Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Vraag
Alle reacties
Zo ja, dan kun je nog kijken naar de grub configuratie door opnieuw van de USB key te booten, naar een terminal te gaan en na een chroot handmatig grub fixen (update-grub, of een grub-install /dev/sda te doen).
Ook kun je met grub testen welke apparaten hij ziet (grub ls) en of deze benamingen overeenkomen met de grub configuratiebestanden.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Zojuist opnieuw geinstalleerd, nu wilde hij wel direct rebooten. Echter heb ik nog steeds geen boot device. Ik heb de optie gekozen de hele disk partitioneren. Ik heb nergens een optie gezien om een UEFI partitie aan te maken.Lethalis schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:59:
Heb je hem wel voor UEFI gepartitioneerd? (als je automatisch kiest, dan maakt hij een UEFI partitie voor jou aan)
Zo ja, dan kun je nog kijken naar de grub configuratie door opnieuw van de USB key te booten, naar een terminal te gaan en na een chroot handmatig grub fixen (update-grub, of een grub-install /dev/sda te doen).
Ook kun je met grub testen welke apparaten hij ziet (grub ls) en of deze benamingen overeenkomen met de grub configuratiebestanden.
Ik ga proberen van het installatiemedium te booten om iets van een repair te doen. Maar ik vind het nogal vreemd dat de meest basale linux installatie al te moeilijk is.
Ook mis ik in de NUC iets van een UEFI shell waarin ik iets kan editen, alsof dit er helemaal niet in zit.
Update: rescue mode trapt gewoon een nieuwe install af, daar kan ik niet veel mee.
[ Voor 3% gewijzigd door me1299 op 28-04-2019 23:17 ]
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Mja soms heb je dat op bepaalde hardware. Meestal pak ik dan Ubuntu en kijk of die wél werkt.DeathKnight24 schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:04:
[...]
Ik ga proberen van het installatiemedium te booten om iets van een repair te doen. Maar ik vind het nogal vreemd dat de meest basale linux installatie al te moeilijk is.
Overigens heb ik mij ook weleens uren rond lopen ergeren met een wat oudere NUC, omdat ik zo stom was geweest de NUC in de BIOS zo in te stellen dat bij OS Selection iets anders stond in plaats van Windows. Want tsja, ik installeerde immers Linux

Dat ging met geen mogelijkheid werken.
Uiteindelijk op Windows gezet en toen bootte Linux zonder problemen op.
Dus kijk uit wat je in de BIOS allemaal instelt
[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 28-04-2019 23:37 ]
Nuc default settings:johnkeates schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:28:
Hoe is je NUC ingesteld, hoe is je boot medium ingesteld, hoe is dat medium gemaakt, hoe start je op, hoe heb je geinstalleerd, hoe heb je gepartitioneerd, hoe heb je je bootloader geinstalleerd en gaf de installer nog iets aan over EFI?
Secure boot uit
UEFI boot aan
Legacy boot uit
Boot medium is een USB stick. USB Boot staat aan dus die pakt hij.
Gemaakt met Win32 disk imager.
Basale installatie, zowel grafisch al met text mode. Er wordt simpelweg niks over een bootloader gevraagd. Ik heb de optie Guided use entire disk gebruikt. Juiste mSata disk gekozen van 60GB. All files in one partition (recommended for new users).
1MB free space
#1 536.9MB ESP
#2 51GB ext4
#3 8.5GB SWAP
952KB FREE SPACE
Finish partitioning and write changes to disk.Daarna installeer ik geen GUI en SSH als extra. En vervolgens zit ik met een niet bootbare disk. Er wordt simpelweg niks gevraagd over (EFI/UEFI). Ook krijg ik nergens een vraag te zien of er een GRUB boot loader geïnstalleerd moet worden.
[ Voor 4% gewijzigd door me1299 op 28-04-2019 23:49 ]
Welke versie heb ik van wat? Ik heb wel het laatste bios uit 2018 geflashed. In de boot manager zie ik simpelweg de de mSata niet als bootable device staan.johnkeates schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:49:
Zo te zien wordt er wel een ESP gemaakt maar geen bootloader geinstalleerd om een of andere reden. Dus EFI is nog wel te detecteren maar GRUB kan er verder niks mee. De D33217GKE is al heel erg oud, kan zijn dat er gewoon geen supported firmware op draait. Welke versie heb je? Wat staat er in de EFI Boot Manager? Kan je hem wel handmatig booten? (boot override -> SSD selecteren)
Tijdens de setup komt er wel een scherm van installing GRUB boot loader langs, maar die biedt verder geen opties.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ja hij ziet de device wel in het bios.En Windows10 installeren is geen enkel probleem.johnkeates schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:54:
Als de boot manager de mSATA niet kan zien kan hij er ook niet van opstarten, ongeacht wat er op geinstalleerd is. Staat hij in het device paneel?
