Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 07:07
Ik heb sinds een tijd een aantal Philips Hue lampen en nu ook wat Ikea Tradfri lampen in huis.

Zeer mooi spul en het werkt als een tierelier.
Echter nu sinds een paar weken beginnen er zich steeds meer problemen op te doen.

Wat heb ik in huis:

Woonkamer en Eetkamer
2x E27 Hue op een Dimmerswitch

3 slaapkamers elk het volgende:
1x Hue Being met een Dimmerswitch

Badkamer:
5x Tradfri GU10 met een Dimmerswitch

Overal waar een dimmerswitch is geplaatst, zijn deze over de oude schakelaar heen gezet d.m.v. een montageplaat. Mogelijkheid om manueel uit te zetten zijn dus weg.

Volgende problemen zijn er voorgekomen:
Regelmatig reageert 1 van de GU10 lampen in de badkamer van de Tradfri serie niet meer. Verhelpen is de lamp eruit halen (geen stroom meer) en dan doet deze het weer. Of er moet zelfs een reset gedaan worden.

Dimmerswitches, regelmatig reageert er plotseling 1 niet meer. Dit staat dan ook in de app. Dit gebeurd random bij alle switches, zeer irritant. Meestal de aan knop ingedrukt houden helpt.

De Hue lampen zijn eigenlijk het probleem niet.

Wat ook opvalt, is dat bij de GU10 Tradfri lampen er af en toe 1 van de ledjes random knippert. Als je in het donker op de badkamer bent, valt het op.

Iemand meer deze problemen of hiervoor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beide zijn mesh (Zigbee) netwerken en zijn afhankelijk van de hub.

Alle devices zonder batterij, zijn ook routers.

Het knipperen van het lampje herken ik als in, ik heb geen verbinding meer.

De oplossing, je hub verplaatsen of naar 1 merk gaan, zodat je mesh netwerk vergroot wordt. Nu zijn het namelijk 2 verschillende netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Vorkie schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:44:
Beide zijn mesh (Zigbee) netwerken en zijn afhankelijk van de hub.

Alle devices zonder batterij, zijn ook routers.

Het knipperen van het lampje herken ik als in, ik heb geen verbinding meer.

De oplossing, je hub verplaatsen of naar 1 merk gaan, zodat je mesh netwerk vergroot wordt. Nu zijn het namelijk 2 verschillende netwerken.
De badkamer zit boven de meterkast, waar de Bridge van Hue zit en dus de lampen op verbonden zijn.
Ondanks dat ze "knipperen", doen ze het 99/100 keer wel als je ze aan zet. Alle lampen knipperen met 1 van de 5 ledjes in de GU10 lamp.

Zou het verhelpen als we deze ook nog op een Tradfri bridge aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zigbee gebruikt het 2.4Ghz gedeelte, net zoals je WiFi, als het dus druk is rond dat kanaal met WiFI netwerken, kan het zijn dat deze elkaar in de weg gaan zitten.

Je zou, gezien je niet zoveel devices hebt, een ander kanaal kunnen kiezen voor Hue, mogelijk zitten ze beide elkaar in de weg,

Hue: https://www2.meethue.com/...ge-in-the-philips-hue-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik had hetzelfde probleem, en het probleem was bij mij dat de Tradfri lampen niet netjes mee in het mesh netwerk komen van de Hue Bridge. Ik heb mijn bridge uiteindelijk verplaatst zo dicht mogelijk naar de Tradfri lampen toe en dat heeft het opgelost.

Een extra Hue Bridge toevoegen kan het volgens mij ook nog wel fixen. Een extra tradfri bridge, hmm, dat weet ik niet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Vorkie schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:03:
Zigbee gebruikt het 2.4Ghz gedeelte, net zoals je WiFi, als het dus druk is rond dat kanaal met WiFI netwerken, kan het zijn dat deze elkaar in de weg gaan zitten.

