Toon posts:

Goede wifi dekking creeren - nieuwbouw huis - Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hebben jullie tips voor ons. Wij proberen een goede wifi dekking te creeren in ons nieuwbouw huis, zodat je op elke verdieping goed bereik hebt.
Op dit moment hebben wij van KPN een experia box v10a die in de meterkast staat en een wifi versterker in de woonkamer, maar we merken dat de verbinding op de 1e en zolder vaak wegvalt of helemaal niet te bereiken is.

Na wat ingelezen te hebben lijkt een access point de beste oplossing, Daarbij springt de Ubiquiti UniFi AP AC PRO eruit als ik naar de beoordelingen kijk.
Delen jullie die mening ook? of zijn er andere suggesties?

We hebben in elke ruimte een UTP kabel getrokken (alleen niet in de plafonds) dus qua aansluiting moet dit geen probleem zijn. Weet alleen niet of het handig is om een AP niet op het plafond te plaatsen.

Aangezien wij in de toekomst ook een camera willen aansluiten, kunnen wij dan niet beter een Poe switch aanschaffen? en die in de meterkast zetten en aansluiten op de Experia box?

Verder lijkt mij een Unifi Controller ook handig voor het beheer van de AP's. Aangezien die best prijzig zijn, is het dan niet goedkoper om daarvoor een raspberry te gebruiken?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-04-2019 10:28)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:03
Waarom mesh networks als de TS aangeeft dat er netjes UTP kabels aanwezig zijn in elke ruimte :? Dat gaat sowieso minder snel zijn dan nette aparte bedrade access points omdat alle data via verschillende accesspoints moet?

Unifi spullen is inderdaad prima geschikt voor wat jij wilt, wellicht wat prijzig om overal Pro's op te hangen, afhankelijk van hoeveel devices je verwacht en wat voor eisen je aan de snelheid stelt kunnen de Lite varianten ook nog interessant zijn.

POE switch kan, let wel even op het geleverde vermogen en de potentieel actieve koeling die daarbij komt. Plus de verschillende POE standaarden. De unifi ap's hadden vroeger een handje van om een eigen standaard te gebruiken maar dat lijkt nu redelijk gestandardiseerd te zijn. Dubbelcheck even of dat matched en eventueel je toekomstige POE camera's ook op kunnen. De POE switches van unifi zijn een veilige keuze als je vooral unifi apparatuur wilt gaan doen.

Wat betreft controller software, dat kan inderdaad prima op een raspberry pi. Echter als ik het me goed herinner heb je die alleen nodig voor dingen zoals een guest portal waar je op in moet loggen, packet inspection en nog wat andere extra features. Voor de basis functionaliteit heb je genoeg aan om deze eenmalig op te starten, instellingen goed te zetten en daarna weer af te sluiten. (Dat is in ieder geval hoe het bij mij thuis met een enkele AP is, wellicht kan iemand dat met meerdere ap's even bevestigen dat dat niet anders werkt?) Er schijnt zelfs tegenwoordig een heuse app te zijn om die dingen in te kunnen stellen de eerste keer. Heb je heel die controller software niet meer nodig misschien.

Ik zou wellicht gewoon eens proberen een unifi AP op de zolder te leggen bedraad en eens te kijken hoe dat helpt. Als je huidige wifi extender over wifi werkt moet je even onthouden dat die ook alleen maar zo goed kan zijn als dat het bereik origineel was op die plek (hij moet immers zelf ook nog naar de meterkast communiceren). Het kan dus zelfs helpen om die een stukje dichterbij de meterkast te zetten zodat hij beter kan extenden, maar hou er rekening mee dat die extenders, net als de huidige mesh netwerken, de snelheid niet tengoede zal komen omdat ze veelal over dezelfde bandbreedte het bericht vooruit moeten sturen en daarmee je snelheid effectief halveren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

How about a;

of

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 18:51
Ik heb zelf achteraf gewoon op iedere etage een AP opgehangen. Ik heb ook geen punten in de plafonds laten maken, dus heb dat met wat plakgootjes opgelost. Is iets minder mooi dan wanneer je dat op een centraaldoos had kunnen plaatsen met loze leidingen er naartoe, maar geeft hetzelfde resultaat. Dan moet je alleen geluk hebben dat je wel kabels in de buurt hebt liggen. Wat betreft voeding kan je dit oplossen via PoE vanuit bijvoorbeeld de meterkast als daar al je kabels uitkomen. Dan kan je zonder injectors vanuit een punt alle apparatuur van prik voorzien.

[ Voor 20% gewijzigd door captain007 op 29-04-2019 14:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:03
Waarom mesh networks als de TS aangeeft dat er netjes UTP kabels aanwezig zijn in elke ruimte :? Dat gaat sowieso minder snel zijn dan nette aparte bedrade access points omdat alle data via verschillende accesspoints moet?

Unifi spullen is inderdaad prima geschikt voor wat jij wilt, wellicht wat prijzig om overal Pro's op te hangen, afhankelijk van hoeveel devices je verwacht en wat voor eisen je aan de snelheid stelt kunnen de Lite varianten ook nog interessant zijn.

POE switch kan, let wel even op het geleverde vermogen en de potentieel actieve koeling die daarbij komt. Plus de verschillende POE standaarden. De unifi ap's hadden vroeger een handje van om een eigen standaard te gebruiken maar dat lijkt nu redelijk gestandardiseerd te zijn. Dubbelcheck even of dat matched en eventueel je toekomstige POE camera's ook op kunnen. De POE switches van unifi zijn een veilige keuze als je vooral unifi apparatuur wilt gaan doen.

