Led lampje schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 19:08
Ik wil een nivo melder maken voor de schoonwatertank in mijn camper en daarvoor heb ik een sensor geplaatst.
Ik wil het zo hebben dat als het nivo hoog genoeg is dat het ledje uit is maar zodra het nivo laag wordt moet die aan gaan.
Met een relais lukt het me wel te maken maar zo´n relais verbruikt 85mA en dat is te veel want die staat constant bekrachtigd.
Voor de duidelijkheid hoe ik het wil hebben maar dan zonder relais :
Afbeeldingslocatie: http://furuliden.nl/diversen/nivo%20melder.jpg

Kan iemand mij adviseren ?
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:30
welke sensor heb je? is wellicht wel handig.
Wat voor ledje wil je schakelen?

en gewoon een transistortje om het ledje te schakelen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9KQepqGq7HKatzA1beK93hfx/full.png?nohitcount=1

zou dan zoiets moeten zijn

[ Voor 44% gewijzigd door RobinKuijp op 29-04-2019 19:19 ]

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En hij moet dus net andersom werken.
Ik zou iets met CMOS doen, mogelijk met een ingebouwde Schmitt Trigger zoals een CD4069.

Heel hoog-ohmige ingang, en dus daarbij een pull up/down weerstand gebruiken van 1 Mohm of hoger. en dan aan de uitgang de LED

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 08:53
Voor een led?

Een mosfetje en een weerstand met een 100k weerstand zit je meer dan ruim genoeg.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik heb de WS-03 sensor aan de buitenkant van de tank zitten en die heeft 3 draden, 1=VCC - 2=output - 3=gnd
Ledje heb ik nog niet en kan elke soort kopen, liefst één die fel is en knippert
Het ledje moet dus gaan branden zodra het waternivo onder de ingestelde waarde komt, dus als de sensor verbreekt.
Op deze manier is het stroomverbruik nihil
Ik heb nog even zitten kijken naar een mini relais en kwam een 200mW uitvoering tegen die zal dan ±17mA verbruiken en dat is al veel minder dan het relais wat ik hier heb want die verbruikt 85mA

Uiteindelijk wil ik zo min mogelijk stroom verbruiken uit mijn huishoudaccu en als een ledje constant brand en uit gaat als het waternivo te laag is dan denk ik dat het niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-08 10:55
Een relais is helemaal nergens voor nodig. Als de output van die sensor een relais kan schakelen, kan hij een LED ook direct schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Klopt maar dan blijft de led constant branden en dat is juist wat ik niet wil vandaar een relais met 1 wissel contact die zodra het relais afvalt de NC contact het ledje laat branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
gsm schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:52:
Klopt maar dan blijft de led constant branden en dat is juist wat ik niet wil vandaar een relais met 1 wissel contact die zodra het relais afvalt de NC contact het ledje laat branden
Dan hang je de plus van de LED aan de plus van de batterij, en de min van de LED aan de output van de sensor. Zodra de sensor laag gaat, gaat de LED branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Volgens mij werkt dat zo niet volgens mij komt de voeding van de sensor via de output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Heb je misschien een datasheet of een degelijke beschrijving van hoe de sensor werkt? Anders blijft het voor ons gissen.

Is het zo dat de output van de sensor laag is (verbonden met ground) als er water is, en open circuit (niet verbonden) anders? In dat geval kun je met een weerstand (500 Ohm ofzo) de output aan 12V verbinden, en dan een LED van de sensor naar ground. Dan gaat hij aan als de output open circuit gaat, en is de LED uit als de sensor laag is.

