Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipinholland
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste mensen,

Vanochtend lag een groep er bij mij uit en ben en de wasmachine doet niks meer. Deze staat in mijn schuur. De stekkerdoos is goed want de droger werkteer wel op.

Na wat onderzoek heb ik de wasmachine opengemaakt. Er staat 230v op de stekker en deze word ook doorgestuurd naar de kabel die naar de mainboard gaat.

Ik de mainboard eruit gehaald en daar kwam me toch een stank vandaan. Niet een verbrande lucht maar een rotte lucht. En daar zat hij dan. Een naaktslak(slak zonder huisje). Beetje verbrand en rot. Deze heeft blijkbaar een kortsluiting veroorzaakt.

Echter wat nu? Ik heb een multimeter en weet hoe ik voltage moet meten. Echter welke waardes(weerstand stand neem ik aan), moet ik meten op deze condensator.

2e foto is nadat ik wat heb schoongemaakt met alcoho

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Cb3RD7Q/slak1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vhy9K9G/IMG-20190429-150602.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door vipinholland op 29-04-2019 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:47
Gok dat die slak gewoon sluiting in je 230V leiding heeft veroorzaakt. Ik zou als eerste gewoon proberen wat er gebeurt als je de stekker weer in het stopcontact stopt. In het ergste geval knalt de zekering er weer uit.

(heeft ervaring met een muis en een ventilator, zelfde situatie)

[ Voor 185% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 29-04-2019 15:39 . Reden: Te snel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
Foto alleen met kunstgrepen zichtbaar.

Een condensator kan je niet zomaar met een standaard multimeter nameten.
Maar wat ik zie (binnen dat cirkeltje) is een weerstand, en ik twijfel of die kapot is.

Dat mainboard ziet er nog zo slecht niet uit, mogelijk is er elders een zekering gesprongen (kijk eens of je een glaszekering vindt?)

Wat op de foto staat is denk ik niet echt een mainboard, maar een voeding. Met wat geluk vindt je dat wel voor een paar euro als onderdeel.

[ Voor 59% gewijzigd door Tommie12 op 29-04-2019 15:42 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2: https://ibb.co/HCwZkZs
1: https://ibb.co/qN3TVsp

foto's staan gewoon hier

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 29-04-2019 15:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipinholland
sorry de bel ging dus had mij post niet kunnen controleren. Foto's werken nu.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie verder geen zekering. Maar als dit verder goed is kan het alleen nog de chip achter de knoppen zijn. Denk dat het gewoon een nieuwe wasmachine word helaas want zie daar ook niks opvallends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipinholland
BMW_Gizzmo schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:33:
Gok dat die slak gewoon sluiting in je 230V leiding heeft veroorzaakt. Ik zou als eerste gewoon proberen wat er gebeurt als je de stekker weer in het stopcontact stopt. In het ergste geval knalt de zekering er weer uit.

(heeft ervaring met een muis en een ventilator, zelfde situatie)
uiteraard heb ik dit als eerst geprobeerd. Maar hij doet echt helemaal niks. Geen biepje of lampje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
Kwestie van het pad traceren dat de stroom heeft afgelegd. Je weet welke punten de naaktslak heeft kortgesloten, en je weet (omdat de stop eruit lag) dat er een flinke stroom heeft gelopen. Probeer na te gaan hoe de stoom gelopen is en door welke componenten. En dan die componenten nakijken, het is waarschijnlijk dat een of meerdere daarvan zijn doorgebrand.

De foto's laten niet het hele bord zien maar ik zou D44 en D47 verdenken; doe daar eens een diodetest op. Dat een condensator kapot is lijkt me niet zo waarschijnlijk. Die weerstand zou 25 Ohm moeten zijn, dat kun je makkelijk nameten (maar het lijkt me sterk dat hij kapot is, dat zou je extern moeten kunnen zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Je bent wel aardig stevig aan het schoonmaken geweest: 2e foto heeft 2 blanke spoortjes en Q27 en Q29 zijn omgebogen. Als er daardoor spoortjes beschadigd zijn kan er nu misschien meer stuk zijn.

