Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-05 16:30
Dag allen,

Voor mijn bachelor thesis ben ik werkzaam bij een ICT bedrijf die o.a. gebruik maakt van SaaS en IaaS.

Voor een analyse om de macht van leveranciers binnen de ICT wereld te bepalen, dien ik een onderscheid te maken in:

a. de reseller
b. de fabrikant
c. de distributeur

Het is zo dat zowel de reseller, de fabrikant en de distributeur dezelfde SBI code hebben.
Dat betekent dus dat Microsoft en een reseller in bedrijfscontext, dezelfde activiteiten verrichten.

Graag maak ik onderscheid in deze drie factoren. Ik kan op deze manier bepalen hoe machtig de reseller is ten opzichte van een distributeur en fabrikant en daarmee kan ik aangeven hoe aantrekkelijk de ICT-markt is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Reeds gebruik gemaakt van Reach; helaas zonder succes.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Reach
- zoeken op Google natuurlijk naar literatuur (helaas zonder succes)

Graag hoor ik van jullie of er een alternatief beschikbaar is, zodat ik deze analyse alsnog kan uitvoeren.

Met vriendelijke groet,

Floppydrive90

Met vriendelijke groet, Adam.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je op zoek naar wat die partijen specifiek voor jou doen. Microsoft is inderdaad zowel reseller, fabrikant en nog 100 andere dingen. Maar voor jou zijn ze misschien alleen maar fabrikant. Daarom is het een beetje kansloos om dit alleen op SBI-code te gaan bepalen. In jouw geval zou ik ze dus zelf indelen, want hoeveel leveranciers kun je nou redelijkerwijs hebben dat je per se een externe classificatie nodig hebt om door de bomen het bos te blijven zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Kurkentrekker

Bedankt voor je antwoord.
De reden achter de externe classificatie is dat het niet gaat om alleen de organisatie, maar de hele bedrijfstak. En door de hele bedrijfstak te analyseren, kan ik de macht van de distributeur en fabrikant bepalen door vraag en aanbod met elkaar te vergelijken. Stel je voor dat er maar 1 fabrikant is op het gebied van clouddiensten, dan is de macht van de leverancier vrij groot en kan zelf de prijzen bepalen. En ook is hij een monopolist; omdat hij de enige leverancier is. Door bijvoorbeeld aan te geven dat in de bedrijfstak 100 bedrijven zijn, die 10 leveranciers hebben, is de verhouding 10:100. Dat betekent dat wanneer 1 leverancier te duur zou zijn, ik over zou kunnen stappen naar een andere leverancier tegen betere prijscondities. De macht van de leverancier is op deze wijze kleiner dan wanneer er 1 leverancier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Hoe groot is die hele bedrijfstak ongeveer, dat je op deze manier de data wilt classificeren? Want als ik het zo lees is de SBI codering weer zo'n typisch CBS dingetje: het idee is leuk, in de praktijk levert het een gigantische bak data op, maar als je het analyseert blijken reseller, fabrikant, distributeur dezelfde codering te hebben waardoor je er niks mee kan. Sorry, ik heb het niet zo op het CBS :+ en ik denk dat onderdeel van een bachelor thesis ook is dat je kritisch kijkt naar de onderbouwing van je verhaal. Niet alleen toepassen, maar ook de vraag stellen waarom een bepaald model in een bepaalde situatie wel of niet geschikt is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Widow

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Microsoft is reseller, fabrikant en distributeur en heeft nog 99 andere coderingen, waardoor het lastig wordt om structuur aan te brengen. Wat ik wilde doen;

6202 (fabrikant)
4651 (distributeur)
6201 (reseller)

Hierdoor lukt het wel en kun je onderscheid maken. Ik kan wellicht in het onderzoek inderdaad vermelden dat het niet helemaal 100% betrouwbaar is, vanwege de SBI-codering die het CBS hanteert om te monitoren. Dat bedoel je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
floppydrive90 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:44:
@Kurkentrekker