Als de sensor hoog is als er water is en open circuit anders kun je het schema uit mijn vorige post gebruiken, maar met toevoeging van een weerstand (weer 500 Ohm) naar ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Een echte datasheet heb ik niet maar dit zijn de gegevens die ik heb :
Output voltage Hi = Vdd (12V in mijn geval)
Output voltage Lo = 0,5V
Output Amp = 30mA

Hieruit concludeer ik dat de output de voedende ader is die varieert tussen de 0,5 en 12V met een max van 30mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Bedoel je met "voedende ader" dat de output wel current (tot max 30mA) kan sourcen om de output op 12V te houden, maar geen current kan sinken om de output op 0,5V te houden? In dat geval kun je het volgende schema gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fM6Vtz3/image.png

(D1 dient ter bescherming voor het geval dat de sensor toch zou kunnen sinken, is overbodig als de sensor als er geen water is open circuit gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Volgens mij verloop de voedende ader van 0,5 op naar 12V met een max van 30mA
Als het water hoog staat dan geeft de ader 12V en als het zakt in de voeler van de sensor dan zakt de spanning naar 0,5V
Omdat de tank zoveel mogelijk vol zal staan zal er dus meestal 12V uit komen.
Als ik je schema goed begrijpt, ik ben een leek op dit gebied, dan gaat er 12V door de diode via R1 naar de min van de accu. Blijt het dan onder de 30mA ?
En welke LED1 moet ik dan nemen want ook die loopt via de R1 ?

Ik hoop niet dat ik TE domme vragen stel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Je kan waarschijnlijk gewoon het volgende schema gebruiken, dat is simpeler:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qkHTKkP/image.png

Als de sensor 12V geeft dan brandt de LED niet want dan staat er 0V over (het verschil tussen de 12V van de sensor en de 12V van de batterij is 0). Er loopt dan helemaal geen stroom.
Als de sensor 0,5V geeft dan brandt de LED, want dan staat er 11,5V over de LED en weerstand (12V van de batterij min 0,5V van de sensor).
De LED heeft een spanningsval van ~2V, dus er staat 9,5V over de weerstand. Dit geeft een stroom van 19mA (9,5V gedeeld door 500 Ohm).

De LED kan praktisch gezien iedere gangbare LED zijn. Een hoog-vermogen LED kan niet, dan is er een transistor nodig.

Het andere schema (uit mijn vorige post) is alleen nodig als de sensor niet in staat is om current te sinken. Dit lijkt me onwaarschijnlijk.
In dat schema loopt er als de sensor hoog is een stroom van D1 door R1 naar GND van (12V-0,7V) / 500 Ohm = 23mA. Het knooppunt tussen D1, R1 en de LED is dan op 11,3V. Daardoor brandt de LED niet want hij ziet minder dan zijn forward voltage (het verschil tussen de 11,3V en 12V is met 0,7V niet voldoende om de LED te laten branden/geleiden).
Als de sensor uit gaat dan kun je de sensor en D1 wegdenken uit het schema; er loopt dan geen stroom meer vanuit de sensor over D1 en er kan ook geen stroom teruglopen de andere kant op over D1 (want het is een diode). Je hebt dan gewoon een LED die brandt (en de stroom is 20mA; 12V min de spanningsval van 2V van de LED gedeeld door 500 Ohm).
Die 23mA idle current kun je in dit geval terugbrengen naar nagenoeg 0 als je een transistor gebruikt, maar dat is weer een iets ingewikkelder schema. Hier een voorbeeld daarvan. Dit heeft als extra voordeel dat je een veel krachtiger LED kan schakelen (of iets heel anders).

[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 30-04-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Dank je wel voor het schema en uitleg.
Ik ga beiden schema´s maken gewoon om het te kunnen gebruiken maar ook om er wat van te leren.
Maar nog even een vraagje, in het bovenstaande leg je goed uit hoe het werkt maar ik snap niet hoe de sensor output die als die 0,5v is als "min" gaat werken want je schrijft dat de led gaat branden omdat de accu 12V geeft en er dan 11,5v over de led gaat.
Is de min niet het punt maar alleen het verschil van 11,5v over de led ?
Dan weer wat geleerd !

Hoeveel watt moeten de weerstanden zijn in beiden schema´s en welke type transistors zijn Q1 en Q2 in je andere schema ?