Verder eens met Tom-Z: het pad volgen wat de stroom heeft afgelegd en defecte componenten identificeren is de enige manier. Daarvoor moet je vaak eerst het schema een beetje uitwerken zodat je begrijpt welke componenten wat doen. Met een paar scherpe foto's van de voor en achterkant van de (hele) printplaat kunnen we hier daar misschien bij helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Comp-Freak schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:37:
Je bent wel aardig stevig aan het schoonmaken geweest: 2e foto heeft 2 blanke spoortjes en Q27 en Q29 zijn omgebogen. Als er daardoor spoortjes beschadigd zijn kan er nu misschien meer stuk zijn.

Verder eens met Tom-Z: het pad volgen wat de stroom heeft afgelegd en defecte componenten identificeren is de enige manier. Daarvoor moet je vaak eerst het schema een beetje uitwerken zodat je begrijpt welke componenten wat doen. Met een paar scherpe foto's van de voor en achterkant van de (hele) printplaat kunnen we hier daar misschien bij helpen.
In dit geval zou ik eerder een onderdelen huis benaderen en de hele unit vervangen, niet omdat het niet te repareren valt maar vaak wel veel minder arbeidsintensief.
En voor de kosten hoef je het vaak niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:23
Dubbel check, de aardlek en de groep weer ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

kvandt schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:39:
Dubbel check, de aardlek en de groep weer ingeschakeld?
De droger werkt op dezelfde stekkerdoos, dus ja ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:49

rdejongjr

Gnome

@vipinholland welke machine is het?

Behalve externe factoren hebben heel wat machines van bijv whirlpool een rotte ac/dc chip welke na een aantal jaar sterft.
De groene weerstand fikt weg en een ic frituurd zichzelf.

Goede foto's van typeplaatje, de complete print en onderkant ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
rdejongjr schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:51:
@vipinholland welke machine is het?

Behalve externe factoren hebben heel wat machines van bijv whirlpool een rotte ac/dc chip welke na een aantal jaar sterft.
De groene weerstand fikt weg en een ic frituurd zichzelf.

Goede foto's van typeplaatje, de complete print en onderkant ervan?
grote kans van dat er ergens een LNK304 of iets dergelijks op zit die het niet meer doet. ondertussen al veel te veel van vervangen. :-(
Ik heb een multimeter en weet hoe ik voltage moet meten.
Dan weet je dus helemaal niks want voltage bestaat niet ;) .je bedelt waarschijnlijk spanning en dat wordt gemeten/uitgedrukt in Volt. |:(

Mijn tip, breng de printplaat of hele machine naar iemand die er verstand van heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
@EHelmond Nee hoor, hij zegt het perfect, voltage meet je in volts.
Maar je gaat geen volt meten, maar voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

dijkmane

biertje ?

ik mis een typenummer van je wasmachine, dit helpt in het voorzien van schema's enzo.

tevens zou ik het geen goed idee vinden om een droger en een wasmachine op een stekkerdoos aan te sluiten ( als je daar een verlengsnoer mee bedoeld dan )

zo'n grote verbruiker sluit je rechtstreeks aan op een WCD, het liefst beide op een aparte groep.

op de tweede foto, zie ik een D8, een bruggelijkrichter, wat meet je, in volts..., op de buitenste pootjes ?
meten in DC aub

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
@SA007
Voltage bestaat niet. Het is een veelgemaakte fout. Volt is de eenheid.

Je meet spanning en spanning meet je in volt. Hetzelfde met amperage dat bestaat niet. Het is stroom en dat meet je in ampère.

Je hebt het bij afgelegde weg ook niet over (kilo)metrage maar over afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
@EHelmond Het bestaat wel, staat op de meeste apparaten aangegeven, is alleen geen nederlands maar engels.
Maar dit is behoorlijk geen taalkundig probleem met een wasmachine, dus laten we constructief kijken wat eraan te fixen is.

Typenummer van de wasmachine zou daar flink bij helpen :)
Pagina: 1