Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:22
Ik ben aan het kijken om een stapel zonnepanelen op mijn dak te leggen, dit ga ik waarschijnlijk ook zelf doen. Echter kan ik niet helemaal inschatten wat er nu precies past. De situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aqqhyys.jpg

Een offerte die ik reeds binnen heb spreekt van de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PSfzCzV.png

Echter zou het volgende misschien net passen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EMo03iM.jpg

Ik lees dat het aan te raden is om 1 à 2 dakpannen vrij te houden bij de dakgoot omdat water anders wellicht niet de dakgoot in loopt. Echter past het dan sowieso niet meer. Als ik hem strak tegen de dakgoot aanleg zou het wellicht wel passen. Misschien kan het iets hoger als ik het wat meer richting het dakraam leg (10cm). Hoe kom ik erachter of het nou net wel of net niet past? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In verband met schaduw van de dakkapel zou ik niet te dicht daar tegenaan leggen, iets waar in de offerte rekening mee is gehouden.
Bij de positionering van de offerte zou ik wel kijken of het mogelijk is er nog één dwars te leggen in dat gat onder het dakraam.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
In theorie zou ik in mijn opstelling minder last hebben van de schaduw, daar mijn opstelling 3 * 1,6 = 4,8m breed is en die van de offerte 5 * 1 = 5m breed is. Ik heb het niet helemaal op schaal getekend.

Sowieso wil ik met optimizers dan wel micro-omvormers gaan werken om die schaduw op te vangen, mede ook omdat de bomen aan de linker zijde vanaf 16.00 ongeveer een schaduw geven. Een paneel nog dwars erbij zou geen probleem moeten zijn, die ruimte is +- 1,40 x 2, echter is een oneven aantal lastig met micro-omvormers (QS1 kan bijv. 4 zonnepanelen aan, dan zou 12 panelen ideaal zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door PeeVv op 28-04-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
1 dakpan speling moet voldoende zijn om het water in de dakgoot te krijgen.

Als je echt 3 meter onder de dakgoot hebt zou ik daar geen 3 panelen + tussenruimte in proberen te stoppen.

Mocht je van een ingewikkeld legplan houden dan kun je er 5 portrait en 3 landscape onder het dakraam plaatsen en 1 naast het dakraam. Dan past er 1 meer dan die van de offerte. 3 landscape en 5 portrait is even breed.

Solaredge lijkt me hier wel oke, dan kunnen die 2 panelen op het platte dak ook meegenomen worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Op de schuur passen er ook nog 6

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
busscherski schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:22:
1 dakpan speling moet voldoende zijn om het water in de dakgoot te krijgen.

Als je echt 3 meter onder de dakgoot hebt zou ik daar geen 3 panelen + tussenruimte in proberen te stoppen.

Mocht je van een ingewikkeld legplan houden dan kun je er 5 portrait en 3 landscape onder het dakraam plaatsen en 1 naast het dakraam. Dan past er 1 meer dan die van de offerte. 3 landscape en 5 portrait is even breed.

Solaredge lijkt me hier wel oke, dan kunnen die 2 panelen op het platte dak ook meegenomen worden.
Ja, 9 moet inderdaad geen probleem zijn. Als ik de panelen strak tegen het dakraam leg is er precies 3 meter tot de bovenkant van de onderste dakpan. 10 wordt dus heel erg krap. Dan hou ik er voor nu gewoon 9 aan. Dank in ieder geval!
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:40:
Helaas werpt het huis van de achterburen hier op de piekmomenten een flinke schaduw op. Ik moet nog even doorrekenen of het rendabel is om hier iets mee te doen. Daarnaast is de diefstalgevoeligheid daar ook een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:40:
En de noord-kant is ook nog leeg.

(hier 55% van zuid op jaarbasis, 33 graden helling)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:29:
[...]

En de noord-kant is ook nog leeg.

