Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18
Ik ben aan het orienteren of we een PV installatie zouden kunnen plaatsen. Op de foto staat een deel van het dak. Het gedeelte links is 1.70m breed en ongeveer 4.3 hoog (horizontaal gemeten).
Het gedeelte onder de dakkapel is ongeveer 5m breed en 1.75 hoog (horizontaal gemeten).
De andere zijde van het dak is plat (dus aan de andere kant van de nok) en heet een oppervlakte van 3.8 bij 5.4 (minus een inpandig balkon in een hoekje van 1.2 bij 1.2.

De orientatie van het huis is 245graden vanaf noord (zuid west), verder geen schaduw, behalve de dakdoorvoeren op het dak.voor de CV en de ontluchting van het riool.
Het schuine dak heeft een helling van ongeveer 45 graden. Het vlakke dak ongeveer 0 ;-)

Ons jaar verbruik is 3500kW (koken electrisch, quooker in de keuken, gas alleen voor de badkamer en de CV)

https://www.dropbox.com/s...2019-04-29%2006.54.25.jpg

Ik ben bang dat de dak hoeveelheid niet genoeg is om met behulp van panelen te bedekken. Op het smalle deel kunnen denk hoog uit 3x1 panelen in Portrait 165x1.00 (245Wp) of misschien in een 3x2 van 1.58x.81(200Wp). Onder de dakkapel 6x1 1.58x.81 (200Wp). Betekent voor het schuine deel 1200Wp in totaal maximaal. Platte dak? afhankelijk van de hoek etc 6 a 8 panelen?

Vraag is of dat genoeg is en of ik met de kleinere panelen niet veel duurder uit ben en dat het daarmee niet meer rendabel is.

Alle reacties

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik weet niet wat je budget is, maar SunPower heeft panelen die over de 400Wp per stuk gaan met afmetingen van 1.83 hoog en 1.02 meter breed. We hebben zelf ook Sunpower liggen (X21-335-BLK) en die bevallen zeer goed qua uiterlijk en efficiëntie. Sunpower kost wel een lieve duit, maar daar staat wel wat tegenover (en de 25 jaar garantie is ook fijn natuurlijk).

Je hebt natuurlijk ook gewoon voordeel als je niet de 3500kWh haalt aan PV-energie per jaar. Als je al 1500kWh per jaar van je rekening kan gooien is dat natuurlijk ook al leuk. Houd er rekening mee dat je met het kleinste beetje schaduw al niet aan een parallelle schakeling ontkomt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• htca
Kuusj schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:04:
Ik weet niet wat je budget is, maar SunPower heeft panelen die over de 400Wp per stuk gaan met afmetingen van 1.83 hoog en 1.02 meter breed. We hebben zelf ook Sunpower liggen (X21-335-BLK) en die bevallen zeer goed qua uiterlijk en efficiëntie. Sunpower kost wel een lieve duit, maar daar staat wel wat tegenover (en de 25 jaar garantie is ook fijn natuurlijk).

Je hebt natuurlijk ook gewoon voordeel als je niet de 3500kWh haalt aan PV-energie per jaar. Als je al 1500kWh per jaar van je rekening kan gooien is dat natuurlijk ook al leuk. Houd er rekening mee dat je met het kleinste beetje schaduw al niet aan een parallelle schakeling ontkomt.
Budget groeit niet tot in de hemel, maar ik heb liever een duurzamer systeem (ik dacht zelf rond de 4/4.5k uit te komen). Ik dacht sws al aan een parallelle schakeling ivm de bedrijfszekerheid.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik begrijp je keuze niet qua maatvoering:

Het gedeelte links is 1.70m breed en ongeveer 4.3 hoog (horizontaal gemeten).
4 (60 cell) panelen van 1650 x 992 in landscape of 4 (96 cell) panelen van 1590 x 1053

Het gedeelte onder de dakkapel is ongeveer 5m breed en 1.75 hoog (horizontaal gemeten).
5 (of 4 ) (60 cell) panelen van 1650 x 992 in portrait of 4 (96 cell) panelen van 1590 x 1053

Platdak: dual betonvoeten?

