4K Mediacenter (zelfbouw of ready to buy)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wil ik het systeem gaan gebruiken als Mediacenter.
Daarnaast ook als FTP server
Misschien in de toekomst nog voor andere taken die het windows ecosysteem toelaat (beveiliging via camera's, domotica, etc)
Gaming zou wel cool zijn maar ik heb een PS4 ernaast staan dus geen prioriteit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gehoopt voor minder dan 500 euro maar dat lijkt al lastig te worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nope, denk het niet. Misschien HDD eraan koppelen maar dat zou via USB zijn dus geen issue.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is de vraag indeed maar denk dat ik toch al een goede voorstelling heb met mijn setup.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd goede ervaringen gehad met Asus dus dat mag wel als moederbordje.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alles klein,
Kleine grootte, Klein energieverbruik, kleine prijs ;) , klein geluidsniveau

Ga je overklokken?
nee, stabiliteit is erg belangrijk.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik heb hier op het forum veel zitten zoeken naar Mediapc's. Misschien is de term al wat ouder want ik vond weinig voorbeelden die ik zo kon overnemen en waarvan de componenten nogal recent waren.
Ik begrijp ook dat er vele andere mediaspelers zijn. Ik heb zelf de Firetv die het ok doet. (ik heb er een vpn op werkende en Kodi maar het is niet vanzelfsprekend en hij crashed ook nogal eens. ) Probleem met deze dingen zijn het niet kunnen gebruiken van torrent software en ftp servers. )
Ik heb ook zitten kijken naar synology waar ook torrentdownloads mogelijk mee zijn en ftp opzetten ook tot de mogelijkheid behoort.

Belangrijk is dat het goed werkt met mijn sonos audiosysteem maar dat hangt aan mijn tv dus dat moet wel goed zijn.
En het is fijn dat het 4K afspeelt. (tv is samsung The Frame UE65LS003AS die 4K UHD is)

Ik had deze lijst in gedachten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 130,99€ 130,99
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 147,91€ 147,91
1BehuizingenIn Win Chopin Zwart€ 88,12€ 88,12
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30BESBK€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,17

Alle componenten komen uit deze lijst: https://techbuyersguru.co...pc-build-4k-htpc-may-2019
En ik heb ze in tweakers pricewatch opgezocht en ze bestaan dus.

Maar misschien is er een goedkopere oplossing mogelijk die volstaat voor wat ik wil.

Ik verheug me wel op weer eens een pc te bouwen dat is inmiddels weer minimaal 10 jaar geleden :D

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Beste antwoord (via dread op 24-05-2019 17:08)

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-05 23:49
retchet4 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:48:
@botneet

Ik ben zelf ook aan het twijfelen wat de beste optie voor mezelf is.
Hoe bevalt die htcp? is het gebruiksvriendelijk? Kan je dat vanuit je luie zetel/bed bedienen?
Werkt tot nu prima! Heb een logitech k830 keyboard eraan, dus gewoon bedienen vanaf de bank.

Heb m aangesloten op mijn tv via mijn reciever en werkt gewoon hoe elke goed werkende pc hoort te functioneren.

T mooie aan dit systeem is de eventuele upgradeability mocht het ooit nodig zijn! Maar tot nu verbaas ik me over het gemak waarmee deze processor alles redt. (lichte taken als surfen en tegelijk muziek luisteren kan prima)

8gb werkgeheugen is ook ruim voldoende eerst voor mijn doeleinden. (1x internet explorer en verkenner en groove mediaplayer aan het afspelen, geeft 41% gebruik van het ram geheugen) processor gebruik zit dan rond de 20%, wel een piek als je ff een andere webpagina voorzet.

Ik gebruik hem zelf uitsluitend met kodi en voor muziek, heb met de athlon 200ge genoeg power! Met 8gb werkgeheugen ook meer dan zat.

Afhankelijk van hoe je m wilt gebruiken, kun je upgraden tot max een ryzen 5 2400G(E).
En 32gb werkgeheugen, ook zou je er naast 2x een nvme ssd nog 2x een 2.5inch HDD op kunnen aansluiten. Enige nadeel er is geen ruimte voor een grafische kaart. Maarja dat vormt voor mij absoluut geen probleem.

Media haal ik van een externe harddrive. Voldoet aan al mijn verwachtingen. (heb grote film en muziek collectie, waar ik ook vanaf de bank van wil genieten. Ik wil pas in een later stadium een NAS in het netwerk zetten)

Idle meting stroomverbruik op 20watt, verbruik van de hele barebone.

Onder load kreeg ik 1 meting van 115watt verschil binnen.

Is gemeten met de digitale stroommeter van de energieleverancier.

