar dat is ook het lompe van NETbios, volgens mij valt daar weinig aan te configureren/troubleshooten.. DNS is veel robuuster wat dat betreft.

Staat netbios wel aan op je laptop??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:02
mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:09:
[...]

Ik maak een aanname van jouw thuisnetwerk:
- PC & NAS via de kabel via een switch(?)
- Laptop via Wi-Fi

DNS loopt via Google, dus je apparaten kunnen zichzelf niet aanmelden bij een eigen DNS server.

De apparaten op het bedrade netwerk kunnen elkaar zien omdat zij in hetzelfde netwerksegment zitten. Dmv ARP is de hostname bekend, maar dit gaat niet door jouw router heen naar de access point.

Dan kan je het oplossen via je hostfile of (veel drastischer :P ) een eigen DNS server configureren en uitgaande DNS verzoeken alsnog naar Google sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
FreakNL schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:19:
[...]

Staat netbios wel aan op je laptop??
Ja hoor :) Ik kan mij PC via zijn netbios naam benaderen vanaf de laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
WeHoDo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:13:
Heb je de laptop al geprobeerd via een netwerk kabel?
Paar weken geleden had ik ook zo'n vergelijkbaar iets, toen bleek dat de firewall van de via wifi op public stond, waardoor e.e.a. niet werkte. Het is raar, maar het werkte wel.
Via de kabel werkt het wel! Zeer vreemd, want mijn WiFi verbinding staat nochtans als particulier, niet als gast of openbaar. Weet je nog wat je juist hebt gedaan om het aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:29:
[...]

Via de kabel werkt het wel! Zeer vreemd, want mijn WiFi verbinding staat nochtans als particulier, niet als gast of openbaar. Weet je nog wat je juist hebt gedaan om het aan de praat te krijgen?
Zet anders eerst je virusscanner en firewalls uit.
Bij mij zat het daarin. Zelf gebruik ik Bitdefender, daar heb ik alleen de wifi op lokaal / workgroup gezet.
Toen werkte het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
WeHoDo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:32:
[...]

Zet anders eerst je virusscanner en firewalls uit.
Bij mij zat het daarin. Zelf gebruik ik Bitdefender, daar heb ik alleen de wifi op lokaal / workgroup gezet.
Toen werkte het direct.
Mja ik gebruik gewoon Windows Defender. Ik heb net even alles uitgezet, spijtig genoeg zonder succes. Ik denk dus niet dat het in de virusscanner of firewall zit. Ik heb de eigenschappen van de bekabelde en draadloze adapters vergeleken maar daar zie ik ook geen verschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Mja ik gebruik gewoon Windows Defender. Ik heb net even alles uitgezet, spijtig genoeg zonder succes. Ik denk dus niet dat het in de virusscanner of firewall zit. Ik heb de eigenschappen van de bekabelde en draadloze adapters vergeleken maar daar zie ik ook geen verschillen in.
Wat voor router heb je? Kan ook zijn dat het aan de firewall kant van je router zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
WeHoDo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Wat voor router heb je? Kan ook zijn dat het aan de firewall kant van je router zit.
Het is gewoon de modem/router van de provider. Ik heb het net eens getest met de laptop van mijn vrouw. Zij zit op dezelfde WiFi verbinding (access point van Ubiquiti) en zij kan de nas WEL benaderen via de WiFi. Het moet dus echt iets in mijn laptop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
mathias82 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:49:
[...]

Het is gewoon de modem/router van de provider. Ik heb het net eens getest met de laptop van mijn vrouw. Zij zit op dezelfde WiFi verbinding (access point van Ubiquiti) en zij kan de nas WEL benaderen via de WiFi. Het moet dus echt iets in mijn laptop zijn...
Nieuwe drivers van WiFi of opnieuw installeren van drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 19:48
Had je deze al gezien: https://community.spicewo...4-troubleshooting-netbios
Wat wel interessant is is dat hier beweert wordt "It does this through several options for NetBIOS name resolution, including local cache lookup, WINS server query, broadcast, LMHOSTS lookup, Hosts lookup, and DNS server query."

Zou het kunnen dat je PC nog wel de netbios entry van je NAS in local cache had staan, maar je laptop niet?

[ Voor 65% gewijzigd door Daffie op 01-05-2019 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06

TheVMaster

Moderator WOS
Ik snap dat je Tweaker bent en dit soort dingen wilt gaan troubleshooten, maar waarom NetBIOS gebruiken als je ook gewoon DNS kunt doen. Ben je gelijk van al dat soort 'vage' problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Daffie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:23:
Had je deze al gezien: https://community.spicewo...4-troubleshooting-netbios
Wat wel interessant is is dat hier beweert wordt "It does this through several options for NetBIOS name resolution, including local cache lookup, WINS server query, broadcast, LMHOSTS lookup, Hosts lookup, and DNS server query."

Zou het kunnen dat je PC nog wel de netbios entry van je NAS in local cache had staan, maar je laptop niet?
Interessante link, ik zal eens kijken of ik met die commando's kan troubleshooten. De local cache betwijfel ik, ik zet mijn pc altijd volledig uit. Ook de laptop van mijn vrouw heeft geen problemen, het moet specifiek een instelling of driver op mijn laptop zijn die de problemen veroorzaakt.
Pagina: 1