60GXP 40Gb, met 32 clip. Kan Linux rest vinden?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 17:22
Met gevaar van lachbuien van de gevorderde tweakers:
Ik heb sinds gisteren een IBM 60GXP 40Gb in mijn PC hangen. Echter is mijn systeempje nogal gedateerd (zie sig). Moet dus met een jumpersetting aan de HD deze cappen op 32Gb om de HD te laten herkennen door de bios. Nu ben ik sowieso van plan Linux te gaan leren, en ik hoorde (wellicht een sprookje) dat ik misschien de ontbrekende 8Gb met Linux kan aanspreken...
Wat is hiervan waar, en indien mogelijk zou ik tips zeer waarderen.

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 12:29
ben ik weer :)

heb even lopen zoeken met google, misschien dat je dit interessant vindt:
http://uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0012.1/0254.html
Het is niet precies waar je naar vraagt, maar het gaat om het software matig clippen van je hd voor onder linux, net zoiets als wat die Disk Manager doet van IBM.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

In principe kan Linux alle hardeschijf-ruimte aanspreken en heb je geen trucs nodig.

Linux initïaliseert de schijf zelf opnieuw dus als je bios de schijf maar herkent! Al is het maar 540 mb wat het BIOS kan herkennen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• SimonBenson
Op donderdag 26 juli 2001 12:40 schreef imdos het volgende:
In principe kan Linux alle hardeschijf-ruimte aanspreken en heb je geen trucs nodig.

Linux initïaliseert de schijf zelf opnieuw dus als je bios de schijf maar herkent! Al is het maar 540 mb wat het BIOS kan herkennen.
Dus als ik het goed begrijp;
Bios kent de HD wel, maar met een capaciteit van 32Gb. Echter Linux gaat de HD opnieuw benaderen, ziet ondanks de clip (jumper op HD zelf) dat de schijf zo'n 40Gb groot is. Kan dan de 8 (verloren) Gb benaderen en die gebruiken om er een Linux partitie van te maken...
Als dit kan... ben ik blij :7

• Foeijonghaai
Op donderdag 26 juli 2001 12:44 schreef SimonBenson het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp;
Bios kent de HD wel, maar met een capaciteit van 32Gb. Echter Linux gaat de HD opnieuw benaderen, ziet ondanks de clip (jumper op HD zelf) dat de schijf zo'n 40Gb groot is. Kan dan de 8 (verloren) Gb benaderen en die gebruiken om er een Linux partitie van te maken...
Als dit kan... ben ik blij :7
Zoals ik het begrijp van onderstaande links, kan het alleen als je hem software clipt (oftwel flash geheugen van hd even aanpassen). Ik denk niet dat het gaat werken met de hardware clip.

Hier de links. Maar ik geloof dat je nog geen linux gebruikt...

http://banyan.dlut.edu.cn/news/091199/0154.html

http://banyan.dlut.edu.cn/news/120900/0179.html

http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/Large-Disk-11.html#ss11.3

• SimonBenson
Dan maak ik dus met de disktool van IBM een softwarematige clip.
Plan de campagne:
DL de tool, zet hem op een werkend systeem, maak een bootable floppy, stel het flashgeheugen van de HD in.
Vervolgens met een bootflop van Linux zou ik de partitie die tot nu toe dus onbenaderbaar is geweest kunnen gebruiken om er Linux op te instaleren..

Sorry, mag dan wel een soort van newbie zijn, wil echter meer leren en dan komen stomme vragen uit mijn vingers gerold... ;)

edit Foeijonghaai; hoe zit het eigenlijk met opmerking 2 in die andere post:
2. Disk Manager 2000 van IBM/ontrack te installeren. Hiervoor moet de schijf wel eerst in een systeem die de schijf wel goed detecteert.
/edit

• Foeijonghaai
Op donderdag 26 juli 2001 13:22 schreef SimonBenson het volgende:
Plan de campagne:
DL de tool, zet hem op een werkend systeem, maak een bootable floppy, stel het flashgeheugen van de HD in.
Vervolgens met een bootflop van Linux zou ik de partitie die tot nu toe dus onbenaderbaar is geweest kunnen gebruiken om er Linux op te instaleren..