Wat betreft controller software, dat kan inderdaad prima op een raspberry pi. Echter als ik het me goed herinner heb je die alleen nodig voor dingen zoals een guest portal waar je op in moet loggen, packet inspection en nog wat andere extra features. Voor de basis functionaliteit heb je genoeg aan om deze eenmalig op te starten, instellingen goed te zetten en daarna weer af te sluiten. (Dat is in ieder geval hoe het bij mij thuis met een enkele AP is, wellicht kan iemand dat met meerdere ap's even bevestigen dat dat niet anders werkt?) Er schijnt zelfs tegenwoordig een heuse app te zijn om die dingen in te kunnen stellen de eerste keer. Heb je heel die controller software niet meer nodig misschien.

Ik zou wellicht gewoon eens proberen een unifi AP op de zolder te leggen bedraad en eens te kijken hoe dat helpt. Als je huidige wifi extender over wifi werkt moet je even onthouden dat die ook alleen maar zo goed kan zijn als dat het bereik origineel was op die plek (hij moet immers zelf ook nog naar de meterkast communiceren). Het kan dus zelfs helpen om die een stukje dichterbij de meterkast te zetten zodat hij beter kan extenden, maar hou er rekening mee dat die extenders, net als de huidige mesh netwerken, de snelheid niet tengoede zal komen omdat ze veelal over dezelfde bandbreedte het bericht vooruit moeten sturen en daarmee je snelheid effectief halveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

De Lite is in heel veel gevallen meer dan voldoende, een Pro biedt vooral voordeel bij heel veel clients of hele snelle clients (3x3 MiMo).
Een controller heb je nodig voor de instellingen van je draadloze netwerk. Deze kan je gewoon lokaal op je computer draaien, hoeft niet continu online te zijn. Kan dus gewoon uitstaan terwijl de UAP doorwerkt.
Het afstraalpatroon van een UAP (Lite/LR/Pro) is geoptimaliseerd om verticaal uit te stralen, mits hij aan het plafond hangt. Als alternatief kan je naar een IW (in wall) kijken, misschien esthetisch ook de beste oplossing
PoE switch is inderdaad handig. Zijn zat goedkopere alternatieven te vinden...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 17:42
Als je in alle ruimten al UTP hebt, kan er voor kiezen om op elke verdieping een Ubiquiti AP op te hangen. Zelf heb ik de Long Range, daar ben ik tevreden over. Je kan de AP's makkelijk in elkaar over laten gaan. Ik red het nu met één Long Range op de benedenverdieping. Deze haalt het makkelijk op de zolder. 'k Heb houten vloeren.

Als je daarbij nog een managed switch gebruikt van Ubiquiti (8 poorten of 16) met PoE, dan maak je het jezelf best wel gemakkelijk vooral als je deze combineert met een USG.

Kan je wat meer vertellen over de grootte van het huis, het aantal verdiepingen, het soort vloeren en muren? Hoe groot is een verdieping in vierkante meters? Heb je een tuin? Wil je daar ook bereik hebben?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Sleepkever schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:26:
[...]

[knip]
@Sleepkever, het is niet gezegd dat het niet voldoende snel kan zijn?

TS geeft niet aan wat hij aan snelheid zou willen kunnen bereiken en wat hij aan de opstelling uit wil gaan geven? Ik deelde enkel info m.b.t. een mogelijk (voordelig) alternatief?

Mogelijk ten overvloede nog een lokale review van de M5;
productreview: TP-Link Deco M5 (3-pack) review door Foritain

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt ook kijken naar de (AP) line-up van TP-Link. Toch behoorlijk goedkoper en zeer waarschijnlijk afdoende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 59,90€ 59,90
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 67,49€ 67,49
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:35
heb je overal enkele of dubbele datapunten ?
als je enkele datapunten hebt zou ik voor de pro's gaan, omdat die nog een extra utp doorlinkpoort hebben

eventueel gewoon de standaard KPN versterkers nemen.. daar zit ook een extra datapoort op
(ja wifi is leuk, maar je wil streaming en shizzle nog steeds op kabel.. altijd sneller!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 14:50
ikzelf woon in een huis van 2002. Hier zijn ze zo vriendelijk geweest om dunne tussenwandjes te plaatsen met om de 15cm een wapeningsdraad van boven naar beneden....

Dit resulteerd in brakke wifi.

Ik moet zeggen dat ik goed tevreden ben over de WIFI oplossing van TP-link.
Ik heb
2x eap330
1x OC200
1x EAP225outdoor.

Qua functinaliteit zijn unify en TP-link vrijwel gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:27:
De Lite is in heel veel gevallen meer dan voldoende, een Pro biedt vooral voordeel bij heel veel clients of hele snelle clients (3x3 MiMo).
Een controller heb je nodig voor de instellingen van je draadloze netwerk. Deze kan je gewoon lokaal op je computer draaien, hoeft niet continu online te zijn. Kan dus gewoon uitstaan terwijl de UAP doorwerkt.
Het afstraalpatroon van een UAP (Lite/LR/Pro) is geoptimaliseerd om verticaal uit te stralen, mits hij aan het plafond hangt. Als alternatief kan je naar een IW (in wall) kijken, misschien esthetisch ook de beste oplossing
PoE switch is inderdaad handig. Zijn zat goedkopere alternatieven te vinden...
Bedankt, ik ga de Lite ook in overweging nemen, aangezien wij niet veel clients hebben.
De AP's komen bij ons laag op de muur te hangen, hoop dat dit verder geen probleem is. Helaas kunnen we ze niet kwijt aan de plafonds.
tollo71 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:45:
Je kunt ook kijken naar de (AP) line-up van TP-Link. Toch behoorlijk goedkoper en zeer waarschijnlijk afdoende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 59,90€ 59,90
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 67,49€ 67,49
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,79€ 59,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,18
Bedankt voor het alternatief. ik ga me hier in verdiepen.
Pagina: 1