Bedankt voor je antwoord.
De reden achter de externe classificatie is dat het niet gaat om alleen de organisatie, maar de hele bedrijfstak. En door de hele bedrijfstak te analyseren, kan ik de macht van de distributeur en fabrikant bepalen door vraag en aanbod met elkaar te vergelijken. Stel je voor dat er maar 1 fabrikant is op het gebied van clouddiensten, dan is de macht van de leverancier vrij groot en kan zelf de prijzen bepalen. En ook is hij een monopolist; omdat hij de enige leverancier is. Door bijvoorbeeld aan te geven dat in de bedrijfstak 100 bedrijven zijn, die 10 leveranciers hebben, is de verhouding 10:100. Dat betekent dat wanneer 1 leverancier te duur zou zijn, ik over zou kunnen stappen naar een andere leverancier tegen betere prijscondities. De macht van de leverancier is op deze wijze kleiner dan wanneer er 1 leverancier is.
Fair point om op die manier de hele markt te willen analyseren, maar juist in een snel veranderende markt zoals de IT kun je mijns inziens echt niet op die codes varen. Paar voorbeeldjes: het grootste taxibedrijf ter wereld bezit amper auto's (Uber). Het grootste hotelbedrijf ter wereld bezit amper vastgoed (AirBnB). Het grootste nieuwsplatform van de VS produceert geen eigen content (Facebook? Twitter?). Hoe is het nog relevant welke SBI-codes het Nederlandse CBS heeft toegekend aan een bedrijf.

Daarbij, in jouw voorbeeld kunnen er wel 100 cloud leveranciers zijn, maar als die ene toevallig 99% van de omzet draait omdat ze ook de 5 grootste afnemers (die dan weer 1% van de bedrijven zijn), bedienen, dan gaat je hele model een beetje mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Kurkentrekker

Ja, klopt. Heb je ook wel gelijk in. Ik ga gewoon gokken en proberen om zo goed mogelijk te onderbouwen waarom ik bepaalde SBI-codes heb gekozen en waarom andere SBI-codes niet. Bovendien kan ik jouw argument ook meenemen: "Daarbij, in jouw voorbeeld kunnen er wel 100 cloud leveranciers zijn, maar als die ene toevallig 99% van de omzet draait omdat ze ook de 5 grootste afnemers (die dan weer 1% van de bedrijven zijn), bedienen, dan gaat je hele model een beetje mank".

Thanks voor je informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

Het punt wat @Widow heel terecht maakt is dat een bedrijf in principe één SBI-code krijgt. Jouw structuur wijkt daar dan ook serieus van af als je meerdere codes per bedrijf gaat toedelen. Dan vraag ik me af, waarom je nog vast zou willen houden aan de SBI-codering? Deze lijkt namelijk weinig relevant voor jouw verdere toepassing.

Kan je niet bedrijfsgegevens opvragen aan de hand van bepaalde SBI-codes, daarmee een sluitende sector verkrijgen en deze zelf handmatig gaan onderverdelen naar jouw classificatie?

Vergis je trouwens niet in de "correctheid" van de SBI-indeling van bedrijven. Dit gaat nog wel eens faliekant mis afhankelijk van je brongegevens. Kort door de bocht, KVK geeft de sbi die iemand ooit logisch leek bij de start van het bedrijf. Lisa/PWE doet dit aan de hand van enquêtes naar bedrijven, waar je dus in hoge mate afhankelijk bent van degene die het invult. Je zal niet de eerste zijn die een bedrijf vindt dat jaarlijks van sbi-code wisselt :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Heb je overwogen naar de jaarrekening te kijken? Hoe groter de omzet, des te groter de kans dat ze bovenin de boom zitten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
floppydrive90 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:34:
@Kurkentrekker

Ik ga gewoon gokken en proberen om zo goed mogelijk te onderbouwen waarom ik bepaalde SBI-codes heb gekozen en waarom andere SBI-codes niet.
In dat geval kun je prima met fictieve informatie werken, als het tenminste puur om de oefening van het toepassen van de formule gaat. Maar ik neem wel aan dat je (stage?)bedrijf en je opleider willen dat je onderzoek ook enig praktisch nut heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk hoe dan ook dat er geen ene code is die een goede benadering geeft van de waarheid, voor het soort vraag dat je wilt stellen. Ik denk dat voor vele vele softwarebedrijven geldt dat ze reseller (van een deel van de oplossing), fabrikant (van een ander deel) en distributeur (van wat aanvullende modules) zijn. En als niet nu dan jaren geleden toen de SBI-code was bepaald.