Sorry, mag dan wel een soort van newbie zijn, wil echter meer leren en dan komen stomme vragen uit mijn vingers gerold... ;)

edit Foeijonghaai; hoe zit het eigenlijk met opmerking 2 in die andere post:
2. Disk Manager 2000 van IBM/ontrack te installeren. Hiervoor moet de schijf wel eerst in een systeem die de schijf wel goed detecteert.
/edit
Je kunt (als ik het goed begrepen heb van de howtos en de nieuwsgroepen) 2 dingen doen om je software clip te zetten:
1. Tool van IBM/ontrack DL'en en dan Set Drive Size.
2. Setmax (van een van de bovenstaande links) onder linux gebruiken. Zet net als tool van IBM de software clip.
Overigens schijnen allebei ook te werken als je de schijf er als primary slave inhangt en dan skip gebruikt met het auto-detecten van de je hd. Zelf is het mij nog niet gelukt om dan te skippen.

Nu kun je booten zonder dag je bios hangt.

Dan zijn er weer 2 dingen om te doen:
1. Als je alleen linux wilt gaan gebruiken zorgen dat je een gepatchde kernel gebruikt (2.4.xx dacht ik maar kijk anders even in de howtos). Deze patch zorgt ervoor dat ie langs de clip kijkt en de volledige capaciteit ziet van je schijf.
2. Drive overlay van Ontrack installeren (kan met IBM tool). Deze vervangt (dacht ik) de bios-routines iedere keer voor het laden van je bootloader met routines die wel de volledige capaciteit van je drive benutten. Lijkt me een aanrader als je ook Windows wilt gebruiken.

Vraag gerust maar raak, er zullen altijd wel mensen zijn die reageren met 'duh', maar er zijn ook altijd wel mensen die je een serieus antwoord kunnen geven.

Zelf heb ik mijn schijf sinds gisteren en het was een mooie domper dat ik niet meteen aan de slag met het ding kan, maar vanavond maar eens even kijken of die tool van IBM een beetje werkt in combinatie met setmax van linux. (heb ook geen andere pc beschikbaar die er wel mee wil opstarten).

Als je geinteresseerd bent, zal ik mijn ervaringen weer op het forum zetten.

Zijn er niet meer mensen die ook zo'n schijf hebben en een oude bios?

• SimonBenson
Tristan, mag ik je hartelijk bedanken?!? :)
Zal deze (en die andere) topic printen en thuis kijken wat ik er allemaal aan kan doen. Probleem is dat ik niets kan downloaden thuis.. Maar heb net de disktool van IBM ge-dl'd. Daarmee moet het allemaal lukken.
Zie trouwens dat je vrij nieuw bent op dit forum, mag ik je bij deze van harte welkom heten en veel plezier toewensen. GoT is ToP ;)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik heb sinds gisteren een IBM 60GXP 40Gb in mijn PC hangen. Echter is mijn systeempje nogal gedateerd (zie sig). Moet dus met een jumpersetting aan de HD deze cappen op 32Gb om de HD te laten herkennen door de bios. Nu ben ik sowieso van plan Linux te gaan leren, en ik hoorde (wellicht een sprookje) dat ik misschien de ontbrekende 8Gb met Linux kan aanspreken...
Wat is hiervan waar, en indien mogelijk zou ik tips zeer waarderen.
We hebben hier hetzelfde verhaal. Een P1 met een op 32 GB geclipte disk. Zonder clipping crashed de BIOS :)

Je moet alleen CONFIG_IDEDISK_STROKEN aanzetten. Deze optie zit in de recentere kernels, deze is 2.4.5

De optie zit onder ATA/IDE/MFM/RLL->....->

• igmar

igmar

ISO20022

Op donderdag 26 juli 2001 13:22 schreef SimonBenson het volgende:
Niet nodig, recente kernel snappen dit, ook de hardware clipping.

• SimonBenson
Op donderdag 26 juli 2001 17:37 schreef igmar het volgende:

[..]

Niet nodig, recente kernel snappen dit, ook de hardware clipping.
Heb jammer genoeg alleen de beschikking over Suse 7.? of Mandrake 6 .. Allen met een kernel die iets te oud is. :(
Heb thuis nog geen internet, kan dus niet even een image dl-en.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Is het niet mogelijk om de clipping uit te zetten, en dan in de bios handmatig de sectors/cylinders/heads van de HD in te stellen? Dan zou je een van die waarden lager moeten maken (sectors gok ik), zodat de bios denkt dat hij kleiner is, en niet hangt. De bios start dan GNU/Linux, en GNU/Linux ziet dan als het goed is de hele HD.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

mijn "oude" bak, een dual p200 herkent maar tot 8,4 gig geloof ik

linux herkende mijn harde schijven perfect. 20 en 30 gig. 2.2.16 kernel van slack draaide ik toen, nu draai ik 2.2.19 en die doet het nog steeds perfect

naar mijn weten detecteren oudere kernels die grotere hd's ook perfect.