Nogmaals hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 12:45
Ga er maar van uit dat vcc 5volt moet zijn en dat de uitgang een open collector is. Dus dat laatste schema van Tom-z zal dus werken. Maar je hebt dus ook nog 5volt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 19:30
gsm schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 00:27:
Dank je wel voor het schema en uitleg.
Ik ga beiden schema´s maken gewoon om het te kunnen gebruiken maar ook om er wat van te leren.
Maar nog even een vraagje, in het bovenstaande leg je goed uit hoe het werkt maar ik snap niet hoe de sensor output die als die 0,5v is als "min" gaat werken want je schrijft dat de led gaat branden omdat de accu 12V geeft en er dan 11,5v over de led gaat.
Is de min niet het punt maar alleen het verschil van 11,5v over de led ?
Dan weer wat geleerd !

Hoeveel watt moeten de weerstanden zijn in beiden schema´s en welke type transistors zijn Q1 en Q2 in je andere schema ?

Nogmaals hartelijk dank.
Zal dan inderdaad het laatste schema gebruiken en even checken of de sensor inderdaad ook op 12V werkt. Anders heb je kans dat die poef zegt

Voor je weerstand hangt af van wat voor ledje je gebruikt? Gewoon simpel liedje is 2V 20mA gebruikelijk. 10/0.02=500ohn Dus 500x0.02^2= 0.2W dus 0.5W weerstandje is voldoende

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
En als ik het andere schema maakt welke type Q1 en Q2 moet ik dan nemen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
N-channel MOSFET. Q2 moet bij een Vgs van 12V de stroom van de LED aankunnen. 2N700/B170 zijn héél veel voorkomende types die dit zouden kunnen (tot een maximale stroom van 200mA - voor een gewoon normaal LEDje is dit ruim voldoende). Als je Q2 vervangt door een geschikte power MOSFET kun je tientallen ampéres schakelen (met IRF640 tot 2A, met STI260N6F6 tot 20A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Bedankt ik ga hiermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik heb de sensor binnen en even aangesloten.
Over de sensor draad (de gele draad) en de + staat 13volt met water in de tank en 0,6v zonder water
Over de sensor draad en de min staat 0,3mV als de tank met water staat en 13v zonder water
Sluit ik een 12v - 1W ledlampje die ik in de camper aan de muur heb aan dan zakt de spanning naar ±4v voor de 500ohm weerstand en ±2V na de 500ohm weerstand. Uiteraard brand die niet ;)
Als ik het simpele schema goed begrijp dan zou de 500ohm weerstand aan de sensor draad hangen en de led aan de + maar dan brand het ledje als de tank vol met water staat.
Klopt het dat de led aan de min moet komen ?
En dan wil ik nog weten welk ledje ik moet nemen ? Wat houd 633 in ? Kan elk 2 volt rode led ?
Ik denk namelijk aan de 5mm ledje zo fel mogelijk of een knippend ledje, wat kan en raden jullie mij aan ?
Anders wordt het denk ik een simpele 2V mat en 20-80mcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Zojuist 3 ledjes gekregen, één ging gelijk naar de led hemel maar de andere werken goed alleen zie ik geen verschil tussen aansluiting met of zonder weerstandje.
Spanning blijft met led aangesloten ±2 volt dus gemeten voor en na de weerstand
Snap het nut van de weerstand niet maar het werkt zoals ik het wil.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De weerstand bij een LED vorkomt hoge stromen. Een LED (afhankelijk van het type) wil graag zijn spanning op 2 of 3v houden. Als je een LED op een hogere spanning aansluit zal de LED proberen de spanning naar zijn 2 of 3v te trekken, dat kan hij niet bij een hogere spanning en zal de stroom hoog oplopen.Een weerstand zal die verschilspanning op zich nemen welke je naar de juiste stroomsterkte van meestal 20mA kunt berekenen.

Heb je 6x een 2v LED in serie op 12v kan het inderdaad zonder een weerstand gaan werken maar heel goed is het niet en is altijd een weerstand aanbevolen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Dank je el voor de uitleg, ik dacht altijd dat de weerstand alleen was om de spanning naar beneden te krijgen maar nooit geweten dat die ook werkte tegen hoge stromen.
Ik hou de 500ohm er voor.
Nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@gsm,
Een te hoge stroom is inherent aan een te hoge spanning.
Pagina: 1