(hier 55% van zuid op jaarbasis, 33 graden helling)
45 graden dan weer niet, 1200 kWh uit 2860Wp dus 42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Dak hier is (even grof gemeten) ± 30 graden. Ik kan volgens mij ongeveer 11 panelen kwijt op de noordkant. In het geval van SolarEdge (optimizers + meerkosten voor een zwaardere inverter) en JA Solar JAP60S-03L-285-SC Poly 285Wp half cell zonnepanelen komt de meerprijs inclusief montagemateriaal en zelf leggen op ongeveer €2200 incl. btw uit voor de noordkant.

Dat zou dan 11 x 285 = 3135 Wp zijn, met een opbrengst van 3135 * 0,5 = ±1567 kWh per jaar, ruw geschat.

Ik denk dat ik voor nu i.v.m. financiën begin met de zuidkant. Dat komt dan voor 11 panelen (9 op schuine dak, 2 op platte) op ongeveer €2.667,50 incl. BTW, inclusief montagemateriaal en zelf leggen. Opbrengst zou dan 3.135 * 0,85 = ±2664 kWh per jaar komen, ruw geschat.

Ik moet dan alleen bedenken of ik in de nabije toekomst alsnog de noordkant wil beleggen, dan moet ik direct een omvormer van een maatje groter pakken (SolarEdge 3000 -> SolarEdge 4000 bijv. kost €168, is nog wel te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-06 14:53
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:51:
[...]

45 graden dan weer niet, 1200 kWh uit 2860Wp dus 42%
Lees ik het goed dat je dak 45 graden is op het noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PeeVv
-never mind-

Noord draait hier trouwens gewoon op een aparte string omvormer SMA 1.5.
Dat is makkelijker loggen (niet op dezelfde omvormer als zuid)
Kleine kant tekening: ik heb Solar Frontier panelen op noord liggen, 3 strings van 5 panelen. Ook onafhankelijk van elkaar produceert dat dus.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jagermaster schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:45:
[...]

Lees ik het goed dat je dak 45 graden is op het noorden?
Ja precies
https://pvoutput.org/aggr...8&sid=58452&v=5&est=1&t=m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klap-in
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01-2023
Bij het inmeten van zonnepanelen werd mij uitgelegd dat er een minimale afstand moet blijven tussen de panelen en de dakrand, vanwege de grotere windbelasting aan de randen. De afstanden in bovenstaande varianten zijn me niet helemaal duidelijk, maar veiligheidshalve lijkt mij dat belangrijk iets om op te letten.

Zie uitleg hier bijvoorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/legplan/

Voor de afstanden zouden er ook wettelijke of genormeerde getallen zijn, maar daar kon ik zo snel niet iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
klap-in schreef op maandag 29 april 2019 @ 01:07:
Bij het inmeten van zonnepanelen werd mij uitgelegd dat er een minimale afstand moet blijven tussen de panelen en de dakrand, vanwege de grotere windbelasting aan de randen. De afstanden in bovenstaande varianten zijn me niet helemaal duidelijk, maar veiligheidshalve lijkt mij dat belangrijk iets om op te letten.

Zie uitleg hier bijvoorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/legplan/

Voor de afstanden zouden er ook wettelijke of genormeerde getallen zijn, maar daar kon ik zo snel niet iets over vinden.
Ze spreken daar over 20 cm, als ik voor de afvoer van water rekening hou met 1 dakpan aan ruimte zou ik ook meteen aan de eis van die 20cm voldoen, die zijn namelijk 30cm per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-06 21:59
PeeVv schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:59:
Ik ben aan het kijken om een stapel zonnepanelen op mijn dak te leggen, dit ga ik waarschijnlijk ook zelf doen. Echter kan ik niet helemaal inschatten wat er nu precies past. De situatie:

[Afbeelding]

Een offerte die ik reeds binnen heb spreekt van de volgende situatie:

[Afbeelding]

Echter zou het volgende misschien net passen:

[Afbeelding]

Ik lees dat het aan te raden is om 1 à 2 dakpannen vrij te houden bij de dakgoot omdat water anders wellicht niet de dakgoot in loopt. Echter past het dan sowieso niet meer. Als ik hem strak tegen de dakgoot aanleg zou het wellicht wel passen. Misschien kan het iets hoger als ik het wat meer richting het dakraam leg (10cm). Hoe kom ik erachter of het nou net wel of net niet past? 8)7
Beide situaties kunnen waarschijnlijk. Eigen risico.