Ook: je lijkt dan alleen te kijken naar commodity-achtige software/diensten? Dus niet pak-em-beet financiële systemen of een pakket voor de gemeentelijke basisregistratie personen, maar alleen 'Office licenties' of 'cloud opslag'?

Ik denk niet dat dit gaat werken, eerlijk gezegd. Suggestie: pols https://www.nederlandict.nl/ of die misschien meer relevantere cijfers hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Roozzz

Middels de SBI-codering probeer ik structuur aan te brengen. SBI-coderingen zijn namelijk opvraagbaar in Reach. Met Reach kan ik dus ook zoekcriteria aangeven, die uiteindelijk aangeven hoeveel bedrijven actief zijn in een bepaalde SBI-codering. Daarmee kan ik aangeven dat ik de informatie niet zomaar verzin en onderbouwt is met een goede bron. Echter, inderdaad. Het bedrijf waar ik afstudeer vind het wel belangrijk, maar niet ontzettend belangrijk. De machtspositie bepalen is belangrijk voor het onderzoek en is een onderdeel van het onderzoek. Wat belangrijker is, is de uiteindelijke conclusie tbv het adviesrapport. Door aan te geven hoe aantrekkelijk de markt is om te betreden. (Doe trouwens onderzoek op welke wijze bestaande klanten, na de overname, gekoppeld kunnen worden aan beide bedrijven). En ik denk dat het relevant is om te weten wat er precies in de bedrijfstak speelt.

@Freeaqingme

Nee, wel aan gedacht, maakt het misschien wel betrouwbaarder. Thanks voor de tip.

@Kurkentrekker

Inderdaad, daar dacht ik ook al aan. Het gaat ook inderdaad om de toepassing. Maar de machtspositie is een kleiner onderdeel van het onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@floppydrive90 Snap ik. Maar bepaal dan een selectie, vraag die bedrijfsgegevens op en neem dat als startpunt. Je zal hoe dan ook een handmatige slag moeten maken om enigszins betrouwbare resultaten te krijgen... Jouw vraag is tamelijk complex.
De keuze voor deze codes begrijp ik trouwens ook maar matig in jouw context (een reseller valt bijvoorbeeld in 6201: Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software); dat wringt wat. De SBI codes passen vaak gewoon niet zo lekker, dus 1-op-1 gebruik lijkt mij een uitdaging.

Trouwens de enige Reach die ik ken, is iets heel anders. Of gaat het spontaan over chemische stoffen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Roozzz

Haha, het gaat niet over chemische stoffen. Reach is een tool voor marketeers en werkt samen met verschillende organisaties waaronder het CBS om zo ''Krachtige Nederlands Bedrijfsinformatie'' te genereren.

Eigenlijk kan ik dmv Reach aangeven hoeveel concurrenten in mijn bedrijfstak zitten, hoeveel omzet ze maken, wat hun rechtsvorm is, uitgeschreven of ingeschreven, failliet, wie de directeur is en waar hij/zij woont.

Kijk, ik heb nu gewoonweg een berekening gemaakt:

SBI-code 6202 heeft 23183 bedrijven actief.
SBI-code 4651 heeft 4579 bedrijven actief.
SBI-code 6201 heeft 43060 bedrijven actief.

Nu kan ik verhoudingen aangeven:

"Dat betekent dat in de bedrijfstak 4579 bedrijven leveren aan 43060 resellers. De verhouding tussen deze twee variabelen is 10,63% (4579/43060). Daarentegen is de distributeur afhankelijk van de fabrikant. Deze verhouding is 19,75% (4579/23183). De eerste berekening geeft aan dat de reseller keuze heeft uit 10 verschillende distributeurs. De tweede berekening geeft aan dat de distributeur keuze heeft uit 5 verschillende fabrikanten. Daarnaast maken fabrikanten gebruik van voorwaartse integratie. Dat geeft aan dat de fabrikant ook aan de eindgebruiker levert en niet alleen aan de distributeur of de reseller".

Zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aha, helder :)

Maar dan is en blijft de keuze van sbi-codes van groot belang. Als ik mijn dataset er even op nasla vrees ik dat het niet veel beter wordt dan jouw huidige keuze. Helaas heb je dan dus wel meteen ook een hoop ruis te pakken. Vandaar dat ik hamerde op een verdiepingsslag :P Maar als dat niet kan, houd dat op.

Of dat een probleem is voor jouw product moet jij bepalen, maar neem in ieder geval wat mooie voorbehoudens op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even voor mijn beeldvorming, maar wat is je je concrete probleemstelling nu? Wat moet je onderzoek nu precies gaan beantwoorden?

Je probeert "macht" nu uit te drukken in verhoudingen, maar daarmee ben je er nog lang niet. De vraag die je (daarnaast) misschien zou moeten beantwoorden is hoe sterk Vendor Lock-in speelt. Als ik een kapitaal geinvensteerd heb in het automatiseren op platform X, dan is het leuk dat er ook nog andere platformen zijn, maar de kans dat ik overstap is dan nihil. Ondanks dat er misschien wel 100 andere soortgelijke aanbieders zijn.

Kijk dus heel goed naar je probleemstelling, en hoe je deze stelling kunt beantwoorden. Let op dat het formuleren van een goede probleemstelling vaak nog het meeste tijd kost van een onderzoek. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ook dat ja.

Wat vindt de begeleider op de universiteit hiervan? Of heeft die geen kennis hiervan dus vind het allemaal best / kijkt alleen naar de methodiek? Het zijn IMHO (obv. praktijkervaring) cijfers waar je echt zoiets niet uit kunt concluderen. Zeker niet met de drie codes die je noemt. "Lies, damned lies, and statistics" en zo ;)

Maar goed, misschien missen er hier zaken die uitgebreid aan bod komen in je thesis (en suggereer je nergens dat het bedrijf er daadwerkelijk beslissingen op zou willen baseren).

Zeggen we om je te helpen, niet om je in de grond te boren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Question Mark @F_J_K

3.2 Centrale onderzoeksvraag
De centrale onderzoeksvraag luidt als volgt:
Welke marketingstrategie dient ..... te hanteren, zodat het klantenbestand, als gevolg van de overname, geoptimaliseerd kan worden?

3.3 Onderzoeksvragen
Om de centrale onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Hoe ziet de interne situatie eruit voor .....?
a. Wat is de toegevoegde waarde van ....?
b. Wat is de toegevoegde waarde van ....?
c. Hoe ziet het huidige klantenbestand eruit?
2. Hoe ziet de markt eruit voor ....?
3. Welke macro-ontwikkelingen zijn van belang?
4. Wat zijn de wensen en behoeften van de afnemers?
a. Welke segmentatiecriteria zijn van belang?
b. Welke klantwaarde hebben de afnemers?
5. Welke marketingstrategie is succesvol voor ....?

Wegens concurrentiegevoelige informatie heb ik de bedrijfsnaam weggelaten.
Deelvraag 2 is het vijfkrachtenmodel van Porter en een onderdeel daarvan is macht van leveranciers, dus het is een klein gedeelte van een groter onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
floppydrive90 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:34:
@Roozzz

Kijk, ik heb nu gewoonweg een berekening gemaakt:

SBI-code 6202 heeft 23183 bedrijven actief.
SBI-code 4651 heeft 4579 bedrijven actief.
SBI-code 6201 heeft 43060 bedrijven actief.

Nu kan ik verhoudingen aangeven:

"Dat betekent dat in de bedrijfstak 4579 bedrijven leveren aan 43060 resellers. De verhouding tussen deze twee variabelen is 10,63% (4579/43060). Daarentegen is de distributeur afhankelijk van de fabrikant. Deze verhouding is 19,75% (4579/23183). De eerste berekening geeft aan dat de reseller keuze heeft uit 10 verschillende distributeurs. De tweede berekening geeft aan dat de distributeur keuze heeft uit 5 verschillende fabrikanten. Daarnaast maken fabrikanten gebruik van voorwaartse integratie. Dat geeft aan dat de fabrikant ook aan de eindgebruiker levert en niet alleen aan de distributeur of de reseller".
Maar dan kijk je dus alleen binnen Nederland. Wie zegt dat de bedrijven die als 6201 (Reseller) te boek staan, ook de producten resellen van Nederlandse fabrikanten (6202). Stel dat alle Nederlandse fabrikanten leveren aan het buitenland, en alle nederlandse resellers importeren vanuit het buitenland, dan heb je veel te weinig aan je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@Kurkentrekker