(ps ik draai op me amd 2.4.6 want op me dual gaf hij net iets te veel problemen waar ik nog niet uit ben :) )

• SimonBenson
Foeijonghaai; is het je al gelukt?
Vandaag laatste dag voor vakantie/internet-stilte.. :(

Bios instellen dat hij de HD ziet zonder de clip.. Welke instellingen? H/S/C ././. ??

Vooralsnog heb ik genoegen genomen met de 32Gb die ik wel heb, 8,5Gb heb ik gereseveerd voor Linux. Heb thuis Mandrake 7.2 liggen, geld voor een latere kernel is er niet en een image dl-en van het net gaat ook niet lukken.. Verdorie :'(

• igmar

igmar

ISO20022

Bios instellen dat hij de HD ziet zonder de clip.. Welke instellingen? H/S/C ././. ??
Wat betekend dat je ook niet kan booten. De BIOS vraagt de info zowiezo op, ook al stel je het hard in. Ik moest de clipping aanzetten,anders hing het zooitje nog voor het booten :( :(

• SimonBenson
Oeps vergeten... :Z
Moet hem eerst in een systeempje hangen om een software clipping te kunnen maken... :(
En die heb ik dus niet... Alhoewel.. Misschien.. Zal eens kijken of ik vrienden heb.. ;)
Eigenlijk moet dit topic ondertussen naar het Opslag-forum denk ik zo.. Sorry.

• Foeijonghaai
Op vrijdag 27 juli 2001 10:20 schreef SimonBenson het volgende:
Foeijonghaai; is het je al gelukt?
Vandaag laatste dag voor vakantie/internet-stilte.. :(

Vooralsnog heb ik genoegen genomen met de 32Gb die ik wel heb, 8,5Gb heb ik gereseveerd voor Linux. Heb thuis Mandrake 7.2 liggen, geld voor een latere kernel is er niet en een image dl-en van het net gaat ook niet lukken.. Verdorie :'(
Nou ben dus gisteren mee bezig geweest.

Ik heb de diskmanager van IBM gedownload. Bootflop laten maken.
In de Bios Primary Master en Primary Slave uitgeschakeld. Opstarten van flop aangezet.
Opgestart van flop.
Zoals IBM beschrijft, SetDriveSize gedaan.
Overnieuw opgestart. In Bios Primary Master en Slave weer op Auto-detect gezet.
Bios ziet schijf als 33.8gb (maar dat moet, anders start ie niet op).

Als je alleen linux wilt gaan draaien, neem ik aan dat je nu klaar bent (op het installeren van linux na natuurlijk [zoals iemand anders hierboven al beschreef, met kernel 2.4.5. komt alles goed]).

Ik wilde echter ook windows draaien, dus weer opstarten vanaf flop. Om de Drive Overlay te installeren, moet een minimaal een FAT(-32) partitie aanmaken. Dat was ook wel weer raar, want je had de keuze uit instellingen voor verschillende besturingssystemen, maar alle instellingen installeren of een fat of een fat32 bestandssysteem.

Nadat die Drive Overlay geinstalleerd is, is het niet meer mogelijk om vanaf cdrom te booten, aangezien eerst van je hd geboot moet worden voor die overlay, alvorens je bijvoorbeeld een setupprogramma kan laden.

Overigens wel grappig: toen ik de schijf er gisteren in had hangen als primary slave met primary slave uitgeschakeld in de bios, zag windows 2000 de schijf wel, met de goede grootte (zonder dat ik iets speciaals geinstalleerd had). Ook linux (suse 6.3, kernel 2.2.13) zag hem, en ik meen, ook de goede schijfgrootte.

Hierna heb ik windows 2000 geinstalleerd, met de gedachte van: misschien ziet windows ook de echte schijfgrootte wel tijdens de hardwaredetectie. Dit was dus niet zo :-< .

SimonBenson: over die C/H/S instellingen, ik denk dat je gewoon iets moet proberen, het gaat erom dat je bios ermee opstart en dat ie je bootsector prima vindt. Linux neemt daarna toch alle controle. Ik weet alleen niet of die verkeerde C/H/S instelligen schade kunnen aanrichten tijdens het installeren van bijvoorbeeld LILO.

Als je nog vragen hebt, dan mag je ook wel mailen, alhoewel het voor de rest van kijkers natuurlijk ook interessant is.