De meting kan afwijken omdat ik vergelijk wat actueel verbuik is, en als ik m dan uitzet vergelijk ik dan snel weer t actuele verbuik. Ik ben me bewust dat dit waarschijnlijk niet de meest acurate meting geeft, maar ik probeer te helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door botneet op 09-05-2019 15:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-05 21:28
Heb je naar NUCs gekeken?
Voor de huidige taken vermoed ik dat een 2200G ook wel genoeg kan zijn. Check ook even of de juiste hardwareondersteuning aanwezig is (x265 enzo).
Je hebt natuurlijk ook een voeding nodig, bv de SF450, en een schijf, zoals de pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

[ Voor 18% gewijzigd door SpeedQber op 29-04-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
@SpeedQber

Thx voor je antwoord.
Ik heb naar NUC's gekeken inderdaad. Echter heb ik dan nog minder een idee wat er allemaal nog bij moet komen. NUC's zijn toch barebone of vergis ik me?

Ik ga ervanuit dat de juiste hardware ondersteuning erin zit aangezien dit specifiek een systeem is voor Mediacenter. Maar dat moet ik dan vinden bij het moederbord toch?

Voeding is bij de kast geleverd :)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 10:21

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dread schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:37:
@SpeedQber

Thx voor je antwoord.
Ik heb naar NUC's gekeken inderdaad. Echter heb ik dan nog minder een idee wat er allemaal nog bij moet komen. NUC's zijn toch barebone of vergis ik me?

Ik ga ervanuit dat de juiste hardware ondersteuning erin zit aangezien dit specifiek een systeem is voor Mediacenter. Maar dat moet ik dan vinden bij het moederbord toch?

Voeding is bij de kast geleverd :)
Geheugen en disk.

Waarom niet een NVIDIA Shield TV (bijna perfecte mediaspeler, beter dan een PC) + Synology NAS (perfect voor fileshare, Domotica en camera's)?

[ Voor 91% gewijzigd door |sWORDs| op 29-04-2019 14:42 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-05 21:28
Je kan hier mss nog iets nuttigs uithalen:
https://gathering.tweaker...NTfTPzgOoNDHWByMjA0EKpFgA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
@|sWORDs|

NUC heb ik nu net zitten bekijken maar als je 4K wil dan gaat de prijs al snel boven de 400 euro zitten en zijn ze nog niet eens stil :(

Dan kan ik beter bovenstaande installeren.

Nvidia shield en synology is zeker een optie die ik overwogen heb. Ik kan de firetv en de synology combineren. Ik hou het in mijn hoofd als alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 10:21

|sWORDs|

vSphere/ESXi

1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 119,45€ 119,45
1MediaspelersNvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB€ 229,-€ 229,-
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS218j (zonder harde schijven)€ 162,90€ 162,90
Totaal€ 511,35

Goedkoper (dit is al met schijf), stiller, makkelijker.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
|sWORDs| schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:13:
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 119,45€ 119,45
1MediaspelersNvidia Shield TV (16 GB, 2017) 16GB€ 229,-€ 229,-
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS218j (zonder harde schijven)€ 162,90€ 162,90
Totaal€ 511,35

Goedkoper (dit is al met schijf), stiller, makkelijker.
Dank voor het meedenken. Echter heeft de NAS: Met het werkgeheugen van 0.512 GB is de NAS onvoldoende krachtig voor 4K videotranscodering

Dat wil zeggen dat het geen 4K kan afspelen lijkt me? DS218play kan het wel merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-04 19:11

Eentje

houd van de vijver

volgends. mij is transcodering alleen van toepassing wanneer de mediaspeler of ander apparaat waarmee je het bestand wilt afspelen dat bestand niet ondersteund. mijn broer speelt gewoon 4k af met zijn 212+ sinology en shield combi

There eent no place like home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SpeedQber schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:32:
Heb je naar NUCs gekeken?
Voor de huidige taken vermoed ik dat een 2200G ook wel genoeg kan zijn. Check ook even of de juiste hardwareondersteuning aanwezig is (x265 enzo).
Je hebt natuurlijk ook een voeding nodig, bv de SF450, en een schijf, zoals de pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB
pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0
voldoet prima voor 22/2400G in SFX Build

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik heb pas deze NUC gekocht. pricewatch: Intel NUC 8 Home NUC8i3CYSN (met EU stekker)

Kleiner kan je het zelf niet maken. Er is geen plek voor heel veel opslag, maar ik zet elders wel een NAS neer als het zover is. Er zit een 1 TB 5400rpm 2.5" in, en er is plek voor een lange m2 pci ssd.
Ik heb dat direct gevuld met een 512GB SSD en windows naartoe gekloond.
Leuk ding, met infrarood en bluetooth/wifi en HDMI met CEC (tv gaat dus vanzelf aan).