Select boot device geeft geen device (behalve pxe of de usb stick als die er in zit)MsG schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:54:
Als je handmatig even boot via de Select Boot Device option die 9 van de 10 computers heeft, en dan even zorgt dat je expliciet de UEFI boot entry kiest. of je zet juist alles op legacy en EFI juist uit. Ik heb eigenlijk altijd meer gezeik mèt EFI dan zonder. Die 5 seconden extra boottijd neem ik dan voor lief.
UEFI uit kan ik nog proberen maar ik snap niet waarom dit niet gewoon werkt. NUC's zijn heel gangbaar.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
De usbstick boot misschien niet met uefi en daarom wordt Linux ook als niet UEFI geïnstalleerd? Klinkt plausibel. Morgen ff verder proberen , ik lig nu plat. Kan ik ergens een UEFI only medium vandaan halen?MsG schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:01:
Ik bedoel de installatie USB-stick dus expliciet forceren via die select boot device optie, zodat je zeker weet dat hij ook echt de EFI versie van de USB-stick laad. Vaak heb je een EFI en een Legacy/BIOS boot entry in dat soort lijstjes van moederborden.
F10 boot menu ziet idd de disk niet als boot device. Ik denk idd dat er geen GPT aanwezig is. De vraag is waarom niet.johnkeates schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:05:
F10 ziet de schijf ook niet? Dan is ie niet goed geinstalleerd. Hij komt namelijk alleen niet in beeld als er geen GPT op staat.
Er zijn ook UEFI systemen die wat 'bugged' zijn en de registratie van de UEFI bootloader niet altijd lekker registreren. Een tweede keer wil dan nog wel eens werken, of het handmatig aanmaken vanuit het UEFI firmware (BIOS voor de oudgedienden onder ons
Om Grub opnieuw te registreren start je de installer weer via de stick en zeg je 'repair'. Je zal dan idd een deel van de setup doorlopen, maar er wordt geen echte installatie gestart. Er zal dan na de vraag over netwerk en hostnaam de repair opties getoond worden.
Met behulp van Google kan je de juiste commando's vinden om Grub opnieuw te installeren. Wat @Lethalis in z'n eerste post zegt over 'grub-install /dev/sda' is niet meer van toepassing. Dat is hoe je het met een MBR installatie doet. Met UEFI is het wat anders, omdat je je ESP locatie moet opgeven.
Commandline FTW | Tweakt met mate
DeathKnight24 schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:00:
Ik snap niet waarom dit niet gewoon werkt. NUC's zijn heel gangbaar.

Ik heb maar 2 computers waar ik problemen mee heb gehad toen ik Linux installeerde. Beide zijn NUC's.
Op standaard zelfbouw PC's met Gigabyte moederborden heb ik nooit problemen.
Zojuist opnieuw geinstalleerd op legacy, en dan werkt het allemaal in 1x. En krijg je bij GRUB ook duidelijk de vraag om een MBR aan te maken.
De optie in het BIOS om de UEFI config aan te passen ontbreekt. Hij zou volgens internet bij de boot pagina moeten staan, maar de optie ontbreekt simpelweg.Hero of Time schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:40:
Ik weet dat met Linux en UEFI het soms nodig is om een EFI installatie te forceren. Ik zie die vraag namelijk altijd als ik Debian via Expert Mode installeer. Ook als ik een legacy/BIOS boot uitvoer.Misschien dat je die vraag niet hebt gezien of voor 'nee' hebt gekozen.
Er zijn ook UEFI systemen die wat 'bugged' zijn en de registratie van de UEFI bootloader niet altijd lekker registreren. Een tweede keer wil dan nog wel eens werken, of het handmatig aanmaken vanuit het UEFI firmware (BIOS voor de oudgedienden onder ons).
Om Grub opnieuw te registreren start je de installer weer via de stick en zeg je 'repair'. Je zal dan idd een deel van de setup doorlopen, maar er wordt geen echte installatie gestart. Er zal dan na de vraag over netwerk en hostnaam de repair opties getoond worden.
Met behulp van Google kan je de juiste commando's vinden om Grub opnieuw te installeren. Wat @Lethalis in z'n eerste post zegt over 'grub-install /dev/sda' is niet meer van toepassing. Dat is hoe je het met een MBR installatie doet. Met UEFI is het wat anders, omdat je je ESP locatie moet opgeven.
Ik vind het nu wel een uitdaging om het toch werkend te krijgen op UEFI. Eens kijken hoe ik de UEFI partitie kan wegschrijven.
[ Voor 67% gewijzigd door me1299 op 29-04-2019 12:29 ]
Commandline FTW | Tweakt met mate
Dit is een mogelijke oplossing:
https://unix.stackexchang...c3217iye-but-it-wont-boot
Maar ik krijg dat ook niet voor elkaar.
Ik ga nog even kijken of Ubuntu Server wel werkt, en anders gooi ik de handdoek in de ring.
*Update
Ubuntu Server, werkt in 1x zonder enkel probleem. Installatie doorlopen, en in 1x booten zonder gezeik. De Debian installatie doet iets niet goed kennelijk. Ubuntu it is.
Ik wil jullie allen in ieder geval hartelijk bedanken voor het meedenken!
[ Voor 21% gewijzigd door me1299 op 29-04-2019 17:23 ]