Op vrijdag 27 juli 2001 10:20 schreef SimonBenson het volgende:
Foeijonghaai; is het je al gelukt?
Vandaag laatste dag voor vakantie/internet-stilte..
Bios instellen dat hij de HD ziet zonder de clip.. Welke instellingen? H/S/C ././. ??
Vooralsnog heb ik genoegen genomen met de 32Gb die ik wel heb, 8,5Gb heb ik gereseveerd voor Linux. Heb thuis Mandrake 7.2 liggen, geld voor een latere kernel is er niet en een image dl-en van het net gaat ook niet lukken.. Verdorie

Nou ben dus gisteren mee bezig geweest.
Ik heb de diskmanager van IBM gedownload. Bootflop laten maken.
In de Bios Primary Master en Primary Slave uitgeschakeld. Opstarten van flop aangezet.
Opgestart van flop.
Zoals IBM beschrijft, SetDriveSize gedaan.
Overnieuw opgestart. In Bios Primary Master en Slave weer op Auto-detect gezet.
Bios ziet schijf als 33.8gb (maar dat moet, anders start ie niet op).
Als je alleen linux wilt gaan draaien, neem ik aan dat je nu klaar bent (op het installeren van linux na natuurlijk [zoals iemand anders hierboven al beschreef, met kernel 2.4.5. komt alles goed]).
Ik wilde echter ook windows draaien, dus weer opstarten vanaf flop. Om de Drive Overlay te installeren, moet een minimaal een FAT(-32) partitie aanmaken. Dat was ook wel weer raar, want je had de keuze uit instellingen voor verschillende besturingssystemen, maar alle instellingen installeren of een fat of een fat32 bestandssysteem.
Nadat die Drive Overlay geinstalleerd is, is het niet meer mogelijk om vanaf cdrom te booten, aangezien eerst van je hd geboot moet worden voor die overlay, alvorens je bijvoorbeeld een setupprogramma kan laden.
Overigens wel grappig: toen ik de schijf er gisteren in had hangen als primary slave met primary slave uitgeschakeld in de bios, zag windows 2000 de schijf wel, met de goede grootte (zonder dat ik iets speciaals geinstalleerd had). Ook linux (suse 6.3, kernel 2.2.13) zag hem, en ik meen, ook de goede schijfgrootte.
Hierna heb ik windows 2000 geinstalleerd, met de gedachte van: misschien ziet windows ook de echte schijfgrootte wel tijdens de hardwaredetectie. Dit was dus niet zo :-< .
SimonBenson: over die C/H/S instellingen, ik denk dat je gewoon iets moet proberen, het gaat erom dat je bios ermee opstart en dat ie je bootsector prima vindt. Linux neemt daarna toch alle controle. Ik weet alleen niet of die verkeerde C/H/S instelligen schade kunnen aanrichten tijdens het installeren van bijvoorbeeld LILO.
Als je nog vragen hebt, dan mag je ook wel mailen, alhoewel het voor de rest van kijkers natuurlijk ook interessant is.