Goed inzicht. Klopt, dat is ook zo. Daarom vind ik het verrekte lastig om daar onderscheid in te brengen, dus ik moet wel ergens een keuze maken... Anders zie ik inderdaad door de bomen het bos niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je de macht van leveranciers zou willen bepalen dan kun je dat inderdaad doen door uit te zoeken hoe de verhouding is tussen aantallen bedrijven/vestigingen/whatever en de resellers van de producten die zij leveren. Je moet dan wel motiveren waarom je juist naar die metric kijkt, en niet naar bijvoorbeeld of een fabrikant makkelijk vervangbaar is, er vendor-lock-in bestaat, of mogelijk nog andere zaken die spelen. Juist voor de branche waarin je je onderzoek doet moet je de meest relevante methode kiezen. Als dan blijkt dat de meeste leveranciers en fabrikanten allemaal binnen NL opereren, dan kun je bijvoorbeeld met die SBI-codes aan de slag, maar als de markt veel internationaler is kun je een heel deelonderzoek wijzen aan het bepalen van de macht van fabrikanten/leveranciers.

Ik denk dat je dus ook best een paar aannames mag doen (wel motiveren waarom), om daarna wat makkelijker die macht te kunnen vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ik weet niet wat je allemaal op google kan bereiken, maar 1 ding weet ik zeker.

Dun & Bradstreet heeft zeker al die informatie. Je kan een abonnement bij ze nemen evt, moet wel iemand betalen...

Oh ja en deze?

https://www.bvdinfo.com/en-gb/contact-us/free-trial

http://www.dnb-nederland.nl/dnbcredittrial

[ Voor 22% gewijzigd door LucyLG op 29-04-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
floppydrive90 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:44:
Stel je voor dat er maar 1 fabrikant is op het gebied van clouddiensten, dan is de macht van de leverancier vrij groot en kan zelf de prijzen bepalen.
Die uitspraak zou ik toch wel in twijfel willen trekken.

In deze uitspraak haal je fabrikant en leverancier door elkaar naar mijn mening. Als er maar één fabrikant is dan heeft die toch vel macht en kan die de prijzen bepalen? De leveranciers moeten met deze prijzen mee moeten gaan om geen verliezen te lijden. Hoeveel leveranciers er zijn is afhankelijk van wat de fabrikant wil. Heeft die in een land één leverancier of in iedere stad een andere leverancier zitten? De macht van de leveranciers wordt hierbij alleen maar kleiner terwijl de macht van de fabrikant alleen maar groter wordt. Fabrikant bepaalt de inkoopprijzen en eventuele staffelkortingen, daar heeft de leverancier weinig invloed op behalve de marges aan te passen voor de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
floppydrive90 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:45:
Deelvraag 2 is het vijfkrachtenmodel van Porter en een onderdeel daarvan is macht van leveranciers, dus het is een klein gedeelte van een groter onderzoek.
Dus eigenlijk een ABCD analyse? Leuk, lang geleden ook een keer gedaan. Ik heb destijds gegevens uit ICT Marktmonitor gehaald. Ik vind die website alleen het idee geven dat het ooit een keer allemaal netjes werd bijgehouden, en dat het sinds een paar jaar wat verwaarloost is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@LucyLG
Lucy, de tweede site die je me hebt gegeven, zijn de ontwikkelaars van Reach (het programma wat ik gebruik)

@sypie
Hetgeen wat ik wil is fabrikant en distributeur gescheiden houden. Ik probeer daarmee te zeggen: wanneer er 10 distributeurs zijn en 1 fabrikant van dat product, heeft de fabrikant macht (naar mijns inziens). De fabrikant heeft op dat moment een monopolistische positie, aangezien er zich geen concurrentie in de markt bevindt.