Met serie optimizers en dak legplan heb ik geen verstand. Lijkt me wel een goed idee om de optimizers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Ik heb alles even nagemeten en op schaal getekend, en als het goed is zou het volgende zonder problemen moeten passen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wFXgTkSl.jpg

Op het platte dak wil ik er drie neerleggen (schans van twee landschap + één portret ernaast, dak is 300b x 240l)

In totaal zijn het dan 16 panelen, JA Solar 285 Wp, 4560 Wp totaal. Zou dit nog op een SolarEdge HD-Wave SE3680H passen? 24% overdimensionering moet wel kunnen toch? Scheelt wel weer een aanpassing aan mijn meterkast, aangezien er op zolder al twee losse groepen voor het witgoed zijn. Eentje opofferen voor de PV-installatie is geen probleem, echter zijn deze wel 16A. Voor de SE4000H is neem ik aan een 20A eindgroep nodig.

Totaalprijs zit dan op € 3.735,80 incl. BTW en montagemateriaal indien ik zelf leg. Niet verkeerd lijkt me :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
"Men" zal wel weer zeggen, komt die weer aan met zijn panasonic.....

Maar op 6400 passen 4 panasonic hit kuro (1590*4=6360) in landscape.
Qua hoogte lijkt het ook te passen (1053*3=3159 + ruimte voor rails)
14 panelen. En dan diagonaal verdelen in 2 strings van 7. Dan heb je geen optimizers meer nodig.

Edit: 3 apart op het platdak wordt dan wel een probleem. (aparte omvormer, 177 Vmpp, eventueel icm noordpanelen)
Maar ach. SE kan ook. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Haha, dacht ik eindelijk een goed plan te hebben 8)7 Ik ga weer even rekenen:

1590*4=6360 wordt wel erg krap, dan ligt ie enkele centimeters van de dakrand af. Ook de hoogte, 315,9 cm betekent max. 14,1 cm van de dakgoot af, en daar gaat de ruimte tussen de panelen nog vanaf.

Is het verschil in prijs het daarnaast wel waard? De esthetische kant maakt mij niet zoveel uit, de JA Solars zien er wat mij betreft prima uit. De Panasonics zijn €229,00 voor 325 Wp, de JA Solars €107,00 voor 285 Wp. 14% meer opbrengst per paneel voor 114% duurdere panelen. Optimizers eraf komt het op 14 * €229 = €3206 voor Panasonic vs €107+€44,20 = €151,2 * 13 = €1.965,6 voor JA Solar + optimizers. Opbrengst is dan 4550 Wp vs 3705 Wp. 22.8% meer opbrengst voor 63% hogere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de looks je weinig uitmaakt...en je kijkt naar de centen...
Go for it.

(ik laat alleen maar zien wat ook kan, no hard feelings)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Sowieso no hard feelings, ik ben enorm blij met je input, laat dat voorop staan! Maar in dit geval is voor mij functioneel > esthetisch, dus liever een goede prijs-kwaliteitverhouding dan full black panelen (al moet ik toegeven dat die panelen er wel érg sexy uitzien 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 13:10
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:55:
"Men" zal wel weer zeggen, komt die weer aan met zijn panasonic.....

Maar op 6400 passen 4 panasonic hit kuro (1590*4=6360) in landscape.
Qua hoogte lijkt het ook te passen (1053*3=3159 + ruimte voor rails)
14 panelen. En dan diagonaal verdelen in 2 strings van 7. Dan heb je geen optimizers meer nodig.