Kleine fan maakt wel een beetje hoogfrequent geluid, maar als je dat in een kastje zet zal het meevallen.
Mijn koelkast maakt meer geluid. :P

Let op, het geheugen is gesoldeerd. Als je meer wilt kun je zijn broertje kopen. (n -> m)
pricewatch: Intel NUC 8 Home NUC8i3CYSM (met EU stekker)

*pricewatch van deze producten is niet helemaal juist.
Hij heeft USB 3.1 gen1, en gesoldeerd geheugen, en een vrij m.2 2280 key M slot.
intel heeft een uitgebreid document met specs.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 29-04-2019 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

dread schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:58:
[...]
Dat wil zeggen dat het geen 4K kan afspelen lijkt me? DS218play kan het wel merk ik.
Transcoding is alleen nodig als je speler het formaat van de video niet kan afspelen. Aangezien de Shield zo een beetje alles wat je er naar toe gooit speelt is dat in dit geval dus niet relevant.

Mocht het toch noodzakelijk te zijn om bijvoorbeeld video's op je telefoon te spelen, gebruik de Plex server van de Shield, deze is krachtig genoeg om te transcoden.
https://support.plex.tv/a...-server-on-nvidia-shield/

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Een DeskMini is ook een optie:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 130,99€ 130,99
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 142,50€ 142,50
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 99,80€ 99,80
1Solid state drivesWD Blue SN500 500GB€ 76,77€ 76,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botneet
Ik heb zelf vandaag dit lijstje besteld als htpc.

Het leuke van deze build is dat het nog prima uitbreidbaar is, qua geheugen, opslag en processor.m. Deze build schijnt tot 4k op 60fps te kunnen afspelen.

1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,-€ 143,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 40,-€ 40,-
1Solid state drivesKingston A1000 240GB€ 46,62€ 46,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,67

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botneet
Ik heb zelf vandaag dit lijstje besteld als htpc.

Het leuke van deze build is dat het nog prima uitbreidbaar is, qua geheugen, opslag en processor. Deze build schijnt tot 4k op 60fps te kunnen afspelen.

1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,-€ 143,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 40,-€ 40,-
1Solid state drivesKingston A1000 240GB€ 46,62€ 46,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,67

Excuses voor de dubbel post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Topicstarter
Thanks @botneet voor de goedkope zuinige build. Deze lijkt me het beste aan te sluiten bij mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:49

DarkUnreal

Postmaster General

HDMI CEC adapter is wellicht makkelijk voor bij de PC (kun je de PC met de afstandbediening van je TV bedienen.. Mits die CEC ondersteund)

13:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botneet
Vandaag de bovengenoemde build inelkaar gezet, geïnstalleerd en geconfigureerd.

Draait goed! Gebruik hem uitsluitend als mediacenter.

Draait windows 10 pro. Inc. met kodi.
Systeem is compact en stil(na tweaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retchet4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-07-2024
@botneet

Hoe bevalt die htcp? is het gebruiksvriendelijk? Kan je dat vanuit je luie zetel/bed bedienen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• botneet
retchet4 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:48:
@botneet

Werkt tot nu prima! Heb een logitech k830 keyboard eraan, dus gewoon bedienen vanaf de bank.

Heb m aangesloten op mijn tv via mijn reciever en werkt gewoon hoe elke goed werkende pc hoort te functioneren.

T mooie aan dit systeem is de eventuele upgradeability mocht het ooit nodig zijn! Maar tot nu verbaas ik me over het gemak waarmee deze processor alles redt. (lichte taken als surfen en tegelijk muziek luisteren kan prima)

8gb werkgeheugen is ook ruim voldoende eerst voor mijn doeleinden. (1x internet explorer en verkenner en groove mediaplayer aan het afspelen, geeft 41% gebruik van het ram geheugen) processor gebruik zit dan rond de 20%, wel een piek als je ff een andere webpagina voorzet.

Ik gebruik hem zelf uitsluitend met kodi en voor muziek, heb met de athlon 200ge genoeg power! Met 8gb werkgeheugen ook meer dan zat.

Afhankelijk van hoe je m wilt gebruiken, kun je upgraden tot max een ryzen 5 2400G(E).
En 32gb werkgeheugen, ook zou je er naast 2x een nvme ssd nog 2x een 2.5inch HDD op kunnen aansluiten. Enige nadeel er is geen ruimte voor een grafische kaart. Maarja dat vormt voor mij absoluut geen probleem.

Media haal ik van een externe harddrive. Voldoet aan al mijn verwachtingen. (heb grote film en muziek collectie, waar ik ook vanaf de bank van wil genieten. Ik wil pas in een later stadium een NAS in het netwerk zetten)

Idle meting stroomverbruik op 20watt, verbruik van de hele barebone.

Onder load kreeg ik 1 meting van 115watt verschil binnen.

Is gemeten met de digitale stroommeter van de energieleverancier.

De meting kan afwijken omdat ik vergelijk wat actueel verbuik is, en als ik m dan uitzet vergelijk ik dan snel weer t actuele verbuik. Ik ben me bewust dat dit waarschijnlijk niet de meest acurate meting geeft, maar ik probeer te helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door botneet op 09-05-2019 15:00 ]

Pagina: 1