@Widow
Exact, bijna wel. Het is een meso-analyse (bedrijfstakanalyse). Afnemersanalyse beantwoord ik met de 6W's van Ferrel, de bedrijfstakanalyse middels Vijfkrachtemodel van Porter, de concurrentie breng ik kort in kaart met Reach en een distributieanalyse is niet vereist (wel beschreven). Het is een dienst, die gebruik maakt van het indirecte korte kanaal. Dus m.a.w.: fabrikant - distributeur - reseller. Alhoewel de reseller en de distributeur zich bevinden op hetzelfde niveau in de bedrijfskolom (horizontale integratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Laatste poging en dan stop ik met zeuren ( :P )

Er zijn 1000 boeren met code 01241. Er zijn honderd groentewinkels. Dus de groentewinkels hebben een machtspositie van 1:10 in jouw model. En dan blijkt dat jouw opdrachtgever de ene boer is die peren kweekt (onder code 01241) terwijl er 999 zijn die appels kweken (code 01241). Appels en peren zijn niet zomaar uitwisselbaar, toch wijzen de cijfers er op dat de perenboer geen monopolie heeft?

Punt is: ook binnen bijvoorbeeld code 6202 vergelijk je appels en peren in de ICT. 'Zelfs' bij commodoties zoals Windowslicenties of code monkies (:P ). Advies: ga voor kwalitatief onderzoek op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]F_J_K in "Onderscheid in SBI-codering"Advies: ga voor kwalitatief onderzoek op dit punt.
Dat is ook mijn idee.

Een onderneming kan ook meerdere SBI-codes hebben (tot 3), en die (samen met de gedeponeerde jaarcijfers en de omvang van het personeel) zijn notoir onbetrouwbaar. Daarnaast heb je nu eenmaal een open economie in Nederland, dus je weet niet wat er uit het buitenland gekocht wordt.

Je zou nog iets over de macht kunnen zeggen door de gemiddelde marge per verkochte euro te bepalen (als je uitgaat van de veronderstelling dat meer marktmacht een hogere winst betekent), maar aangezien je niets weet over afromen van winsten binnen het concern, kostenstructuur of hoge investeringen, kun je zo ook al weinig zeggen. Daarnaast moet je dan een benchmark hebben.

Overigens: je lijkt er vanuit te gaan dat een monopolist (of welke andere aanbieder) maar één prijs bepaalt en voor die prijs verkoopt. Iedere aanbieder (ook een monopolist) kan gewoon de prijscurve volgen middels prijsdifferentiatie en zo zijn winst maximaliseren.

Vandaar dat ik ook tot het idee kom dat je kwalitatief onderzoek moet gaan doen, om GIGO te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:57:
[...]
Een onderneming kan ook meerdere SBI-codes hebben (tot 3)
Waar haal je die 3 vandaan? Ik tel er hier alleen al 4.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:20:
[...]
Waar haal je die 3 vandaan? Ik tel er hier alleen al 4.
Ik wist het 'gewoon', maar kijk bijvoorbeeld ook eens hier.
Wanneer u zich inschrijft bij KVK geeft u uw bedrijfsactiviteiten op. Uw bedrijf krijgt dan één SBI-code voor de hoofdactiviteit en maximaal twee SBI-codes voor eventuele nevenactiviteiten.
Hoe dat bij jouw voorbeeld met Microsoft werkt weet ik niet, misschien switchen ze en worden er daarom meer dan drie getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 16:29
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb tijdens mijn afstuderen ook in een zelfde soort situatie gezeten. Ik heb vervolgens alle SBI-codes gepakt waar organisaties in zouden kunnen zitten die voor mijn onderzoek relevant waren en vervolgens steekproefsgewijs organisaties eruit gepikt en geanalyseerd en deze resultaten vervolgens weer gegeneraliseerd op op alle bedrijven in de SBI-codes. Helemaal accuraat zal het nooit zijn maar het geeft je enigszins een inschatting van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydrive90
@F_J_K
Ga ik ook doen :). Stond bij de deelvragen.

@infidel011
Dat kan ook inderdaad, thanks voor de tip.

Pagina: 1