Edit: 3 apart op het platdak wordt dan wel een probleem. (aparte omvormer, 177 Vmpp, eventueel icm noordpanelen)
Maar ach. SE kan ook. ;)
Komt ie weer aan met zn Panasonics, ik dacht het al de afgelopen 12 topics, jij zegt t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Basement
Ik kan ook sunpower roepen, maar dan valt iedereen stijl achterover. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 13:10
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:37:
@Basement
Ik kan ook sunpower roepen, maar dan valt iedereen stijl achterover. ;)
Er zijn nog wel meer goede panelen hoor. Je merkte alleen op wat ik al een tijdje dacht. ;)

Kun je ook nog een ander liedje zingen..... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Basement
Dat kan, maar ik kijk naar maatvoering ook.
Beter alles in 1 richting, dan tetris met halfcellen (alweer no hardfeellings)
En de Pana's zijn 59 Vmpp, dus 2 strings van 7 mogelijk (minder last van inzakken schaduw dakkapel op een gewone stringomvormer)
En ze worden minder vuil aan de randen, vanwege het regengootje. Water gaat niet direct over de rand.

Er zouden er zelfs 16 15 passen in portrait. Maar dat is tjokkievol

Maar ik hou weer op.. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2019 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En ze worden steeds goedkoper , 229,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoVelp
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-01 14:16
Hoi,

Panelen landscape (horizontaal georiënteerd) strak tegen de dakkapel zou ik afraden. Als de schaduw over de korte kant invalt is gelijk de opbrengst van je hele paneel weg. Als je strak tegen de dakkapel aan wil werken doe je dat beter portrait. Als dan de lange rand van het paneel beschaduwd is valt er maar 33% van het paneel uit. Dit heeft te maken met de wijze waarop de cellen onderling en met de bypass diodes geschakeld zijn.
Succes
Marco

[ Voor 0% gewijzigd door MarcoVelp op 03-05-2019 17:22 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeeVv
Even een update:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BLB9nvGl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/300AxRFl.jpg

Ik ben de trotste eigenaar van 16 JA-Solar 285Wp panelen :9

Geen Solaredge, maar een gewone stringomvormer (GoodWe 4200). Uiteindelijk wel strak tegen de dakkapel aangeplaatst omdat ik anders panelen in moest leveren. SEMS Portal van GoodWe hield er al vrij snel mee op en het e-mailcontact schoot niet op, dus de omvormer wordt ondertussen alweer lokaal uitgelezen met een ESP8266. Geeft me ook meteen elke 0.5 seconde updates i.p.v. elke 5 minuten.

Pvoutput linkje. 24 juli is de eerste dag dat het op volledige capaciteit draait.

Esp heeft wat hikjes, dus er mist soms wat info. Zonnepanelen komen door de dakkapel van de buren laat op gang, en houden er vrij vroeg weer mee op door hoge bomen aan de andere kant. Als ik pvoutput goed begrijp zit ik op +- 80% efficiëntie. Maar met de totale kosten van +- 68 cent per Wp incl. BTW mag ik denk ik niet klagen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 25-07-2019 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PeeVv Ik heb dezelfde panelen, wel met een wat betere ligging en met "bijna" geen schaduw.
(zie mijn sig)
Ga je ook naar pvoutput.org uploaden? Zeker de moeite waard.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doet tie toch al? ;)
https://pvoutput.org/comp...91&sid1=15478&dt=20190725

Liggen die panelen op het platdak met dezelfde helling als het schuindak?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:50:
Doet tie toch al? ;)
https://pvoutput.org/comp...91&sid1=15478&dt=20190725

Liggen die panelen op het platdak met dezelfde helling?
Klopt Alfons - beetje last van de hitte (buiten 40°C)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dunklefaser
Ik leef met je mee, ik was bij NXP :)
40,1 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Haha, PVoutput staat inderdaad al in mijn post.

Wat de hoek op het platte dak is weet ik zo niet, ik schat +- 15 graden, maar ze zitten aan de muurkant nu net onder het raam dus anders kon niet. Ik heb nu wellicht nog wel ruimte voor 1 (of zelfs 2) extra panelen onder de huidige drie, misschien dat ik daar nog voor ga.

En wat het weer betreft: ik zit met smart te wachten op een lekker zonnige maar koude dag zodat ik de panelen in hun volle glorie kan aanschouwen :9~
Pagina: 1