Rioolontluchting (of is het een ventilatiepijpje???) zijn verlaagde pannen voor te krijgen.
Zoek op klober ventilatiepan eventueel

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• htca
Ik begrijp je keuze niet qua maatvoering:

Het gedeelte links is 1.70m breed en ongeveer 4.3 hoog (horizontaal gemeten).
4 (60 cell) panelen van 1650 x 992 in landscape of 4 (96 cell) panelen van 1590 x 1053

5 (of 4 ) (60 cell) panelen van 1650 x 992 in portrait of 4 (96 cell) panelen van 1590 x 1053
Moet ik niet iets "overmaat" aan de rand over houden?
Nice, maar moet op een platvlak niet naar 35 graden worden gestreefd?
Rioolontluchting (of is het een ventilatiepijpje???) zijn verlaagde pannen voor te krijgen.
Zoek op klober ventilatiepan eventueel
CV is pijpje, badkamer/toilet ventilatie is pijp (in het platte gedeelte) en rioolontluchting is een verlaagde pan.

[ Voor 4% gewijzigd door htca op 29-04-2019 14:04 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is een laag schuin dak.. Met wind hoef je dan minder rekening te houden.
1650 past dan prima op 1700

Op een platdak streeft met naar 10 - 15 graden. Vanwege de wind en onderlinge schaduw van de rijen.

Maar je kan ook 10 graden dual betonvoeten nemen ipv de 7 graden.

Maak eens een tekeningetje met de "exacte" maten erin? (pannen tellen en opmeten)
Dan weten we of 1650 x 992 (standaard paneel) of 1590 x 1053 (panasonic hit) beter past.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2019 14:16 ]

• htca
AUijtdehaag schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:11:
Maak eens een tekeningetje met de "exacte" maten erin? (pannen tellen en opmeten)
Dan weten we of 1650 x 992 (standaard paneel) of 1590 x 1053 (panasonic hit) beter past.
Ik heb even wat digitaal gemeten vergeleken met wat inpandige tekeningen. Deze maten zijn zo goed als ik ze kan maken voor het platte gedeelte. Ik verwacht dat deze met een nauwkeurigheid van ongeveer 10cm zijn.

Ik zal vanavond wat nauwkeuriger tellen voor het schuine gedeelte en de maten op een foto projecteren.
Verder heb ik de helling van het dak bepaald, die zit op ongeveer 35 graden.

https://www.dropbox.com/s/6do5uqspn4qwa6b/Slide1.PNG
https://www.dropbox.com/s/66yca1yrdfpnxcx/Slide2.PNG

• htca
Inmiddels een offerte aangevraagd, ik kreeg in de offerte 3 opties voorgeschoteld;

Members only: offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vraag me af of die optimisers echt nodig zijn (geen schaduw op het dak) en persoonlijk heb ik ze liever op het schuine dak liggen ipv het platte gedeelte van het dak). Met deze prijzen kom ik op een terugverdien tijd tot meer dan 9 jaar... Ik had zelf min of meer gerekend op 3200wp (huidige en historische verbruik is max 3500kWh per jaar en blijft in de komende jaren stabiel, met 3200 zou ik dan ongeveer 2700kWh per jaar opwekken) totaal tegen een prijs van ongeveer 1.25/1.35 eur/wp mischien iets daarboven. Heb ik mezelf te rijk gerekend?

[ Voor 0% gewijzigd door htca op 29-05-2019 14:59 . Reden: verkeerde prijs.... ]

• DarkKnight
  • Laatst online: 24-11 22:48

DarkKnight

Narf

htca schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:55:
Inmiddels een offerte aangevraagd, ik kreeg in de offerte 3 opties voorgeschoteld;

Members only: offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hoe kan de eur/wp van de Sunpowers hoger zijn dan de Solarwatt panelen?
Want als ik 11x390Wp doe, kom ik op 4290 uit en met 11x280Wp =3080.
Dus bij gelijke totale prijs, zouden die SunPowers lager moeten uitvallen qua €/Wp.

Waarom wilde de offerte uitbrenger je per se SE optimizer aansmeren aanbieden? Zelf meegemaakt dat álle (op 1 na) verkopers je optimizers willen verkopen, zelfs als er 0% schaduw is en verder perfecte situatie qua dak. Pas als je zelf de vragen gaat stellen en aangeeft liever geen optimizers te willen, krijg je een offerte zonder. Let wel op: Ik had zelf dat de prijs niet rechtevenredig lager werd zonder optimizer, dus daar zit ergens een combinatie korting of iets dergelijks vanuit SolarEdge.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkKnight op 29-05-2019 14:52 ]

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie nu pas dat je wat tekeningetjes gemaakt hebt.