• SimonBenson
Naast Linux wil ik dus ook Win98 draaien, dus zit in het zelfde schuitje.
Zal vanavond eens gaan experimenteren met de instellingen in de bios. Gisteren eigenlijk niet goed aan toegekomen.
Bedenk me eigenlijk net dat mijn vriendin ook een PC heeft :Z (PIII 450), daar wil ik dan mijn IBM'tje inhangen en software-matig gaan clippen met het tooltje van IBM. Hiermee moet het dus mogelijk worden door de bios te komen zonder dat ie hangt.
Als ik dan de PC weer zou opstarten zou de bios dus een 32Gb moeten herkennen en in Windows met 32Gb kunnen werken.
De resterende 8Gb zou herkend moeten worden door Linux (met een nieuwe kernel 2.4.*). Nu ga ik toch maar eens vragen of vrienden wellicht een nieuwe installatie van mandrake (ofzo..) hebben met de laatste kernel. Jammer genoeg heb ik maar weinig vrienden die interesse hebben in PC's of internet hebben. Kans is dus vrij klein.. :'(

Zit nu op mijn werk de dag voor mijn vakantie (2 weken). Thuis heb ik pas weer internet vanaf 20/8 als @home meewerkt.
Kan dus niet mailen/internetten in de vakantie, wordt dus flink afkicken.. ;)
Heb het op mijn werk nu eigenlijk heel erg druk, en wellicht heb ik over de juiste methode heengelezen. Zal dan ook om 17:00 een print maken van dit topic en thuis eens goed doornemen.
Zal over 2 weken dit topic nog maar eens bekijken of er nog nieuws is geweest.
Voor nu, bedankt voor alle reacties :)

• Foeijonghaai
Op vrijdag 27 juli 2001 12:23 schreef SimonBenson het volgende:
Als ik dan de PC weer zou opstarten zou de bios dus een 32Gb moeten herkennen en in Windows met 32Gb kunnen werken.
De resterende 8Gb zou herkend moeten worden door Linux (met een nieuwe kernel 2.4.*).
Weet iemand of je niet het risico loopt of Windows die 32 gb die hij ziet over de 40 gb 'mapped'? Als dat niet het geval is, is het idd een mooie oplossing. Zelf had ik namelijk ook zo'n 8 gb voor linux in gedachte.

Verwijderd

Welk moederboord heb je (heb je al bios update geprobeerd die je schijf wel kan zien als een 40 GB hdd)?

• Foeijonghaai
Op zaterdag 28 juli 2001 10:00 schreef wVm het volgende:
Welk moederboord heb je (heb je al bios update geprobeerd die je schijf wel kan zien als een 40 GB hdd)?
Helaas bestaat er voor mijn moederbord (Biostar M6TLC maar een biosupdate, en deze is 5 dagen jonger dan mijn huidige bios. Deze update maakt het mogelijk dat het moederbord met ata66 kan werken, maar doet geen uitspraken over de limieten van de hd's. Ik zou het idd kunnen proberen.

Maar het belangrijkste is dat het OS de schijf ziet als een 40 gb schijf. Linux doet dat. En (voor mij belangrijker) win2000 ook, maar niet tijdens de setup, alleen als ie er als primary slave inhangt (booten van primary master) of als ik die drive overlay gebruik van IBM (dan wel als primary master).

Daarom zou ik graag de vraag beantwoord willen zien (en ik weet dat we in een non-windows gedeelte zitten): zou zonder drive-overlay windows de eerste 32 gb aanspreken, of zou ie het verspreiden over de 40 gb?

• zimmy
  • Laatst online: 21-06-2022
Je kan ook een UDMA 100Mb controller kopen en daar de HD op aan sluiten ! Werkt prima ;).

• igmar

igmar

ISO20022

Je kan ook een UDMA 100Mb controller kopen en daar de HD op aan sluiten ! Werkt prima ;).
En wat schiet je daar mee op ? Niks tenzij dat ding zelf een BIOS heeft

• zimmy
  • Laatst online: 21-06-2022
Waar gaat het hier nou om ? Zo'n UDMA herkent wel die volle 40Gbyte en je hebt het voordeel van een snellere interface :7.

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:54
Op woensdag 01 augustus 2001 19:19 schreef zimmy het volgende:
Waar gaat het hier nou om ? Zo'n UDMA herkent wel die volle 40Gbyte en je hebt het voordeel van een snellere interface :7.
Moet je wel weer driver voor zo'n kaartje zien te vinden voor onder Linux...

Verwijderd

Denk niet dat de vraagsteller 9 maanden wacht op antwoord })

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

ik denk het ook niet :D

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.