Je zou, gezien je niet zoveel devices hebt, een ander kanaal kunnen kiezen voor Hue, mogelijk zitten ze beide elkaar in de weg,

Hue: https://www2.meethue.com/...ge-in-the-philips-hue-app
Heel verhelderend.
Ik heb natuurlijk dommenwijze de Router en de Bridge nog geen 20cm van elkaar staan.
De kans dat ze elkaar dan in de weg zitten is zeer aanwezig.
Ik zal thuis eens kijken welke channel de router alswel de Bridge gebruiken.
De afstand van de Tradfri lampen tot de bridge is hemelsbreed 3 tot 4 meter max. Dat moet geen probleem vormen.

Ik zou in ieder geval al heel vrolijk worden als er dus niet elke week weer 1 of andere lamp/switch zich disconnect :)
Mavamaarten schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:04:
Ik had hetzelfde probleem, en het probleem was bij mij dat de Tradfri lampen niet netjes mee in het mesh netwerk komen van de Hue Bridge. Ik heb mijn bridge uiteindelijk verplaatst zo dicht mogelijk naar de Tradfri lampen toe en dat heeft het opgelost.

Een extra Hue Bridge toevoegen kan het volgens mij ook nog wel fixen. Een extra tradfri bridge, hmm, dat weet ik niet.
Dat kan ik natuurlijk ook nog proberen. Zoveel werk is dat gelukkig niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Koen87 op 29-04-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Ik heb voor nu het kanaal veranderd van de Wifi (3 naar 13), wellicht helpt dit ook al.
Als dit niet gaat werken, ga ik het Zigbee kanaal 25 veranderen in een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakpatat712
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-02 21:38
Dag Mede tweakers,

Hierbij mijn eerste forum post :9

Ik heb sinds aan aantal weken nu een Philips Hue Bridge V1 en een aantal IKEA smart lampen.
Dit werkt inderdaad als een trein.

Echter valt mij het volgende op.
Als ik via de APP mijn lampen bedien gaat dit vrijwel direct, alleen als ik dit via mijn Google Home installatie doe moet het speakertje hier vrij lang over nadenken (30 seconden).
Ik heb niet echt een idee waar dit aan kan liggen, is dit een bekend probleem met de V1 bridge en Google Home?

Alvast bedankt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38
De app draait 'lokaal' als je geconnect ben met hetzelfde (wifi) netwerk (telefoon -> router/modem -> hub -> lamp). De Google oplossing draait via de servers van Google (speaker -> router/modem -> google servers -> hue severs -> hub -> lamp). Deze heeft dus een veel langere 'weg' te gaan naar jouw lamp dan je telefoon ;)

Nog sneller is de afstandsbediening, die gaat via het Zigbee kanaal (afstandsbediening -> hub -> lamp).

Ik verwacht dus ook dat het weinig met de combi Ikea + Philips te maken heeft :P

[ Voor 8% gewijzigd door mitchdc op 10-09-2019 16:30 ]

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
Er zijn al bestaande topics over Hue en Ikea Smart Home...Misschien daar gebruik van maken?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02 17:59
Ik heb hetzelfde voorgehad, met mn deconz 2 zigbee verder van mijn router te plaatsen zijn de GU10 spots terug normaal beginnen doen in plaats van te flikkeren.

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 08:29
Ik heb een tradfri slimme stekker samen met een afstandbediening (dimmer).
Deze wil ik via de Hue bridge laten werken, maar het is me nog niet gelukt zowel de dimmer alsook de slimme stekker te koppelen.

Ik heb 2 mogelijkheden:

- de stekker bedienen met de bijbehorende tradfri dimmer
- de stekker koppelen aan de hue bridge en via de app bedienen (dan heeft de dimmer geen functie meer)

Is het iemand gelukt om zowel de tradfri stekker en ook de tradfri dimmer te gebruiken in combinatie met Hue ?

https://www.ikea.com/nl/n...t-met-contacten-40364748/
Pagina: 1