Je schuine dak ligt dus zuid-oost? (ipv zuid-west) Of staat de noord-pijl verkeerd?

Wat betreft bovenstaand offertes.
Veel te duur en onnodig inderdaad.

• htca
DarkKnight schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:48:
[...]

Hoe kan de eur/wp van de Sunpowers hoger zijn dan de Solarwatt panelen?
Want als ik 11x390Wp doe, kom ik op 4290 uit en met 11x280Wp =3080.
Dus bij gelijke totale prijs, zouden die SunPowers lager moeten uitvallen qua €/Wp.
Excuus, verkeerde totaal prijs bij de 11x390Wp, copy paste foutje, aangepast in de post hierboven.
DarkKnight schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:48:
[...]
Waarom wilde de offerte uitbrenger je per se SE optimizer aansmeren aanbieden? Zelf meegemaakt dat álle (op 1 na) verkopers je optimizers willen verkopen, zelfs als er 0% schaduw is en verder perfecte situatie qua dak. Pas als je zelf de vragen gaat stellen en aangeeft liever geen optimizers te willen, krijg je een offerte zonder. Let wel op: Ik had zelf dat de prijs niet rechtevenredig lager werd zonder optimizer, dus daar zit ergens een combinatie korting of iets dergelijks vanuit SolarEdge.
Tja dat zou ik de aanbieder moeten vragen. Ik heb het idee dat hij "failsafe" wil aanbieden. Bij de informatie avond had hij aangegeven "wij installeren met optimisers" alsof hij zonder niet deed. Met als reden, als er een niet werkt of minder werkt, dan heeft dat alleen effect op het enkele paneel.

• htca
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:01:
Ik zie nu pas dat je wat tekeningetjes gemaakt hebt.
mooie powerpoints op schaal... :9
Je schuine dak ligt dus zuid-oost? (ipv zuid-west) Of staat de noord-pijl verkeerd?
nee noordpijl staat, goed, zuid-oost it is... Misschien wel zuid-oost-oost
Noordpijl staat fout... dak is zuid-west georienteerd, noordpijl moet 90 graden naar links draaien. Sorry voor de onduidelijkheid.
Wat betreft bovenstaand offertes.
Veel te duur en onnodig inderdaad.
Blij met de bevestiging...

[ Voor 9% gewijzigd door htca op 29-05-2019 15:54 . Reden: noordpijl..... ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Voorbeeld kosten bij solaroulet van een basic set van 11 panelen:

11 full black panelen van 137 euro = 1507
https://www.solar-outlet....p-full-blac-82706192.html
11 keer montageset van 51 euro per panel = 561
https://www.solar-outlet....portrait-staand-copy.html
Growatt 3000S+wifi = 478 euro
https://www.solar-outlet....owatt-3000s-omvormer.html
Volledige installatie plus elektrisch = 1270 euro
https://www.solar-outlet....-van-11-zonnepanelen.html

Totaal 3816 incl BTW
Dat is 1,16 euro per Wp incl BTW
Dat is 97 cent per Wp incl BTW

En dat kan je zo bestellen.
Kost je misschien nog 50 euro extra als je wilt aansluiten met een spiltter op een wasmachine groep.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zoiets?

Schuindak naar zuid-west, 8 panelen, 1650 x 992, clickfit (evo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZLTXkDZVmgdYUh7UWAQ3JHEq/thumb.png

Platdak naar zuid-oost 7 panelen, 1650 x 992, flatfix fusion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/utRUEcDmNT1NhNCHFIjflYRh/thumb.png

Zo heb je spreiding over de dag heen.
Hoe hoog is het ventilatiepijpje op het platdak? Edit: niet meer belangrijk

Edit: Oh nou toch zuid oost......
aangepast

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 16:57 ]

• htca
Ik twijfel een beetje over het platte dak, ik denk erover met het schuine dak te beginnen en evt later uit te breiden.
Het schuine gedeete had ik ook ongeveer zo uitgedacht. Thanks!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat kan uiteraard.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Kies nieuw project.
Neem de omvormer dan alvast groot genoeg? (3600 watt met 2x mppt)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2019 18:48 ]

Pagina: 1